1

På begäran lägger jag upp denna info som från början lades upp av "P." på gamla SCLF

svänghjulstyper

180 mm Startkrans Tätning

113 105 271 A 109 Papper

113 105 271 B 109 Plåt

113 105 271 C 109 O-ring

141 105 271 130 O-ring

200 mm

211 105 271 109 Plåt

211 105 271 C 109 O-ring

311 105 271 130 O-ring

Generellt så kallar man 109 kuggars startkrans för 6 volt och 130 kuggar för 12 volt.

De tidiga svänghjulen 113 105 271 A och B skiljer sig i ytan mellan hålen för stiften. B är lite konisk, även djupet skiljer något. Det är därför viktigt att använda rätt typ av packning till repektive svänghjul.

Vevaxlarna skiljer sig också. Anliggningsytan är något större på tidiga axlar. Hålbilden för stiften är dock densamma. Detta gör att tidiga svänghjul passar på en senare vevaxel. Jag skulle dock akta mig för denna kombination av flera anledningar.

1. Papper mellan vevaxel och svänghjul -stor risk att svänghjulet lossnar när pappret suger åt sig oljan.

2. Versionen med plåtpackning -svänghjulet är koniskt i ytan mot vevaxeln men den nya vevaxelns yta är mindre.

3. Volkswagen gjorde sig av med båda alternativen och satte dit o-ringen redan 1966. Det hade man knappast gjort om den tidigare lösningen var lika bra.

Det går alltså inte att kombinera alla vevaxlar med alla svänghjul och få ett korrekt förband, speciellt inte de är avsedda för plåtpackning då ytorn inte kommer att ligga mot varandra som tänkt.

Till bilar -66 och äldre används den vanliga 6V startmotorn som har en grövre axel för stödlagringen i bussningen i lådan.

Bilar av -67 års modell är en hybrid som mekaniskt har alla de mått som en 12V-bil har men har ett 6V elsystem. Dessa startmotorer påstår vara internlagrade och inte behöva stödet i lådan men om den inte är det så ska den startmotorn ha den tunnare axeln som en 12V start har.
Detta kan tyckas märkligt men har förmodligen sitt ursprung i att bilar för den Amerikanska marknaden hade 12V från denna årsmodell.

-68 kom 12V i Europa och då passar alla 12V startmotorer avsedda för Typ1 inklusive ett antal för Porsche.

De internlagrade startmotorerna som inte kräver någon bussning är starkare än den vanliga, 1 hk mot 0,8. Den brukar kallas för automatstart och är samma som tidiga Porsche 12V.

När det gäller urslipning av 6V växellåda för att acceptera ett annat svänghjul så gäller det kuggkransen, inte kopplingens storlek under förutsättning att det är Typ1.

Tror att det blev rätt nu men rätta mig gärna om det smugit sig in något fel.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

2

Svwerker skrev:

Dessa startmotorer påstår vara internlagrade och inte behöva stödet i lådan men om den inte är det så ska den startmotorn ha den tunnare axeln som en 12V start har.

-68 kom 12V i Europa och då passar alla 12V startmotorer avsedda för Typ1 inklusive ett antal för Porsche.

Tror att det blev rätt nu men rätta mig gärna om det smugit sig in något fel.  ICQ/ab

Det finns egenlagrade startmotorer i både 6 och 12 Volt och för både 109 och 130 kuggars startkrans. Dessutom finns det både Bosch och VWs egna.

Startmotorer lagrade i växellådshuset finns endast från Bosch. Men de finns i alla användbara kombinationer (alla kanske inte är lätta att hitta) det räcker alltså inte att kolla att den är 12 volt för att vara säker på att den passar.

Växellådshus fram till ca 1962 kan behöva frigångsslipas för 200 mm koppling även om man kör med 109 kuggars startkrans.

3

I mitt fall har jag en 61, påbörjat slipa i växellådan, har en 1600 AD motor med tillhörande svänghjul och nu beställt en 200 koppling med ring, kommer min startmotor att passa eller är det att köpa en ny som gäller?

4

Du har antagligen ett 130-kuggars och måste ha en annan startmotor. Antingen en internlagrad och då behöver du ingen bussning i lådan eller en vanlig och då måste du ha en bussning för 12V i 6V-låda. Ska du konvertera bilen till 12V så ska du ha den vanligaste 12V-starten, ska du ha kvar 6V så är det en start för -67 som gäller.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Ni har möjligtsvis inte bilder från någon konvertering att lägga in?Vore instruktivt...ett ämne som berör många det här tror jag... Default/hmm

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

6

Svwerker skrev:

Du har antagligen ett 130-kuggars och måste ha en annan startmotor. Antingen en internlagrad och då behöver du ingen bussning i lådan eller en vanlig och då måste du ha en bussning för 12V i 6V-låda. Ska du konvertera bilen till 12V så ska du ha den vanligaste 12V-starten, ska du ha kvar 6V så är det en start för -67 som gäller.

Bilen skall göras till 12 ja, men om jag kommer över någon annan 6volts start billigt så finns det inga sådana som fungerar? ICQ/ab tack

7

Kristian skrev:
Svwerker skrev:

Bilen skall göras till 12 ja, men om jag kommer över någon annan 6volts start billigt så finns det inga sådana som fungerar? ICQ/ab tack

Du måste först och främst ha en startmotor som har det lilla kugghjulet som passar ihop med det stora svänghjulet, 130-kuggars. Allt annat blir fel. Men ska du konvertera så är det ett litet problem för då skaffar du en 12V start och byter bussningen i lådan så är du hemma.

Ali G

8

P. skrev:

Det finns egenlagrade startmotorer i både 6 och 12 Volt och för både 109 och 130 kuggars startkrans. Dessutom finns det både Bosch och VWs egna.

Finns det verkligen självlagrade 6V startmotorer? Har aldrig sett någon sådan varken på bild eller i verkligheten (men skulle gärna  köpa en).

9

Jajjamen, har en i 56 och en i reserv på hyllan...

10

folkamannen skrev:

Jajjamen, har en i 56 och en i reserv på hyllan...

Coolt! Tror du att du skulle kunna knäppa några bilder?

11

Var det inte så att de självlagrade Porsche startmotorerna var de starkare (och tyngre), medans VW's egna självlagrade motsvarade Bosch växellådslagrade i effekt och vikt?

12

Det är samma.

Ali G

13

130 kuggars 12v svänghjul med o-ring
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0813.jpg

109 kuggars 6v svänghjul
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0812.jpg

14

Startmotorer 12v, från vänster 12v med bussning, mitten 12v självlagrad, höger.. vet ej

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0814.jpg

15

MrPete skrev:

130 kuggars 12v svänghjul med o-ring
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0813.jpg

109 kuggars 6v svänghjul
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0812.jpg

Den nedre är modellen med plåttätning.

Ali G

16

Jepp, men kan du inte ta bort citeringen av bilderna.. Onödigt att de ligger två inlägg efter varandra.. speciellt i en infotråd.

Jag har en bild på svängningsdämpare från automat också, men den är ju i stort sett likadan som den övre med o-ring.

17

Skillnaden mellan 6V startmotor stödlager och 12V startmotor stödlager.
http://forumbilder.se/DCFN1/1image.jpg

För er som ska 12V konvertera en bil med 6V Vxllåda måste ha den här bustningen.
http://www.classicvw.se/startmotorbussn … ts_id/1764
(OBS årsmodell 67 undantaget då den 6V startmotorn och lådan redan är anpassad för det stora svänghjulet.)

Learning by experience is a great way to spend money...

18

Jag har en 64a med orginallåda, ska byta motor till 1600AD, har 12 start passande det svänghjulet. men pasar kopplingen från min 64a rakt på svänghjulet?

-64 Low&Slow

19

Nej. 1600 har 200 mm koppling och 1200 180 mm. Du ska en 200 med ring till den kombinationen.

Ali G

20

Svwerker skrev:

Nej. 1600 har 200 mm koppling och 1200 180 mm. Du ska en 200 med ring till den kombinationen.

200 med ring?
Tack

-64 Low&Slow

21

Det är skillnad på urtrampningslager före och efter -71. Före -71 måste ha tryckplatta med ring i centrum och efter ska vara utan.

Ali G

22

Tja. Om jag fattar detta rätt så kan jag alltså inte ta svänghjulet från min 6volt och sätta på min 1600 motor och köra?

23

Saabaero9k skrev:

Tja. Om jag fattar detta rätt så kan jag alltså inte ta svänghjulet från min 6volt och sätta på min 1600 motor och köra?

Det beror på vad det är för svänghjul. Vilken årsmodell pratar vi om? Sen kan man även få problem med kopplingen om man kör 180-koppling till 1600.

Ali G

24

Svwerker skrev:
Saabaero9k skrev:

Det beror på vad det är för svänghjul. Vilken årsmodell pratar vi om? Sen kan man även få problem med kopplingen om man kör 180-koppling till 1600.

Bilen är 66 1300 och motorn är en 1600 as.. Svänghjulet på bilen va med stålpackning och 1600:an hade oring. Jag såg inte problemet med att köra stålpackning ist så har satt ihop det nu men får la skaffa rätt prylar och bytta efter säsongen. Men vad e de för svänghjul och startmotor jag ska ha.?

25 Senaste redigerad av Svwerker (2014-05-23 04:29:24)

Jag hade jagat rätt på en startmotor från en -67 och använt 12V-svänghjulet om jag skulle fortsätta att åka 6V. Du får slipa ur lådan men i övrigt passar det. Annars är det ett 6V-svänghjul med O-ring du behöver hitta men det kan nog vara svårare.

Ali G