Motorn bygger på en 1600 dp som är arborrad av "Stickan". Motorn byggdes av mig och Markus Kranz från Luleå. Dvs mest Markus och jag tittade på
Han har byggd flera dragrace motorer och bilar och vet vad han gör, bla en grå VW fastback. Jag beställde prylar efter hans omdöme och kunskap för att få en kraftig gatmotor med turbo.
Man kan givetvis köra utan turbokitet men då har jag inget avgas till motorn. Turbokitet är köpt nytt från Brasilien och är ett sk hide-away kit från SPA-Turbo. Dvs det ska enligt dom rymmas under motorluckan utan att man behöver justera den. Jag har aldrig monterat motorn i någon bil än så just det att den går in utan anpassade gångjärn mm låter jag vara lite öppet
Dubbla Weber 40 IDF med turbohattar för sk old school tryck-turbo. Lätt portade toppar med något hårdare fjädrar än original, utbytta ventilsäten, slipade och passade nya ventiler. Nya stötstänger/rör. Kamaxeln är custom made för hård körning (Web Cam Grind 119 med 112 grader lobe seperation) och nya bra lyftare alla prylar framtagen med råd och hjälp av min turbokörande dragracekompis. Mahle cylinderkit m smidda kolvar 85,5 mm. Scat H-beam stakar. Vevaxeln är 8 pins och svänghjulet är av lättad modell. Givetvis också större oljepump och extern oljekylare. Koppling och lameller är också av förstärkt typ men jag minns inte fabrikat etc men allt är nytt och beställt enligt MK´s råd. Turbokitet till den 0.8 - 1,2 bar wastegate. Har säkert glömt saker men som sagt, MK har gjort ALLT för att motorn ska tåla kraften den borde ge, uppskattningsvis 130-150 hk enligt han.
Jag kan inte mycket om allt detta själv så att svara på frågor blir svårt om det är tekniska sådana.
"Vi" byggde motorn vintern 2016 - 17 och efter det har jag byggd den nästan klar -18 att humpa in i en bil. Av olika randiga och rutiga skäl har jag inte haft hälsan eller "bilen" att köra den i, väldigt trist då jag tror det är en mycket rolig snurra i rätt kärra.
Nu behöver jag sälja grejjer då jag blir utan garaget till hösten.
Så, om någon vill köpa denna för någonstans kring 55´
?
Den finns i Boden och jag kan transportera den ned mot Ö-vik-isch....
Ena bilden visar turbo-kitet och andra då den var färdig long-block.
Jag har försökt fota motorn som den är i dagsläget men den står längst in i garaget och är lite svår-fotad just nu. Obs! Motorns förgasardelar bla, och de blå luftslangarna är inte slutmonterad för det bör man göra i bilen så att det passar in.
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss



