1

Har kämpat i 3 helger nu utan att lyckas få motorn på plats.

Jag får i dom nedre bultarna en bit i hålen men sen när det är kanske 4cm kvar så tar det stop, jag har lineat upp kopplingsplattan och motorn med ett sånt där verktyg.. jag antar att det är själva splinesen eller något som jag kanske inte får på plats... eller är det något helt annat jag missat.

Så jäkla tight och känns som det är sjukt svårt att "trycka in" motorn samtidigt som man försöker hålla den vågrätt.

https://n-hi.se/vw/p18/mo.jpg

Typ-1 Lilla Blå -65
Snart med svart bälte i underredesmassa!

2 Senaste redigerad av michaelth (2024-10-26 12:16:02)

Är det en  12 volt motor låda resp 6 volt motor låda... dvs svänghjulet  passande i lådan ??'
6 volt växellåda går att modifiera för att få plats med 12 volt svänghjul.. sen har 6 och 12 volt start olika bussningar i lådan och olika drev..... och det finns olika tryckplattor för olika kopplingar och urtrampningslager som skiljer... men det visste du kanske redan.....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Aaah.. ja så måste det vara, får gå ut och mäta, räkna tänder imorrn, tack så hemskt mycket  ICQ/az

Typ-1 Lilla Blå -65
Snart med svart bälte i underredesmassa!

4

Norain skrev:

Aaah.. ja så måste det vara, får gå ut och mäta, räkna tänder imorrn, tack så hemskt mycket  ICQ/az

Ett PS
Om du har bytt växellåds gummi sen inte mätt skruven eller försöker använda skruv med insex skalle så är den skallen förlång ( typ 3mm ) och svänghjulet går inte in  samma om skruven är med gängan in i lådan sen om den är 5mm för lång Skruven skall vara jämn med muttern om den går den vägen 
Du får gärna förklara vilken typ av låda och bil som det arbetas på

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Eller tryckplatta med ring och växellåda för koppling utan ring

6 Senaste redigerad av Norain (2024-10-30 23:02:25)

PPRMicke skrev:
Norain skrev:

Aaah.. ja så måste det vara, får gå ut och mäta, räkna tänder imorrn, tack så hemskt mycket  ICQ/az

Ett PS
Om du har bytt växellåds gummi sen inte mätt skruven eller försöker använda skruv med insex skalle så är den skallen förlång ( typ 3mm ) och svänghjulet går inte in  samma om skruven är med gängan in i lådan sen om den är 5mm för lång Skruven skall vara jämn med muttern om den går den vägen 
Du får gärna förklara vilken typ av låda och bil som det arbetas på

Tack.

Jag är ganska säker på att michaelth är inne på rätt spår. Det är en 65:a med 6V(1200) och jag köpte en ny motor som var 12V(1300) dock skulle den vara återställd till 6V (men självklart antagligen inte svänghjulet, visste inte ens att det skiljde faktiskt). Det är nog helt enkelt bara min okunnighet, men känns ganska självklart nu att det är fel svänghjul, var runt o mätte allt möjligt utom just det.

Tyvärr håller jag också på att bygga ett hus så har inte hunnit dubbelkolla, men men vi kommer dit också

Jag har fortfarande org motorn så kan ju byta svänghjul, koppling etc.
Jag antar jag lär få en och annan till gotcha, men är väl en del av charmen ICQ/ab

Jag uppskattar verkligen all er feedback och erfarenhet

Typ-1 Lilla Blå -65
Snart med svart bälte i underredesmassa!

7

BEACH skrev:

Eller tryckplatta med ring och växellåda för koppling utan ring

Njae dom såg snarlika ut båda med 3 armar och "fästen" för ringen. Men jag kanske missförstår vad du menar?

Typ-1 Lilla Blå -65
Snart med svart bälte i underredesmassa!

8

Norain skrev:
PPRMicke skrev:
Norain skrev:

Aaah.. ja så måste det vara, får gå ut och mäta, räkna tänder imorrn, tack så hemskt mycket  ICQ/az

Ett PS
Om du har bytt växellåds gummi sen inte mätt skruven eller försöker använda skruv med insex skalle så är den skallen förlång ( typ 3mm ) och svänghjulet går inte in  samma om skruven är med gängan in i lådan sen om den är 5mm för lång Skruven skall vara jämn med muttern om den går den vägen 
Du får gärna förklara vilken typ av låda och bil som det arbetas på

Tack.

Jag är ganska säker på att michaelth är inne på rätt spår. Det är en 65:a med 6V(1200) och jag köpte en ny motor som var 12V(1300) dock skulle den vara återställd till 6V (men självklart antagligen inte svänghjulet, visste inte ens att det skiljde faktiskt). Det är nog helt enkelt bara min okunnighet, men känns ganska självklart nu att det är fel svänghjul, var runt o mätte allt möjligt utom just det.

Tyvärr håller jag också på att bygga ett hus så har inte hunnit dubbelkolla, men men vi kommer dit också

Jag har fortfarande org motorn så kan ju byta svänghjul, koppling etc.
Jag antar jag lär få en och annan till gotcha, men är väl en del av charmen ICQ/ab

Jag uppskattar verkligen all er feedback och erfarenhet

Koppling är inga problem
Men att byta svänghjul
Där är det inga bara Det är väldig stor skillnad på infästningen på svänghjulen Dom skall vara parade ihop med vevaxelen
Även där skilljer det i länden på infästning framför alt på veven
Det är ett av dom största misstagen man kan göra
Ofta är dom som inte har koll som  försöker göra detta

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Parade ihop? jag har bytt svänghjul ett antal ggr å det funkar? förklara gärna förr en halvtrög...... ICQ/bu

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

10

Ghia64 skrev:

Parade ihop? jag har bytt svänghjul ett antal ggr å det funkar? förklara gärna förr en halvtrög...... ICQ/bu

Då kan det vara bra att läsa igenom denna fina tråd som Sverker har lagt här på forumet
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15295

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

PPRMicke skrev:
Ghia64 skrev:

Parade ihop? jag har bytt svänghjul ett antal ggr å det funkar? förklara gärna förr en halvtrög...... ICQ/bu

Då kan det vara bra att läsa igenom denna fina tråd som Sverker har lagt här på forumet
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15295

Gäller inte så mycket då de jag menade var nytillverkade grejer

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

12

Låter som om jag behöver tänka om.

Det verkar som att det går slipa ner klackarna för att kunna få in 12v svänghjulet i lådan, men är det en bra ide?
Vad/hur hade ni gjort?

Typ-1 Lilla Blå -65
Snart med svart bälte i underredesmassa!

13

Jag åker med urslipad låda i två bilar utan problem.

  • 1600cc i en typ1 1956

  • 2276cc i en typ1 1963

Bifogar en bild på urslipning från nätet, hittade ingen bättre just nu.


Sen behöver du byta startmotor och startmotorbussning så att det passar 12v grejerna. https://www.classicvw.se/startmotorbuss … ts_id/1764

Post's attachments

313733.jpg, 289.24 kb, 600 x 453
313733.jpg 289.24 kb, 22 downloads since 2024-11-01 

14 Senaste redigerad av michaelth (2024-11-01 16:41:18)

observera att dom utslipade spånorna brinner bra.. så om man tar en vinkelslip ,, och kommer mot stålbultarna till växellådsfästena blir det heta spånor som kan antända magnesium/lättmetalblandningen som spånorna består av.. har använd en trycklufts driven slip med ett fräs stift.. och demonterat skruvarna.. sen blåda rent.. använd andnings skydd..
hylsan som lagrar startmotorn byts oftast enklast genom att en storleks mässigt lämplig gängtapp skruvas i och slås ut(in ) eller så faster man en draghammare med en svetstång i den och drar ut den.. en ny bussning för 12 volt start.. får bada i olja innan den drivs i..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

Gillar skarpt all kunskap och erfarenhet som generöst delas.  ICQ/ay

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

16 Senaste redigerad av Norain (2024-11-01 18:26:52)

vwato skrev:

Gillar skarpt all kunskap och erfarenhet som generöst delas.  ICQ/ay

Ja verkligen, jag är otroligt tacksam att jag slipper göra om misstag som flera av er redan lärt er.

Så det är inte helt up åt väggarna att slipa ur och göra rum för "12V" svänghjulet i lådan?

Typ-1 Lilla Blå -65
Snart med svart bälte i underredesmassa!

17

Norain skrev:

Låter som om jag behöver tänka om.

Det verkar som att det går slipa ner klackarna för att kunna få in 12v svänghjulet i lådan, men är det en bra ide?
Vad/hur hade ni gjort?

Slipa ur men INTE med sliprondell då kan det brinna som F#n  efter som det är magnesum i växellådan
Ett slip stift funkar jätte bra
Om man inte orkar byta bustningen i växellådan skaffar man en startmotor som  är dubbellagrad typ dom som satt i Automat bilarna
Finns billiga i tyskland (ebay )
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

18

Japp!

Äntligen hade jag en ursäkt att köpa en die grinder till min kompressor.

Fungerade jättebra och nu är motorn på plats, ni är helt underbara, tack!  ICQ/az

Typ-1 Lilla Blå -65
Snart med svart bälte i underredesmassa!

19

ICQ/ay   gött... vad blev det för start?? 12 volt??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

20

michaelth skrev:

ICQ/ay   gött... vad blev det för start?? 12 volt??

Bra fråga, jag har faktiskt inte bestämt mig, men lutar åt 12V.

Det jag har läst ska det gå med std 6V också, dock lite väl hög rpm.
Just nu är dock prio att försöka få ihop sakerna då jag måste fysiskt flytta på allt så får nog återkomma i den frågan.

Typ-1 Lilla Blå -65
Snart med svart bälte i underredesmassa!

21

Norain skrev:
michaelth skrev:

ICQ/ay   gött... vad blev det för start?? 12 volt??

Bra fråga, jag har faktiskt inte bestämt mig, men lutar åt 12V.

Det jag har läst ska det gå med std 6V också, dock lite väl hög rpm.
Just nu är dock prio att försöka få ihop sakerna då jag måste fysiskt flytta på allt så får nog återkomma i den frågan.

Nu är det inte bara byta startmotor
Allt beror på hur många kuggar man har på svänghjulet sen är det olika tjocklek på axelen på starten 
Ok det finns hybrid startmotorer men det är jobbigare att hitta

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke