Annars har jag slitit med att få bränslet fram till förgasarna, jag trodde jag var tvungen att ta ut tanken och rengöra den men en enkel lösning visades sig snart.
Jag skulle tömma tanken underifrån och drog lös soppaslangen från tankens undersida, där satt en liten bit pvc slang inne i den lite för grova slangen för att troligen hålla tätt. Det är ju en lite tunnare anslutning i tanken än på bensinpumpen på motorn.
Slangen var nu lös och det bara sipprade lite bensin ur tanken men så snart jag rörde i den lilla pvc slangen forsade det bensin, jag tog bort pvc skiten och satte en slag av rätt dimension samt et bränslefilter i mellan för att få ihop de två olika dimensionerna på slanganslutningen.
Då var det flöde som det skulle och motorn gick finfint igen.
Så var det dags för provkörning igen, jag har också satt dit nya vacuumslangar och backventil till bromsservon.
Vid uppstart så började det ryka kraftigt blå-vit rök ur avgasröret och bromspedalen tog ganska långt ned. Även lampan lyste då jag bromsade. Väl, jag körde en liten sväng för att vara säker på att bränslefrågan var löst vilket det visade sig stämma. Inga stopp på ungefär 1 mil.
Lite research på bromsarna resulterade i att bromsservon var full av gammal rostbrun bromsvätska och troligen huvudbromscylindern trasig/rostig. Vacuumet sög säkert upp bromsvätskan från bromsservon in i motorn vilket gjorde rökmolnet...
Buss-faan strätar emot i alla fall fortfarande, det är som att den inte vill ut på vägarna igen.
Nu är i alla fulla fall huvudbromscylindern lös och jag får skaffa en ny på måndag. Det blir Skellefteå tor med elbilen.
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss