1

Om jag ska använda dessa gamla JP fälgarna måste jag antingen fräsa ur bulthålen för att få in muttern bättre eller byta pinnbultarna till längre. Nu tar bara ca hälften av gängen i muttern och det känns farligt.

Sen måste jag hitta smalare däck  ICQ/aa

Vad vore bästa sättet?

Post's attachments

2024-06-13 10.42.55.jpg, 80.85 kb, 490 x 497
2024-06-13 10.42.55.jpg 80.85 kb, 7 downloads since 2024-06-20 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

2 Senaste redigerad av vwato (2024-06-21 06:03:23)

Det finns hjulmuttrar där en avsmalnad del är försedd med gängor, se bild och läs tråden i länk, de rekommenderade länkarna för sådana hjulmuttrar är tyvärr utdaterade i den tråden, testa istället hos t.ex. Specialfälgar.se, Gummihuset.se eller Sifvert-skruv.se
https://early911.se/forum/viewtopic.php?t=6454 & https://www.sifvert-skruv.se

https://www.specialfalgar.se/tillbehor/ … hjulmutter & https://www.gummihuset.se/bultar/special-bult-mutter


http://i455.photobucket.com/albums/qq273/NiklasLarsson/Mutter_zps8e67166e.jpg

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

3

Jan-Iver skrev:

Om jag ska använda dessa gamla JP fälgarna måste jag antingen fräsa ur bulthålen för att få in muttern bättre eller byta pinnbultarna till längre. Nu tar bara ca hälften av gängen i muttern och det känns farligt.

Sen måste jag hitta smalare däck  ICQ/aa

Vad vore bästa sättet?

JP fäljen hade egna hjul muttrar eller skruvar ( så var det när man sålde sådana saker på 80talet )
Dom muttarana var med midja som gick in i fälgen  så som amerikanska tävlings fälgar har i dag
Det finns ett antal handlare som har olika typer av pinskruvar i olika länder ( dalhems är en )
För det skall vara bra skall pinskruven vara så lång så det är 2st gänger utanför muttern
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

med precis samma förutsättningar, baybuss o jp-fälgar, valde jag att byta alla pinnskruvar till dom längsta jag hittade, tror dom var 63mm, fick korta dom lite (5mm?) för att kunna montera dom bak utan att ta bort "driv-flangen".
det blev precis "full mutter" bak, 2-3 gängor syns utanför muttern fram.
sen tror jag att mina jp-fälgar har vanliga, sfäriska, anläggningsytor mot muttrarna o inga specialhål, kanske det syns på bilderna i min tråd?

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

5

Tack för tips och inspel Volks, jag ska leta hjulmuttrar och ev byta pinnbultar framöver.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

6

Vad är det för diameter på bulthålen i fälgen?

7

HenrikL skrev:

Vad är det för diameter på bulthålen i fälgen?

Det måste jag mäta och är inte där förrän om ett par dagar igen, vad tänkte du om det?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

8

Jan-Iver skrev:
HenrikL skrev:

Vad är det för diameter på bulthålen i fälgen?

Det måste jag mäta och är inte där förrän om ett par dagar igen, vad tänkte du om det?

Du behöver det måttet för att leta muttrar av typen som visas i inlägg #2.