1 Senaste redigerad av Tristar (2017-11-25 19:43:25)

Hur noga läser ni det finstilta på alla kemikalier ni håller på med?
Proffsen har säker koll men vi amatörer är nog mer okunniga.

Denna skrämmande händelsen var publicerad i American Iron Magazine 2009.

Hur vanlig broms rengöringsmedel höll på att kosta honom livet pga okunskap.

http://www.brewracingframes.com/safety- … e-gas.html

Lång diskussion på samba om detta.

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … p?t=429464

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

2

Wow. Självklart försöker man ta skyddskläder och munskydd då man bör. Men I visst är det en del "jag ska bara" fall där det kan gå helt fel.
Kemikalier ska man alltid vara försiktig med. Och framför allt om det ska värmas i närheten.

Killen hade tur. Men att inte ringa ambulans när man känner sig yr efter en puff är bara dumt. Men lätt att vara efterklok eller sitta här och skriva det så klart.


Själv trodde jag jag skulle fixa plåstra om fingret när vinkelslipen hade grävt sig ner till benet. Istället för att ringa efter hjälp. Sätter jag mig i bilen och kör till VC istället. Slutade lyckligt men Kanske skulle ringt 112 en gång för mycket.

3

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

4

Jag kör tyvärr mycket "ska bara"...  Default/hmm 
I somras fick jag även erfara att bromsrengöring är skapligt brandfarligt, först skulle jag göra ren en kabel och sen skulle krympslangen på...  ICQ/ad

5

Efter en olycklig incident med en fastnad trästicka i tummen erfor jag hur lätt det är att få blodförgiftning..kunde slutat illa,körde ensam till sjukhuset dagen efter,men höll på att svimma när jag skulle kliva in på akuten..akut operation och tre dagar på sjukhus..har fått lite perspektiv på faran med småskador efter det.. Default/hmm

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

6

Bara så ingen missförstår, det är klorerade kolväten (tetrakloretylen) det handlar om i artikeln, alltså inget man finner i en svensk bromsrengöring eller i någon annan konsumentprodukt (om man inte har en mkt gammal flaska kvar i gömmorna). Så vitt jag vet är allihop förbjudna såvida det inte är för yrkesmässig användning/ på undantag (tex kemtvätt). En av fördelarna är just att den inte är brandfarlig/ men ändå löser fett och smuts bra. I Sverige har vi den brandfarliga lösnings/alkoholbaserade bromsrengöringen (brukar lukta isopropylalkohol?).

Men alltid bra att vara försiktig!

7

Jag är väldigt noga med skydd, både för händer, öron och ögon, sätter alltid upp pallbockar under bilen och kör aldrig vinkelslip utan sprängkåpa eller svetsar utan hjälm. Men jag hyser ändå stor respekt för säkerheten då jag ofta jobbar ensam ute i skogen och inte har någon möjlighet till hjälp om det skulle hända något, säg ramla ner från en stege eller få ett djupt skärsår som gör en handikappad.

Med tanke på alla olyckor man råkat ut för genom åren har detta med ensammek gått och blivit en allt viktigare aspekt för mig, en tyst ångest som leker med tanken på döden.

En gång fick jag en metallflisa i ögat trots att jag hade skyddsglasögon och det slutade med ett sjukhusbesök för att få bort den. Det var bara tur i oturen att jag på den tiden hade flickvän som kunde köra in mig till sjukan ca 40 min bort. Jag kunde knappt se något och hade inte varit en säker förare på vägen, jag hade säkert varit för dumsnål för att ta en taxi och de kollektiva resvägarna funkar inte på landet en lördagskväll.

Det jag vill belysa är att vänner och familj också är viktiga i säkerheten för en hobbymek, inte bara att ha rätt skydd. Ta hand om varandra! ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

8 Senaste redigerad av michaelth (2017-12-02 15:01:35)

Tänker på en "gubbe"  i 80 års åldern som jobbade med entrepenad maskiner...
alltid ensam arbete.. han var glad att hans son gett honnom en mobiltelefon som han motvilligt bar med sig... den dagen då hans traktorläp .. ramlade ner från trä stubben och krossade hans ben.. ICQ/ad  han överlevde men körde inte maskiner mer.. gick med kryckkäpp ca ett år senare..
Jag är själv en skydds marodör då jag vill ha alla möjliga både hemma och på jobbet, och tjatar på mina kollegor (dom flesta mindre än hälften så "gamla" som jag själv..) Och visst har skiten kommit i ögon osv fast jag använt skyddsglasögon.. så var rädda om varandra och läs skydds texten.. jag vart ute i garaget och läste på min brake cleen..mycket onyttigt i den..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Numera är ju 2K lack "förbjuden" i yrkessammanhang, men säljs ju fortfarande till privatpersoner.
Jag skaffade mig ganska snabbt allergi i o m härdaren som innehöll isocyanat (tror jag det heter..), ett av det mest allergiframkallande ämnen som finns?
Som 20-åring hade jag hobbylokal, där jag lackade "smågrejjer" i några år, och inte använde kolfiltermask.
Var noga med det, även om det inte luktar så starkt!

10

Bra tråd!

Jag fick hem en massa 2K-lack förra veckan. Ska bland annat måla bänken, bubblaskärmar och en Vespa. Ska genast köpa mig en kolfiltermask! Har faktiskt inte ens tänkt på det, utan hade använt en lyxmodell med pappfilter annars. Har ni någon särskild modell att rekommendera? ICQ/ab Jag ska som sagt inte bedriva yrkeslackering, utan bara måla något ibland. Har inte utsug uppsatt än så länge.

11

Är inne på min 5:e 3M-mask med dubbla filter..den trivs jag bra med,kan jobba 3-4 timmar utan att tycka det är jobbigt..viktigt att sköta den dock,tvätta ur med tvål och vatten efter varje gång,så håller den länge.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

12

Friskluftmask... iofs behövs en kompressor som ger oljefri luft..
då jag har helskägg, är det smidigt då man inte suttar in skitig luft..
fast man sitter ju iofs ihop med en kompressor  med en slang som måste suga luft i ett rent utrymme..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13

Finns portabla sådana med kolfilter och fläkt på ryggen.
Eller, man sätter ju dit det filter som krävs. Vi körde faluröd på sprut i några dagar i en verkstad och hade dem. ( tillverkade och målade sen några 100 meter bullerplank.)

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

14

Jag har bara 2K-lackat en gång, men oavsett lackarbete skulle jag säga "sörj för god ventilation", tex med garageportarna på vid gavel. Såklart i kombination med gasmask. Visst färgen behöver värme för att härda och nu är det ju kallt ute, men genom att efter att delmomentet är avslutat, stänga garagedörrarna och värma upp lokalen härdar färgen.

Och angående ensamarbete så försöker jag komma ihåg att ta på mig mobilen, men ibland ska man göra något tungt och man vill inte riskera att knäcka luren, så då hamnar den på hyllan. Lätt att man glömmer bort att man inte har den på sig och rätt skönt att slippa svara på samtal när man har grisiga händer, men det skulle ju kunna innebära skillnaden mellan liv och död om situationen uppstår.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

15 Senaste redigerad av vwato (2025-05-20 11:21:33)

Vill påminna alla om säkerheten först, det blir allt oftare ska bara med tiden, var rädda om er och varandra.  ICQ/ba


Använd pallbockar och på rätt sätt rädda liv, liksom all annan säkerhetsutrustning som kan förhindra skador.


Hur du använder pallbockar
Pallbockar är objekt för de som behöver arbeta under fordon, att sätta upp ett fordon på pallbockar rätt sätt kan vara skillnaden mellan ett lyckat projekt och en tragisk olycka. Personer som använder pallbockar kan följa några enkla steg för att undvika potentiell katastrof.

Arbeta aldrig under ett fordon som inte stöds med pallbockar!
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … pallbockar & https://www.autoexperten.se/uppslagsverk/pallbock

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

16

vwato skrev:

Arbeta aldrig under ett fordon som inte stöds med pallbockar!
https://wki.sarpat.com/hur-du-anvander-pallbockar

Lite kul att denna artikel är illustrerad med den absolut sämsta typen av pallbock. Gjord i pressad plåt, litet fotavtryck och liten yta upptill att stödja bilen på. ICQ/ab

17

HenrikL, tack för att du uppmärksammade det, jag ber om ursäkt och ska genast redigera samt leta upp en mer vettig länk.
https://www.autoexperten.se/uppslagsverk/pallbock

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

18 Senaste redigerad av vwato (2025-07-02 20:59:06)

Frågan är om äldre slarvar mer gällande säkerheten än yngre stjärnor, denna gång klämdes en man i 60-årsåldern till döds under en bil.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ … i-vargarda

Tog ej med någon artikel vid det förra inlägget, men det finns fog att påminna om säkerheten först och sedan ska bara..

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

19

ICQ/ac