fortsätter följa, stum av beundran . . .
it would burn off both of your ears . . . "
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt - T3 (T25), "fyrkantsbussar" » Den blå T3 Dubbelhytten
Sidor Föregående 1 … 7 8 9 10 11 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
fortsätter följa, stum av beundran . . .

Tackar 
Original kablaget till motor och belysning skar jag upp och sorterad ut så bara belysningskablarna fortsatte bakåt, dom "överblivna" kablarna fick vika av mitt under bilen och upp under flaket så jag kunde använda dom kablarna till min "nya kabelstam"
Men även en helt ny behövde jag göra då det var många kablar som behövde koppla ihop instrument med motorstyrning.
Tanken är att jag ska flytta och ha batteri här under också för att inte behöva ha det i kupén samt att det kommer bli dubbla batterin så det blir separat förbrukningsbatteri för stereo mm
Även dragit kabeln till vattenpumpen och bränslepumpen.
Kan tillägga att detta var inte gjort på en kväll direkt
Spolvätskenivågivaren från passaten har jag även monterat i T3 behållaren, och även yttertempmätaren sitter där bredvid
Här kommer motorstyrdonet att hamna sen
Med denna uppdatering så kan man säga att jag nu är ikapp verkligheten
Nu när ena änden av kabelstammen sitter på plats så är det väl bara att försöka få ordning på andra...
Mycket klablar blev det fram
den första bilden är tagen 1 maj och det är inte klart än
Men det har tillkommit lite mer också
Jag har dock varit dålig på att fota framstegen
Man har samlat på sig en del saker under åren så ett cargard 950S larm letades fram som också är på väg i, och så är det eftermonterat centrallås så båda dom enheterna sitter också där bakom säkringsboxen nu.
Lite nya kablar gjordes för att gå över till passagerardörren, drar även kabel för elspeglar så det är klart den dagen man kommer över några, eller om man ska köra med corrado speglar?? det har jag på hyllan, men tycker nog dom blir lite för små på en T3a....
Dessa kablar drog jag framför värmepaketet på den lilla "hyllan" som blir ovanför luftintaget och under torkarmekanismen, även kabeln till torkarmotor droga jag upp här istället. Det kommer nog bli så att kablar för stereoinstallationen kommer få gå där torkarmotorkabeln gick istället.
OBD uttaget fick sitta under säkringarna, det fick precis plats bakom locket där
Ville inte skruva fast fästen i reläplattan så det har jag limmat dit.
Fick tag på kabelstift till original kontakterna bak på reläplattan så då kunde jag utnyttja lite lediga utgångar där för att koppla in vissa saker
Sen kom jag över en annan motorlucka i bra skick, precis som den gamla bara att denna är rakare. Min hade en stor bula..
Så den är nu rengjord och polerad
Måååånga tejpbitar blir det...
det där kan man ju få lättare ångest av!
Vilket otroligt jobb du gör!
Joo man har ju funderat både en och två gångar vad man håller på med

Semestertider, men en del dåligt väder har gjort att det blivit lite garagetid istället
Fick tag på ett värmepaket från en buss som har spjället på undersidan. Fast fläkten fungerar så tänkte jag att det är lika bra att byta när den ändå är ur bilen.
Plockade isär och gjorde rent allt, så när det ändå var isär så blev det nya tätningar också
och lite färg på spjällen.
Även nya kablar drogs. Så nu behöver man inte oroa sig för det i alla fall
Köpte nya original klammer till monteringen så man inte behövde smälta ihop det igen, lättare nästa gång utifall man behöver ta isär det igen.
Även fått hem kabelgenomföringarna till dörrarna fram så kabelhärvorna som ska ut i dörrarna är gjorda och idragna.
Även dragit fram högtalarkablarna sista biten, i kabelstrumpa, uppmärkta och lödda kontakter för att enkelt kunna anslutas senare.
bra fix!
Värmepaketet är på plats och mycket av elen börjar bli klar.
Satt i en instrumentbräda för att testa lite och se så det passar. Även för att se vart det finns plats för att montera det sista, styrboxen till servon till exempel.
Ljusvredet blev först ut. Vredet kommer från Golf 3 och monteras i stället för vänster luftutblås. Har sett liknande lösning tidigare där jag hämtat idén. Vredet är för litet för att passa i uttaget i brädan och för stort för att gå in i ramen till utblåset
Enkelt sagt: Kapade ner en ram tills den passade
Tur jag hade fler på lager för det gick åt ett par innan det satt bra. För att få fast det smidigt i brädan så ville jag även försöka ha kvar fästklackarna till utblåset.
Nästa del att få på plats blev kombiinstrumentet. fortsättning följer...
Plockade bort glaset på instrumentet och kapade av utsticket frammåt så man fick en platt framsida. Tillverkning av fästen som skruvas på baksidan är under utveckling.
Då jag bytt till BMW bromsservo så kommer huvudbromscylindern närmare instrumentet så fick ta ur lite ur plasten så den inte skulle ta i...
Ibland blir det att man hoppar i mellan med annat som omväxling så det blev lite spakrenovering.
Ska som sagt köra med torkar- och blinkerspakar från Golf mk2 med färddator och farthållar reglage.
Något jag inte hade riktigt koll på när jag bestämde det var att farthållarspakar till gamla golfar växer visst inte på träd nu för tiden
Lyckades i alla fall få tag på en begagnad, eller båda till och med.
Men ville ha lite mindre slitna om det gick. Torkarspak med färddatorknappar gick faktiskt att få tag på ny, men blinkersspaken fanns bara standard som ny.
Så det blev en sådan för att få ett bra centrum så plockade jag isär den och flyttade över själva spaken
Plockade även isär spaken och gjorde rent och smorde upp den så den matchar resten.
Fixat till och lackat fästena till instrumenthuset och även till kåpan över så nu gick det att provmontera lite som det kommer sitta.
Rattkåpor behövde jag nya eftersom det är andra spakar och varningsblinkersen sitter även där på. Kollade runt lite på alternativ, testade från nån polo jag läste tips om men det blev inge bra.. Hittade från en Passat på skroten som kändes tillräckligt bred för att match fästet.
Så nu har man äntligen kunnat provmontera den för att se hur det passade, fick kapa lite för att den skulle gå runt övre fästet. Man ser även fästet lite så det ska lackas svart sen.
Styrdonet till elservon lyckades jag också hitta en plats för där under. Det var lite trångt att få den på något lämpligt ställe. Ville även försöka montera den så man inte behövde förlänga kabeln mellan den och själva servon.

Vid provmonteringen av rattkåporna visade det sig att svarta kåpan runt själva tändningslåset skiljer sig från det äldre låset mot det nyare i passaten så det blev ett glapp runt det.. hittade i alla fall på att det fanns att köpa rätt modell så det blev ett byte där så nu ser det lite bättre ut.
Dragit i kablar så det blir innerbelysning även på höger sida, uttaget i karossen finns redan där ovanför innertaket, och även satt dörrkontakt på högerdörren.
Hade några lampor så blev ordentlig rengöring av dom för att se skicket och kunna välja ut två lämpliga, det var väl inget som var dålig egentligen
Ett kontaktstycke för elspegelreglaget har jag fått tag på så den kabelhärvan är nu klar, nu saknas det bara ett par elspeglar
Men den dagen jag kommer över ett par så är i alla fall elen klar så det bara är att montera
Monterat alla delar till rattaxeln samtidigt har jag inte provat ännu, började med att göra rent och måla lite, sätta på ny tätning och dra ny kabel till tutan.
Så nu sitter allt där och elen inkopplad, verkar fått till mina kablar i rätt längder
Det blev ett par timmar vid köksbordet för att få till ett par mallar till nytt glas framför mätarna och utfyllnaden runt dom.
Eftersom jag hade skaffat plexiglas för at göra glaset i blev det även det som fyllnad runt omkring sen lackades det mattsvart.
Tips till den som ska lacka akrylglas.. det måste ligga helt plant och helt stilla.. hur vet jag det?
jo jag la ett par muttrar under först bara för att få färg på kanten bra och det inte skulle kladda fast i skivan under men fast det fick ligga stilla så "sprack" färgen upp på flera ställen under torktiden, så det kommer inte direkt heller
Under torktiden så började jag titta på bränslemätaren, har läst mig till att T3 ans mätare och Passatens mäter "åt olika håll" så nålen går från tom till full istället för tvärt om. Ska kunna gå att kalibrera tror jag eller så modifierar man i en mätare från Passaten
Jag kan modda bättre än programmera
Slaglängden på Passatens mätare är längre än på T3an, så klurar lite på hur man ska bocka om armen för att det ska bli rätt från full till tom..
Filat vidare på mätarhuset så nu är även glaset på plats
Tankmätaren är också klar och monterad. Det blev många provböj på en ståltråd innan det blev bockning av flottören. Nu känns det som den kommer gå fritt och kunna mäta hela vägen så vi får väl hoppas att det blir så även i praktiken
Har även fått tillbaka bränsletanken på sin plats, alltid lika roligt att göra själv på garagegolvet
Snyggt jobbat... hur sitter instrument"glaset" fast? Finns det någon damm tätning in till instrumenten.. eller i top kåpan.?
Glaset är limmat.
Ingen tätning ännu, jag funderar lite på just det. Den svarta plasten runt sluter ganska tajt mot insidan av kåpan men helt tät är det ju inte, där blir det nog en skumgummilist. I nederkant är det en liten springa mellan mätare och glas där det är öppet neråt ännu, den är lite större och varierande storlek pga mätarhusets form, den ska jag fundera på lite till
Köpte mig ett litet blästerskåp så nu blästrar jag bromsar som lite omväxling.
Som sagt, ett litet blästerskåp som man kan ha på bänken köpte jag på mig. Det är ju bra att ha
Så har blästrat bromsar, lackat dom och plockat i nya renoveringssatser.
Även adaptrarna har fått lite färg så dom håller sig fina där bakom skivorna sen.
En bekant hjälpte mig att svarva ner naven bak sen fick dom längre pinnbultar monterat.
Bromsslangar fram köpte jag tillsammans med adaptrarna då den firman hade färdiga för ändamålet. Men dom hade inte som skulle passa bak, så där fick jag montera bromsarna först och mäta sen beställdes enligt egna önskemål.
Handbromsvajrar blev från Golf 2 GTI och klämmorna som håller vajern i oket är Golf 3.
Passade på att montera adaptern till drivaxlarna när man hade demonterat och kom åt bättre.
Sist men inte minst så kom tankröret på plats
Vätska är fyllt och så är både bromsar och koppling luftat.
Nu håller jag på med drivaxlarna, ska göra det sista imorgon så ska väl försöka hinna med en uppdatering på det också under helgen 
Justja en annan sak jag gjort. Fyllt kylvatten i IC systemet, kopplade pumpen på ett batteri så jag kunde pumpa runt och lufta systemet. Strax över 6 liter gick det i.
Sen har jag lindat resten av avgassystemet med avgasbandage, så nu har det legat och torkat en vecka. Biten mellan ljuddämparna var mer för att det skulle se lite snyggare ut än att det skulle vara till nån hjälp för värmen
Drivaxlarna har plockats ihop med inre knutar från T4 och själva axeln är original från T3an.
Bärarmarna bak hänger ner väldigt mycket när man hissar upp bilen, slaglängden mellan körläge och upphissad blir väldigt lång, så drivaxeln tog i i bärarmen
slipade ur lite precis runt axeln så gick det bra sen. Inget som skulle påverka körningen sen men lite dumt om den ska ligga emot om man har den upphissad, tex på bilprovningen..
Monterade sedan dit avgassystemet, och så har jag gjort en värmeskyddsplåt till kopplingscylindern som också blivit monterad.
Blev lite sugen att prova ställa ner den på backen bara för att så provade att få några hjul att passa, så nu har den kommit ner på golvet en sväng.
Men ingen bild..
Det blir bra!
Det blir bra!
Tack
Tidigare har jag fått hem nytillverkade bälten för baksätet. Nu när jag tänkte montera bälten så insåg jag ju at det såg lite tråkigt ut med begagnade fram så jag fick lov att beställa nya där med
Medans jag väntade på dom så tog jag tag i grillen, tog bort strålkastarspolningen och plastade igen hålen sen fick den ett lager färg. Även nedre grillen målades så dom skulle få samma nyans. Nu ser det ut som man kommer någonstans när man får montera tillbaka lite detaljer
Har även hängt på baklämmen och motorluckan, men det var mest för att frigöra lite plats i garaget
Distanserna till övre fästet på bältena var lite kort kan jag tycka, när man drog åt så nyper plasten mot plåten i bilen så det kan inte gunga fritt som det ska. Men det löste sig med en extra bricka på baksidan.
Sen har jag köpt typ lådskenor fast som klarar lite högre vikt och lite fästvinklar så nu ska det byggas lådor under flaket, där bland annat batterierna ska sitta.
Det är jag mitt uppe i just nu så fortsättning följer
var handlade du nya bälten.. kan ju vara fler som tänker till och sätter i nya mjuka fina istället för 30+år gamla stela pinnar..
har själv monterat nya t6 i min T3.. då det blev nya över på jobbet.. och beg får inte säljas på skrotar..däremot midjebälten hade vi inga... 
Sidor Föregående 1 … 7 8 9 10 11 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt - T3 (T25), "fyrkantsbussar" » Den blå T3 Dubbelhytten
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.