På begäran lägger jag upp denna info som från början lades upp av "P." på gamla SCLF
svänghjulstyper
180 mm Startkrans Tätning
113 105 271 A 109 Papper
113 105 271 B 109 Plåt
113 105 271 C 109 O-ring
141 105 271 130 O-ring
200 mm
211 105 271 109 Plåt
211 105 271 C 109 O-ring
311 105 271 130 O-ring
Generellt så kallar man 109 kuggars startkrans för 6 volt och 130 kuggar för 12 volt.
De tidiga svänghjulen 113 105 271 A och B skiljer sig i ytan mellan hålen för stiften. B är lite konisk, även djupet skiljer något. Det är därför viktigt att använda rätt typ av packning till repektive svänghjul.
Vevaxlarna skiljer sig också. Anliggningsytan är något större på tidiga axlar. Hålbilden för stiften är dock densamma. Detta gör att tidiga svänghjul passar på en senare vevaxel. Jag skulle dock akta mig för denna kombination av flera anledningar.
1. Papper mellan vevaxel och svänghjul -stor risk att svänghjulet lossnar när pappret suger åt sig oljan.
2. Versionen med plåtpackning -svänghjulet är koniskt i ytan mot vevaxeln men den nya vevaxelns yta är mindre.
3. Volkswagen gjorde sig av med båda alternativen och satte dit o-ringen redan 1966. Det hade man knappast gjort om den tidigare lösningen var lika bra.
Det går alltså inte att kombinera alla vevaxlar med alla svänghjul och få ett korrekt förband, speciellt inte de är avsedda för plåtpackning då ytorn inte kommer att ligga mot varandra som tänkt.
Till bilar -66 och äldre används den vanliga 6V startmotorn som har en grövre axel för stödlagringen i bussningen i lådan.
Bilar av -67 års modell är en hybrid som mekaniskt har alla de mått som en 12V-bil har men har ett 6V elsystem. Dessa startmotorer påstår vara internlagrade och inte behöva stödet i lådan men om den inte är det så ska den startmotorn ha den tunnare axeln som en 12V start har.
Detta kan tyckas märkligt men har förmodligen sitt ursprung i att bilar för den Amerikanska marknaden hade 12V från denna årsmodell.
-68 kom 12V i Europa och då passar alla 12V startmotorer avsedda för Typ1 inklusive ett antal för Porsche.
De internlagrade startmotorerna som inte kräver någon bussning är starkare än den vanliga, 1 hk mot 0,8. Den brukar kallas för automatstart och är samma som tidiga Porsche 12V.
När det gäller urslipning av 6V växellåda för att acceptera ett annat svänghjul så gäller det kuggkransen, inte kopplingens storlek under förutsättning att det är Typ1.
Tror att det blev rätt nu men rätta mig gärna om det smugit sig in något fel.
Ali G