1 Senaste redigerad av Tomas (2023-02-06 18:46:29)

Så har inte kommit så långt än men tänkte att jag lika gärna kan börja dokumentera här.

Så det hela började med att jag letat från och till efter en bubbla men tyckt att de varit lite väl dyra eller totalt upprostade. Så la ner tanken på att bygga ett eldrivet fordon när så Stefan P annonserade ut en -70’a i höstmörkret. Lade beslag på den och fick låna släp och allt för att få hem den (Stort Tack Stefan!). Så efter en liten tid så dök en 1303 upp i grannkommunen. Så -70’an såldes och 1303’an inhandlades. Bättre väghållning och bättre plats för batterier var framförallt orsaken till modellbytet.

Tanken är att hålla ner vikten så långt det är möjligt inom rimliga gränser och jag vill fortfarande ha inredningen och lite bekvämligheter. Så ett par kolfiberdörrar har inhandlats och jag siktar på att ha bägge huvarna och lite fler detaljer i kolfiber.

Drivlinan kanske ni undrar om då. En motor från Tesla hade varit trevligt men de ligger normalt lite högre i pris, så jag hade mer eller mindre bestämt mig för att köpa en bakre elmotor från Mitsubishi Outlander Phev som är lite billigare och borde passa utmärkt i en bubbla. Men så dök det upp en Tesla SDU (small drive unit) till överkomlig peng så jag klickade köp på den. Teslamotorn kan ge ca 220kW (299hk) men det är såklart beroende på hur mycket batteriet kan leverera.

Ungefär så långt är det väl som jag kommit idagsläget. Själva bilen ska renoveras och fjädring och bromsar ska uppgraderas först.

Fortsättning följer…

Post's attachments

0F754AB0-90D5-416B-9045-6312B4AC1AF9.jpeg, 544.63 kb, 1080 x 1920
0F754AB0-90D5-416B-9045-6312B4AC1AF9.jpeg 544.63 kb, 117 downloads since 2023-02-06 

2

ICQ/ay klart man följer detta  ICQ/bs

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Jäklar vad kul. Måste följas.  ICQ/bi

Mera känd som jb...

4

Heja!!

// Stefan

5

spännande ICQ/ay

(o\ ! /o)

6 Senaste redigerad av JimmyEriksson (2023-02-07 11:32:05)

Spännande projekt ICQ/br

Let's make BOXERVILLE great again.
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR

7

ska bli kul at se hur ny teknik funkar, el i bubbla: intressant sen man såg konvertering med 11 (13!?) vanliga startbatterier + förstärkt fjädring mm , 1995??
följer såklart
(. . . följer alla trådar, kollar alla inlägg . . .

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

8

Härligt! Detta följs med stort intresse!

Buy the ticket, take the ride... - HST

9

Kul med lite udda koncept, finns ju en del bra fungerande konverteringar , lycka till!!

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

10

Youtube elkonverterad Bubbla....

https://www.youtube.com/watch?v=ieyP2fx1ddc

11 Senaste redigerad av Tomas (2023-02-08 19:19:57)

Jo det börjar finnas en hel del konverterade bubblor nu. En del använder sig av original växellåda och monterar elmotorn med en adapter. Själv ville jag komma bort från det konceptet eftersom elmotorerna är vridstarka och det blir kostsamt att bygga en låda som tål det. Därför valde jag teslamotorn som förresten anlände idag.



Här är det också en video med en elkonverterad bubbla https://youtu.be/ZELO3SAzwcY
Finns någon annan film med den när den kör ifrån en Porsche GT3RS

12

Vad säger SBP?

13

umekille skrev:

Vad säger SBP?

Bra fråga! Den kommer ju att registreras som ombyggd fordon med de regler som gäller för det. Nu går det inte att styra teslamotorn som det är utan själva styrkortet i motorn kommer jag byta ut mot en open source kort från openinverter.org. Det ger tillgång till alla parametrar och de är såklart justerbara och där kommer jag ställa ner strömbegränsningen till lagliga nivåer. Det finns ju bubblor här på forumet som är godkända med motorer från Nissan Leaf. Den motorn kan ge 160kW med "rätt" styrning men de är såklart också "nertrimmade" för att gå igenom besiktning

14

Otroligt spännande, kommer följas ivrigt!  ICQ/ay

15

Här är det lite tips om vagga för lilla teslamotorn
https://youtu.be/LEQgV0t3BKU

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

16 Senaste redigerad av Tomas (2024-01-10 23:42:01)

Back on track! Då 1303'an som gömdes under presseningen på första bilden visade sig vara mindre bra i karossen så uppstod en sinnesförvirring med ideer om att bygga om en annan bil av tyskt fabrikat. Meeeen det var ju egentligen inte det jag ville göra från början så BMW'n avyttrades och sökandet efter ett fräschare utgångsobjekt började. Så idag hämtades en 73'as 1303S hem med hjälp av @helmut (STORT Tack)

Bilen har inte varit i trafik på länge men det är inte å stora åtgärder som behöver göra innan besiktning. Kolfiberdörrarna står kvar i källaren så eventuellt kommer de monteras så småningom (möjligtvis bara de yttre skinnen)

Post's attachments

IMG_20240110_210011_591.jpg, 275.05 kb,  x
IMG_20240110_210011_591.jpg 275.05 kb, 79 downloads since 2024-01-10 

17

Spännande!  ICQ/bs

18

Sååå vad måste/vill du renovera innan el modifiering en tar vid?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

19

michaelth skrev:

Sååå vad måste/vill du renovera innan el modifiering en tar vid?

Den besiktades i höstas och fick nedslag på bromsverkan bak och vindrutespolningen. Sen dess är det bytt huvudbromscylinder och bromsslangar bak. Fick med nya hjulcylindrar (heter det så?) så byter nog dom och provar besikta den. Sen är det nog mest kosmetiskt jag vill förändra den, nya skärmar för de var lite rostiga, coilovers fram så jag kan byta fjädrar då jag lär behöva styvare pga batterier. Ska försöka att ta allt stegvis och inte riva ut allt först. Tanken är att bygga först och kolla att allt fungerar som det är tänkt och sedan kanske en hellack. Har köpt fälgar med annat bultmönster så nya skivor/trummor så att jag kan montera dem

20

Har velat lite vilken motor jag ska använda men nu har jag bestämt mig för lilla Tesla motorn. Den kan i sig ge 300hk men inget är ju starkare än den svagaste länken. Blir troligtvis BMW i3 batterier och de kan maximalt lämna 409A momentant. Nominella spänningen på de är 364V det landar på 149kW x1,36 = 203hk så om bilen blir lite yngre än original så klarar jag mig precis vad som är tillåtet för ombyggt fordon (15kW/100kg tjänstevikt)

SFRO vill såklart se köttigare bromsar så har ni tips på några stora skivor så skriv gärna här. Fram finns det ju ventilerade i ca 280mm och det räcker nog men skulle det kanske behövas mer än de standard uppgraderingar som finns färdig

21

Har du sett CSP's skivbromskit?
Dom har TÜV-papper på några av sina bromskit, kan kanske hjälpa i godkänningen.

https://www.csp-shop.com/en/wheels-brak … e-systems/

Buy the ticket, take the ride... - HST

22

Lite delar har ramlat in till bygget. Valet föll på bromsok från Porsche 911 (996) och 318mm skivor fram från en Boxster S. Bak är det 298mm skivor från en 944. För att få plats med det så köpte jag Porsche cup fälgar som har blästrats och ska lämnas in på pulverlack. Spindlarna fram kommer från en Porsche 924 turbo och naven är svarvade lite för att skivorna ska passa

23

Ballt som tusan! Det går ju att få dispens för 20kW/100kg och det verkar ändå vara rätt vanligt. Men de kanske gärna ser att det finns bur eller liknande förstärkningar så då kanske det går bort.

1200 -58
1500 -69

24

Om jag klarar kraven för 20kW så söker jag säkert dispens även om mina batterier i dagsläget begränsar effekten. Men på några år kanske ett nytt batteripack ger mer  ICQ/af