Hej! Jag har smugit omkring på forumet i flera år
och läst massa fantastiska byggtrådar så tänke jag själv göra ett försök att bidra.
Bilen i fråga är en ombyggd bubbla som jag fick för ca 20 år sen.
Ja hej på dig... trevligt med "nya" projekt.. berätta mer...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Tappa visst lite text på vägen.
Har mest flyttat runt på sommarstugetomten och haft massa funderingar så kom vi fram till att jag förflytta ner den till svågerns garage om det ska hända något.. så sagt och gjort nu är jag igång.
Det här kommer inte bli någon orginalrenovering kanske man skall säga också..
Nice, men dom fälgarna
Ja, dom fälgarna ska du vara rädd om.. Nästan värda mer än hela bilen
Men det är en ball bil oxå... gillar dörrhandtag och antennplacering
Mer bilder, även från insidan hade varit kul.
Vad har hänt med bakljusen? Nån som snott dom med skärbrännare?
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Mer bilder kommer ska bara bli vän med forumet också. Bilen var kraftigt ombyggd i sina glans dagar så mycket Volvo attiraljer i den. Bakljusen var infällda i bakskärmen så de har rostat ut..
Så då har jag börjat montera ner bubblan. Målet är väl att montera ner allt till bottenplattan och börja om med rostlagning och montering. Jobbar några timmar varje Torsdag efter jobbet sen kommer det säkert bli lite helger också.
Roligt att följa.
Njut av torsdagarna.
Var lite orolig att skärmarna skulle vara svetsade men det satt bult och bricka. Det som hade gjorts var att plasta skarvar med glasfiberspackel och efter att ha rentgjort bultarna från underedsmassa så var det bara att skruva loss dem. Och sen knäckte jag bara loss spacklet.
Inte helt ovanligt att man "moldade" skärmarna mot karossen.. trevligt att det fanns plåt kvar under..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Härligt med en oval! Bara kämpa på
Fortsätter med att riva ner och tagit insidan av folkan. Bjuder på några fina bilder av klädsen. Även lite vanlig rockwool som isolering mot plåten
Trodde nog att bultar och skruv skulle sitta fast värre än de gjort hitills.
Kommit fram till att skilja kaross från plattan. Fick upp en krok i taket och använde en talja så gick det fint att lyfta av den själv. Satte några fyrkantsjärn i dörruppningarna för säkerhets skull då värmekanalerna är ganska rostiga eller helt slut kanske man ska säga istället. Har gjort två bockar som jag satt hjul under som jag satte karossen på. Så kan jag fortsätta med plattan och demontera av på den. Finns även en del rost..
vilket trevligt projekt, kommer att följa med spänning
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Började att lossa motorn och lyfta av den till pall. Det här har varit det jobb än så länge som tog längst tid då det var kraftigt ärjat mellan motor och växellåda. Men skam den som ger sej så kom den loss tillslut. Motorn ställs undan för att rivas i lite senare i projektet.
Är det någon här som ser vad det är för motor? Sas att det var 1600 men kollar man stämplingen verkar blocket vara en 1300
Motorn är en 1300 enkelport från början, men nån har monterat dubbelports toppar på den.
Med tanke på att bilen är ganska påkostad( för länge sen) så kan man kanske gissa att motorn oxå fått lite kärlek. Kan ju vara större cylindrar, annan kam och sånt?
Dra isär och kolla. Och se vad som går att återanvända.
Vad är det för förgasare?
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Motorn är en 1300 enkelport från början, men nån har monterat dubbelports toppar på den.
Med tanke på att bilen är ganska påkostad( för länge sen) så kan man kanske gissa att motorn oxå fått lite kärlek. Kan ju vara större cylindrar, annan kam och sånt?
Dra isär och kolla. Och se vad som går att återanvända.Vad är det för förgasare?
Har inte koll på förgasaren..får titta efter nästa torsdag.
Hej!
Den där -57:an custombyggde min kompis Tomas på 80-talet i Göteborg.
Vi delade garage i några år så jag följde slutfasen av bygget på nära håll, samtligt som jag callokade min -69:a.
Mycket kärlek och noggrannhet plus en del udda idéer nerlagd på -57:an då. Så himla kul att se att den ska få nytt liv. Ska se om jag hittar nån bild på hur den såg ut i sin glans dagar. Om det är samma motor som han gjorde i ordning så är det åtminstone lite större cylindrar, tror var 1641 cc och lite vassare kam. Den gick rätt bra tyckte åtminstone jag, som bara körde otrimmad 1300 på den tiden.
Blir kul att följa tråden, har tipsat Tomas också.
lasslo skrev:Motorn är en 1300 enkelport från början, men nån har monterat dubbelports toppar på den.
Med tanke på att bilen är ganska påkostad( för länge sen) så kan man kanske gissa att motorn oxå fått lite kärlek. Kan ju vara större cylindrar, annan kam och sånt?
Dra isär och kolla. Och se vad som går att återanvända.Vad är det för förgasare?
Har inte koll på förgasaren..får titta efter nästa torsdag.
Förgasaren är väl en Holley Bug Spray.
Hej!
Den där -57:an custombyggde min kompis Tomas på 80-talet i Göteborg.
Vi delade garage i några år så jag följde slutfasen av bygget på nära håll, samtligt som jag callokade min -69:a.
Mycket kärlek och noggrannhet plus en del udda idéer nerlagd på -57:an då. Så himla kul att se att den ska få nytt liv. Ska se om jag hittar nån bild på hur den såg ut i sin glans dagar. Om det är samma motor som han gjorde i ordning så är det åtminstone lite större cylindrar, tror var 1641 cc och lite vassare kam. Den gick rätt bra tyckte åtminstone jag, som bara körde otrimmad 1300 på den tiden.
Blir kul att följa tråden, har tipsat Tomas också.
Kul att du kände igen den! Troligtvis samma motor så har du någon bild på bilen skulle vara roligt
Hej Hans
Det är jag som är Tomas och pappa till bubblan som den blev på 80-talet. Höll på med den under många år. 80-89 på ett ungefär. Körde väl 500 mil med den innan den såldes. Motorn är mycket riktigt en 1300 i blocket. 1650 cc cylindervolym. Vässad kam. Dubbelportstoppar med aluminiumkåpor. Holly Bugspray förgasare. Det som saknades var väl en centrifugalfördelare. Den gick rätt bra. Minns att hastighetsmätaren gick runt ett varv och nålen fastnade mot stopppinnen vid 0:an Helt livsfarligt förmodligen. Om man skulle behöva bromsa menar jag. Jag har väl några bilder från tiden då den var färdig. Ska leta reda på dom och posta så du kan se hur den såg ut då. Det var väl mindre roligt att se hur den ser ut nu. Den har stått ute förstår jag.
Hej
Hittade lite bilder.
En till
Och ytterligare en.
Hej Thomas! Kul att du hitta mej här och tack för bilderna. Tog över bilen 2003 och då hade den stått ute ganska mycket. Hade den ute i början med kapell på för senare flytta i den i traktorgaraget. Räddade den väl en del iallafall. Kul med info om motorn då blir det varsam renovering av den Fick ganska lite info om bilen men det sas att växellådan inte riktigt höll var det något som du upplevde? Målet är få till en kul bil igen