Bugrun nästa år ska jag besöka, en ny bil tills då lär man ju ha
Så idag är jag o polarn iväg en sväng
1 2017-08-05 13:43:07 Senaste redigerad av Da Squirrel (2019-02-09 18:13:51)
På väg hem

Spännande 
En dubbelhytt blev det!
Vattenkyld 112hk DJ är det.. fast det är tomt i motorrummet just nu och massa delar på flaket.
Valet föll på denna på grund av att karossen var rätt fräsch och inte full i rost i alla skarvar
En gammal vattenfalls bil med relativt få mil på mätaren
Bugrun nästa år ska jag besöka, en ny bil tills då lär man ju ha
![]()
Så idag är jag o polarn iväg en sväng
Men du, den skitfina T4an var jag tvungen att parkera bredvid igår utanför naturhistoriska museet! Coolt att se den här idag! 
Da Squirrel skrev:Bugrun nästa år ska jag besöka, en ny bil tills då lär man ju ha
![]()
Så idag är jag o polarn iväg en svängMen du, den skitfina T4an var jag tvungen att parkera bredvid igår utanför naturhistoriska museet! Coolt att se den här idag!
Tack, anar att det var din Tiguan då? Stod och snegla lite på den då frun vill byta till sådan 
Anders skrev:Da Squirrel skrev:Bugrun nästa år ska jag besöka, en ny bil tills då lär man ju ha
![]()
Så idag är jag o polarn iväg en svängMen du, den skitfina T4an var jag tvungen att parkera bredvid igår utanför naturhistoriska museet! Coolt att se den här idag!
Tack, anar att det var din Tiguan då? Stod och snegla lite på den då frun vill byta till sådan
Stämmer bra det, jo det är en trevlig bil tiguanen med.. Men nog åker man hellre T4! 
Tvättade av motorn och lite delar förra helgen och började plocka lite med motorn, den har nog ståt still ett tag då det var mycket gojs i vattenkanalerna..

Igår så blev det tvätt av hela bilen och så lyfte vi av flak kåpan.
Plockade även ur elhärvan till motorn så jag kommer åt att pilla med lite rost. 

9 2017-09-29 11:36:35 Senaste redigerad av Da Squirrel (2017-09-29 11:37:06)
Nu var de det där med planering o jag...
Nu håller vi på att börja med en omfattande ombyggnad av köket hemma så hur jag har tänk hinna med allt till sommaren har jag ingen aning om, men vi får väl se hur det går :cool:
I helgen som var så drog jag i alla fall fram vattenslangen och sköljde ur kylsystemet i motorn, fick skölja länge innan det började komma rent vatten..
Sen så puttade de vi in den i garaget sån står den på pallbockar.
Igår så började jag plocka isär lite bromsar, backarna back såg väl bra ut så det räcker nog med lite renovering där.
När backarna kom bort så hittade jag denna låg och skramla innanför :) 
Nu var det ett tag sen sist..
Köksrenoveringen börjar bli klar hemma så nu har jag börja lägga lite tid i garaget igen
Hittade ett litet rosthål i bärarmen vänster bak alldeles bredvid ena bussningen, så för att komma åt det bra så skruvade jag bort alltihopa, när bussningen kom ur visade det sig att hålet var lite större = halva bussningen "rör"
Dessutom var den lite mjuk under bakom bromsskölden så det blir att jaga rätt på en annan.
Bromsrören som går ut till bärarmarna bak såg lite tråkiga ut så dom ska bytas, när jag satt där under och trängdes med växellådan som bara satt i 4 bultar och en drivaxel så var det väl lika bra att skruva ur den också..
Och när den ändå var ur så kunde man ju slipa lite rost och måla upp utrymmet över växellådan, nedre delen av motorrummet och lite där ikring.
Så höger bärarm skruvade också bort för att komma åt bättre
Det här som inte skulle spåra ur utan bara få ihop så man kunde få åka... tänk att det blir lika varje gång
Hittade även lite rost i ena balken bak
Så nu får man öva sina svetskunskaper, det kan ju behövas



11 2018-04-06 20:59:09 Senaste redigerad av Da Squirrel (2018-04-06 21:02:17)
Tråden i svetsning tog slut i helgen som var så det blev lite stillestånd ett par dagar, men nu så är det ny tråd i och så passade jag på att byta gashylsa och munstycke också, så i veckan blev det färdigsvetsat 
Var tvungen att spackla lite också så det blir fint
Sen försökte jag ta loss justermuttern på handbromsvajern, men den satt som bärjet, och inte ville jag krypa med gassvetsen under bilen och hålla på att värma alldeles bakom tanken. Så tänkte att det kan väl inte vara så märkvärdigt att ta ner hela vajern/staget, men det blev tajt med tanken på plats.
Lär väl ändå släppa ner tanken för inspektion och byte av lite slangar så det var väl bara att ta tag i det nu då.. Oj oj va dåligt gummit var på sina ställen
Denna slangklämma behövde man inte släppa på, den var mjuk ändå 

Och dom här damma det bara till av när man drog av dom
Tittar man in i tanken ser det bra ut på det man ser men kollar man utsidan så har den nog sett bättre dagar..
Har ju varit med om läckage i skarven på dessa förut så man kanske skulle ta och byta denna på en gång? 

Fick i alla fall bort handbromsvajern lätt och med induktionsvärmaren på jobbet släppte muttern fint.
Dom där tygklädda slangarna som sitter till tankavluftningen, är det samma slang som används till vacum och nån vattenslang?
Och var får man tag på sån till vettigt pris? eller är det vanlig slang som gäller nu för tiden?
Minns inte storleken på slangen för avluftningen men jag köpte iaf alla slangar till min insprutare från do88.se
Där fanns allt som behövdes för att byta alla besninslangar och alla vakuumslangar. Vissa fick bli 1mm off jämfört med standard men det har gått att kränga dit ändå.
Gediget arbete med denna kärran! Snyggt!
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Måste bara fråga hur mycket sänkning du har på din T4:a?
Kör du coils eller fjädrar?
Storlek på fälgar?
Martin
Den är nerskruvad till gängen tog slut fram
Bak är det coilovers, men bara fjädrarna, justeringarna fick jag plocka bort för att matcha fronten 
Lite missnöjd över dämparna jag har bara, alldeles för mjuka.
Fälgarna är 18 tum
Det här med slangarna..
Vanlig bränsleslang har jag på jobbet så det är inget problem
do88.se verkar inte ha den tygförstärkt, men hittade den på både paruzzi och csp. Verkar även som det är samma för både vaccum och tankaventilationen. Det är ju bara en ventilation så det låter väl logiskt ändå.
Igår så plockade jag ner lite delar som fick följa med på tvätt och lite rost bekämpning, ska senare målas så det blir trevligare att sätta ihop det igen.
Bromsarna fram ska jag väl plocka isär och kolla skicket på när jag ändå håller på, och växellänkaget ska få sig en genomgång.

Själva växellådan har också fått sig en tvätt

Blev lite stillestånd med denna, åkte in på sjukhus med yngsta dottern så motivationen blev lite dålig efter allt omkring det, nu har det börja ordna till sig igen och man har fått lite ledigt så nu har det satt lite fart igen.
Blev ju inget Bugrun med denna igår, tog Bayen istället, men till nästa år då kanske?
Har målat färdigt i "växellådans utrymme" och nedre delen i motorrummet. Gud vilken tid det tog att slipa och måla allt det... Beundrar dom som håller showfinish här.
Sen så har det kommit lite färg på lite smådelar också
I veckan släpade jag hem en buss också 
Den ska agera donator då det är samma motor i denna och jag saknar lite delar runt i kring motorn, perfekt att få ha en komplett att plocka ifrån så man vet hur det ska se ut så man vet vad man saknar 
Det jag inte behöver själv är till salu så behöver ni något så hojta till, annars kommer det nog ut på annons lite då och då
Någon som vet vilket fett man ska ha till växelspaken och växellänkaget?
I verkstadshandboken står det bara VWs specialfett
(ser ut att vara samma som på tex golf 2)
Nu har man kommit hem från en vända på Gotland, så nu blir det en paus från värmen ibland med lite pyssel i garaget.
Lite delar börjar hitta tillbaka
Det blev VW originalfett till växellänkaget
Renoveringskittet till växelspaken innehöll i princip allt
Det var det kladdigaste jag gjort på länge att plocka ihop det 

Nu har sommarn gått utan uppdateringar... Det har inte blivit så mycket på pickupen då tiden las den vita bussen så nu är den nerplockad.
Sålde även T4an så en bruksbil/vinterbil har införskaffats och fått sig en översyn.
Nu blir det vinter igen så då tänkte jag att man kan väl lika gärna plocka ner framvagnen och se över den också 
Hade ju tränat på bussen så det gick fort
Det mesta redo för tvätt så det kan blästras och målas
Den ena bärarmen bak var ju dålig...
På nedre bärarmen fram sitter det ett stag som går framåt (heter vad?) där detta sitter i karossen är det tydligen vanligt att det rostar utan att man ser det då bussningen täcker plåten, så var det även här.
Blir till att plocka fram svetsen igen
Någon som vet vilken diameter detta hål ska vara original?
Imponerande jobb ändå, tyvärr har jag inga mått att bidra med. Blir bussen räddad ändå? Bra isf.
Vi följer... 
Den vita bussen blir skrot, vissa delar var förvånansvärt fina men karossen är sopslut under.
Har sökt runt lite, verkar finns dåligt men info om mått på det där hålet..
Idag så blev det sista tvättat, ska plocka ur två lager bara sen så ska jag jaga rätt på nån som kan blästra
Sen är frågan om jag ska måla själv eller lämna på pulverlack???
Jag kan kolla hålet imorgon om jag kommer ihåg det. 













