Hur gick det då till slut? Ursäkta sena inlägget.
Först må jag säga att bilen alltid och fortfarande är en sommarbruks, så absolut originalitet gäller inte.
Som syns är sen förut beslag och clips är av senare modell.
Bild 1. Jag hade räknat med att den befintliga skivan skulle bli en bra mall. Icke. När klädningen (plasten var upptorkad och sprucken), var borta, visade det sig att papp?-skivan var rejält rutten. Dessutom hade den liksom krympt. En del clips var typ utanför.
Bild 2. Inte ens original hade perfekt passform.
Bild 3. Så det behövdes en ny mall. En 2 mm transparent plastskiva fanns i gömmorna. Perfekt att "lägga" över, och pricka in hål och kanter.
Bild 4. Original var det en tunn plast på insidan av klädningen. Den var söndervittrad, och gjorde föga nytta. Skraplister blir aldrig riktigt täta. Vad jag förstår är det konstruerat för att rinna in, och rinna ut genom dräneringshål i dörren.
Plasten jag använt är åldringsbeständig diffusionsspärr. Blir alltid lite över vid husbyggen/renovering. Så hör med din omgivning. Eftersom avsikten är att vattnet ska rinna längs plasten, funkar det inte att ha den emot skivan, för då blir den blöt i nederkant. Så jag satte plasten innan, och riggade så att vattnet rinner in i dörren.
Bild 5. Som skiva valde jag en betydligt styvare, och fuktsäkrare variant, med en 4 mm björkplywood (Byggmax). Originalskivan är 3 mm, så clipsen går inte på. Så jag försänkte runt hålen. Använde en handbandputs. En bieffekt av detta är att clipsen inte syns genom galonen. Original så sitter (Hmmr satt, upprutten) det en tunn skumgummi under plasten, som döljer clipsen. Plywood är mycket styvare. Skivan består av tre skikt. Då dörrens insida är svagt inåtvälvd, är det är väldigt viktigt att skivans ytterfiber är horisontella. Är de åt andra håller, går det inte att få dit skivan. Studera skivan, och se vilket håll den vill vika sig, och använd det hållet.
Bild 6. Galon, från sybehörsaffären, limmas på med med kontaktlim. Biltemas må vara billigt, men är rätt kass. Minns från min ungdom att lokala VW-verkstan hade 1 kg burkar med VW-mönster, men en klibbig massa. Hade nog varit mycket bättre. Galonen viks runt några centimeter, och ursparning görs vid clipsen. Då skivan är så stabil, är behovet av clips mycket mindre (tur var det, för det var en viss brist). 1-2 i hörnen och en på mitten räcker. Det är svårt nog ändå att få allt på plats. Tryckfjäder under fönsterveven är överflödigt också. Som jag sa, inte strikt original, så dörrfickan förenklades bort. Nedre kromlisterna syns ju inte, så de får vila också.
Så skulle jag göra andra sidan. När allt väl var tillskuret, så visade sig den dörren vara uppemot 5 mm längre! Lite pyssligt att få det snyggt, och några clips gick inte att använda. Så se upp!
Ja, det här var ett sätt. Jag säger inte att det är det bästa. Men det funkar i alla fall. Det går bra att låna min mall.
https://boxerville.se/forum/misc.php?ac … mp;preview