1

Sitter och googlar sönder hjärnan på belysning till min verkstad och undrar vad ni har för belysning i era garage/mek-krypin/verkstäder?
Vad har ni idag, är ni nöjda, vad skulle ni göra annorlunda mot för vad ni har idag?

Invändigt är verkstan 11,5*9m och 3,5m i takhöjd så 103,5m2, det är en enda stor lokal förutom ett litet rum i bakkant så ca 95m2 i stora delen.
Har googlat mej till att nånstans 3-500Lux så 3-500Lumen/m2 är lämpligt i verkstadsmiljö beroende på ljuskälla och placering.
Det är en snickar/masknimek/svets&smide verkstad, dvs en allt-i-allo-bonngårds-verkstad där det kommer att finns punktbelysning på maskiner och arbetsbänkar så här är det i första hand snack om BRA överordnad grundbelysning i taket.

Jag gillar egentligen inte integrerade LED men största delen av det som finns på marknaden idag är just sådana.
Svårt att få tag på exakt samma ljuskälla när första kina-armaturen ryker efter ett par år, just därför har jag ett hopplock av LED-spotar på ladugårdsväggen för att lysa upp gårdsplan... ICQ/ad och i stallet är det 50/50 med traditionella lysrör och Biltemas LED-armaturer, mest för att den första traditionella byttes ut av Svärfar när jag va bortrest på jobb och det blev då en från Biltema så har de andra traditionella gått samma öde till mötes allt eftersom kina-plasten i dom traditionella vittrat sönder en efter en.
Biltema-LED'arna lyser ju otroligt mycket bättre än de traditionella men en kvalitetsarmatur lyser säkert bättre än Biltemarna.
Köpte en snordyr LED-spot på Ahlsell en gång för att ha som arbetsbelysning och den skulle ha en levetid på typ 50000h men gav upp efter ett år och hade nog inte lyst mer är max 1000h så dyrt är inte alltid lika med bra.

Vad finns det för alternativ?
Traditionella lysrör går naturligtvis bort.
Traditionella armaturer med utbytbara LED-rör.
LED-lysrörsarmaturer med integrerad LED.
Ledpaneler 60*60, 120*30
Hexagon-LED/LED-ljusramar/...
...

Det blir IP65-klassning, 5'an för spolsäkerhet behöver ja nog inte då dom sitter på 3,5m inomhus men 6'an för dammsäkert behöver ja så det kommer att vara en del snickardamm i verkstan och 6'an och 5'an går oftast hand-i-hand så då blir det IP65.

Enklast och billigast vid installation vore 8-10 integrerade LED-armaturer från Biltema/Jula på 5000lumen styck för att uppnå4-500Lumen/m2 men finns det bättre ljus-lösningar?

Post's attachments

bv_ledljusram-hexagon.jpg, 123.72 kb, 800 x 418
bv_ledljusram-hexagon.jpg 123.72 kb, 45 downloads since 2025-01-20 

bv_ledpanel.jpg, 18.68 kb, 800 x 275
bv_ledpanel.jpg 18.68 kb, 42 downloads since 2025-01-20 

Buy the ticket, take the ride... - HST

2

Har Julas LED-alternativ till lysrör, totalt 13st på ca 45kvm, vanligt villagarage. Lyser otroligt bra och är mycket nöjd med totalen.  ICQ/bf

3

Julas led i båda garagen. 11st i "lilla" garaget på 45m² och ännu så länge 13st i "stora" garaget på 60m²( blir 8st till)

4

Kör med 10 Jula LED armaturer.
6x6m garage.
Köpte två extra som reserv och la på hyllan till de första ger upp.

"ljushuvud"

5

Undrar om man ska gratulera Jula till bra marknadsföring här... ICQ/ag

Ska räkna lite på Jula-Biltema v/s Traditionella med utbytbara LED-rör, men ser att ni har avsevärt många fler armaturer än vad jag räknat på... får nog tänka till lite där, hatar att jobba i dåligt ljus så hellre härdsmälta än för lite ljus.

rogga skrev:

Julas led i båda garagen. 11st i "lilla" garaget på 45m² och ännu så länge 13st i "stora" garaget på 60m²( blir 8st till)

Festlund skrev:

Har Julas LED-alternativ till lysrör, totalt 13st på ca 45kvm, vanligt villagarage. Lyser otroligt bra och är mycket nöjd med totalen.  ICQ/bf

Mr 56 skrev:

Kör med 10 Jula LED armaturer.
6x6m garage.
Köpte två extra som reserv och la på hyllan till de första ger upp.

Gjorde det samma med mina gårdsplans-led'ar en gång i tiden men reservlagret är slut för länge sen...  ICQ/ag

Tack för input! ICQ/ay

6

14 dubbla lysrörs armaturer på 65m2.. fästa på 45 graders konsoler på 2,5 m höjd.. då jag vill ha ljus lite från sidan för att slippa skuggor...
I gamla .62m2 ..sparsamt med lysrör rätt upp i taket... ICQ/bu 3 m upp...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

Kör Biltemas "klenare" LEDlysrör för att inte blända så mycket när man skruvar.
Kör olika separata spottar och magnetlampor för punktbelysning där man är för tillfälligt.
För starkt lyse i taket bländar mig vid vissa övningar.
/Mogge

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

8

michaelth skrev:

14 dubbla lysrörs armaturer på 65m2.. fästa på 45 graders konsoler på 2,5 m höjd.. då jag vill ha ljus lite från sidan för att slippa skuggor...

Kör du traditionella lysrör eller LED?

Mogge skrev:

Kör olika separata spottar och magnetlampor för punktbelysning där man är för tillfälligt.
/Mogge

Tänker att om dom sitter på 3,5m så borde dom inte blända så mycket, om man inte tittar uppåt då... ICQ/ag

Magnetfotslampor blir det på en del maskiner, märker att det behövs nuförtiden, kanske har nåt med ålder att göra ICQ/ad

9

Löf skrev:
michaelth skrev:

Kör du traditionella lysrör eller LED?

Mogge skrev:

/Mogge

Tänker att om dom sitter på 3,5m så borde dom inte blända så mycket, om man inte tittar uppåt då... ICQ/ag

Magnetfotslampor blir det på en del maskiner, märker att det behövs nuförtiden, kanske har nåt med ålder att göra ICQ/ad

Traditionella lysrör...köpte en driva på jula när dom sålde för 129 kr styck.. och lysrören för 5 kr styck... säkert billigare med led... ...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Ja, jag skiljer mej ju inte från mängden direkt...  ICQ/af Det är JULA:s Led-armaturer som regerar här med.
Köpte 25 st på ett bräde. De återfinns på grovlagret på loftet, i källaren o i garaget såklart. Satte först 10 st över ena bilplatsen... fy fasen vad ljust det blev, så den andra fick nöja sej med 6 st.  ICQ/bs
Tänds med sensor, så det blir jävligt ljust direkt man öppnar dörren. Inget smygande där...

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

11

Ha ha! ICQ/ag Här ska man inte gå mot strömmen och sticka ut minsann... handla på Jula annars blir man utstött!

Kanske helt enkelt får köpa ett gäng av nån form av LED-belysning, hänga upp några provisoriskt och känna efter.

Tänkte också ha nåt som tänds med sensor för dom gånger man bara ska gå in och hämta nåt å ut igen men det blir nog bara på nån enstaka ljuskälla.

12

Löf skrev:

Ha ha! ICQ/ag Här ska man inte gå mot strömmen och sticka ut minsann... handla på Jula annars blir man utstött!

Kanske helt enkelt får köpa ett gäng av nån form av LED-belysning, hänga upp några provisoriskt och känna efter.

Tänkte också ha nåt som tänds med sensor för dom gånger man bara ska gå in och hämta nåt å ut igen men det blir nog bara på nån enstaka ljuskälla.

Har gamla hederliga ljusrörsarmaturer konverterade med ledrör och "glimtändare". Blev bättre ljus än med dubbla 36W rören, tänds direkt och har full belysningseffekt även om det är kallt i garaget samt drar minimalt med el. Nackdelen jämfört med tidigare var att jag kunde värma garaget med belysningen (ljuset på dygnet runt vintertid om jag skulle vara i garaget.

221-72

13

Biltemas led armaturer. Tycker de blir grymt ljus av de. Bra med lumen på de.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

14

T2 Rookie skrev:

Har gamla hederliga ljusrörsarmaturer konverterade med ledrör och "glimtändare". Blev bättre ljus än med dubbla 36W rören, tänds direkt och har full belysningseffekt även om det är kallt i garaget samt drar minimalt med el. Nackdelen jämfört med tidigare var att jag kunde värma garaget med belysningen (ljuset på dygnet runt vintertid om jag skulle vara i garaget.

Fördelen med ledrör är att man kan byta ut bara rören när dom ryker och inte hela armaturen som de integrerade.
Men låter som ett kostsamt sätt att värma upp garaget på ICQ/ad

ozeo skrev:

Biltemas led armaturer. Tycker de blir grymt ljus av de. Bra med lumen på de.

Precis!
Har några sådana i stallet och jävlar va dom lyser bra!