701

Annars har jag slitit med att få bränslet fram till förgasarna, jag trodde jag var tvungen att ta ut tanken och rengöra den men en enkel lösning visades sig snart.
Jag skulle tömma tanken underifrån och drog lös soppaslangen från tankens undersida, där satt en liten bit pvc slang inne i den lite för grova slangen för att troligen hålla tätt. Det är ju en lite tunnare anslutning i tanken än på bensinpumpen på motorn.
Slangen var nu lös och det bara sipprade lite bensin ur tanken men så snart jag rörde i den lilla pvc slangen forsade det bensin, jag tog bort pvc skiten och satte en slag av rätt dimension samt et bränslefilter i mellan för att få ihop de två olika dimensionerna på slanganslutningen.
Då var det flöde som det skulle och motorn gick finfint igen.

Så var det dags för provkörning igen, jag har också satt dit nya vacuumslangar och backventil till bromsservon.
Vid uppstart så började det ryka kraftigt blå-vit rök ur avgasröret och bromspedalen tog ganska långt ned. Även lampan lyste då jag bromsade. Väl, jag körde en liten sväng för att vara säker på att bränslefrågan var löst vilket det visade sig stämma. Inga stopp på ungefär 1 mil.

Lite research på bromsarna resulterade i att bromsservon var full av gammal rostbrun bromsvätska och troligen huvudbromscylindern trasig/rostig. Vacuumet sög säkert upp bromsvätskan från bromsservon in i motorn vilket gjorde rökmolnet...

Buss-faan strätar emot i alla fall fortfarande, det är som att den inte vill ut på vägarna igen.

Nu är i alla fulla fall huvudbromscylindern lös och jag får skaffa en ny på måndag. Det blir Skellefteå tor med elbilen.

ICQ/az

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

702

Så blev det, Skellefteå t.o.r. med elbilen, hämtade en huvudbromscylinder och skruvade dit den då jag kom hem. lite trix med att få ihop påfyllnadsröret till vätskebehållaren underbilen men jag fick till sist kläm på slangar och rör. I med ny bromsvätska och sen lufta. Allt gick som smort och jag körde sedan bussen helt utan några som helst missöden eller oljud, nja oljud finns det ju såklart... , till macken i Nordmaling för att tanka och tillbaka, drygt två mil totalt.
Det luktar bensin i bilen efter tankning men det kan vara gummimuffen mellan påfyllnadsröret och bensintanken som strular fortfarande. Det tar vi sen....
Motorn går bra, bromsarna tar bra och ingen rök längre borgar för att det var lyckat rep.

Ett ganska tydligt gummi-gnet från framvagnen när jag rattar, måste undersökas....

Post's attachments

2024-07-22 17.27.17.jpg, 182.76 kb, 577 x 1024
2024-07-22 17.27.17.jpg 182.76 kb, 35 downloads since 2024-07-23 

2024-07-22 20.04.37.jpg, 210.12 kb, 1024 x 577
2024-07-22 20.04.37.jpg 210.12 kb, 35 downloads since 2024-07-23 

2024-07-22 20.35.03.jpg, 246.49 kb, 577 x 1024
2024-07-22 20.35.03.jpg 246.49 kb, 37 downloads since 2024-07-23 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

703

Det här är endast för min egen minnesbank att länka till tråden om hjulmuttrar till JP fälgarna...
ICQ/bv

https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 42#p533442

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

704 Senaste redigerad av Jan-Iver (2024-08-16 16:29:20)

...och om bygget av campinginredning...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=60273
ICQ/bv

Pdf fil med måttsatta ritningar:
http://www.dropbox.com/s/555uumibffxp5p … n.pdf?dl=0

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

705 Senaste redigerad av Jan-Iver (2024-08-16 13:33:37)

Nåväl, JP fälgarna är på plats, det var muttrar nr 9 (art nr 05001820) enligt
http://www.specialfalgar.se/tillbehor/m … julmutter/

Däcken blev en omgång Triangle TR645 185-80-RR14C som är relativt grovmönstrade. Ena fälgen behövde 150 gram vikt så den var ganska oval, typ  ICQ/ag

Post's attachments

2024-08-15 15.39.37.jpg, 227.01 kb, 1024 x 577
2024-08-15 15.39.37.jpg 227.01 kb, 56 downloads since 2024-08-15 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

706

Jan-Iver skrev:

Nåväl, JP fälgarna är på plats, det var muttrar nr 9 (art nr 05001820) enligt
http://www.specialfalgar.se/tillbehor/m … julmutter/

Däcken blev en omgång Nankang 185-80-RR14C som är relativt grovmönstrade. Ena fälgen behövde 150 gram vikt så den var ganska oval, typ  ICQ/ag

Ser riktigt trevlig ut!!!

707

Det tar sig sa mordbrännaren. Det löser sig, sa han som sket i slasken.

Jag har använt en gammal hemmasnickrad inredning som får duga tills jag kan bygga en egen lösning.
Det finns nu kylbox, diskho, gasolplattor, portta-potti, och förvaring i lådorna. Samt att det är bäddbart för en hel dubbelsäng. Lite småpyssel kvar med fastsättning, eventuellt ett ryggstöd? ...men som grund, helt okej!

Jag funderar på att shoppa två såna här att slagga på:
https://cdon.se/inredning-och-mobler/ga … p101202921

http://cdn.cdon.com/media-dynamic/images/product/cloud/store/NapMats/000/101/202/921/101202921-187299600-11453-org.jpg

Post's attachments

2024-08-16 14.19.13.jpg, 221.44 kb, 1024 x 577
2024-08-16 14.19.13.jpg 221.44 kb, 33 downloads since 2024-08-16 

2024-08-16 14.20.14.jpg, 219.24 kb, 1024 x 577
2024-08-16 14.20.14.jpg 219.24 kb, 36 downloads since 2024-08-16 

Screenshot 2024-08-16 at 17-43-18 Gästmadrass grå hopfällbar madrass 195x65x10 cm campingmadrass CDON.png, 851.72 kb, 1138 x 900
Screenshot 2024-08-16 at 17-43-18 Gästmadrass grå hopfällbar madrass 195x65x10 cm campingmadrass CDON.png 851.72 kb, 36 downloads since 2024-08-16 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

708

I dag har jag masserat igång gasolplattorna i den gamla spismodulen, det kom först ingen gas och först efter att ha blåst genom slangar och rör med tryckluft kom dom i gång. Kylboxens Supercool kylaggregat hoppade igång direkt den fick el-kopplingen.
Jag satte också upp en mindre solpanel för underhållsladdning av fritidsbatteriet.
Den lilla dränk-pumpen till vattenkranen verkar ha gett upp helt men den är mindre viktig, tror jag har flera pumpar om jag rotar lite i lådorna.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

709

Motorn strular fortfarande, jag gjorde en lite längre resa för jag tyckte att jag kunde lite på den efter ett antal kortare turer på 2-3 mil. Jag körde ungefär 9-10 mil innan den tappade kraft och till sist blev ståendes med knappt kraft att köra den alls, den hostar och knallar i förgasarna. Den blev bärgad hem till stugan där jag fortsatte att arbeta med felsökning. Jag bytte till brytarlös fördelare men samma sak. Kollade åter bensintillförseln och bytte slangar och filter.... igen.... Jag blåste ren i förgasarna med inga framsteg.
Till sist fastnade vänstra gasaren i öppet spjäll vilket resulterade i att jag monterade lös förknasarna för vidare kontroll.
Jag hoppas detta sker i dag eller i morgon tillsammans med min kunniga kompis R.
Bussen kämpar emot fortfarande, som att den inte vill ut på vägarna igen... men jag är tjurigare än bussen än så länge.

http://boxerville.se/forum/extensions/pan_smiles/pack/ICQ/ak.gif

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

710

Ge inte upp..
Luft kompression  bränsle gnista ... på rätt sätt, så är det inga problem ICQ/bs

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

711 Senaste redigerad av Jan-Iver (2024-09-01 22:14:13)

michaelth skrev:

Ge inte upp..
Luft kompression  bränsle gnista ... på rätt sätt, så är det inga problem ICQ/bs

Just det, men när saker går sönder kan man ställa om, justera och gorma i evigheter utan resultat.

I dag visade sig felet på spällets axel, eller ena fästskruven var borta, troligen nere i motorn nu. Inte så farligt enligt R. ??? jag får helt enkelt se om den gör sig påmind.
Vi nitade fästet så spjället ska vara bra igen nu, jag åker till stugan igen i morgon och då ska jag montera tillbaka förknasarna.
Och sen ska den gå bra igen hoppas jag.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

712 Senaste redigerad av Jan-Iver (2024-09-04 22:09:44)

egen notering om ventilspelsjustering mm:

https://youtu.be/lfkxlHWZmxM?si=Kezb51B2wNV-RHCL


Tändföljden är 1-4-3-2. Medurs. Snurrar man motorn moturs och kollar rotorn moturs blir tändföljden då 1-2-3-4.
Kollar man ventilerna börjar man med 1:an, sedan 2-3-4 om man snurrar motorn ett halvt varv i taget moturs.

Från en gammal facebookinstruktion:

Post's attachments

Screenshot 2024-09-04 at 21-33-49 (2) VW Bubbla Renovering och ombyggnad Hej! Facebook.png, 211.29 kb, 1180 x 856
Screenshot 2024-09-04 at 21-33-49 (2) VW Bubbla Renovering och ombyggnad Hej! Facebook.png 211.29 kb, 50 downloads since 2024-09-04 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

713 Senaste redigerad av Jan-Iver (2024-09-04 23:06:43)

Om hur man sätter upp Solex 32 pdsit förgasarna...

https://youtu.be/najLc9GlLJ0?si=9Q4i3WNR8_us1Cmr

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

714

Ja, en liten framgång i förknasarträsket, jag öppnade den vänstra i förg. för att jag kunde inte se att bensinen kom fram in i flottörhuset. Jag provblåste genom slangen men den kändes som att den var blockerad jf med den på högra sidan där jag kunde blåsa lite luft in genom slangen.

Nåväl, det var nästen inget bränsle i flottörhuset och efter lite pillande så kom jag fram till att nålventilen som ska styra bränslet in inte var som den ska vara. Jo efter lite pillande på den och lufttryck så reagerade den med att öppna och stänga men den verkade fastna igen lika kvickt.

Så nu har jag beställt två nya via www.misab.se

Direkt efter jag beställt fick jag lära mig att alla gamla Solex förgasare jag har liggandes hemma i förrådet hos R. är likadana och skulle passa här. Skit var det hänt, nästa gång kanske jag lär mig saker innan jag beställer ICQ/ag

Sedan är det ju inte säkert detta löser problemet med den dåliga gången på motorn men man kan ju hoppas....

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

715

Flotörventiler är förbruknings vara, så att byta är en billig försäkring för funktion. ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

716

Ja det börjar jag nu förstå men ingen har nämnt den som en möjlig bov i dramat när jag försökt att hitta varför den nyrenoverade motorn plötsligt började gå jättedåligt efter att ha gått kanonbra i ett antal mil.

Sedan är det ju inte säkert att... osv

Som min far alltid sa;
Det ända som är helt säkert är att ingenting är säkert!

Från https://www.misab.se/artikel.php?kid=&a … mp;id=1467:

Fakta om nålventilen

Tänk på att nålventilen är ”hjärtat” i förgasaren. En ny nålventil håller flottörnivån konstant på rätt nivå. Rätt inställd flottörnivå gör att förgasaren går bättre och mer ekonomiskt. Viktigt är också att bränsletrycket är rätt och inte för högt. Oftast max 0,25 Bar. Tänk på att en nålventil slits (spetsen blir ojämn, se bild) och bör bytas ofta. Upplever du problem med bränsletrycket kan en mätare och tryckregulator hjälpa dig.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

717 Senaste redigerad av Jan-Iver (2024-09-25 21:34:41)

Det var INTE nålventilen som var boven i dramat ändå... den hostar och smäller fortfarande den djävulsmotorn. Det måste finnas tjuvluft någonstans men jag hittar ingenstans. Fortsättning följer någon gång framöver....

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

718

har du provat spraya startgas i ev tjuvluft ställen??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

719

michaelth skrev:

har du provat spraya startgas i ev tjuvluft ställen??

JAAAAAA    ICQ/ap

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

720

Jag har i alla fall kört bubblan ut ur garaget och in igen ett par gånger under något som kallas städning, organisera kaoset blir en senare fråga. Bubblan startar och går finfint i alla fall. Bussen går inte in på längden, lite missräkning där... så den får stå ute på biltransportsläpet tills våren kommer.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

721

Brrrr....

Post's attachments

2025-01-07 14.44.57.jpg, 254.97 kb, 1024 x 577
2025-01-07 14.44.57.jpg 254.97 kb, 9 downloads since 2025-01-09 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

722 Senaste redigerad av Jan-Iver (2025-04-08 17:38:51)

Våren känns nära nu, allt är ungefär 1 mnd tidigare än normalt här känns det som. DÅ-BLIR´E-MEK-IGEN på buss-skrället.
Jag gav upp lite i höstas med att få den att gå ordentligt. I dag har jag varit till min gode vän R och opererat i alla tänkbara delar. Ingen skillnad... och just innan vi tänkte stänga kiosken för dagen kom han på att kolla det som kallas plug-fuel bowl nr 45 i sprängskissen, båda förgasarnas sådana var täta. Dvs säga att de inte släpper genom soppa som de ska. Vi har två likadana förgasare och testade plug fuel bowl´s från dom. De är öppna så troligtvis så monterar vi ihop detta i morgon förmiddag.
Äntligen lite framgång i felsökandet och ett hopp om framgång med motorns gång.

Hej-svejs så länge...

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

723

...och av någon outgrundlig anledning så var inte heller det som var felet. Avgasventilerna öppnar inte som de ska så enligt R. så kan det vara kamaxeln som är skadad. Motorn måste ur igen och öppnas. FUCK FUCK FUCK

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

724

Det här är en sida av hobbyn, en del får reda ut problemen och vi andra lär oss mycket av misstag och lösningar.

Kämpa på, vi följer nyfikna till max och intresserat.  ICQ/bi

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

725

Schysst vwato, tackar!

Update - R. ringde i kväll och sa han hade jobbat lite; Motorn urplockad och öppnad, hela ena "foten" på kamaxeln till avgasventilerna är borta, riktigt mysko fel. Planen är nu att hitta en annan kamaxel, kanske sätta dit mjukare fjädrar på ventilerna... Vet inte så mycket mer än.

Så har du en bra kamaxel att sälja, hojta till mig  ICQ/al

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss