Tänk på att du inte ska laser-skära Vinyl. Bildas chlorine-gas av det och det är ju en typiskt dålig gas att ha i köket...
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt - icke VW » Michaels plast vw 356 "Pre A " cupe bygge... UPA
Sidor Föregående 1 … 15 16 17 18 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Tänk på att du inte ska laser-skära Vinyl. Bildas chlorine-gas av det och det är ju en typiskt dålig gas att ha i köket...
Tja plasten jag skär är just material som är avsedd för det.. sen att lasern stod på spisen var just för köksfläkten som stor på högsta evakuering..
Men tack för omtanken!!!!
Angående "örnen" en trevlig fågel... dom som vet vet.. Outlaw 356 är ett kännt faktum med en örn.. men ville inte klona just den..(och får inte det heller..)
sen att fågeln sammanknippas med tyskland även utan missdåd under andra världskriget..
vw från Tyskland liksom jag själv..(iofs kommer släkten innan från Norge.. så jag e en blandart... 
Örnen har Emory själv snott och är egentligen bara Tysklands förbundsörn (under andra världskriget riksörnen) han har ju knappast Tyska statens godkännande att använda den.
Örnen har använts i hundratals år och sett lite olika ut och används i en uppsjö olika sammanhang t ex ADAC mm mm mm.
I själva verket var det Rod Emorys pappa Gary som myntade begreppet 356 Outlaws.
Märket delade Rod ut till 356or som han byggde eller personligen tyckte hade rätt stuk.
Dygt 100 märken var det från början.
Numera säljs märken som repro på en massa ställen t ex Ebay.
Ungefär lika utvattnat som lättmjölk.
Du kan ju ha Blekinges landskapsfågel nötväcka på ditt bygge. 
Tja plasten jag skär är just material som är avsedd för det.. sen att lasern stod på spisen var just för köksfläkten som stor på högsta evakuering..
Men tack för omtanken!!!!Angående "örnen" en trevlig fågel... dom som vet vet.. Outlaw 356 är ett kännt faktum med en örn.. men ville inte klona just den..(och får inte det heller..)
sen att fågeln sammanknippas med tyskland även utan missdåd under andra världskriget..
vw från Tyskland liksom jag själv..(iofs kommer släkten innan från Norge.. så jag e en blandart...
Tycker örnen var en skön touch i mätarhuset. En tysk touch av det hela.
Att förknippa det med en viss person och hans hemskheter under andra världskriget är långdraget i min mening. Ska man dra det så då ska vi inte ens åka omkring eller pyssla med folkvagnar som sådant.
Men men, kul att följa projektet och se någon som testar och gör själv! 
Örnen har Emory själv snott och är egentligen bara Tysklands förbundsörn (under andra världskriget riksörnen) han har ju knappast Tyska statens godkännande att använda den.
Örnen har använts i hundratals år och sett lite olika ut och används i en uppsjö olika sammanhang t ex ADAC mm mm mm.
I själva verket var det Rod Emorys pappa Gary som myntade begreppet 356 Outlaws.
Märket delade Rod ut till 356or som han byggde eller personligen tyckte hade rätt stuk.
Dygt 100 märken var det från början.Numera säljs märken som repro på en massa ställen t ex Ebay.
Ungefär lika utvattnat som lättmjölk.Du kan ju ha Blekinges landskapsfågel nötväcka på ditt bygge.

eller bättre pasande för mig som gotlanning..Gotlands landskaps fågel..
nä gillar örnen.. har gjort flera olika mätar designes efter den första men örnen gillar jag.. som innan var ju bara den första varianten...
vem vet kanske ni får se någon av dom...
första verkade ju uppröra några..
angående mätare.. skrev denna frågan på rejsa.nu
Då jag inte vet var ställa frågan .. så blev det här ..(har ju ingen banåkarbil)
På hastighetsmätare står oftast w0.9 eller någon annan kombo.. typ på min bubbla hastighetsmätare w 0.50 vad innebär detta och vad händer mellan en 0.50 och en 0.9 mätare.. vilken visar snabbare hastighet.. och kan man ändra detta (hastigheten) vägmätaren är ju driven av drev.. försökt googla men hittar inte info då jag är kass på det...
Tack på förhand...
svar
W har faktiskt inte med hastigheten att göra egentligen, det är ration för trippmätaren, ett hjulvarv lika med X. Sen självklart så har ju de ett visst samband, hastighetsvisaren är ju också kalibrerad för att visa rätt, men det är rent tekniskt en annan del än trippmätaren.
Eftersom det är en folka så borde texten i bilden stämma bra.
och frågvisa jag..
Snurrigt... tja problemet för mig är... har en "bubbla" men enligt förståsigpåare "skall bilen" en p 356 ha hastighetsmätare med 200 kmt. Dom som sets har w0.9..isch... och då är frågan om dom kan fungera.. och om inte dom går att kalibrera typ med starkare eller svagare fjäder ..för hastighets visningen.. dock blir då vägmätaren mer eller mindre fel...
Som jag fattat får man inte använda gps hastighetsmätare . då fordonet blir besiktiga som ombyggt....
och svaret
W har inte med hastigheten att göra som så.
Ponera att du tar en befintlig bil och bygger en ny högvarvig motor. Det gör att hastighetsmätaren bottnar ur eftersom du kan köra mycket fortare, den var på 180km/h max och nu skulle du behöva en som visar 240km/h. Men du har fortfarande samma växellåda, med samma utväxling och samma däck/hjul. Detta gör att du inte ska ändra W, bara hastighetsmätardelen av mätaren, trippen ska fortfarande has samma kalkulation.
Sen vad som behövs göras för att uppnå vad du vill, ny tavla, omdrevning eller uppspänning av nålen kan diskuteras.
Eftersom du inte känner dig bekväm (låter det som?!) med att mecka med mätaren, kanske slå JIGE en signal? De är väldigt duktiga.
ny kommentar från mig. som jag inte fick svar på...
Problemet är mätaren som kommer från en annan bil dvs annan motor låda drivning till mätaren från låda till skillnad mot bubblans driven direkt från fram hjul..och jag vet inte allt i donator drivningens väg .. dvs datan.
jag kommer kontakta Jige med några frågor jag har... så vi får se hur jag gör.. men troligen kör jag på mit koncept då instrumenten bara är lite...fel.. bland icke "original grejer" såsom handbroms krycka .mercedes växelspak pt cruiser. stolar lotus.. ytterdörhandtag fiat barcetta... ja listan kommer bli lång på blandade icke korekta bitar.. har en del anat på g oxå... ja vi får se.. 
michaelth skrev:Tja plasten jag skär är just material som är avsedd för det.. sen att lasern stod på spisen var just för köksfläkten som stor på högsta evakuering..
Men tack för omtanken!!!!Angående "örnen" en trevlig fågel... dom som vet vet.. Outlaw 356 är ett kännt faktum med en örn.. men ville inte klona just den..(och får inte det heller..)
sen att fågeln sammanknippas med tyskland även utan missdåd under andra världskriget..
vw från Tyskland liksom jag själv..(iofs kommer släkten innan från Norge.. så jag e en blandart...Tycker örnen var en skön touch i mätarhuset. En tysk touch av det hela.
Att förknippa det med en viss person och hans hemskheter under andra världskriget är långdraget i min mening. Ska man dra det så då ska vi inte ens åka omkring eller pyssla med folkvagnar som sådant.
Men men, kul att följa projektet och se någon som testar och gör själv!
precis så tänkte jag... Tack !!
har ju viss anknytning till tyskland genom en halvt tysk halvt svensk far och mor från Tyskland som genomled andra världskriget på plats.
men som innan örnen har funnits där länge.. skall vi prata andra fåglar typ tyskland national fågel .. stork... näääää
/ Michael
Då synpunkter fanns angående örnen ..

så när frun vart hemifrån....
Och att en p 356 från denna årsmodellen (55) borde ha en 200 kmt hastighetsmätare.. fanns med 250kmt .
så gjorde ett par nya prov hastighetsmätar tavlor med min china laser..
tyvärr kan man inte gravera och skära i samma uppställ..(som jobbets fina 350k laser..)
och mina filer är ju inte heller cad filer...
såå blir lite handjobb med hålen för vägmätaren och infästning.... men som sagt prov.. !!!
så ni får förlåta den ej korrekta glädjemätaren över 120..logaritmisk isch...
mailat till jige instrument angående ev förändring av mätare vi får se..
hästen en pegasus.. ganska så vanligt porsche atribut.. brukar vara röda...
nej vet ännu inte hur mätarna blir.. köpe gjejer troligen inte..som innan mätarna är ju en så liten del av hela bygget...och det finns massor av annat att göra.
Mätarna är egentligen inget problem med.. bara att göra...
Nåväl pausar mätarna lite då det blev lite garage tid..
Klicka för större bilder!
lyckades tillslut säkerställa var karossen bör sitta på mitt schassie (i längsled).
Mätte ut en fix punkt innan karossen lyftes upp
kunde konstatera att där jag innan varit "duktig" och gjort en ficka i sidobalkarna...tja dom behövs inte..
lyckligtvis låg den utkapade biten på golvet.. till h sidan.. på vänster sidan hade jag bara skurit ut biten, men inte boxat hålet.. men trist ända att återställa .. fast med svets går det ju enkelt.. v sida finns det ingen efter bild men ni förstår....
5 mm plattor borrades försågs med en m10 mutter , som svetsades fast in i framkant av sidobalkarna.. i bakkant m8..
Pedaler.. funderat en del hur göra.. första bilden armarna till ett något för nytt pedal ställ till p 356. andra bilden ett för vw plattans årsmodellen "rätt" pedalställ och sista ett äldre vw pedalställ.. blir förmodligen en "skvader" porsche/vw model.. men.. då måste jag ha platsen klart för mig..
Så... den så kallade "Napoleon hatten" som sitter framför pedalerna.. där behövs en fortsättning på min förstärknings ram..
började med att snitta ett profilrör.. svetsa lite.. ..sedan kapade jag flera gånger och svetsade om innan biten passade mellan sido profil "balkarna". en rör profil kapades.. gerades och svetsades på plats. som övre ram.. (fortsättning följer).. en 2 mm plåtbit kapades och passades in som en förstärkning /utfyllnad.. ja man hade kunnat gjort den tunnare.. men nu blev det såhär..
ramen passades in i ramverket och svetsades fast.. liksom plåten som delvis helsvetsades delvis plugsvetsades och delvis sömmades med mindre svetsar.. ramverket kommer att få mer svets när det är loss från plattan senare.. men det är bara början såhär.. 
I framkant på sidoramarna kommer hålet svetsas till.senare..
Efter detta kände jag att jag ville vara "svetsvakt.." sååå vad göra..
I bakkant av golvhalvorna skall ramverket komma ihop..
kapade av en bit 40*100*2 profilrör..
markerade önskade hål . sen var det bara att plocka fram min gamla hederliga METABO bormaskin.. vem sa att det var bättre förr.. denna är det..såå trevligt med slirkoppling när hålsågen hugger fast.. vilket händer titt som tätt. och så slipper man få ett hugg i handlederna..
markera ,borra, avgrada in och utsidorna av hålen. fram med mutterpickan och börja kraga hålen.. hela övningen tog mindre än en timme.. men nu är grund ämnet för den bakre profilen hålborrad..

Och så var denna söndag kvällen tillända..
Snyggt jobbat!
Tjusigt 
Proffsigt!

Schyst jobbat! Keep it up! 
Snyggt som vanligt 
Tack mina vänner...
Ny helg nya .. tja utmaningar..
märkte att mitt förråd av 2 mm plåt var sinade.. upptäckte av en händelse att en affär med tema säljer ..
så köpte 2 st 0,5 m2 bitar... smidigt... van vid plåtar som är 125*2500mm och därmed tunga..
utnyttjade klippen och pressbocken på jobbet.. (smidigt att poppa in på min lediga fredag
)
Klicka för större bilder!
provade med några vinklar... men tänkte fel.. blev bättre senare..
utmaning... tänkte mig att prova pressa lite ..såå svarven startades, och en bit rör och en "puck" skapades.. slipade den slät på ovansidan och fäste på en metalplatta... gjorde ett "gångjärn" av en bit plåt. kommer skapa en som är tunnare "puck" för mindre deformation..
fast det kanske blir ett helt nytt koncept....
jag fick använda en stadigare platta men sen gick det bättre.. 12 ton...
Finkapade sidoprofilerna och svetsade fast dom bakre "stolparna" som agerar extra infästning till karossen/låsfästena. ..tänkte fel när jag simulerade infästningen innan.. men med lite fintänkning insåg jag mitt misstag och placerade dom i sas knytpunkten mellan sidor och bakstycket (profilröret jag gjorde förra helgen)
snittade/böjde/svetsade 2 bottenrör..
Jag är inte speciellt stolt över plåtarna/placeringen av förhöjningarna.... men ser dom som prov inför kommande.. hade ingen lust att göra om dom.. så dom får duga till där dom kommer sitta...efter lite justeringar fick jag förlänga dom lite...
svetsade fast plåtarna på tvär röret med under rören.. och sedan in mellan sidorören..
kapade/borrade knytplåtar som håller ihop hörnorna.. tänker mig genom att pluggsvetsa fördela krafterna på en större yta. för hållfasthet. helsvetsar är inte nödigt det starkaste..
frun "störde" med mat, så beslutade att avsluta svetsövningar för kvällen..och vart lite brandvakt.. men gjorde inre knytplåtar som kommer svetsas fast senare..
börjat fundera över fortsättningen bakåt dvs hur ramen ansluter till dom starkare delarna av bakvagnen.. och sedan bakåt till motorrummet.. /stötta bakkant av karossen ..men det får bli nästa vecka... måste fintänka lite till först...
Vilken tur jag har, att stolpen till låsinfästningen hamnade på rätt ställe..
såhär ser nederdelen av ett porsche 356 schassie ut...innan överdelen av karossen svetsas fast.. kanske kan låna lite inspiration där...
Over and out / Michael
Sååå hur vidare... givetvis goooglat r..ven av mig för att hitta olika förstärknings ramar.. och hur "baksätet" (plåten under) på en 356 ser ut..
fast detta är ju bara teori..
så hur gå vidare.. letade fram växellådan jag tänker mig att använda.. den kommer från en bubbla från -73.. en 1303 plattan är en -68. mao passar inte växellådsfästet.
hade tänkt mig att baxa in lådan i plattan och göra en motor mockup. av ett block med en fläktkåpa....
fintänkte en stund. sen blev det cad jobb.. dvs cardboard aided desighn.
sparat flerlagrig well, detta sågades på bandsågen efter lite passar avmalning. och limmades ihop med smältlim.. simulerade bla, en startmotor..
tanken är att flytta upp motor/växellåds enheten.. ca 50/60 mm..

motorn är lite baktung, så fick fixa lite vikt i framkant av lådan

Helt klart trevligt att veta isch var grejerna hamnar..
plockat med lite golv och profilrör.. men inget att visa upp..
/ Michael
Snyggt jobbat!
Jag föreslår att du mallar även för förgasare även om det inte behövs omedelbums.
Jag har stått o glott ned i motorrummet på en 356 carrera med dubbla fuggar och undrat "hur i h-vete"...
/S
Bussnoskon till lådan?
Förgasare... jodå det blir plats för det oxå..
Bussnoskon... nä jag kommer ha växellänkage ovanpå tunneln. Om jag inte missminner mig blir hockey klubban nedflyttad om man sätter buss på bubbla låda.. har iofs en liggande någonstanns 
Blir karossen centrerad på plattan eller förskjuten åt ena sidan?
Blir karossen centrerad på plattan eller förskjuten åt ena sidan?
Tja jag har planen att ha den centrerad.. kartong motorn är bara in kastad för lite förstudier..
eller finns det någon anledning att inte ha den centrerad??
Ja någon anledning måste det finnas, men ingen har kunnat komma med en 100% förklaring.
Det spekuleras i allt från cylindrarnas placering till styrning och viktfördelning osv.
Dock är det så att varken VW typ 1, typ 2, Ghia, 181, Fridolin och Porsche 356 har karossen centrerad på chassi / bottenplatta. Vill minnas att karossen är förskjuten åt höger 15-25 mm beroende på bilmodell. Märks väldigt tydligt när bredare hjul monteras på en bil med låga skärmkanter.
Ja någon anledning måste det finnas, men ingen har kunnat komma med en 100% förklaring.
Det spekuleras i allt från cylindrarnas placering till styrning och viktfördelning osv.Dock är det så att varken VW typ 1, typ 2, Ghia, 181, Fridolin och Porsche 356 har karossen centrerad på chassi / bottenplatta. Vill minnas att karossen är förskjuten åt höger 15-25 mm beroende på bilmodell. Märks väldigt tydligt när bredare hjul monteras på en bil med låga skärmkanter.
Intressant... men då spårvidden är bredare än en originalbil och även hjulen bredare strävar jag efter att få kaross/chassi så centrerade som jag kan.. då det inte finns jättemycket spelrum..
Beslutsångest..
man tror man vet... men.. ser man valen.. om musslie.. med nötter..utan nötter med "frukt crisp".. daddlar osv..'ja ni vet för många möjligheter.. sen vilket e bra eller obra..
Är i flera dilemman..
vilka hjul...
vilka bromsar..
vilken motor..
Tja om jag vill hålla fordonet som ombyggt fordon, på en avkortad vw bottenplatta får jag foga mig och montera "original grejer.. dvs
original motor storlek/effekt
original bromsar eller det som fanns att tillgå original på biltypen.
men som ombyggt fordon kan jag ha .. original 56 bakljus och framljus. och annat som följer med årsmodellen på vw ursprunget dvs plattan..
Men.. man kan ju fundera på vad som händer om någon av original grejerna går sönder
nej det är inte rätt .. jag tävlar inte med något och är noga med att inte "kasta ihop gammalt skrot".. så det blir nog bra..
En del har funderat hur brett motor rummet bör vara för ..host host.. få plats med dubbla weberförgasare för en ... "större motor"
så vad gör man..
tillråga på så skall hjulen få plats längre fram i motor rummet..
jamen varför tjatar jag om detta.. tja en bubbla är inte en porsche 356 och därmed sitter tex stötdämparfästena .. tja i "vägen"
Sååå då är frågan vad använda..
Jag kanske är ensam om detta men jag "hamstrar " diverse som kanske kan vara bra att ha.. sen ibland hittar jag inte grejerna.. och letar som f..
så var det med bromsar för detta bygget..
Original vw bubbla har dom äldre med bara trumbromsar 5*205 mm eller " nyare " 4 *130
men då jag vill använda porsche fälgar blir det 5*130.
broms skivor och trummor dvs med vw original spes finns bla i 130*5 .
för några or sedan hittade jag en uppsättning med både trummor och skivor i nyskick på boxerville forumet från någon som ville ändra till original vw..
nu har jag letat högt och lågt.. och plötsligt hittade jag både broms skivorna och trummorna
fast porsche 944 hade aluminium sving armar med skivbromsar..
så dylika liksom frambromsar från icke turbo rotades fram... om... jag nu skulle vilja uppdatera bromsariet....och då är frågan.. porsches enkeloks bromsar ser ju tråkiga ut.. (fungerar säkerligen jätte bra och är kostnadseffektiva och håller den ofjädrade vikten lägre men...
sen pratade vi en kollega och jag om audi rs 2 fälgar och jag mindes att jag köpt en uppsättning 7*17 på Rejsa forumet för några år sedan.... dom sas vara "kopior".. när jag undersökte dom nu.. visade dom sig vara porsche original.. passande original på 964 "911 och RS dkw.
så när jag nu ändå rotade bland porsche fälgar blev set att plocka ner "boxter" 911 tvist fälgar dels 7*17 och 9*17.
när jag nu ändå rotade hittade jag en uppsättning "Cuckie cutter " 6*15 och 7*15 ATS fälgar fälgar som användes på tidiga 911/912 som alternativ till billigare plåtfälgar eller dyrare "fux" fälgar..
som sagt hamster..Klicka för större bilder!
Då vw bottenplattan stått på högkant i ca 10 år.. med denna trumman ner fanns viss rost. men värme och atlas mutterknack rådde bot på det.
avdragaren pressade bara in stubbaxeln så kofot och slägga som delvis sabbade den ruttna dammskölden hjälpte med att få bort
vw/porsche bultmönster trumman...
"DKW" Rs cup hjul..
En 2 tums regel får plats... så en spacer behövs..
boxter "twist 7*17
911 9*17 vilken tajt får plats...
trumma/ skiva 130*5
stötdämpar fäste bak... gjorde en enkel bracket... men då fästet är vridet i förhållande mot bilens längdriktning.. så fastnade jag lite där...
CC 7*15 fälg.
CC 6*15

CC 6 resp7 *15
breddad nödreserv hjul.. resp cc 7 tum.
handlade gavlar av "Franke " i dalarna.. tydligen lite förändrat utseende sedan sist..
blir ev 2 olika framvagnar till detta bygget....
vw skivan med ett volvo 240. 4 kolvsok.. köpte en uppsättning med fina fram/bakok för flertalet år sedan.. tyvärr inte samma bultbild som vw.. men... allt går att lösa.
volvo/vw 2 kolv framok... små....
944 framok med Brembo 4 kolvs ok..
helt klart overkill...
vw skivan
944 bara något större diameter..
hur hamnar växellådan i schassiet..
då motorn i en 356 sitter högre upp än i en bubbla.. såå
då kan man flytta upp växellådan i schassiet..
fick tag i en "noskon" till växellådan "problemet " med den som satt på växellådan är gummikudden som är för en nyare bottenplatta.. detta eftersom min bottenplatta hade en 2 växlad halvautomat växellåda. där man mauellt växlade mellan låg och högfarts växeln. understöd av en pneumatisk torrlamell och en hydraulisk momentomvandlare..
oljig
rentvättad tillsammans med den "felaktiga".
hur bred är en vw motor..
letade fram lite vw delar.. smidda MAHLE
bland delarna låg nya kamen /lyftarna.
Nya förbättrade vw topplock uppborrade och portade av JPM.
fulmockup låga berg insug.40mm Weber.. "porsche" ventilkåpor.. stål remskiva extraktor rör..fläktkåpa från en gammal 30 hp 1200 motor..
Jag hade ingen lust att bära fram allt så bara ena sidan
och en skitkass bill dom visar att motorn är runt 43 cm bred.. dvs halva motorn..
så allt detta snacket... tja det finns så många val .och vad är rätt..tyvärr har jag inget facit utan vissa saker måste provas. sen är det iofs trevligt att utesluta vissa saker..
så nä man kan säga att jag gjort inget utom att fintänka lite..och kommit fram till liite...
Jag har justerat gavlarna lite men då jag inte ”samlar” på framvagnar längre har jag inte haft möjlighet att testa grejerna själv
Du får höra av dig om det är något problem med nya designen, isåfall får vi lösa det.
Imponerande och ambitiöst bygge du gör! Angående fälgarna tycker jag att du ska köra med reserven som du borrat hål i. De är så himla snygga!
Sidor Föregående 1 … 15 16 17 18 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt - icke VW » Michaels plast vw 356 "Pre A " cupe bygge... UPA
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.