Blev lite pyssel. Jag ville inte byta hela främre hjulhusplåten så det blev en del mätande och kapande för att få det att passa in. Var en gamla lagning under som tyvärr rostat lite för mycket och sen var underkanten bortrostad också. Tidskrävande arbete men jag fick vänstersidan klar innan kvällen var slut.
Börjar med att visa vad som hände förra torsdagskvällen. Blev att ta tag högersidan lite samma procedur som andra sidan men här stämde inte pressningen alls på ekonomiplåten mot original. Kul att det kan vara så olika mellan höger och vänster från samma fabrikat.
Så jag kapade lite längre ner och la in en två cm plåt remsaför att få det att se hyfsat ut. Blev svets och slipning på det massa pill som sagt men det går ju framåt. 
Tar en kväll till direkt. Fick börja med hyllan för bromsvätskabehållaren. Rostat bort en del där spolarvätskatanken var monterad på denna bilen. Mätte och kapade bort rostplåten och upptäckte att även den lilla balken under hade försvunnit. Så fick börja med den och tog två fyrkantjärn som jag kapade till och snedkapade. Svetsade ihop dessa och tog bort "locket" fick svetsat fast den och skall bocka en plåt senare under (tänkte lägga bilen på sidan och ta bort rostskyddsmassa) Tillverkade en överplåt och där fanns även en utbuktning som jag fick till med hjälp av ett rör fastsatt i skruvstädet. Sen blev det underdelen som fick bockas en del för att stämma hyfsat där kände jag mej nöjd så svets och slipning på det.
Det går ju framåt med raska steg, lätt att man tappar motivationen när man hela tiden får nya kinderägg, gäller att se varje liten rostlagning som ett eget avklarat projekt
Och så klart lite uppmuntran

Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Skåningen; Tackar allt kul att få uppskattning har varit många kinderägg på denna
.
Försätter med fronten, reservhjulsplåten passas in och näst fast här har varit hål rätt igenom många år så lite kul med helt igen. Front plåten passas in med men väntar med att svetsa då jag behöver justera en del men det blir nästa gång!
Blir två torsdagskvällsarbeten visade nu då det inte hände så mycket mer än mätning och små pill gången innan. Plockade fram huven och monterade fast den så jag fick kollat att det linjerade hyfsat känns som jag fick till det. Sen blev två det små plåtbitar att svetsa fast och slipa för att få en liten bättre passform gick över alla slipningar och svets på fronten sen var den kvällen slut.
Nästa kväll var det dags att börja med instrument panelen. Vill lägga igen hålet efter alla brytare som satt där blir inte lika många el lösningar nu som förut kom även fram en gammal lagning under spacklet. Gjorde en mall och kapade ut plåt går ner på 0,9 plåt nu när
det blir lite mer bockning lättare att jobba med, känns som plåten där även är 0,9. Efter en del trixande så kunde jag punkta fast och ta kvällen.
Fick svetsat och slipat färdigt plåten. Fick fram lite mer lagningar som jag gjorde om. Efter nerslipning av svetsar så gjorde jag nya hål
för några av mätarna jag tänkte montera tillbaka senare. Blev en liten provmontering också.
Kämpade vidare med instrumentbrädan. Många småplåtar att lägga igen, la även igen radiohålet då jag tänkte bygga något kul ljudsystem senare. Mycket svets och slipning men nu är jag färdig med instrumentbrädan
Var ett tag sen jag la upp något, det jag har gjort har tagit tid så här kommer en sammanfattning.
Då jag troligtvis är färdig svetsad på karossen så har jag börjat med dörrarna där jag tänkte byta de övre dörrsprintarna till såna med gänga upptill. Inte så krångligt tänkte jag men där hade jag fel. Försökte knacka ut med slägga först men gick över till trycklufts driven borrhammare höger sprint kom väl ca 1mm åt gången så det tog styvt 3 timmar att få ut den det gångjärnet har varit lite trögt med rost och dyligt mycket smörja men som sagt fick jag loss skiten. åkte hem efter det.
Tänkte att andra sidan blir lika krångligt men upptäckte att den sidan satt med bult så jag skruvade loss gångjärn och kunde arbeta med det i skruvstädet blev mycket lättare att få los den sprinten.
Dörrarna har ju rosta upp ca tio cm i nedre kant så jag byter den plåten både invändigt och utvändigt. Skar loss inre plåten så såg att
det satt en förstärkningsplåt för gångjärnet där som inte fanns på ekonomiplåten så det var till att kapa loss förstärkingsplåten och köra den i blästern. Inte använt den på ett tag så fick börja med att göra rent dammsugarfiltret som vägde en hel del sen blästra och och måla med zinkfärg montera tillbaka gångjärnet. Sen mäta och punkta fast ekonomiplåten och det är väl det jag har gjort på de här veckorna.
Lite bilder till 
Blir bra det där. Skoj att se att det går framåt med projekten runt Sveriges avlånga land.
Ska börja med mitt nu, börja svetsa upp bottenplattan därefter karossen.
-75 Dubbelhytt skrotad
-68 bubbla med -54 kaross
-73 1303 objekt
-65 1500 S
Kul Bert! Hoppas på lite bilder på ditt projekt då
Kvällens arbete blev att börja byta ut nedre delen av yttre skinnet på dörren. Borrade ut punkt svestsar och kapade loss plåten efter mallning. Tunn plåt här så den slår sej gärna när man svetsar men det skall inte bli någon utställningsbil det här. Började punkta fast nya plåten med innan kvällens slut.
fortsätter med vänsterdörren. Där satt ju ett volvo handtag som jag tänkte byta ut och även ett lås. började med att lägga igen låshålet med lite ny plåt. Har köpt nya handtag som skall monteras i dörrarna med samma nyckel vet att det inte är inte rätt årsmodell men detta är ju ingen orginalrenovering. Tillverkade en mall att gå efter för håltagningen och se hur jag skulle få till plåten det svåraste här var att få till bokningen innanför handtaget lite tidskrävande men jag tyckte det blev bra nog. Svetsade ihop plåtarna och näste dit och grovslipade får fortsätta nästa gång.
lite bilder till 

Efter att ha svetsat färdigt och slipa så var det dags att kapa ut för handtagen. Lite pilligt då jag inte ville kapa ut för mycket men en dremel med liten kapskiva på fick jag till det tillslut provmonterade handtaget och borrade ett centrumhål för handtaget och skruvade fast
verkar funka detta sak dit gummi tätningar sen med. Vänsterdörren är färdig svetsad så hängde på den och tyckte den lira bra. Innan gick den knapp att öppna så jag är nöjd. Då var det dags höger dörren att få samma behandling men nu visste jag att det fanns en förstärkningsplåt under för nedre gångjärnet denna sida så gångjärnen nitade så fick borra ut dem. Sen börja kapa ut nedre inre plåten
sen var kvällen slut.
Efter två veckors intensivt jobbande med mycket övertid och fyra veckor semester så är det äntligen dags för lite bubbla jobb igen.
Fick loss förstärkningsplåten för nedre gångjärn fick bli en tur i blästern och lite zinkprimer på det. Svetsade fast plåten i den nya plåten och borrade för att få fast nedre gångjärnet som fick sättas med bult nu (nitat innan). Bytte även den övre sprinten så nu kan man röra bägge gångjärnen igen.
Inpassade den nya plåten och svetsade fast och hann slippa till den med innan kvällens slut
Hade detta hörnet kvar och som ni ser på bilden passade inte riktigt ny och gammal plåt riktigt hundra, fick kapa upp ett spår och få in lite kilar av plåt. Svets och slip på det så duger det. Sen var det dags att få loss nedre dörrskin blev en del mättande innan jag kapade samt passade in plåten. Slipade bort färg så svetsningen går lättare nästa gång
Blev en hel kväll med att bara svetsa och slippa på nedre dörrskinn. Försökte ta det lungt med lite pauser så inte plåten skulle bågna så mycket, vilket jag lärde mej från andra sidan. Det blev bättre på denna sidan så lite lär man sej på vägen 
Bra jobb.
Kommer behöva göra något liknande på mina dörrar framöver.
Förutom alla små svetsklämmor, gjorde du någon form av större mall för att styra upp kurvan över dörrspegeln? Ser inget på bilderna.
Nej ingen mall ersättningsplåten är lite böjd och sen slår jag lite med en plåthammare försiktigt från andra sidan tills jag är nöjd. Finns säkert bättre sätt att glra på men detta funka för mej.
Då blev det dags för att fixa för handtaget på höger sida. Knäckte till en plåt för att få en buktning som passade in på det befintliga som kom fram under spacklet. Svetsade fast med den andra plåten som jag knäckte i 90grader sprejade lite zink färg på baksidan sen blev det dags för inpassning och svetsning. Roade mej med att test måla en av pinnbultarna till motorn också som jag tyckte blev bra med svart värmefärg så maskerade de andra med för målning nästa gång.
Blev provmontering av dörr och testmontage av handtag med lite finjustering tror jag att det blir bra så nöjer mej där så länge. Då blev det huvens tur är, väl mest skadad i fronten med några sprickor och bulor. Tyckte plåten är okej så tänkte pröva att med att borra lite hål vid spricksluten och svetsa igen så får vi se om det blir bra. Tog även bort emblemen och tänker svetsa igen listhålen Slipade bort färg på båda sidor av hålet så får vi svetsa nästa gång och emblemen skall tillbaka sen.
Blev bra att lägga igen sprickorna i huven plåten var inte så dålig som jag trodde. Med nerslipning så blev bra. Lagade även runt emblemfästen där hade det rostat en del runt fästhålen och sen slog jag ut plasten i listhålen och svetsade igen med en kopparplåt på baksidan. Lite slip på det så sen provmonterades huven och kändes bra.
Sen har jag sett på internet hur "lätt" det är att få ut avdragna pinnbultar, tänkte att jag testar då. Man svetsar fast en mutter på pinnbulten efter det får försöka dra loss den funkade faktiskt tror även värmen som blir hjälper till. Det är alltid roligt att testa nya grejor för mej
Började med att ta loss den gamla lagningen för skylt belysning. En del spackel och det fanns lite rosthål som behövdes läggas igen. Spackel hade börjat spricka så tänkte att det var lika bra att byta. Tillverkade en mapp i papp som sen omvandlades i plåt. Plåten var lite välvd men lite försiktigt böjande och inpassning med svets klämmor så kunde jag svetsa fast och slipa ner.
