Så har inte kommit så långt än men tänkte att jag lika gärna kan börja dokumentera här.
Så det hela började med att jag letat från och till efter en bubbla men tyckt att de varit lite väl dyra eller totalt upprostade. Så la ner tanken på att bygga ett eldrivet fordon när så Stefan P annonserade ut en -70’a i höstmörkret. Lade beslag på den och fick låna släp och allt för att få hem den (Stort Tack Stefan!). Så efter en liten tid så dök en 1303 upp i grannkommunen. Så -70’an såldes och 1303’an inhandlades. Bättre väghållning och bättre plats för batterier var framförallt orsaken till modellbytet.
Tanken är att hålla ner vikten så långt det är möjligt inom rimliga gränser och jag vill fortfarande ha inredningen och lite bekvämligheter. Så ett par kolfiberdörrar har inhandlats och jag siktar på att ha bägge huvarna och lite fler detaljer i kolfiber.
Drivlinan kanske ni undrar om då. En motor från Tesla hade varit trevligt men de ligger normalt lite högre i pris, så jag hade mer eller mindre bestämt mig för att köpa en bakre elmotor från Mitsubishi Outlander Phev som är lite billigare och borde passa utmärkt i en bubbla. Men så dök det upp en Tesla SDU (small drive unit) till överkomlig peng så jag klickade köp på den. Teslamotorn kan ge ca 220kW (299hk) men det är såklart beroende på hur mycket batteriet kan leverera.
Ungefär så långt är det väl som jag kommit idagsläget. Själva bilen ska renoveras och fjädring och bromsar ska uppgraderas först.
Fortsättning följer…
klart man följer detta