Ja hastighetssignalen tas från lådan, den signalen går till styrboxen och vidare till både instrument och farthållare.
Nu har motorn åkt ur igen för att komma åt och fixa diverse saker men framförallt dags för elsystemet.
Eftersom jag utgått från dieselns motorbalkar när jag byggde min så behöver jag svetsa dit plattorna bak där dessa är skruvade.
Även lite fästpunkter för intercoolern behövdes. Jag har fått på lite färg på detta också men hade tydligen inte tagit någon bild efter
Blir kanon detta!! Har själv samma bygge på gång men det står still då nya garaget inte är byggt än! Men måste fråga vad har du tänkt använda för bromsar??
Fram blir det 312 mm från Audi S3/TT/A6 mfl
Bak blir det konvertering till skivor från T4, finns både 280 mm och 294 mm, men jag ska nog ha 280.
Har inte skaffat alla delar ännu så helt spikat är det ju inte 
Jahaja ja man lär ju börja någonstans
Börjat tejpa kabelstammar på motorhärvan, lite i taget så man inte missar något eller drar iväg åt fel håll mot vad man tänkt. Skulle nog säga att det ser värre ut än vad det är
Satt upp ett ”litet bord” i garaget så man har lite yta att jobba på, och lagt ut passatens härvor så man får lite överblick.
Vatten anslutningen från expansionskärlet på röret fick jag skapa bort och svetsa om i en annan vinkel, annars krockade det med kylarslangen från termostaten eftersom den nu går åt andra hållet mot vad den gör i passaten.
För att det ska bli lättare att komma åt att ansluta slangarna till värmepaketet när det sitter på plats i bilen så drog jag ut slangar och satte ett fäste på lådan som man kan komma åt underifrån. Även skarvarna ändrar dimension här då original slangarna är något mindre än på passaten.
Och så har jag fått lite delar pulverlackade av en kollega
Här var det tomt igen, nu börjar man montera bort helt nyrenoverade delar för att det ska bytas ut, känns ju lite sådär..
Dags att rensa elsystemet från sånt som inte behövs. Det är främst härvan från instrumentbrädan som jag kommer behöva delar, så den åkte upp på bordet för slakt.
Dukat upp med kaffe och elschema sen var det bara att börja sprätta. Har noga kollat och följt även kablar som jag klippt bort bara för att veta vad som är vad. Vill inte stå där med en kabel som man inte vet vad det är trots att den inte kommer behövas, det skapar bara massa onödiga funderingar. dagarna gick och härvan blev bara mindre och mindre. Till slut så var det bara lite kontakter kvar med uppmärkta kablar. För den uppmärksamme så ligger det delar från varken passat eller T3 på ena bilden, återkommer till dom längre fram.
Har även kommit lite längre med härvan på motorn.
Blev inte mycket kvar till slut, bra jobbat!
Det är just detta med kabelhärv delningen som ger skräck ... har en passat 99 stående här som jag gärna hade haft maskinen ur med original sprut.. men man vill ju inte stå med en kabel bortklippt som skulle behövs. .. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Nu är det många järn i elden samtidigt... är och petar lite överallt samtidigt
Behövde lite omväxling från alla kablar så nytt enkelmassesvänghjul med tillhörande koppling är monterat.
Satt dit lite värmeskydd där avgassystemet vänder mot "torpedväggen"
På dieslarna sitter det skivor på sidorna under flaket, nån form av ljudisolering och kanske luftstyrning?
Eftersom luftfiltret hamnar innanför bakljuset så använder jag en sådan som avskärmning/luftstyrning så filtret suger mer lut från ventilationsgallret än motorrummet.
Helt tätt blir det ju inte men det kan i alla fall inte bli sämre mot att köra utan
Den fick lite färg på sig också samt att den skruvas dit, original sitter den med fjäderbrickor på stift som inte finns på bensinarna.
Motorelektroniken har jag tänkt montera i lastutrymmet under flaket, där sitter det lite skyddat samtidigt som det är lätt att komma åt. Dessutom räcker original härvan dit så inte alla kablar till styrdonet behöver förlängas, för det har jag då inget lust med...
Behövde då få in dom stora kontaktstyckena dit samtidigt som det blir tätt så fukt och skit inte kommer in, sökte runt lite och hittade en genomföring för båtar som täckte ett stort hål och var delbar så den gick att trä över kabelhärvan. Jag verkar dock inte tagit någon bild på den så det kommer när den kommer på plats..
Original kabelhärvan bak innehåller både belysning och motor el. Belysningsdelen ska vara kvar men det andra behöver jag inte längre så den härvan delades upp under bilen så enbart belysningsdelen fortsätter bakåt, den drog jag även in i ramen så den blir lite skyddad mot värmen när den ska passera avgassystemet. Resten av kablarna dras upp genom golvet till lastutrymmet så dom kommer till användning för att koppla ihop motorstyrningen med instrument mm. Dom kommer inte räcka i antal så en till härva behöver jag göra där i mellan senare.
Har även varit på skroten och skruvat ur en elservo från en Toyota Yaris som ska byggas om/ihop med original rattstång är det tänkt.
Har plockat isär och börjat fundera lite på fästen mm, mer om det kommer.
Men för att veta vad det finns för plats runt i kring behövde givarna för kopplings- och bromspedalen komma på plats så lite fästen till dom tillverkades också.
Dom har bara varit dit för måttagning så slutmontering kommer det bilder på när dom kommer på plats.
Dags att rensa elsystemet från sånt som inte behövs. Det är främst härvan från instrumentbrädan som jag kommer behöva delar, så den åkte upp på bordet för slakt.
Dukat upp med kaffe och elschema sen var det bara att börja sprätta. Har noga kollat och följt även kablar som jag klippt bort bara för att veta vad som är vad. Vill inte stå där med en kabel som man inte vet vad det är trots att den inte kommer behövas, det skapar bara massa onödiga funderingar. dagarna gick och härvan blev bara mindre och mindre. Till slut så var det bara lite kontakter kvar med uppmärkta kablar. För den uppmärksamme så ligger det delar från varken passat eller T3 på ena bilden, återkommer till dom längre fram.Har även kommit lite längre med härvan på motorn.
Man måste ju fråga går det att få hjälp med en kabelhärva mot betalning naturligtvis??
Lika intresserad som ovanstående 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Det törs jag nog inte, vet ju inte att min fungerar än 
Sen tog (tar, det är inte klart än
) det ju en väldans tid.
Men det beror väl lite på vad ni behöver hjälp med.
Tips och råd har jag ju samlat på mig nu 
Bygget av rattaxel/elservo fortsätter. Gjort ett nedre fäste där jag försökt vinkla upp motorn så långt det går under instrumentbrädan så den kommer undan. Men en liten miss jag upptäckte lite senare var att jag glömt luftkanalen som ska gå ut till vänster sida så det tog i motorn när jag testade det
Röret som sitter från motorn mot rattlåset är för grovt för att originalröret ska gå att trä över, men det är mindre diameter invändig så tar man bort det så glappar originalröret att skjuta på motorn. Så jag kapade av röret och sedan slipade ner det tills det precis gick att skjuta på originalröret. Sedan gängade jag upp två hål så det går att dra i två små skruvar som håller det i rätt läge.
Ska även köra med rattlås från Golf mk2 m.fl. så behövde flytta på fästet för det med.
Rattaxeln fick jag hjälp med av en bekant som har svarv att kapa och skarva ihop. På Toyotan så är det tvådelat som kan glida på splinsen som syns på bilderna eftersom det är justerbart i längd, den nedre delen sparade vi och skarvade på T3ans axel efter hylsan till rattlåset. På så vis går det att dela på axeln om man skulle behöva byta motorn nån gång utan att man behöver bygga om axeln då den del som är special går att flytta över.
Tyvärr inga bilder på det då kameran inte var med i verkstaden
Men då han inte hade tid att hjälpa mig direkt när jag kunde så bytte jag bromsservo under tiden. Uppgraderade till en BMW E30 modell.
Sprinten som håller den i pedalen skiljer i storlek så änden sparades från T3 modellen, men den behövdes gängas upp då BMW har grövre gänga. Axeln är även längre på BMW så den behöver även kapas av en bit. När den kom på plats igen så gick inte det högra fästjärnet dit då det tog i bromsröret eftersom det kommit ut en bit.
Fick bocka om det lite så gick det bra, men då blev det lite kort istället så en lite förlängning av fästhålet var nödvändigt.
Så när rattaxeln var klar, servo bytt och fästjärn på rätt ställe kunde jag göra ett nytt fäste till servomotorn så den går fritt från luftkanaler mm.
Vi kör på med lite till
Elen till belysning bak och dragkontakt är klar och har fått sig en ny, omplacerad kopplingsdosa.
En vajer med kabelskor och krympslang blev en bra monteringsdetalj åt lite slangar
Bränsleslangar är framdragna och även vakuumet till bromsservon har fått flytta över till denna sida så det inte kommer för nära avgassystemet.
Monterat tillbaka lite fästen, rör till kopplingscylindern och dragit upp elen på denna sida.
Hittade även på två andra skarvar jag hade glömt bort som var tänkt till skarven på vattenslangarna till värmepaketet. Det gamla fäste blev lite B, så passade på att göra ett nytt bättre fäste och monterade dom istället.
Fäste till expansionskärlet på plats
Lindat röret mellan turbo och katten med avgasbandage.
Nu är det dags för motorn att komma tillbaka på sin plats.
Nördigt och trevligt
Kommer bli en dräpare den där.
snyggt
it would burn off both of your ears . . . "
när du nu ändå går überstür, satsa på en audi-inspirerad komfortwagen när det blir inredning!
ljuddämpning, ljuddämpning, ljuddämpning
dom är ena riktiga resonanslådor, dom där fyrkantiga!
it would burn off both of your ears . . . "
när du nu ändå går überstür, satsa på en audi-inspirerad komfortwagen när det blir inredning!
ljuddämpning, ljuddämpning, ljuddämpning
dom är ena riktiga resonanslådor, dom där fyrkantiga!
Jodå det har dämpats en hel del
Knackar man i sidan på en sån här original blir det ju som en kyrkklocka, den slutar aldrig sjunga 
en boom box!
it would burn off both of your ears . . . "
Lite bilder på framstegen som gjorts:
Kabelstammens ingång till "elcentralen" som kommer i lastutrymmet under flaket och hur tätningen blev
Kopplingsrörets dragning och slangen mellan låda och kaross.
Förstärkt och monterat plattan för luftfiltret, den fick bli svart även den.
Intercoolern har också blivit svart. Drog krympslang på byglarna som håller den både för att dom inte skulle vara blanka och för att dom inte skulle skava så mycket.
Röret upp till insuget är kvar att få dit, får hjälp att svetsa i ett uttag för tryckgivaren och det har inte kommit tillbaka än.
Lite kabeldragning till startmotor och generator.
Expansionskärlet är på plats och i bakgrunden ser man batterikabeln kommer upp
Kabeln runt till luftmassamätaren drogs istället för vattenröret som går runt motorn original
Sist men inte minst, gjort en kabelstam som ska gå fram till vattenpumpen samt monterat bränslepump och filter
Inget dåligt projekt, grymt seriöst! 

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Nu ska jag erkänna att det har väl varit lite annat än att vara i garaget sista tiden
Men uppdateringarna ligger också lite efter så lite har jag att bjuda på.
Arbetet med elsystemet rullar vidare. Börjar med att få till en elcentral för motorelen bak under flaket så jag kan räkna ut hur många kablar jag måste ha med i kabelstammen som ska gå fram.
Utnyttjar lite av passatens relä och kontaktstyckehållare till att bygga elcentralen. Även styrboxen ska sitta på denna sen.
Även monterat en massa clips för att fästa upp kabeldragningen i. Det var väl inte så svårt at krypa in under flaket men det var bökigare när man skulle därifrån
Då elservon kräver lite ström så blir det en egen plusmatning till den. Med en huvudsäkring som fick sitta under vänster strålkastare.
Men det slog mig nu när jag satt och skrev detta, varför har jag gjort så där?? måste ju ändå säkra av kabeln vid batteriet så då borde den säkringen räcka
Kommer inte ihåg hur jag tänkte så får nog ta och titta på detta en gång till, det är mycket kabel man ska ha i huvudet när man håller på
Matarkabeln är i o för sig ganska grov så detta blir ju ett sätt att gå ner i kabelarea innan man drar in den i kupén...
Har fått lite gosaker på posten också inför bromsuppgraderingen, men det får stå till sig tills elen är klar
Tänkte även passa på att byta kopplingscylinder så har en ny och beställde slang som enligt uppgift skulle vara 7mm men den passar ju inte, mäter jag anslutningen på behållaren så är den 8mm.
Denna slang ska helst vara en sån tygomspunnen, oftast blå. Någon som vet vart man kan få tag på en sådan??
Det är en fröjd att följa detta bygge! Bra jobbat!!!! 






















































































