1 Senaste redigerad av Karlskandal (2025-10-15 07:08:02)

Dags för en till projekttråd! Och denna ser jag fram emot!
Den här gången kommer jag genomföra ett litet experiment genom att dela med mig av projektet i ett nytt format för mig vilket är video. Ska kommer filma under tiden jag arbetar med projektet och sammanställa som en filmserie bestående av episoder. Under tiden kommer jag lägga ut vad som händer i "realtid" här på forumet och på Instagram. Tanken är att kunna utbyta information och föra dialog med er under projektets gång. Sedan presentera varje "fas" av bygget via en längre Youtubevideo. Alla videos kommer jag länka till i det här inlägget och löpande i tråden.

Episod 1:


Episod 2:


Episod 3:


Episod 4:


Episod 5:


Episod 6:

Twin Peak Boxers

Instagram: tpb_karl
Youtube: https://www.youtube.com/@tpb_karl

2 Senaste redigerad av Karlskandal (2024-04-27 22:10:45)

Soltaks-expressen eller The Ragtop Express, är min 30års-present till mig själv. En -63 soltakare i L87 Pearl White.
Planen för denna är två faser. Då bilen stått sedan sent 70-tal är det första etappen att få den körbar och besiktad så man får komma ut och köra. Efter att ha åkt krokryggad i en tubbad splitbuss ser jag fram emot att få åka "vanlig" bil också.
Etapp två kommer bestå av att bilen rivs i molekyler och ska återupplivas som något Cal-look inspirerat. Stor motor, passande fälgar, rätt stuk och blank lack.

Det första steget vid leverans i Mars var att tvätta av all lera från transporten från Uddevalla till Sundsvall.
https://i.imgur.com/BG2j2kU.jpeg
https://i.imgur.com/HTbWWbJ.jpeg
https://i.imgur.com/EeOImqK.jpeg



Och såhär ser åbäket ut! Karossen ser inte förj*vlig ut när det kommer till rost. Bortsett från skärmarna..
https://i.imgur.com/jp7Wuil.jpeg
https://i.imgur.com/hC2qAd4.jpeg
https://i.imgur.com/zqR0wwA.jpeg
https://i.imgur.com/x25EQkF.jpeg



Interiören ser absolut räddningsbar ut. Ser fram emot att få skrubba rent!
https://i.imgur.com/Uq7Zj1j.jpeg
https://i.imgur.com/5gPXhh6.jpeg
https://i.imgur.com/GxWWw4D.jpeg

Twin Peak Boxers

Instagram: tpb_karl
Youtube: https://www.youtube.com/@tpb_karl

3

Woho!!  ICQ/bq

4

Kul, kommer följas  ICQ/ay

5

Trevligt!  ICQ/bf

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

6

Mysigt med soltak, och övertygad att den kommer bli kanon  ICQ/ay

7

Härligt projekt! Kommer att följas med intresse.

8

Vet ej om jag ska kommentera reng av din inredning. I min glada ungdom så klädde jag av fram och baksäte och la in i tvättmaskinen! Kan säga att rent och fint blev det , men jäkla vad det luktade svavel i källaren vid montering , tror det uppkom svordomar som inte fanns !

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

9

Tack för alla hejarop!  ICQ/ba

kisavw skrev:

Vet ej om jag ska kommentera reng av din inredning. I min glada ungdom så klädde jag av fram och baksäte och la in i tvättmaskinen! Kan säga att rent och fint blev det , men jäkla vad det luktade svavel i källaren vid montering , tror det uppkom svordomar som inte fanns !

Självklart ska du kommentera! Min tanke är att tråden är likaväl ett diskussionsforum som uppdatering av projektet.

Gällande sätena har jag tänkt skrubba de vått och dammsuga upp smutsen med grovdammsugare. Man kanske skulle ge tvättmaskinen ett försök. Alltid nyttigt att uppdatera sitt vokabulär  ICQ/ag

Twin Peak Boxers

Instagram: tpb_karl
Youtube: https://www.youtube.com/@tpb_karl

10

Najs ! Kör hårt Kalle !  ICQ/bf  ICQ/ay

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

11

En alltid rykande fråga...Varför bygga om...finns ju snart inga orginalbilar kvar
Ge den bara en service o svetsa värsta rosten och ge den en värdig ålderdom
med sitt fina bruksskick?

12

umekille skrev:

En alltid rykande fråga...Varför bygga om...finns ju snart inga orginalbilar kvar
Ge den bara en service o svetsa värsta rosten och ge den en värdig ålderdom
med sitt fina bruksskick?

(Det råkade bli ett långt svar..)

Absolut en aktuell fråga!  ICQ/ay (Att fråga sig själv varför man gör saker, görs alltför sällan)
Följdfråga skulle dock kunna vara: Har jag bilen för min skull eller bilens skull? Vill jag ha en originalbil i bruksskick. Vill andra att jag ska ha en bil i original bruksskick?

Jag kan definitivt se ett värde i att bevara en bil som har ett förflutet och fått sin identitet där igenom. Som exempel Darrell Vittones "Race Shop" -67 som återuppstått och bevaras tack vare Dean Kirsten. Och absolut att den här bilen har potential att lagas upp och användas i bruksskick! Denna -63an är dock egentligen inget märkvärdigt.
I mitt fall hade en splitcab i samma skick kanske hade varit en annan historia.

Jag gillar dock modifierat, personlig touch och kreativa/innovativa lösningar. Jag uppskattar hantverket bakom "Byggen". Med det sagt gillar jag mycket av vad VW gjorde orginal. Detta kommer inte bli full blown custombygge där varenda detalj har totalförbud att likna original VW. Jag vill se relativt diskreta lösningar och modifikationer men mycket orginaldetaljer kvar. Som en modifierad VW under mitten/slutet av 70-talet.

För mig personligen så är "Servat bruksskick" nästan det enda jag gjort. Lagat upp bilar (Visst har de varit sänkt) men i övrigt patinerat originalutförande och fullt återställbara.
Där jag nu befinner mig i min "VW-karriär" och i livet, så har jag länge suktat efter ett grundligt och detaljerat bygge där jag fått hitta på egna lösningar, lära mig och utvecklas i lugn och ro.
SPECIFIKT har jag suktat efter att bygga en soltakare i många år.

Så ett väldigt kort och kanske tråkigt svar på frågan "Varför?" hade varit: För att jag vill bygga  ICQ/az

Twin Peak Boxers

Instagram: tpb_karl
Youtube: https://www.youtube.com/@tpb_karl

13

Karlskandal skrev:
umekille skrev:

En alltid rykande fråga...Varför bygga om...finns ju snart inga orginalbilar kvar
Ge den bara en service o svetsa värsta rosten och ge den en värdig ålderdom
med sitt fina bruksskick?

(Det råkade bli ett långt svar..)

Absolut en aktuell fråga!  ICQ/ay (Att fråga sig själv varför man gör saker, görs alltför sällan)
Följdfråga skulle dock kunna vara: Har jag bilen för min skull eller bilens skull? Vill jag ha en originalbil i bruksskick. Vill andra att jag ska ha en bil i original bruksskick?

Jag kan definitivt se ett värde i att bevara en bil som har ett förflutet och fått sin identitet där igenom. Som exempel Darrell Vittones "Race Shop" -67 som återuppstått och bevaras tack vare Dean Kirsten. Och absolut att den här bilen har potential att lagas upp och användas i bruksskick! Denna -63an är dock egentligen inget märkvärdigt.
I mitt fall hade en splitcab i samma skick kanske hade varit en annan historia.

Jag gillar dock modifierat, personlig touch och kreativa/innovativa lösningar. Jag uppskattar hantverket bakom "Byggen". Med det sagt gillar jag mycket av vad VW gjorde orginal. Detta kommer inte bli full blown custombygge där varenda detalj har totalförbud att likna original VW. Jag vill se relativt diskreta lösningar och modifikationer men mycket orginaldetaljer kvar. Som en modifierad VW under mitten/slutet av 70-talet.

För mig personligen så är "Servat bruksskick" nästan det enda jag gjort. Lagat upp bilar (Visst har de varit sänkt) men i övrigt patinerat originalutförande och fullt återställbara.
Där jag nu befinner mig i min "VW-karriär" och i livet, så har jag länge suktat efter ett grundligt och detaljerat bygge där jag fått hitta på egna lösningar, lära mig och utvecklas i lugn och ro.
SPECIFIKT har jag suktat efter att bygga en soltakare i många år.

Så ett väldigt kort och kanske tråkigt svar på frågan "Varför?" hade varit: För att jag vill bygga  ICQ/az

Huvudet på spiken! Man bygger bil för sig själv. Helt rätt  ICQ/ay

14

ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

Karlskandal skrev:
umekille skrev:

En alltid rykande fråga...Varför bygga om...finns ju snart inga orginalbilar kvar
Ge den bara en service o svetsa värsta rosten och ge den en värdig ålderdom
med sitt fina bruksskick?

(Det råkade bli ett långt svar..)

Absolut en aktuell fråga!  ICQ/ay (Att fråga sig själv varför man gör saker, görs alltför sällan)
Följdfråga skulle dock kunna vara: Har jag bilen för min skull eller bilens skull? Vill jag ha en originalbil i bruksskick. Vill andra att jag ska ha en bil i original bruksskick?

Jag kan definitivt se ett värde i att bevara en bil som har ett förflutet och fått sin identitet där igenom. Som exempel Darrell Vittones "Race Shop" -67 som återuppstått och bevaras tack vare Dean Kirsten. Och absolut att den här bilen har potential att lagas upp och användas i bruksskick! Denna -63an är dock egentligen inget märkvärdigt.
I mitt fall hade en splitcab i samma skick kanske hade varit en annan historia.

Jag gillar dock modifierat, personlig touch och kreativa/innovativa lösningar. Jag uppskattar hantverket bakom "Byggen". Med det sagt gillar jag mycket av vad VW gjorde orginal. Detta kommer inte bli full blown custombygge där varenda detalj har totalförbud att likna original VW. Jag vill se relativt diskreta lösningar och modifikationer men mycket orginaldetaljer kvar. Som en modifierad VW under mitten/slutet av 70-talet.

För mig personligen så är "Servat bruksskick" nästan det enda jag gjort. Lagat upp bilar (Visst har de varit sänkt) men i övrigt patinerat originalutförande och fullt återställbara.
Där jag nu befinner mig i min "VW-karriär" och i livet, så har jag länge suktat efter ett grundligt och detaljerat bygge där jag fått hitta på egna lösningar, lära mig och utvecklas i lugn och ro.
SPECIFIKT har jag suktat efter att bygga en soltakare i många år.

Så ett väldigt kort och kanske tråkigt svar på frågan "Varför?" hade varit: För att jag vill bygga  ICQ/az

Klockrent svar! ICQ/af
Och med tanke på jobbet du la ner på både Gay-Bayen och Klienbussen så är jag övertygad om att Ragtop expressen blir en gedigen bil den också när den är färdig, både i etapp ett och etapp två!

Buy the ticket, take the ride... - HST

16

Tack för trevliga kommentarer!

Jag har samlat på mig lite smått med delar inför bygget, tänker att jag delar med mig löpande, när det dyker upp grejer.
Golvplåt till förarsidans golv då det är ett par skapliga rosthål där. (Detta kommer bli en quickfix då hela golvhalvorna högst troligt kommer bytas senare..
https://i.imgur.com/FGyOuAK.jpg



Mindre bakljus. Första bastardiseringen.. Jag är sugen på att åka med T-bars och då tycker jag de små bakljusen är tjusigare än de större som egentligen är korrekt för min årsmodell.
Och alltid retar det nån..  ICQ/bm
https://i.imgur.com/Qc2sDrY.jpg?1




En kam måste man ju ha på hyllan! Tror den kommer passa till mitt ändamål.
https://i.imgur.com/p4wlMeS.jpg




Och EN Weber IDF 44. Tillverkad i Bologna såklart. Problemet är att jag skulle haft tag i en till... Någon som har en liggandes? Hör väl inte till vanligheten att man har en ensam weber IDF som skräpar.. Men man vet ju aldrig!
https://i.imgur.com/Y7LMUTN.jpg
https://i.imgur.com/8Jb6mkh.jpg



Ett par dyra bitar från staterna är en växelförarbussning i CNC-fräst i POM och en koppling till hockeyklubban i aluminium. Trevliga bitar!
https://i.imgur.com/bttUjEU.jpg




Over and out  ICQ/az

Twin Peak Boxers

Instagram: tpb_karl
Youtube: https://www.youtube.com/@tpb_karl

17

då kliver ja in här.var jag som fick nys om denna och bearbetarde ägaren i över i ett år innan han ville sälja.stått sen 1976 kan fixa bilder när det stog i ladugården.TÄNK på att motorn är matchnumbers
här av dej om du undrar nått mvh peter

oval1954..splitbuss1958..splitbuss1962.splitbuss1962..bubbla1969..baja1972..polo2012..touran2015..

18

ICQ/ab

Post's attachments

37069-15781735a7e5cbf3ceda5c3e5935ddfa.jpg, 262 kb, 1600 x 1200
37069-15781735a7e5cbf3ceda5c3e5935ddfa.jpg 262 kb, 72 downloads since 2024-05-01 

oval1954..splitbuss1958..splitbuss1962.splitbuss1962..bubbla1969..baja1972..polo2012..touran2015..

19

här kommer mer bilder ICQ/ab

Post's attachments

37069-15f2305734e27f46f1e946f43f20b0ad.jpg, 392.44 kb, 1600 x 1200
37069-15f2305734e27f46f1e946f43f20b0ad.jpg 392.44 kb, 68 downloads since 2024-05-01 

37069-37104f2ea50901ddeb8dfa2a394ae835.jpg, 410.6 kb, 1600 x 1200
37069-37104f2ea50901ddeb8dfa2a394ae835.jpg 410.6 kb, 68 downloads since 2024-05-01 

37069-6918a178a5cb8be2f2511058176d9c1b.jpg, 243.53 kb, 1600 x 1200
37069-6918a178a5cb8be2f2511058176d9c1b.jpg 243.53 kb, 64 downloads since 2024-05-01 

37069-c2e5c915b1e49e0677d66a7bb7bf9a9e.jpg, 366.82 kb, 1600 x 1200
37069-c2e5c915b1e49e0677d66a7bb7bf9a9e.jpg 366.82 kb, 71 downloads since 2024-05-01 

oval1954..splitbuss1958..splitbuss1962.splitbuss1962..bubbla1969..baja1972..polo2012..touran2015..

20

Karlskandal skrev:
umekille skrev:

En alltid rykande fråga...Varför bygga om...finns ju snart inga orginalbilar kvar
Ge den bara en service o svetsa värsta rosten och ge den en värdig ålderdom
med sitt fina bruksskick?

(Det råkade bli ett långt svar..)

Absolut en aktuell fråga!  ICQ/ay (Att fråga sig själv varför man gör saker, görs alltför sällan)
Följdfråga skulle dock kunna vara: Har jag bilen för min skull eller bilens skull? Vill jag ha en originalbil i bruksskick. Vill andra att jag ska ha en bil i original bruksskick?

Jag kan definitivt se ett värde i att bevara en bil som har ett förflutet och fått sin identitet där igenom. Som exempel Darrell Vittones "Race Shop" -67 som återuppstått och bevaras tack vare Dean Kirsten. Och absolut att den här bilen har potential att lagas upp och användas i bruksskick! Denna -63an är dock egentligen inget märkvärdigt.
I mitt fall hade en splitcab i samma skick kanske hade varit en annan historia.

Jag gillar dock modifierat, personlig touch och kreativa/innovativa lösningar. Jag uppskattar hantverket bakom "Byggen". Med det sagt gillar jag mycket av vad VW gjorde orginal. Detta kommer inte bli full blown custombygge där varenda detalj har totalförbud att likna original VW. Jag vill se relativt diskreta lösningar och modifikationer men mycket orginaldetaljer kvar. Som en modifierad VW under mitten/slutet av 70-talet.

För mig personligen så är "Servat bruksskick" nästan det enda jag gjort. Lagat upp bilar (Visst har de varit sänkt) men i övrigt patinerat originalutförande och fullt återställbara.
Där jag nu befinner mig i min "VW-karriär" och i livet, så har jag länge suktat efter ett grundligt och detaljerat bygge där jag fått hitta på egna lösningar, lära mig och utvecklas i lugn och ro.
SPECIFIKT har jag suktat efter att bygga en soltakare i många år.

Så ett väldigt kort och kanske tråkigt svar på frågan "Varför?" hade varit: För att jag vill bygga  ICQ/az


Å eftersom de är DIN bil så ska du självklart bygga som DU vill, och den kommer bli skitbra  ICQ/ay  ICQ/af

21

-Bygga om.. ?
"Stor motor, passande fälgar, rätt stuk och blank lack." är väl självklart ?-)

22

mettis skrev:

-Bygga om.. ?
"Stor motor, passande fälgar, rätt stuk och blank lack." är väl självklart ?-)

Ja, det är väl nästan standard idag?
Jag får försöka hitta på lite roliga detaljer på bygget också. Lite tråkigt att bara köra "Bolt on"

Twin Peak Boxers

Instagram: tpb_karl
Youtube: https://www.youtube.com/@tpb_karl

23

Min 61:a får lite små modifikationer med bla skippar jag blinkerser på framskärmarna då dom i mitt fall är helt nya BBT. Att skruva dit äldre lysen och hjul motor är ju inte att på nått sätt förstöra bilen! Bara att spara org så går det ju för ev framtida ägare att bya tillbaka om så önskas! Bättre att man stukar bilen så att man trivs med den och den kommer till användning! Jag har renoverat min matching nr motor och bygger en 2L motor på sidan om om vi senare tillfälle kommer i. Då får org motorn stå på hyllan!

Learning by experience is a great way to spend money...

24

Fattigmansporsche skrev:

Min 61:a får lite små modifikationer med bla skippar jag blinkerser på framskärmarna då dom i mitt fall är helt nya BBT. Att skruva dit äldre lysen och hjul motor är ju inte att på nått sätt förstöra bilen! Bara att spara org så går det ju för ev framtida ägare att bya tillbaka om så önskas! Bättre att man stukar bilen så att man trivs med den och den kommer till användning! Jag har renoverat min matching nr motor och bygger en 2L motor på sidan om om vi senare tillfälle kommer i. Då får org motorn stå på hyllan!

Låter sunt tycker jag! Man kanske får göra iordning 1200an och ha som ett utställningsexemplar i en blivande fikahörna i garaget.

Twin Peak Boxers

Instagram: tpb_karl
Youtube: https://www.youtube.com/@tpb_karl

25

Lite mer delar har dykt upp! I samband med ett köp av delar till bussen slank det med lite delar till expressen också.

Repplåt till Reservhjulsbaljan:
https://i.imgur.com/VFT8XvJ.jpg?1




Renoveringssats till förgasaren och packningssats till motorn.
https://i.imgur.com/Fm4FAih.jpg
https://i.imgur.com/fdemt8d.jpg


Lite småprylar som stötfångargummin och helröda bakljuslinser.
https://i.imgur.com/b40Bu1i.jpg
https://i.imgur.com/qj3VdTr.jpg

Twin Peak Boxers

Instagram: tpb_karl
Youtube: https://www.youtube.com/@tpb_karl