1

Tjena,

Då jag är så otroligt trött på att min motor läcker olja, mest troligtvis mellan blockhalvorna och nåt ställe till vilket medför en helrenovering om jag ska göra nåt åt det så funderar jag lite på om det inte är enklare att skaffa en nybyggd motor då jag sett att dom ibland hittar ut på marknaden.

Men då är ju problemet, jag har noll koll på vad som en rimlig prisbild på olika motorer, att det är dyrt att bygga kan jag förstå då det kostar både tid och kunnande. Men har inte lust att betala överpris på saker, vilket är det normala att jag typ alltid gör.

Så finns det nåt humm om hur mycket en motor normalt kostar i Sverige?

Skriver bara motor då jag förstår att det även kostar lite olika beroende på storlek på motor

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

2

Mycket pengar, men är den dyr?
Denna är nog mycket motor för pengarna

https://www.blocket.se/annons/gavleborg … /108015273

3

Det finns färdigbyggda maskiner men frågan är om du vill ruppa runt på strippen och få tandlossning eller glida ner till kiosken för en glass...

Det finns medel mot mindre läckage, kör man några få mil per år kan det vara värt att kunna utnyttja bilen även denna säsong.

https://www.redlineoil.se/produkt-kateg … tser/olja/

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

4

FlashTec skrev:

Tjena,

Då jag är så otroligt trött på att min motor läcker olja, mest troligtvis mellan blockhalvorna och nåt ställe till vilket medför en helrenovering om jag ska göra nåt åt det så funderar jag lite på om det inte är enklare att skaffa en nybyggd motor då jag sett att dom ibland hittar ut på marknaden.

Men då är ju problemet, jag har noll koll på vad som en rimlig prisbild på olika motorer, att det är dyrt att bygga kan jag förstå då det kostar både tid och kunnande. Men har inte lust att betala överpris på saker, vilket är det normala att jag typ alltid gör.

Så finns det nåt humm om hur mycket en motor normalt kostar i Sverige?

Skriver bara motor då jag förstår att det även kostar lite olika beroende på storlek på motor

Tycker att motor som ny byggda i landet är mycket prisvärda 
En 1600 runt 28-35k
En stor kubikare runt 2.2-2.3  45-70k
Om man köper delar för att göra en helrenovering  till en 16 så får man räkna med 13-16 K
så kommer maskin arbete på vissa saker 
Arbete  på detta  typ 45 timmar  på en 1600 om(80-90 timmar på en stor kubikare )   Typ kostnad 20-30 K
Då är det lätt att räkna timpengen o det är inte högt  typ 444 kr i timman
I us börjar motor byggarna ta ut 35-45$
Sen skall det hem också 
Om du vill veta vad man gör när man bygger en maskin så länkar jag till en tråd
Det ligger drygt 100 timmar  på den o den är inte klar än
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=57408
Du kan kolla hos Stefan Rossi vad det kostar i dag https://ace-engines.com/product-categor … d-engines/
före Covid o efter Covid  är 50% mer i kostnad
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

https://www.classicvw.se/motor-longbloc … ts_id/5707

"ljushuvud"

6

ok, en länk till en annan tråd
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=59112
o lite tankar
delarna kostar vad dom kostar, en seriöst renoverad typ1-motor behöver allt utom vevhus nytt, vev, stakar, cylindrar, toppar, kolvar, kam, lyftare . . .  allt.
sen lite maskinsrbete, tex arborrning.
nya förgasare? koppling? avgas?
kan du återanvända generator, fläktkåpor etc spar du nån spänn.
nu, med detta sagt, en 2332:a blir inte mycket dyrare än en 2017, en snäll kam kostar lika som vass, vad vill du ha?
kanske vill byggarn ha 5', kanske 10'?
räkna med 50' minst, troligen 70'+ . . .

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

7

Junte - Så du menar på allvar att man inte kan renovera en 1600 seriöst om man inte byter vev och stakar  ICQ/bl
Det finns mycket mer än blockhalvor att återanvända på en typ1 motor…

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

8

Junte skrev:

ok, en länk till en annan tråd
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=59112
o lite tankar
delarna kostar vad dom kostar, en seriöst renoverad typ1-motor behöver allt utom vevhus nytt, vev, stakar, cylindrar, toppar, kolvar, kam, lyftare . . .  allt.
sen lite maskinsrbete, tex arborrning.
nya förgasare? koppling? avgas?
kan du återanvända generator, fläktkåpor etc spar du nån spänn.
nu, med detta sagt, en 2332:a blir inte mycket dyrare än en 2017, en snäll kam kostar lika som vass, vad vill du ha?
kanske vill byggarn ha 5', kanske 10'?
räkna med 50' minst, troligen 70'+ . . .

Om du skulle ha 125 kr i timman så ( det brukar vara el  värme o sådant så då blir det inte många pengar kvar på 125kr)
Men om det tar 40 timar  blir det 5000kr
En frisk  tysk VW vev är det bästa som finns  2 gånger bättre än en kina vev
Men det finns bättre vevar men skulle inte tro vanligt folk är intresserade av den kostnaden  typ 28000 -35000kr  kostar en sådan i USA( nu med 20 v lev tid)
Det med vevstakar Vw kvalitet är inte fel bara man renoverar dom  (byta bussning hona lilländan o kanske storändan och rikta dom ) Super bra
Men det kostar typ 700 kr T ( plus moms) timman att få det gjort på en  firma med kunskap att göra dessa jobb
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

9

När mitt företag skickar ut mig på jobb så kostar jag runt 1000 kr i timmen så självklart kostar nerlagd tid pengar.

Jag skulle mycket väl kunna klara mig med en frisk 1600. Åker med 1500 nu o den rör på sig vilket är huvudsaken då målet är långt ifrån några skitbra tider på strippen eller 200 blås på motorvägen  ICQ/ag

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

10

FlashTec skrev:

När mitt företag skickar ut mig på jobb så kostar jag runt 1000 kr i timmen så självklart kostar nerlagd tid pengar.

Jag skulle mycket väl kunna klara mig med en frisk 1600. Åker med 1500 nu o den rör på sig vilket är huvudsaken då målet är långt ifrån några skitbra tider på strippen eller 200 blås på motorvägen  ICQ/ag

Ähh, köp PPRMicke's motor efter Street Week så slipper glassen smälta i näven under hädanfärden.. wrooom..... plattan i mattan.!   ICQ/bp

11

vwato skrev:
FlashTec skrev:

Ähh, köp PPRMicke's motor efter Street Week så slipper glassen smälta i näven under hädanfärden.. wrooom..... plattan i mattan.!   ICQ/bp

Tror du han nöjer sig med en fem hunka o en trocadero?  ICQ/ag

12

FlashTec skrev:
vwato skrev:
FlashTec skrev:

För den slanten får du som mest en sniff ur avgaspipan...

13

Bygger just nu två motorer en "standard" 1600 med lite vassare kamaxel och dubbla fajs förgasare och den kostar mig runt 30" och allt arbete görs av mig

Bygger även en 2332a med följande recept

Autolinea alu block
CB 84mm smidd motviktsvev
Scat H-stakar 5 5""
Silverline vevlager
Scat vevstakslager
Mahle dubbla axial kamlager
Engle FK-8 kamaxel
CB 42x37,5 wedgeport toppar med Manley rostfria ventiler
CB portade insug
Santana 178mm remskiva med triggerhjul från The dub shop
CB kamaxelläges givare
Alu stötstänger från Logmech
Delbara stötstångsrör från Logmech
Scat 1.4 vipparmsbryggor
Titanium fjäderbrickor
Enkla HD ventilfjädrar från Logmech
Spjällhus 40mm IDF ( jenvay kopior)
Empi 3.5l extra oljetråg
30mm Schadek oljepump
Fullfllödeslock från CSP
Oljefilterhållare från Jaycee
AN 10 anslutningar block Jaycee
Empi vevhushus/oljepåfyllning
Alla slangar till vevhus/olja är AN och av PTFE

Har kvitton på 100"+ och fortfarande saknas motorstyrning (MAXXECU) pumpar, kostnader för bromsning osv så ja det blir snabbt dyrt  ICQ/ag

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

14

Skåningen skrev:

Bygger just nu två motorer en "standard" 1600 med lite vassare kamaxel och dubbla fajs förgasare och den kostar mig runt 30" och allt arbete görs av mig

Bygger även en 2332a med följande recept

Autolinea alu block
CB 84mm smidd motviktsvev
Scat H-stakar 5 5""
Silverline vevlager
Scat vevstakslager
Mahle dubbla axial kamlager
Engle FK-8 kamaxel
CB 42x37,5 wedgeport toppar med Manley rostfria ventiler
CB portade insug
Santana 178mm remskiva med triggerhjul från The dub shop
CB kamaxelläges givare
Alu stötstänger från Logmech
Delbara stötstångsrör från Logmech
Scat 1.4 vipparmsbryggor
Titanium fjäderbrickor
Enkla HD ventilfjädrar från Logmech
Spjällhus 40mm IDF ( jenvay kopior)
Empi 3.5l extra oljetråg
30mm Schadek oljepump
Fullfllödeslock från CSP
Oljefilterhållare från Jaycee
AN 10 anslutningar block Jaycee
Empi vevhushus/oljepåfyllning
Alla slangar till vevhus/olja är AN och av PTFE

Har kvitton på 100"+ och fortfarande saknas motorstyrning (MAXXECU) pumpar, kostnader för bromsning osv så ja det blir snabbt dyrt  ICQ/ag

När du om ungefär en vecka har byggt klart 1600 motorn, provkört den och kommit underfund med att den motorn är ju totalt onödig i din ägo så hör av dig  ICQ/af

Ja alltså det finns ju liksom ingen övre gräns för vad en motor kan kosta  ICQ/ag

15

En hobby har inget pris, det är ett intresse..

16

vwato skrev:
FlashTec skrev:
vwato skrev:

För den slanten får du som mest en sniff ur avgaspipan...

2165 med alla fräna saker från Gene Berg  är inte tillsalu  ( den har kostat myckeeee )
Där i mot kan 1600 som är i bygg tråden hamna hos någon som ha lust o öppna
Skulle inte tro  den hamnar  i Sverige   
För tänket i  Sverige tror att det  VW var som för 10 årsen  typ gratis 
Har börjat kolla på lägga ner 90% av VW biten Det är bättre med en volvo  rödmotor för där är det mera förståelse på kostnader
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

17

nej, lasslo, det var inte alls så jag menade, men jag tänkte lika oklart som jag uttryckte mig.
visst kan man renovera en 1600cc utan att byta allt jag skrev, vev o stakar tex åkte med av bara farten då jag genast fick trim i huvet, men det blir förvånansvärt mycket grejer som behöver bytas.
bygger man åt sig själv kan man fixa eftersom, men ska man bygga för att sälja o kunna sova gott, skulle jag byta:
alla lager
oljepump
kam
lyftare
kanske kolvar o cylindrar
förmodligen toppar
koppling
stötstänger?
stötstångsrör?
avgas
byggde en motor enl ovan, tog 5000:- för jobbet, o då blev det nog inga 125:- i timmen, men det var kul . . .

18

Junte skrev:

nej, lasslo, det var inte alls så jag menade, men jag tänkte lika oklart som jag uttryckte mig.
visst kan man renovera en 1600cc utan att byta allt jag skrev, vev o stakar tex åkte med av bara farten då jag genast fick trim i huvet, men det blir förvånansvärt mycket grejer som behöver bytas.
bygger man åt sig själv kan man fixa eftersom, men ska man bygga för att sälja o kunna sova gott, skulle jag byta:
alla lager
oljepump
kam
lyftare
kanske kolvar o cylindrar
förmodligen toppar
koppling
stötstänger?
stötstångsrör?
avgas
byggde en motor enl ovan, tog 5000:- för jobbet, o då blev det nog inga 125:- i timmen, men det var kul . . .

Det måste blivit något missförstånd
Tråd skaparen frågade vad det kostar att köpa en motor som en renoverad eller vad det kostar att köpa tjänsten
Inte vad det kostar att jobba för sig själv
Det har hänt att man  tycker synd om någon som har trasiga saker o hjälper till utan ta en krona
Som vi gör på tävlings banorna 
Men  det finns fall som man har varit snäll o personen säljer dyrt utan ett tack är en annan lösning

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

19

FlashTec skrev:

Så då har du förhandlat till en bra lön då? typ 500/t  ICQ/ag

20

500:-/timme . . . är det verkligen en bra lön??
1000:-/h . . . vad kostar en timme hos møller bil för din nya touareg??
vad kostar en bra advokat?

21

Junte, dansa istället, nemo saltat sobrius ..

22

Junte skrev:

I Göteborg kostar det 2200 kr i timman på en Vw verkstad
Typ vad en advokat tar i timman
En mek verkstad tar 700 i t (plus M)
Då måste man ha maskiner i lokaler o värma upp dom också
o ha en hyra på 15000(plus M) i månaden  i kall hyra
Tur man inte betalar arbetsgivar avgift A kassa o annat i dag ( stängt ned ) ( lön gånger 2,5 brukar det vara för gå plus minus 0 )
Var som polaren sa du får 35K om du kan få in jobb för 105 K så får du jobbet  Det var innan covid med dom elpriserna
Det är inte lätt att driva ett företag med 2 anstälda idag ( det avslutat kapitel)
Då är det svårt att göra jobb för privatkunder
Det med sådana jobb utan kvitto  är obefintliga när swish ( 3kr för varje insättning eller kort 1.5 % på varje överföring till banken)
Man bör förstå det är kunden som alltid får betala dessa saker ( straff avgift på kort under 50kr  på 1.5kr )
Men får inte ta ut den av kunden av svensk lagstiftning O vad händer då man höger med 1,5 kr 
Allt blir dyrare för den stackas kunden
Vad händer då man stänger ned o Vem blir lidande då privat kunden
För varje månad blir det mindre som jobbar mot privat personer
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

23

vwato, vill du antyda att jag är onykter?
eller galen?
risken finns att du har rätt . . .

24

Sorry Junte, det var fräckt av mig, jag borde själv dansa oftare..

25

PPRMicke skrev:
Junte skrev:

I Göteborg kostar det 2200 kr i timman på en Vw verkstad
Typ vad en advokat tar i timman
En mek verkstad tar 700 i t (plus M)
Då måste man ha maskiner i lokaler o värma upp dom också
o ha en hyra på 15000(plus M) i månaden  i kall hyra
Tur man inte betalar arbetsgivar avgift A kassa o annat i dag ( stängt ned ) ( lön gånger 2,5 brukar det vara för gå plus minus 0 )
Var som polaren sa du får 35K om du kan få in jobb för 105 K så får du jobbet  Det var innan covid med dom elpriserna
Det är inte lätt att driva ett företag med 2 anstälda idag ( det avslutat kapitel)
Då är det svårt att göra jobb för privatkunder
Det med sådana jobb utan kvitto  är obefintliga när swish ( 3kr för varje insättning eller kort 1.5 % på varje överföring till banken)
Man bör förstå det är kunden som alltid får betala dessa saker ( straff avgift på kort under 50kr  på 1.5kr )
Men får inte ta ut den av kunden av svensk lagstiftning O vad händer då man höger med 1,5 kr 
Allt blir dyrare för den stackas kunden
Vad händer då man stänger ned o Vem blir lidande då privat kunden
För varje månad blir det mindre som jobbar mot privat personer
/// M

Märkt det då jag sökt hjälp för att dra till fronten på en bil som har haft rådjurspåhälsning...hade jag haft helförsäkrat
hade det nog inte varit problem men bortförklaringen är att de inte håller på med sådana privatjobb. Även fast jag nämt
att kostar det 20 papps så betalar jag. (undra hur de debiterar när det gäller firma/försäkringsjobb)
Fick ärva en stugtomt på hemstället och där har en kille startat en egen firma där han lagar trädgårdsmaskiner. Han sa mej
kom hit med bilen så hjälps vi åt o fixar den. Större firmor verkar inte vilja ha privatpersoner som kunder men kan också bero
på att de inte har kvalificerad bemanning utan bara i stort sett komponentbytare.
Edit: bilen är en svensksåld 1960 Ford Falcon...Kanske därav många inte vill ta i den?