Sitter och googlar sönder hjärnan på belysning till min verkstad och undrar vad ni har för belysning i era garage/mek-krypin/verkstäder?
Vad har ni idag, är ni nöjda, vad skulle ni göra annorlunda mot för vad ni har idag?
Invändigt är verkstan 11,5*9m och 3,5m i takhöjd så 103,5m2, det är en enda stor lokal förutom ett litet rum i bakkant så ca 95m2 i stora delen.
Har googlat mej till att nånstans 3-500Lux så 3-500Lumen/m2 är lämpligt i verkstadsmiljö beroende på ljuskälla och placering.
Det är en snickar/masknimek/svets&smide verkstad, dvs en allt-i-allo-bonngårds-verkstad där det kommer att finns punktbelysning på maskiner och arbetsbänkar så här är det i första hand snack om BRA överordnad grundbelysning i taket.
Jag gillar egentligen inte integrerade LED men största delen av det som finns på marknaden idag är just sådana.
Svårt att få tag på exakt samma ljuskälla när första kina-armaturen ryker efter ett par år, just därför har jag ett hopplock av LED-spotar på ladugårdsväggen för att lysa upp gårdsplan...
och i stallet är det 50/50 med traditionella lysrör och Biltemas LED-armaturer, mest för att den första traditionella byttes ut av Svärfar när jag va bortrest på jobb och det blev då en från Biltema så har de andra traditionella gått samma öde till mötes allt eftersom kina-plasten i dom traditionella vittrat sönder en efter en.
Biltema-LED'arna lyser ju otroligt mycket bättre än de traditionella men en kvalitetsarmatur lyser säkert bättre än Biltemarna.
Köpte en snordyr LED-spot på Ahlsell en gång för att ha som arbetsbelysning och den skulle ha en levetid på typ 50000h men gav upp efter ett år och hade nog inte lyst mer är max 1000h så dyrt är inte alltid lika med bra.
Vad finns det för alternativ?
Traditionella lysrör går naturligtvis bort.
Traditionella armaturer med utbytbara LED-rör.
LED-lysrörsarmaturer med integrerad LED.
Ledpaneler 60*60, 120*30
Hexagon-LED/LED-ljusramar/...
...
Det blir IP65-klassning, 5'an för spolsäkerhet behöver ja nog inte då dom sitter på 3,5m inomhus men 6'an för dammsäkert behöver ja så det kommer att vara en del snickardamm i verkstan och 6'an och 5'an går oftast hand-i-hand så då blir det IP65.
Enklast och billigast vid installation vore 8-10 integrerade LED-armaturer från Biltema/Jula på 5000lumen styck för att uppnå4-500Lumen/m2 men finns det bättre ljus-lösningar?

3 m upp...
Det är JULA:s Led-armaturer som regerar här med.