176

Ja hastighetssignalen tas från lådan, den signalen går till styrboxen och vidare till både instrument och farthållare.

177

Nu har motorn åkt ur igen för att komma åt och fixa diverse saker men framförallt dags för elsystemet.

Eftersom jag utgått från dieselns motorbalkar när jag byggde min så behöver jag svetsa dit plattorna bak där dessa är skruvade.
Även lite fästpunkter för intercoolern behövdes. Jag har fått på lite färg på detta också men hade tydligen inte tagit någon bild efter  ICQ/bk

https://live.staticflickr.com/65535/52730701990_53179f8915_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52730701975_0fe1ccc814_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52730541529_35e4d5bea4_z.jpg

178

Blir kanon detta!! Har själv samma bygge på gång men det står still då nya garaget inte är byggt än! Men måste fråga vad har du tänkt använda för bromsar??

179

Fram blir det 312 mm från Audi S3/TT/A6 mfl
Bak blir det konvertering till skivor från T4, finns både 280 mm och 294 mm, men jag ska nog ha 280.
Har inte skaffat alla delar ännu så helt spikat är det ju inte  ICQ/ag

180

Jahaja ja man lär ju börja någonstans
Börjat tejpa kabelstammar på motorhärvan, lite i taget så man inte missar något eller drar iväg åt fel håll mot vad man tänkt. Skulle nog säga att det ser värre ut än vad det är  ICQ/bs
Satt upp ett ”litet bord” i garaget så man har lite yta att jobba på, och lagt ut passatens härvor så man får lite överblick.

Vatten anslutningen från expansionskärlet på röret fick jag skapa bort och svetsa om i en annan vinkel, annars krockade det med kylarslangen från termostaten eftersom den nu går åt andra hållet mot vad den gör i passaten.

För att det ska bli lättare att komma åt att ansluta slangarna till värmepaketet när det sitter på plats i bilen så drog jag ut slangar och satte ett fäste på lådan som man kan komma åt underifrån. Även skarvarna ändrar dimension här då original slangarna är något mindre än på passaten.

Och så har jag fått lite delar pulverlackade av en kollega

https://live.staticflickr.com/65535/52735764189_a7c26c979f_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52735924835_7040426c00_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52735989323_8ce177016c_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52735924960_78a42dc603_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52735764434_970aaf3513_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52735511206_838c67c56d_z.jpg


Här var det tomt igen, nu börjar man montera bort helt nyrenoverade delar för att det ska bytas ut, känns ju lite sådär..  ICQ/bm

https://live.staticflickr.com/65535/52735511426_8a94859248_z.jpg

181

Dags att rensa elsystemet från sånt som inte behövs. Det är främst härvan från instrumentbrädan som jag kommer behöva delar, så den åkte upp på bordet för slakt.
Dukat upp med kaffe och elschema sen var det bara att börja sprätta. Har noga kollat och följt även kablar som jag klippt bort bara för att veta vad som är vad. Vill inte stå där med en kabel som man inte vet vad det är trots att den inte kommer behövas, det skapar bara massa onödiga funderingar. dagarna gick och härvan blev bara mindre och mindre. Till slut så var det bara lite kontakter kvar med uppmärkta kablar. För den uppmärksamme så ligger det delar från varken passat eller T3 på ena bilden, återkommer till dom längre fram.


https://live.staticflickr.com/65535/52752501901_d902a56b97_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52752501866_dbf79b47f1_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52752996728_5f72ecc6d3_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52751967142_5e56d0d74a_z.jpg

Har även kommit lite längre med härvan på motorn.

https://live.staticflickr.com/65535/52751967147_4f45779b47_z.jpg

182

Blev inte mycket kvar till slut, bra jobbat!

183

Det är just detta med kabelhärv delningen som ger skräck ... har en passat 99 stående här som jag gärna hade haft maskinen ur med original sprut.. men man vill ju inte stå med en kabel bortklippt som skulle behövs. .. ICQ/bu

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

184

Nu är det många järn i elden samtidigt... är och petar lite överallt samtidigt  ICQ/bk

Behövde lite omväxling från alla kablar så nytt enkelmassesvänghjul med tillhörande koppling är monterat.


Satt dit lite värmeskydd där avgassystemet vänder mot "torpedväggen"


På dieslarna sitter det skivor på sidorna under flaket, nån form av ljudisolering och kanske luftstyrning?
Eftersom luftfiltret hamnar innanför bakljuset så använder jag en sådan som avskärmning/luftstyrning så filtret suger mer lut från ventilationsgallret än motorrummet.
Helt tätt blir det ju inte men det kan i alla fall inte bli sämre mot att köra utan  ICQ/ab
Den fick lite färg på sig också samt att den skruvas dit, original sitter den med fjäderbrickor på stift som inte finns på bensinarna.


Motorelektroniken har jag tänkt montera i lastutrymmet under flaket, där sitter det lite skyddat samtidigt som det är lätt att komma åt. Dessutom räcker original härvan dit så inte alla kablar till styrdonet behöver förlängas, för det har jag då inget lust med...
Behövde då få in dom stora kontaktstyckena dit samtidigt som det blir tätt så fukt och skit inte kommer in, sökte runt lite och hittade en genomföring för båtar som täckte ett stort hål och var delbar så den gick att trä över kabelhärvan. Jag verkar dock inte tagit någon bild på den så det kommer när den kommer på plats..


Original kabelhärvan bak innehåller både belysning och motor el. Belysningsdelen ska vara kvar men det andra behöver jag inte längre så den härvan delades upp under bilen så enbart belysningsdelen fortsätter bakåt, den drog jag även in i ramen så den blir lite skyddad mot värmen när den ska passera avgassystemet. Resten av kablarna dras upp genom golvet till lastutrymmet så dom kommer till användning för att koppla ihop motorstyrningen med instrument mm. Dom kommer inte räcka i antal så en till härva behöver jag göra där i mellan senare.


Har även varit på skroten och skruvat ur en elservo från en Toyota Yaris som ska byggas om/ihop med original rattstång är det tänkt.
Har plockat isär och börjat fundera lite på fästen mm, mer om det kommer.
Men för att veta vad det finns för plats runt i kring behövde givarna för kopplings- och bromspedalen komma på plats så lite fästen till dom tillverkades också.
Dom har bara varit dit för måttagning så slutmontering kommer det bilder på när dom kommer på plats.


https://live.staticflickr.com/65535/52794974134_798fafe7b2_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52795129125_cb6ec2bfc1_z.jpg


https://live.staticflickr.com/65535/52794973939_4aa1c620fc_z.jpg


https://live.staticflickr.com/65535/52795180968_e90a878a2d_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52795128835_bd5b26f7fa_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52795180793_5733595a06_z.jpg


https://live.staticflickr.com/65535/52794973964_6a7a6f89c9_z.jpg


https://live.staticflickr.com/65535/52795128855_3bba7a7de4_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52795180808_3b3295d448_z.jpg


https://live.staticflickr.com/65535/52794173442_0fd770685c_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52795181103_0b530682cf_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52795129005_774e188e08_z.jpg

185

Da Squirrel skrev:

Dags att rensa elsystemet från sånt som inte behövs. Det är främst härvan från instrumentbrädan som jag kommer behöva delar, så den åkte upp på bordet för slakt.
Dukat upp med kaffe och elschema sen var det bara att börja sprätta. Har noga kollat och följt även kablar som jag klippt bort bara för att veta vad som är vad. Vill inte stå där med en kabel som man inte vet vad det är trots att den inte kommer behövas, det skapar bara massa onödiga funderingar. dagarna gick och härvan blev bara mindre och mindre. Till slut så var det bara lite kontakter kvar med uppmärkta kablar. För den uppmärksamme så ligger det delar från varken passat eller T3 på ena bilden, återkommer till dom längre fram.


https://live.staticflickr.com/65535/52752501901_d902a56b97_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52752501866_dbf79b47f1_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52752996728_5f72ecc6d3_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52751967142_5e56d0d74a_z.jpg

Har även kommit lite längre med härvan på motorn.

https://live.staticflickr.com/65535/52751967147_4f45779b47_z.jpg

Man måste ju fråga går det att få hjälp med en kabelhärva mot betalning naturligtvis??

186

Lika intresserad som ovanstående ICQ/bs

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

187

Det törs jag nog inte, vet ju inte att min fungerar än  ICQ/ag
Sen tog (tar, det är inte klart än  ICQ/bk) det ju en väldans tid.

Men det beror väl lite på vad ni behöver hjälp med.
Tips och råd har jag ju samlat på mig nu  ICQ/ay

188

Bygget av rattaxel/elservo fortsätter. Gjort ett nedre fäste där jag försökt vinkla upp motorn så långt det går under instrumentbrädan så den kommer undan. Men en liten miss jag upptäckte lite senare var att jag glömt luftkanalen som ska gå ut till vänster sida så det tog i motorn när jag testade det ICQ/bu

Röret som sitter från motorn mot rattlåset är för grovt för att originalröret ska gå att trä över, men det är mindre diameter invändig så tar man bort det så glappar originalröret att skjuta på motorn. Så jag kapade av röret och sedan slipade ner det tills det precis gick att skjuta på originalröret. Sedan gängade jag upp två hål så det går att dra i två små skruvar som håller det i rätt läge.

Ska även köra med rattlås från Golf mk2 m.fl. så behövde flytta på fästet för det med.

Rattaxeln fick jag hjälp med av en bekant som har svarv att kapa och skarva ihop. På Toyotan så är det tvådelat som kan glida på splinsen som syns på bilderna eftersom det är justerbart i längd, den nedre delen sparade vi och skarvade på T3ans axel efter hylsan till rattlåset. På så vis går det att dela på axeln om man skulle behöva byta motorn nån gång utan att man behöver bygga om axeln då den del som är special går att flytta över.
Tyvärr inga bilder på det då kameran inte var med i verkstaden  ICQ/ac

Men då han inte hade tid att hjälpa mig direkt när jag kunde så bytte jag bromsservo under tiden. Uppgraderade till en BMW E30 modell.
Sprinten som håller den i pedalen skiljer i storlek så änden sparades från T3 modellen, men den behövdes gängas upp då BMW har grövre gänga. Axeln är även längre på BMW så den behöver även kapas av en bit. När den kom på plats igen så gick inte det högra fästjärnet dit då det tog i bromsröret eftersom det kommit ut en bit.
Fick bocka om det lite så gick det bra, men då blev det lite kort istället så en lite förlängning av fästhålet var nödvändigt.

Så när rattaxeln var klar, servo bytt och fästjärn på rätt ställe kunde jag göra ett nytt fäste till servomotorn så den går fritt från luftkanaler mm.

https://live.staticflickr.com/65535/52805340369_b50118f9a4_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52805083796_118f54dc5d_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52805340004_4bebd7aa62_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52805339999_829e87c189_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52805487945_aaa04159ec_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52805530303_f5156fa490_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52805083171_a8beee10cd_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52805487715_259c0f3235_z.jpg


Jag som trodde man var påväg ihop med bilen  ICQ/be
https://live.staticflickr.com/65535/52805339499_78175d8ff6_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52805487565_b0fde00e1e_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52805082661_e1606f3949_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52804524997_e53bdceebb_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52804524877_d29ba5b12b_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52805081926_c5af7d8113_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52805487115_f1ed1a17a5_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52805528723_888733a13b_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52804524252_5dd920a618_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52805081676_17a5757597_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52805081686_bdc1faefdc_z.jpg

189

Vi kör på med lite till

Elen till belysning bak och dragkontakt är klar och har fått sig en ny, omplacerad kopplingsdosa.

https://live.staticflickr.com/65535/52807637246_7951dee1b6_z.jpg


En vajer med kabelskor och krympslang blev en bra monteringsdetalj åt lite slangar

https://live.staticflickr.com/65535/52808045310_0f4d25b02e_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52807858374_f45f991254_z.jpg


Bränsleslangar är framdragna och även vakuumet till bromsservon har fått flytta över till denna sida så det inte kommer för nära avgassystemet.

https://live.staticflickr.com/65535/52808087563_37cb702f8a_z.jpg


Monterat tillbaka lite fästen, rör till kopplingscylindern och dragit upp elen på denna sida.

https://live.staticflickr.com/65535/52808045755_dd3b4ef1b6_z.jpg


Hittade även på två andra skarvar jag hade glömt bort som var tänkt till skarven på vattenslangarna till värmepaketet. Det gamla fäste blev lite B, så passade på att göra ett nytt bättre fäste och monterade dom istället.

https://live.staticflickr.com/65535/52807083607_64bfd0cde0_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52808045500_2cb21c0e1d_z.jpg


Fäste till expansionskärlet på plats

https://live.staticflickr.com/65535/52807858594_576840852c_z.jpg


Lindat röret mellan turbo och katten med avgasbandage.

https://live.staticflickr.com/65535/52807083427_d2361b9221_z.jpg


Nu är det dags för motorn att komma tillbaka på sin plats.

190

Nördigt och trevligt ICQ/ab Kommer bli en dräpare den där.

191

snyggt

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

192

när du nu ändå går überstür, satsa på en audi-inspirerad komfortwagen när det blir inredning!
ljuddämpning, ljuddämpning, ljuddämpning
dom är ena riktiga resonanslådor, dom där fyrkantiga!

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

193

Junte skrev:

när du nu ändå går überstür, satsa på en audi-inspirerad komfortwagen när det blir inredning!
ljuddämpning, ljuddämpning, ljuddämpning
dom är ena riktiga resonanslådor, dom där fyrkantiga!

Jodå det har dämpats en hel del  ICQ/ar

Knackar man i sidan på en sån här original blir det ju som en kyrkklocka, den slutar aldrig sjunga  ICQ/ag

194

en boom box!

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

195

Lite bilder på framstegen som gjorts:


Kabelstammens ingång till "elcentralen" som kommer i lastutrymmet under flaket och hur tätningen blev

https://live.staticflickr.com/65535/52843356055_028f7815a9_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52842374752_ab97609dfb_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52842374572_c97a51f9aa_z.jpg


Kopplingsrörets dragning och slangen mellan låda och kaross.

https://live.staticflickr.com/65535/52842374532_e6c07bdfa1_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52843355375_bc6286b0da_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52843394613_67c3c5bb98_z.jpg


Förstärkt och monterat plattan för luftfiltret, den fick bli svart även den.

https://live.staticflickr.com/65535/52843394498_d23d1b2560_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52843138489_a33bc47785_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52843394268_a77be7969c_z.jpg


Intercoolern har också blivit svart. Drog krympslang på byglarna som håller den både för att dom inte skulle vara blanka och för att dom inte skulle skava så mycket.
Röret upp till insuget är kvar att få dit, får hjälp att svetsa i ett uttag för tryckgivaren och det har inte kommit tillbaka än.

https://live.staticflickr.com/65535/52842373747_f13153530d_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52843138214_705b940449_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52843138059_e64eb6bc6e_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52842950886_e460088185_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52843354435_ace07cb588_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52843393408_7fe3158044_z.jpg


Lite kabeldragning till startmotor och generator.

https://live.staticflickr.com/65535/52842372922_d98c614ca3_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52842950326_279500d2f7_z.jpg


Expansionskärlet är på plats och i bakgrunden ser man batterikabeln kommer upp

https://live.staticflickr.com/65535/52843137189_bf4ab9c2bb_z.jpg


Kabeln runt till luftmassamätaren drogs istället för vattenröret som går runt motorn original

https://live.staticflickr.com/65535/52843353530_9215d455e3_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52842372142_9215f83b19_z.jpg


Sist men inte minst, gjort en kabelstam som ska gå fram till vattenpumpen samt monterat bränslepump och filter

https://live.staticflickr.com/65535/52842372207_f26efb4c31_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52843136759_8cb71d0231_z.jpg

196

Inget dåligt projekt, grymt seriöst! ICQ/ay

197

ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

198

ICQ/ay

199

Nu ska jag erkänna att det har väl varit lite annat än att vara i garaget sista tiden  ICQ/ag
Men uppdateringarna ligger också lite efter så lite har jag att bjuda på.

Arbetet med elsystemet rullar vidare. Börjar med att få till en elcentral för motorelen bak under flaket så jag kan räkna ut hur många kablar jag måste ha med i kabelstammen som ska gå fram.
Utnyttjar lite av passatens relä och kontaktstyckehållare till att bygga elcentralen. Även styrboxen ska sitta på denna sen.

https://live.staticflickr.com/65535/53009883500_b6f2514ee7_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53009883350_b1422511f2_z.jpg



Även monterat en massa clips för att fästa upp kabeldragningen i. Det var väl inte så svårt at krypa in under flaket men det var bökigare när man skulle därifrån  ICQ/bj 

https://live.staticflickr.com/65535/53009978173_a6e802ba25_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53009978168_64fa55299f_z.jpg


Då elservon kräver lite ström så blir det en egen plusmatning till den. Med en huvudsäkring som fick sitta under vänster strålkastare.
Men det slog mig nu när jag satt och skrev detta, varför har jag gjort så där?? måste ju ändå säkra av kabeln vid batteriet så då borde den säkringen räcka  ICQ/an
Kommer inte ihåg hur jag tänkte så får nog ta och titta på detta en gång till, det är mycket kabel man ska ha i huvudet när man håller på  ICQ/ag
Matarkabeln är i o för sig ganska grov så detta blir ju ett sätt att gå ner i kabelarea innan man drar in den i kupén...

https://live.staticflickr.com/65535/53009883470_9d0380d6d1_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53009978228_62160be272_z.jpg



Har fått lite gosaker på posten också inför bromsuppgraderingen, men det får stå till sig tills elen är klar  ICQ/bs

https://live.staticflickr.com/65535/53009663499_0b71631d8b_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53009883455_bcfeb02ed4_z.jpg



Tänkte även passa på att byta kopplingscylinder så har en ny och beställde slang som enligt uppgift skulle vara 7mm men den passar ju inte, mäter jag anslutningen på behållaren så är den 8mm.
Denna slang ska helst vara en sån tygomspunnen, oftast blå. Någon som vet vart man kan få tag på en sådan??

https://live.staticflickr.com/65535/53009663319_1467d4090b_z.jpg

200

Det är en fröjd att följa detta bygge! Bra jobbat!!!! ICQ/bf