1 Senaste redigerad av LowLife (2023-06-12 19:31:50)

Jag har inte varit uppe på bugrun dom senaste 4åren men i år lastade jag in ungarna i bilen å drog upp över lördagen.

Då slogs jag av hur fruktansvärt lite folk och bilar det va så va där, därför undrar jag lite varför slutade just du att åka dit? Vad skulle kunna få dej att åka nästa år?

För min egen del har det inte funnits tid mycket tackvare att barnen tar mycket tid. Sen att jag sålde bubblan och köpte en cheva ist har ju kanske inte hjälp heller....  ICQ/ah

Önskvärt att vi håller god ton och försöker med konstruktiv kritik i stället för kasta bajs  ICQ/ay

2

Hallå

Jag kan bara säga att jag varit där många år tidigare och tycker tyvärr att det blir färre och färre för varje år som går. Själv slås man av att det är fruktansvärt tyst på området och hoppades på att det skulle vara mer livat under lördagen då det var som roligast tidigare, lite mer musik och spektakel kanske.... Sedan kan man tycka att det borde vara lite mer familjevänligt så det finns lite prova på och så också, kanske lite radiostyrt eller gokart eller så? Det är väldigt lätt att klaga på allt men man kan ändå tycka att det borde komma lite mer annonsering också utanför Boxerville och det då förhoppningen är att få in lite friskt blod också? Jag själv som körde in med K-ghian fick inte ens en lapp/klistermärke och karta som alla andra fick vid entren när man betalade och det! Inte ens en mjukglass fick man köpa på området heller! ( mitt största bekymmer ) ICQ/ad

Trots allt är det kul att det finns men önskar en liten nystart igen!

3

Pratade en lång stund med Johan Grape (en av grundarna och arrangörerna till Bugrun) och visst saknas entusiasmen kring arrangemanget. Johan och Lena (hans fru) har jobbat med träffen i 39år så det är inte så konstigt att det numer går lite på rutin och inte så mycke nytänk.
Dock så kom vi in på nästa års 40-års jubileum och då såg jag lite gnista i Johans ögon. Jag började spåna om att försöka få dit gamla vinnare, köra en minnesresa över alla 40år… kontakta alla VW klubbar som finns i landet och skapa lite engagemang.
Kanske köra ett klubbmästerskap i Bug-push som när det begav sig var ett uppskattat inslag (Bug-push innebär som det låter att man putta en bubbla för hand en viss sträcka)..

Sen är det ju så att publiken har ändrats över tid från enbart luftkylda besökare till ett tag när det var betydligt mer vattenkylt till nu på senare tid då jag själv tycker att de luftkylda är tillbaka mer och mer (kanske för att de som tidigare körde vätskekylt numer kör luftkylt, inkl mig själv).
Känns dock som att rivaliteten mellan vatten och luft har lagts sig och alla har insett att Bugrun är för Alla med ett VW-intresse!

Tidigare har Svenska Volkswagen varit delaktiga och bidragit mycket men nu så sa Johan att de är helt ointresserade av att vara med så det gör nog också sitt till…

Spåna gärna vidare på hur vi kan ta Bugrun vidare så att det inte dör ut, vad är det som behöver göras?

// Viktor

ID4 pro performance -2022, Karmann Ghia coupe 1966

Instagram

4

Viktor Cz. skrev:

Spåna gärna vidare på hur vi kan ta Bugrun vidare så att det inte dör ut, vad är det som behöver göras?

Exakt det jag ville få fram med den här tråden!

Hur fantastiskt hade det inte varit om det blev som typ 2008-2012 igen?

Utan besökare blir det ju inte mycket till träff, så vill gärna veta om man bara behöver bombhota sweden rock  ICQ/af  för att folket ska återvända eller om det är många små anledningar till att folk väljer bort bug run?

5

Träffen blir inte bättre än vad besökarna gör den till. Jag har åkt på träffen de flesta åren sedan mitten nittiotal och haft mycket kul genom åren.

Kan inte vi inom VW kulturen se till att åka på 40 års jubileet och ha kul. Sedan är ett tips till alla att köra upp bilarna från campingen till utställningsområdet oavsett skick på bil. En VW är en VW!

Själv ska jag se till att min Ghia är 100% klar och jag ska försöka få med mig några andra bilar med. Lyxen att bo nära.

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

6

För min del är det tiden. Hade önskat kunna besöka i år men barnens aktiviteter går före.
40-års jubileum nästa år känns nästan som att man måste besöka. (kanske blir sista gången?)
Försöka dra med så många som möjligt från varje klubb/gäng så kan det bara bli bra. Fyller vi hela kurvan kommer det bli grymt.
Men jag tror arrangörerna lär promota det lite mer samt som Viktor skriver ta tillbaka lite gamla tävlingar som förr kanske kan locka lite.

Mera känd som jb...

7

Det var bra förhållande på strippen med flera pb. Det är konstigt att inte fler tog chansen att komma och gasa och förbättra sina pb. Lundberg körde 9:95! Det som har blivit är att bekvämligheten har tagit över och det är lättare att sitta framför skärmen än att deltaga. Det är väldigt lätt att sitta hemma och klaga på allt ”mellan himmel och jord”, vilket bara är ynkligt. Visa lite ryggrad istället och kom och gör träffen till en höjdpunkt igen. DET ÄR VI DELTAGARE som gör träffen. Vi som var där hade väldigt roligt, en riktig höjdpunkt. Körde själv på strippen med en original 1600 motor med tiden 17:61 och hade väldigt roligt. Peter Smith och jag utmanade varandra med våra Beach buggy på strippen och vi hade väldigt roligt. Hur många vågar att utmana en kompis på strippen med sin bil nästa år? Körde även mot David med många jämna körningar. Det har blivit mer luftkylt nu än tidigare. Det har även blivit lugnare nu med mindre ”fylla” vilket beror nog på att Gate bil är helgen efter. De som kom bara för att festa och supa väljer Gate bil istället. Inträdet på 600kr för helgen är faktiskt okej under rådande omständigheter med inflationen och prisläget i samhället. Gate bil kostar minst tre gånger mer. Nu sluter vi upp inför 40 års träffen och fyller både utställning och ”strippen” med bilar!

8

För min del så tröttnade jag på nerbajsade bajamajjor och framförallt att den vattenkylda "svansen" gjorde campingen mer lik en äcklig festivalcamping än en bilträff... sen började det dyka upp andra mindre och trevligare träffar som alternativ, på senare år har man även upptäckt utlandsträffar.
Har nog inte bara med arrangören att göra om en träff bli bra utan mycket beror nog på vilka besökare/klientel man drar till sig... eller det kanske till viss del så ligger på dom ICQ/bw
Så senare år har mindre svenska träffar och större utländska träffar prioriteras, men visst hade det vart skoj med en riktigt reunion nästa år ICQ/ab

9

Jag bestämde mig några dagar innan Bugrun att även åka i år, packade in 2 av barnen i -67:an och drog iväg. med lite trafikproblem tog det 9tim att köra ner. löste in mig på fredag och vart lite besviken att det var så lite bilar/folk. nåja har man åkt 60mil enkel resa så lär man göra det bästa av situationen. fuskade lite och bodde på Scandic väst i Linköping. lördagen bjöd på strålande väder(såg många som antog färgerna GARAGEVIT/MANTORPSRÖD som vi kallade det förr när vi var ung/yngre) allt utom mat och saknade av deltagare var bra som vanligt.
vi försökte vänta ut prisutdelningen kl17.00 men behövde åka hem redan på lördagkväll då det fanns planer för söndagen hemma. så vi åkte vid 16tiden och då var vi bland dom sista förutom dom som vunnit priser kvar.
Hemresan gick lika bra eller bättre än ditresan då det bara tog 6,5tim ink matstopp.
bilen funkande klockrent med 0.6lit/mil på resan ner i 90-100km/h tempo och 0.67lit/mil på vägen hem med 100-110km/h tempo.

Nästa år blir det nån annan form av boende på campingen och då hoppas jag på att fler, även om man tycker att Bugrun är passé dyker upp och deltar i 40års firandet.

Fikapaus på vägen ner
https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2401171.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2401168.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2401166.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2401170.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2401169.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2401172.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2401175.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2401174.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2401173.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2401176.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2401178.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2401177.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2401179.jpg

Hemkommen och avtvättad från ca 6miljarder flugor

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2401167.jpg

10

Jag har aldrig vart på BugRun så jag kan inte uttala mej specifikt om den träffen men har vart på andra träffar, stora som små, Svenska som utländska, VW och icke VW.
Jag anser att det ligger på arrangörens ansvar att erbjuda ett bra upplägg, lägger man till rätta med rätt förutsättningar så blir det som regel en bra träff.
Självklart hänger det på besökare och väder också, men det där med besökarna brukar falla på plats om arrangemanget är bra medans vädret är som regel en högoddsare i vårt avlånga land men vad jag kan utläsa om värdet utifrån de bilder jag sett från årets BugRun så va det blåååå himmel och perfekt väder för en kall bira och däckspark!

Mina 5 cent.

Buy the ticket, take the ride... - HST

11

LowLife skrev:

Skulle tro att vi som är "lite" äldre i kroppen än mentalt skulle vilja att träffen blir som under mitten/senare del av 90talet.. galet mycket bilar(runt 1000st) och folk. bla sommartoppen sändes live från bugrun på P3. en scen längst uppe på campingen med liveband etc.. flera olika val av mat och stor marknad.

Men idag är inte ungdomen intresserade av gamla folkvagnar i stor utsträckning. gamla bilar som dom är intesserade av är 30år gamla nu och således från 90talet(vilket dom flesta av oss tycker är nya bilar).. det var folkvagnarna också då vi var "ung".. så tyvärr är t.ex Gatebil mer tilltalande för våra ungdommar.

12

rogga skrev:
LowLife skrev:

Skulle tro att vi som är "lite" äldre i kroppen än mentalt skulle vilja att träffen blir som under mitten/senare del av 90talet.. galet mycket bilar(runt 1000st) och folk. bla sommartoppen sändes live från bugrun på P3. en scen längst uppe på campingen med liveband etc.. flera olika val av mat och stor marknad.

Men idag är inte ungdomen intresserade av gamla folkvagnar i stor utsträckning. gamla bilar som dom är intesserade av är 30år gamla nu och således från 90talet(vilket dom flesta av oss tycker är nya bilar).. det var folkvagnarna också då vi var "ung".. så tyvärr är t.ex Gatebil mer tilltalande för våra ungdommar.

Nja, tittar man på FB så tycker jag att det är ganska bra med yngre nya förmågor, tittar man sen på de stora träffarna i Europa så är det både skitmycket folk och rätt blandade åldrar  ICQ/bn

13

GB skrev:

För min del så tröttnade jag på nerbajsade bajamajjor och framförallt att den vattenkylda "svansen" gjorde campingen mer lik en äcklig festivalcamping än en bilträff... sen började det dyka upp andra mindre och trevligare träffar som alternativ, på senare år har man även upptäckt utlandsträffar.
Har nog inte bara med arrangören att göra om en träff bli bra utan mycket beror nog på vilka besökare/klientel man drar till sig... eller det kanske till viss del så ligger på dom ICQ/bw
Så senare år har mindre svenska träffar och större utländska träffar prioriteras, men visst hade det vart skoj med en riktigt reunion nästa år ICQ/ab

Ja, samma här. Mitt senaste år fick jag med mig tjejen för första gången och vi valde att parkera på den lugna delen av campingen, och det är jag glad för!!

Den ”vattenkylda svansen” (fantastiskt namn btw) hade större högtalare på campingen i sina nedgångna husvagnar än vad livebandet hade på scen och det ”pudrades” näsor öppet och tydligt i dom olika vagnarna. Såg mer colombiansk partypulver än vad man kan se på en stureplanstoalett…

Då tröttnade jag ur lite på träffen, det svinades till höger och vänster och det var mer fokus på att vara hög, full och hoppa sönder bilar än vad det las fokus på att ha en snygg bil inför utställningen dagen efter.

Tråkigt, ja visst. Men man fick då också upp ögonen för mindre träffar där den svinande svansen inte dyker upp. Än…

Men en 40-års renunion, absolut! Då kan man nog pallra sig ned med både luftkylt och vattenskadat.  ICQ/ay

14

Man uppskattade partycampingen när man yngre men nu håller jag mig på annan del av campingen.
Bra att området är stort och det att campa på massor ställen.

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

15

GB skrev:

Nja, tittar man på FB så tycker jag att det är ganska bra med yngre nya förmågor, tittar man sen på de stora träffarna i Europa så är det både skitmycket folk och rätt blandade åldrar  ICQ/bn

Klart det finns yngre, Emil Skans eller Karl Sjölin t.ex och en hel drös andra yngre

Men generellt så är det inte 60-70år gamla bilar som drar 20-30åringar.. utan det är hästkraftsstinna japanare, Volvos ,BMW, Audi mm...
Kolla in deltagandet på t.ex Gatebil jämfört med då Bugrun eller vilken annan jänkebilsträff som helst.. medelåldern skiljer sig ganska markant  ICQ/ad
Men det finns ju hopp än att lura in dom i VW träsket.. bara vi hjälps åt.  ICQ/ag

16

LowLife skrev:

Jag har inte varit uppe på bugrun dom senaste 4åren men i år lastade jag in ungarna i bilen å drog upp över lördagen.

Då slogs jag av hur fruktansvärt lite folk och bilar det va så va där, därför undrar jag lite varför slutade just du att åka dit? Vad skulle kunna få dej att åka nästa år?

För min egen del har det inte funnits tid mycket tackvare att barnen tar mycket tid. Sen att jag sålde bubblan och köpte en cheva ist har ju kanske inte hjälp heller....  ICQ/ah

Önskvärt att vi håller god ton och försöker med konstruktiv kritik i stället för kasta bajs  ICQ/ay

Jag slutade åka dit för att jag tycker att hela stämningen försvann när dom flyttade campingen vid kurvan.  En stor grej för mig på bugrun var att kunna sitta ute vid asfalten och kolla på alla bilar som cruisade omkring fram och tillbaka hela dagarna  och samtidigt kunna grilla lite och dricka bira och njuta av sällskap av goda vänner .

17 Senaste redigerad av Mr 56 (2023-06-14 05:46:41)

Om man betänker hur Sverige såg ut för 40år sedan, eller så sent som 20 år sedan. Så ville man se lite VW bilar så var det ett par motortidningar och Bug Run som gällde.
Nu finns det träffar var och varannan vecka under sommaren för VW folk, och sen har vi ju det här som vi håller på här med Internet.
Tror också EU har hjälpt till att göra det lättare att ta sig utomlands.

Sen har ju biljettpriset för att Komma in i VW träsket höjts markant de senaste 20 till 40 åren, I början kunde man köpa en billig bubbla för en veckolön, sätta på nya fälgar och luftscoop bak och åka på bilträff.
Idag pratar vi väl om månadslön/löner för sextiotalare.

Till sist så har målgruppen väl blivit äldre, jag närmar mig 70 strecket med stormsteg.
Och det gör att man har andra åsikter/värderingar om vad som är en bra träff, rätt eller fel.

Vad det gäller Bug Run så har jag inte varit en flitig besökare,   har besökt två Bug run med VW bilar. Och varit fotgängare ett par gånger.
förra året var Fredagen katastrof (inte prisvärd alls). Lördagen var helt OK, mycket att titta på.

Bug run har nog inte hängt med tiden, vilket inte är så konstigt.

Utan att funderat allt för mycket så skulle jag vilja se detta.
Fredagen än mer eller mindre ren marknadsdag för VW relaterade grejor, vilket kräver ett lågt inträde för besökare utan bil.
Sen kan man ta ut en campingavgift för helgen.

På Lördagen Show and shine med en avdelning/plats för övriga VW som kör med vattenkylning, så de kan se hur fina och trevliga bilar vi luftkylda har.
Man kanske skulle ha en del med rena utställningsbilar som på påsken i Jönköping, Kräver nog lite sponsring av Bilsport typ.
Dragracingdelen får man inte glömma, en luftkyld del och en vattenkyld kanske med speaker?

Eller ska man svära i kyrkan och dra ner Bug run till en endagsträff?
med campingmöjlighet.

"ljushuvud"

18

När blev Bug Run en tvådagarsträff?  ICQ/ai
Inser att det var ett tag sen jag var där, men då var det fest även lördagsnatten och prisutdelning söndag.

1968 912
1956 Oval

19

Bugrun var årets höjdpunkt förr, jag var dit första gången 03,04 å var där varje år fram till 13,14 men de sista åren vart de sämre och sämre vilket till största delen berodde på allt jävla drägg som var där som inte hade ett dugg intresse av bilar.

De var fotbollsmatcher mellan bilarna med tävlingar hur högt de kunde skjutas där bollen slog ner på flera bilar, jag hade ingen blank å fin bil men vill för det inte ha massa bulor i taket.
De tömdes brandsläckare över bilar på natten, de hoppades in tak osv osv.

Då kändes det helt bortkastat att åka ner ca 25mil då de vart värre å värre varje år

Dock så saknar man stämningen som var där när de var som bäst, riktigt kul å gå runt å snacka

Vi förlovade oss tillåmed på Bugrun  ICQ/ax  och premiärresan med bussen som nygifta sedan en vecka gick dit..

20

Jag instämmer med många, framförallt summeringen av Car_I ovan. Jag var oxå på bugrun under ungefär samma tidsperiod. Första åren var det skitkul och självklart varje år...Det var riktigt kul att hänga i kurvan, kolla bilar, snacka med kompisar man nästan bara träffade där, och såklart dricka öl.
Sen blev det en jävla massa stök från folk som förmodligen inte bryr sig om bilar överhuvudtaget. "Vi köper en motorhuv på skroten, slipar ner all färg, låter den rosta över vintern, monterar den på mammas polo och kör till suparfestivalen på Bugrun"
Totalt söndersvinade toaletter höjde inte betyget heller...

För mig är tyvärr Bugrun dött, det ska mycket till innan jag tycker det är värt att åka dit igen..

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

21

Känns som dom flesta valt bort det pga stök och svineri vilket även fick mitt intresse att svalna. Dödsstöten eller iaf första spiken i kistan va ju när dom tog bort kurvan. Men! Nu är ju kurvan tillbaka festival "folket" har dragit vidare, det ända jag ser som ett problem nu är det faktum att dom tagit bort söndagen.
Känns lite ovärt att åka om man inte kan få ledigt tors/fredag ifrån jobbet.

Men hur eller hur känns det ju som att det finns potential att göra bug run fantastiskt igen om folket kommer tillbaka dvs. ICQ/az

22

Är det någon marknadsföring av Bug Run? Har inte sett någon - varken elektronisk eller analog. Om folk inte vet att träffen finns kvar lär ingen åka dit.

23

Har pillat olika VWs i 10 år nu och aldrig varit på BR på grund av allt negativt om hur dåligt det blivit ICQ/ac
Nu har jag två bubblor och tänker att 40 års festen får bli min premiär! ICQ/ab

24

Om man tänker efter... VAD fick man för sitt inträde?

Jag stod o sålde prylar på fredagskvällen på marknadsområdet. På 3 timmar kom det två personer lunkandes förbi.... tänkte att Nej fan, nu skiter jag i detta. Packade ihop för att besöka en av matvagnarna... som konstigt nog hade stängt hela helgen. Det var till att lämna området, om man skulle få nåt käk i kistan.

Jo, jag vet att 600:- är billigt  ICQ/be o att attraktioner kostar fläsk, men nåt ska man väl ändå få? Lite bajamajor här o var gör ingen träff. Nä, jag tror att the Grapes får ge lite istället för att bara ta... en ny erfarenhet kanske?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

25

Man får nog räkna med att Bug Run har blivit en endagsträff med camping möjlighet, som Powers Malmby träff.

Var på Bug Run 2022, och det var tre bilar på utställnings parkeringen på Fredagen.
Tror det var en orsak till att mat vagnarna var stängda, för de vill väll inte köpa in massa matvaror som inte säljs.

Som endagsträff tycker jag dock Bug Run är helt OK.

Min erfarenhet är att på träffar som är utställningar, är det svårt att ha marknad också.
Folk kan bara ha en sak i huvudet, och det är svårt att transportera större grejor i finbilen när man ska hem.

Men en renodlad VW marknad i Östergötland vore kul, fast VWHK
kör ju på Sannas Cafe.

"ljushuvud"