umekille skrev:En alltid rykande fråga...Varför bygga om...finns ju snart inga orginalbilar kvar
Ge den bara en service o svetsa värsta rosten och ge den en värdig ålderdom
med sitt fina bruksskick?
(Det råkade bli ett långt svar..)
Absolut en aktuell fråga!
(Att fråga sig själv varför man gör saker, görs alltför sällan)
Följdfråga skulle dock kunna vara: Har jag bilen för min skull eller bilens skull? Vill jag ha en originalbil i bruksskick. Vill andra att jag ska ha en bil i original bruksskick?
Jag kan definitivt se ett värde i att bevara en bil som har ett förflutet och fått sin identitet där igenom. Som exempel Darrell Vittones "Race Shop" -67 som återuppstått och bevaras tack vare Dean Kirsten. Och absolut att den här bilen har potential att lagas upp och användas i bruksskick! Denna -63an är dock egentligen inget märkvärdigt.
I mitt fall hade en splitcab i samma skick kanske hade varit en annan historia.
Jag gillar dock modifierat, personlig touch och kreativa/innovativa lösningar. Jag uppskattar hantverket bakom "Byggen". Med det sagt gillar jag mycket av vad VW gjorde orginal. Detta kommer inte bli full blown custombygge där varenda detalj har totalförbud att likna original VW. Jag vill se relativt diskreta lösningar och modifikationer men mycket orginaldetaljer kvar. Som en modifierad VW under mitten/slutet av 70-talet.
För mig personligen så är "Servat bruksskick" nästan det enda jag gjort. Lagat upp bilar (Visst har de varit sänkt) men i övrigt patinerat originalutförande och fullt återställbara.
Där jag nu befinner mig i min "VW-karriär" och i livet, så har jag länge suktat efter ett grundligt och detaljerat bygge där jag fått hitta på egna lösningar, lära mig och utvecklas i lugn och ro.
SPECIFIKT har jag suktat efter att bygga en soltakare i många år.
Så ett väldigt kort och kanske tråkigt svar på frågan "Varför?" hade varit: För att jag vill bygga 
Twin Peak Boxers
Instagram: tpb_karl
Youtube:
https://www.youtube.com/@tpb_karl