1

Om jag ska använda dessa gamla JP fälgarna måste jag antingen fräsa ur bulthålen för att få in muttern bättre eller byta pinnbultarna till längre. Nu tar bara ca hälften av gängen i muttern och det känns farligt.

Sen måste jag hitta smalare däck  ICQ/aa

Vad vore bästa sättet?

Post's attachments

2024-06-13 10.42.55.jpg, 80.85 kb, 490 x 497
2024-06-13 10.42.55.jpg 80.85 kb, 22 downloads since 2024-06-20 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

2 Senaste redigerad av vwato (2024-06-21 06:03:23)

Det finns hjulmuttrar där en avsmalnad del är försedd med gängor, se bild och läs tråden i länk, de rekommenderade länkarna för sådana hjulmuttrar är tyvärr utdaterade i den tråden, testa istället hos t.ex. Specialfälgar.se, Gummihuset.se eller Sifvert-skruv.se
https://early911.se/forum/viewtopic.php?t=6454 & https://www.sifvert-skruv.se

https://www.specialfalgar.se/tillbehor/ … hjulmutter & https://www.gummihuset.se/bultar/special-bult-mutter


http://i455.photobucket.com/albums/qq273/NiklasLarsson/Mutter_zps8e67166e.jpg

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

3

Jan-Iver skrev:

Om jag ska använda dessa gamla JP fälgarna måste jag antingen fräsa ur bulthålen för att få in muttern bättre eller byta pinnbultarna till längre. Nu tar bara ca hälften av gängen i muttern och det känns farligt.

Sen måste jag hitta smalare däck  ICQ/aa

Vad vore bästa sättet?

JP fäljen hade egna hjul muttrar eller skruvar ( så var det när man sålde sådana saker på 80talet )
Dom muttarana var med midja som gick in i fälgen  så som amerikanska tävlings fälgar har i dag
Det finns ett antal handlare som har olika typer av pinskruvar i olika länder ( dalhems är en )
För det skall vara bra skall pinskruven vara så lång så det är 2st gänger utanför muttern
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

med precis samma förutsättningar, baybuss o jp-fälgar, valde jag att byta alla pinnskruvar till dom längsta jag hittade, tror dom var 63mm, fick korta dom lite (5mm?) för att kunna montera dom bak utan att ta bort "driv-flangen".
det blev precis "full mutter" bak, 2-3 gängor syns utanför muttern fram.
sen tror jag att mina jp-fälgar har vanliga, sfäriska, anläggningsytor mot muttrarna o inga specialhål, kanske det syns på bilderna i min tråd?

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

5

Tack för tips och inspel Volks, jag ska leta hjulmuttrar och ev byta pinnbultar framöver.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

6

Vad är det för diameter på bulthålen i fälgen?

7

HenrikL skrev:

Vad är det för diameter på bulthålen i fälgen?

Det måste jag mäta och är inte där förrän om ett par dagar igen, vad tänkte du om det?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

8

Jan-Iver skrev:
HenrikL skrev:

Vad är det för diameter på bulthålen i fälgen?

Det måste jag mäta och är inte där förrän om ett par dagar igen, vad tänkte du om det?

Du behöver det måttet för att leta muttrar av typen som visas i inlägg #2.

9

HenrikL skrev:
Jan-Iver skrev:
HenrikL skrev:

Vad är det för diameter på bulthålen i fälgen?

Det måste jag mäta och är inte där förrän om ett par dagar igen, vad tänkte du om det?

Du behöver det måttet för att leta muttrar av typen som visas i inlägg #2.

19 mm bulthål, 14,5 gäng.

Däckfirman lokalt hittar inga.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

10

Sånt där hittar man aldrig på lokala däckfirman. Kolla dessa:

https://www.amazon.com/Cragar-Standard- … F&th=1

M14x1.5 gänga, 19 mm (3/4 tum) halsens diameter

Sedan får man mäta om brickorna får plats i försänkningen i fälgen och att muttrarnas halsar är lagom långa.

11

Nu har jag i alla fall fått däckfirman här att beställa muttrar från https://www.specialfalgar.se
Bara att hoppas att det funkar som det ska.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

12 Senaste redigerad av 1500S-65 (2024-08-13 07:51:57)

http://team21.se/924S/2024-77.jpg
Skullman breddade ett par Tunaverken JP slotmags från 7" till 9" för min 924, då ville jag inte ha stora muttrar med brickor utan satte in stålinsatser. Det finns massor att välja på - https://www.google.com/search?q=steel+i … mp;bih=721

http://team21.se/924S/2024-78.jpg
fick köpa en 25mm 60graders försänkare på amazon för stålinsatsern

http://team21.se/924S/2024-79.jpg
pressade i stålinsatserna i min press ...drillpress, det går nog att trycka 1 ton kontrollerat i en riktig (Strands) pelarborr. Mina stålinsatser jag köpte begagnade hade lagom presspassning.

http://team21.se/924S/2024-80.jpg
Dessa hylsor var för rak 60graders krona. Jag fick borra genomgående hål i stålmuttrar jag hittade i en låda, först ett styrhål 6mm inifrån, sedan med stegborr till exakt djup för att få en snygg kant, jag hade borrat ur en pinnbult med stegborret som jag gängade på muttrarna på och hade som styrning. Sedan gänga igenom stålmuttrarna och borsta till/grada utgången så den blev len och fin.

en analog man i en digital värld

13

Fortsätter i
https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 78#p533478

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss