1

Hej,
Funderar på att reparera en dörrsida. Masoniten är trött. En Ghia-dörr är ju inte så tät. Men masonit igen (om än oljehärdad) känns sisådär. Plywood känns bättre. Men funkar det. Kanske blir det problem att pressa in, så man får dit sprinten till fönsterveven? Eller andra material?
Om det finns någon som provat.

Apropå fönstervev. Någon som sett någon fjäderanordning, som kan balansera upp tyngden av rutan en smula. Jag menar, jag kan gå på gym och träna, men den skulle bespara mekanismen en del.

(jo jag vet att det heter board, och att Masonite är ett varumärke, men jag googlar med Duckduckgo)

Ps. Kan man verkligen ha en fönster-vev till en bil-ruta? Ds.

2

Hej !
Du har ju den dåliga sidan som mall , så om klädseln är ok då är det inga problem att fixa själv .

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3

för tjockt material ger följdproblem: veven o clipsen får det trångt. tror dock att riktigt tunn mdf kan funka (5 mm?)
har för mig original"pappen" är 4 mm . . ?

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

4

Ny design på dörrsidor.
Minns ni Apple-datorerna för några decennier sen, alltså de med genomskinliga skal.
Tänkte samma sak med dörrsidorna.

Skämt åsido. Befintlig masonite var för dålig för att funka som mall. Den hade liksom krympt väl en centimeter. Med genomskinlig plastskiva gick det rätt bra att få till formen.

Gissar att det blir rätt skramligt med en tunn plastskiva (2mm), så det får nog bli en tunn plywood (4-5mm). Kanske tunna ut lite i kanterna.

Gummilisten har bytts nån gång (utan framgång), och skyddsplasten var i bitar.

Jo, helt sant. Det var så här det konstruerades förr. Vattnet "ska" rinna in. För att färdas vidare genom dräneringshål i botten på dörren, och rinna ut över dörrtröskeln.

Post's attachments

Dorrsida_a_la_apple.jpg, 48.99 kb, 734 x 485
Dorrsida_a_la_apple.jpg 48.99 kb, 62 downloads since 2024-06-14 

5 Senaste redigerad av hof (2024-11-29 23:10:41)

Hur gick det då till slut? Ursäkta sena inlägget.
Först må jag säga att bilen alltid och fortfarande är en sommarbruks, så absolut originalitet gäller inte.
Som syns är sen förut beslag och clips är av senare modell.

Bild 1. Jag hade räknat med att den befintliga skivan skulle bli en bra mall. Icke. När klädningen (plasten var upptorkad och sprucken), var borta, visade det sig att papp?-skivan var rejält rutten. Dessutom hade den liksom krympt. En del clips var typ utanför.

Bild 2. Inte ens original hade perfekt passform.

Bild 3. Så det behövdes en ny mall. En 2 mm transparent plastskiva fanns i gömmorna. Perfekt att "lägga" över, och pricka in hål och kanter.

Bild 4. Original var det en tunn plast på insidan av klädningen. Den var söndervittrad, och gjorde föga nytta. Skraplister blir aldrig riktigt täta. Vad jag förstår är det konstruerat för att rinna in, och rinna ut genom dräneringshål i dörren.
Plasten jag använt är åldringsbeständig diffusionsspärr. Blir alltid lite över vid husbyggen/renovering. Så hör med din omgivning. Eftersom avsikten är att vattnet ska rinna längs plasten, funkar det inte att ha den emot skivan, för då blir den blöt i nederkant. Så jag satte plasten innan, och riggade så att vattnet rinner in i dörren.

Bild 5. Som skiva valde jag en betydligt styvare, och fuktsäkrare variant, med en 4 mm björkplywood (Byggmax). Originalskivan är 3 mm, så clipsen går inte på. Så jag försänkte runt hålen. Använde en handbandputs. En bieffekt av detta är att clipsen inte syns genom galonen. Original så sitter (Hmmr satt, upprutten) det en tunn skumgummi under plasten, som döljer clipsen. Plywood är mycket styvare. Skivan består av tre skikt. Då dörrens insida är svagt inåtvälvd, är det är väldigt viktigt att skivans ytterfiber är horisontella. Är de åt andra håller, går det inte att få dit skivan. Studera skivan, och se vilket håll den vill vika sig, och använd det hållet.

Bild 6. Galon, från sybehörsaffären, limmas på med med kontaktlim. Biltemas må vara billigt, men är rätt kass. Minns från min ungdom att lokala VW-verkstan hade 1 kg burkar med VW-mönster, men en klibbig massa. Hade nog varit mycket bättre. Galonen viks runt några centimeter, och ursparning görs vid clipsen. Då skivan är så stabil, är behovet av clips mycket mindre (tur var det, för det var en viss brist). 1-2 i hörnen och en på mitten räcker. Det är svårt nog ändå att få allt på plats. Tryckfjäder under fönsterveven är överflödigt också. Som jag sa, inte strikt original, så dörrfickan förenklades bort. Nedre kromlisterna syns ju inte, så de får vila också.

Så skulle jag göra andra sidan. När allt väl var tillskuret, så visade sig den dörren vara uppemot 5 mm längre! Lite pyssligt att få det snyggt, och några clips gick inte att använda. Så se upp!

Ja, det här var ett sätt. Jag säger inte att det är det bästa. Men det funkar i alla fall. Det går bra att låna min mall.
https://boxerville.se/forum/misc.php?ac … mp;preview

Post's attachments

Attachment icon 6bilderihop_numrerade.jpg 601.24 kb, 27 downloads since 2024-11-29 

6

hof skrev:

Hur gick det då till slut? Ursäkta sena inlägget.
Först må jag säga att bilen alltid och fortfarande är en sommarbruks, så absolut originalitet gäller inte.
Som syns är sen förut beslag och clips är av senare modell.

Bild 1. Jag hade räknat med att den befintliga skivan skulle bli en bra mall. Icke. När klädningen (plasten var upptorkad och sprucken), var borta, visade det sig att papp?-skivan var rejält rutten. Dessutom hade den liksom krympt. En del clips var typ utanför.

Bild 2. Inte ens original hade perfekt passform.

Bild 3. Så det behövdes en ny mall. En 2 mm transparent plastskiva fanns i gömmorna. Perfekt att "lägga" över, och pricka in hål och kanter.

Bild 4. Original var det en tunn plast på insidan av klädningen. Den var söndervittrad, och gjorde föga nytta. Skraplister blir aldrig riktigt täta. Vad jag förstår är det konstruerat för att rinna in, och rinna ut genom dräneringshål i dörren.
Plasten jag använt är åldringsbeständig diffusionsspärr. Blir alltid lite över vid husbyggen/renovering. Så hör med din omgivning. Eftersom avsikten är att vattnet ska rinna längs plasten, funkar det inte att ha den emot skivan, för då blir den blöt i nederkant. Så jag satte plasten innan, och riggade så att vattnet rinner in i dörren.

Bild 5. Som skiva valde jag en betydligt styvare, och fuktsäkrare variant, med en 4 mm björkplywood (Byggmax). Originalskivan är 3 mm, så clipsen går inte på. Så jag försänkte runt hålen. Använde en handbandputs. En bieffekt av detta är att clipsen inte syns genom galonen. Original så sitter (Hmmr satt, upprutten) det en tunn skumgummi under plasten, som döljer clipsen. Plywood är mycket styvare. Skivan består av tre skikt. Då dörrens insida är svagt inåtvälvd, är det är väldigt viktigt att skivans ytterfiber är horisontella. Är de åt andra håller, går det inte att få dit skivan. Studera skivan, och se vilket håll den vill vika sig, och använd det hållet.

Bild 6. Galon, från sybehörsaffären, limmas på med med kontaktlim. Biltemas må vara billigt, men är rätt kass. Minns från min ungdom att lokala VW-verkstan hade 1 kg burkar med VW-mönster, men en klibbig massa. Hade nog varit mycket bättre. Galonen viks runt några centimeter, och ursparning görs vid clipsen. Då skivan är så stabil, är behovet av clips mycket mindre (tur var det, för det var en viss brist). 1-2 i hörnen och en på mitten räcker. Det är svårt nog ändå att få allt på plats. Tryckfjäder under fönsterveven är överflödigt också. Som jag sa, inte strikt original, så dörrfickan förenklades bort. Nedre kromlisterna syns ju inte, så de får vila också.

Så skulle jag göra andra sidan. När allt väl var tillskuret, så visade sig den dörren vara uppemot 5 mm längre! Lite pyssligt att få det snyggt, och några clips gick inte att använda. Så se upp!

Ja, det här var ett sätt. Jag säger inte att det är det bästa. Men det funkar i alla fall. Det går bra att låna min mall.

https://boxerville.se/forum/misc.php?ac … mp;preview

Mycket bra ihopskrivet!  ICQ/az

7

när vi bygger om bilar på jobbet till diverse myndigheter, är det alltid viktigt att kondens skyddet i dörrarna återställs..  ser ofta ut som plasten man lägger under laminatgolv.. fast vi får köpa nya original.. detta eftersom vi byter eller modifierar rutor.. + en del andra hyss... ICQ/ah
ofta att vattnet dryper på insidan.. viktigt det där med dränerings hålen..  inte ovanligt att dom försvinner när man rostlagar... eller täpper till med underredsmassa/vax..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(