1 Senaste redigerad av Flachen (2025-09-20 08:02:24)

Efter långt uppehåll tänkte jag skruva ihop min nylackerade 65a typ 1. Jag har orginalmotor som fått lite utbytesdelar. Samt en 1800cc motor som jag kom över hastigt en kväll för ish 10 årsedan. Problemet är att jag nu inte minns vad jag köpt
Dubbla weber, lättat svänghjul, annan vevaxel
Saknar generator & fäste. Hemmabygga fläkt ink kåpor

Lite tips mottages gärna, eller finns det någon som kan skruva motorer ?

Post's attachments

Attachment icon E4540D81-95F4-4521-AF42-51D263FC20B6.jpeg 609.33 kb, file has never been downloaded. 

TYP 1->  1950 || 1955 ||1958 soltak ||1965 || 1966

2

Motorn ser spändande ut... fast kan kanske vara lite att fixa med för att leverera.. fläkt lösningen?  Vad har motorn suttit i för något innan??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

michaelth skrev:

Motorn ser spändande ut... fast kan kanske vara lite att fixa med för att leverera.. fläkt lösningen?  Vad har motorn suttit i för något innan??

Ja plats för generator ser tight ut att lösa.
I folkrace bil

4

Ha, ser kul ut. Man kan undra varför de gjort så där. Kanske, om man tar bort generatorn och sätter en elfläkt(?) istället, får man fler hk till hjulen?
Gaswiren på fel sida, annan bil?

Personligen tror jag att kylningen blir otillräcklig, och utan laddning kan man ju inte åka på gatorna. Jag skulle försöka sätta dit en standard fläktkåpa/generator. (med tillhörande pyssel med värme och gasreglage, men det finns ju många bilder)

Sen är skicket alltid ett frågetecken. Tillräckligt bra för lite sommarturer? Axialspel och kompressionsprov kan ge viss fingervisning.

5

Flachen skrev:
michaelth skrev:

I folkrace bil

Folkrace... maxvarv i oren miljö...
Känns som demontering så man vet är viktig...dels kan man mäta förslitning som är trolig.. och vad det är för grejer motorn är "byggd" av...
.. trist men lotteri motorer. Vinst är mycket sällsynt.
Insug färgasare?
Som sagt demontering! Sen... vet man bättre..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

michaelth skrev:
Flachen skrev:
michaelth skrev:

I folkrace bil

Folkrace... maxvarv i oren miljö...
Känns som demontering så man vet är viktig...dels kan man mäta förslitning som är trolig.. och vad det är för grejer motorn är "byggd" av...
.. trist men lotteri motorer. Vinst är mycket sällsynt.
Insug färgasare?
Som sagt demontering! Sen... vet man bättre..

Ja det kanske får bli så Default/hmm
Tips på motorkunnig på luftkylt mottages  ICQ/ay

7

Montera vanlig fläktkåpa och generator, byt olja och starta upp.
Det går säkert bra, duger nog till att ta dig runt stan, till glasskiosken och liknande körning  ICQ/ay
Det är folkvagn vi pratar om, det är ingen formelbil eller rymdraket. 
Skulle den vara sliten efter folkrace så kan den säkert gå många somrar endå. Och skulle den rasa så kan du renovera då.  ICQ/af

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

8

Tänkte på dina motor dillemman.  Original motorn .. fungerar den? I sådant fall montera den..
65... är  bilen 12 volt eller 6? Kan inte detta med bubblor sen är ju inte ovanligt att man ändrat..
"Nya" motorn 12 volt svänghjul? Fattas delar och status okänd... min tanke..
leta rätt på delar, kolla upp statusen i lugn och ro..dvs börja med att kolla  typ bort med olje locket se vad som kommer ut.. kolla under ventilkåor hur är status. . Läcker motorn från stötstänger rör... vanligt . Tändstift kan säga en del om hur motorn gick.. dvs gör en lista på grejer som man vill bör skall fixa..
.. ja om man är van att skruva och gillar det kan man chansa och sas kasta ihop skroten. . Hur bra funkar maskinen med dessa förgasare... passar dom i din kaross.. luftfilter?  En del tankar men inte oviktiga.. vill du köra med  bilen eller skruva.. har du kunnande ar skruva.. plats tid?
Låter kanske tråkigt realistisk.. är själv tidsoptimist.. och försöker lära av det.... ICQ/bn

9

Jag vill inte vara dum eller taskig  men ibland är verkligheten svår att ta in 
Om en motor har stått stilla typ 10 år med gammal olja i systemet
Bör man öppna den kontrollera så det inte är rost på veven o hur övriga lager lägena ser ut Även lager bör kollas upp
En sådan maskin som har piskas hård som det ser ut vara ( finsk folkracing maskin)
Det är till 99% två st ventilfjädrar som har tappat trycket ( om det sitter en trim kam så blir det så)
Råkade köpa en finsk folkracing maskin  o började att öppna den  o kolla
Det var många udda lösningar  ställde frågan hur kommer det sig man gör så
Fick som svar billigt att bygga skall hålla ihop typ 20 varv
den var (90.5 borr) 1776 cc W140 kam Ja dom varvar bra o start varv på 5500 sa den gamla ägaren och man är glad om den håller ihop en lördag 
Det med racing o gatan är mycket stor skillnad hur man bygger ihop med lagerspel  o komponenter
Jag råder dig att ta bort kåpor o annan sen börja med lyfta topparna se hur den ser ut inne i cylindrana
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

Ja, det är såklart rätt att riva och kolla allt. Då blir det garanterat bra.
Men det går oxå att testa, det brukar oxå bli bra  ICQ/ad
Allt beror på ambitionsnivån och vad man vill, vad man ska ha motorn/bilen till. Hur mycket pengar, intresse, kunskap man har.

Förr, innan internet och alla sanningar här så testade många. Och ofta går det bra och duger till sommarbilen, det är min erfarenhet iaf.

Det är såklart så att några fjädrar har stått komprimerade och tappat lite tryck över tid, frågan är om Flechen ens kommer att märka det på sina rundor till glasskiosken) Om det nu är det han ska ha bilen till.

Mitt råd är fortfarande att byta kåpan och generator, byta oljan, ta ur stiften och kolla så den har bra oljetryck och sen starta och lyssna. Låter den ok så är det bara att åka.

Ni som skriver om renovering ovan har såklart rätt, det förstår jag. Men ni måste oxå förstå att alla inte har samma abitionsnivå i vår folkvagnsvärld, för vissa räcker det att det blir hyggligt bra och är kul  ICQ/bf

Micke - för typ 10 år sen dömde du ut ett par toppar som satt på min svågers USA importerade ghia när du skulle renovera hans motor. Dom var dåliga, hade gått varmt, sätena var påväg att sjunka in osv.
Dom topparna fick jag, jag slipade in ventilerna och monterade. Har kört dom i min ghia sen dess  ICQ/bf  Så, tack för att du dömde ut dom  ICQ/bp Dom dög fint till mig

Buss 65
Ghia 57

11

lasslo skrev:

Allt beror på ambitionsnivån och vad man vill, vad man ska ha motorn/bilen till. Hur mycket pengar, intresse, kunskap man har.

Förr, innan internet och alla sanningar här så testade många. Och ofta går det bra och duger till sommarbilen, det är min erfarenhet iaf.

Det är såklart så att några fjädrar har stått komprimerade och tappat lite tryck över tid, frågan är om Flechen ens kommer att märka det på sina rundor till glasskiosken) Om det nu är det han ska ha bilen till.

Mitt råd är fortfarande att byta kåpan och generator, byta oljan, ta ur stiften och kolla så den har bra oljetryck och sen starta och lyssna. Låter den ok så är det bara att åka.

Ni som skriver om renovering ovan har såklart rätt, det förstår jag. Men ni måste oxå förstå att alla inte har samma abitionsnivå i vår folkvagnsvärld, för vissa räcker det att det blir hyggligt bra och är kul  ICQ/bf

Micke - för typ 10 år sen dömde du ut ett par toppar som satt på min svågers USA importerade ghia när du skulle renovera hans motor. Dom var dåliga, hade gått varmt, sätena var påväg att sjunka in osv.
Dom topparna fick jag, jag slipade in ventilerna och monterade. Har kört dom i min ghia sen dess  ICQ/bf  Så, tack för att du dömde ut dom  ICQ/bp Dom dög fint till mig

Så sant så sant...... ICQ/ay

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

12

lasslo skrev:

Så kan det vara att det funkar för din del
Men någon som inte har möjlighet att göra sådana jobb är det inte så lätt
Men du skall veta att slipa in o fräsa är två olika saker hur tätt man vill ha ( typ 1.5 mm som vw har som spec)
Skulle du fräst in sätet skulle det gå typ 7000 mil det är väldigt få som kör så långt med sin hobby bil 
Det som skiljer på slipa in o fräsa är toppen går mycket kallare o ventilstyrningana håller dubbla milen
En dåligt tät avgas poffar ofta i avgas röret
Det är jätte skillnad på nivån hur man vill ha det
Och ofta styr plånboken på inköpet av del eller delar
Det är jätte skillnad på bygga en ny maskin vad man vill stoppa in i en sådan 
Nu var det en som råkade köpa en gammal racing maskin i tron att det är samma sak som en std med stor kubik

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

13 Senaste redigerad av lasslo (2023-04-28 21:04:35)

Micke - jag kan säkert köra 7000 mil med mina toppar, utan att fräsa säten. Jag har nog redan kört 4000 så jag är på bra väg  ICQ/br

Men det är inte mina toppar det handlar om här.
Det jag tycker är trist är hur det låter på forum de senaste åren, på boxerville då, det är bara här jag läser.
Förr kunde man testa och köra med grejor man hittat, nuförtiden måste man renovera allt för minst 50k, annars går det garanterat åt helvete direkt…
Det är såklart inte så och jag raljerar lite, men åt detta hållet går inläggen här, tyvärr
Jag tror att man skrämmer bort folk som vill ha kul med en relativt billig bil, och kanske testa på att trimma lite på kul.

Det gör fortfarande bra att testa att köra med grejor man köper eller hittar, precis som det gjorde för 20år sen.

Jag vet vad du kan Micke, och hur du lever folkvagn. Och jag är imponerad av din kunskap och respekterar vad du gör  ICQ/ay 
Men det sättet är inte för alla. Vissa vill ha kul med hyggliga grejor till ett hyggligt pris  ICQ/bm och med hygglig driftsäkerhet  ICQ/ad

Jag tror oxå att en del ”hänger med” i snacket och förstärker åsikterna utan att riktigt ha kunskapen. Det bidrar till att åsikterna blir sanning/internetsanning.

Jag tycker att det är en trist utveckling. Det är trots allt folkvagn vi leker, folkets bil som den lilla mannen tänkte.

Jag är fortfarande övertygad om att flachen kan ha kul med denna motorn om han byter kåpa och investerar några spänn i servicedelar.  ICQ/bm  ICQ/ar

Det finns redan en jävla massa snobbhobbys i världen, vi behöver inte aktivt driva folkahobbyn ditåt  ICQ/ax

Buss 65
Ghia 57

14

Ja jag börjar med att kolla stift och olja ICQ/ab
Sedan behövs kanske förgasarna byta lite packningar!? Och luftfilter inköpas

15 Senaste redigerad av vwato (2023-04-28 21:30:49)

Lyssna på michaelth och PPRMicke, gå igenom maskinen ordentligt.

Tips och tankar i länken, steg för steg hur man går igenom en VW-motor.
https://www.youtube.com/user/DragRacingTV/videos

"I trimvärlden finns det inga garantier, bara stora fakturor.!"

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

16

Hej Flachen.
Jag har lätt för att vara både dum och taskig, men för det mesta lyckas jag hålla tand för tunga.
Inte alltid. Ibland händer det att jag ångrar vissa av mina kommentarer, men men.
Jag måste hålla med lasslo.
Serva, fixa generator o kylning o testa. Starta upp o se om det funkar. Få ihop med så lite jobb som möjligt. Om du ska köra en ppr:are blir det svårt att komma ut med motorn denna säsong. Funkar det inte, eller rasar, får du ta det från där.
Jag är lite av typen happy-go-lucky och det har visat sig funka förvånansvärt väl över tid.
Jag bygger också en ny motor åt mig själv där jag vill optimera det mesta, allt är nytt och by the book, men då är det inte heller så bråttom. Eller billigt. Men det är inte alltid vad som behövs.
Jag sponsar gärna med fläktkåpa, generator med stöd, goda råd (döm själv) och lite jävlaranamma.
Hur långt bort från civilisationen har du tänkt dig?
Vill du ut nu i sommar?
Det där var en retorisk fråga.

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

17

eller två

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

18 Senaste redigerad av Flachen (2025-09-20 10:12:01)

Junte skrev:

Hej Flachen.
Jag har lätt för att vara både dum och taskig, men för det mesta lyckas jag hålla tand för tunga.
Inte alltid. Ibland händer det att jag ångrar vissa av mina kommentarer, men men.
Jag måste hålla med lasslo.
Serva, fixa generator o kylning o testa. Starta upp o se om det funkar. Få ihop med så lite jobb som möjligt. Om du ska köra en ppr:are blir det svårt att komma ut med motorn denna säsong. Funkar det inte, eller rasar, får du ta det från där.
Jag är lite av typen happy-go-lucky och det har visat sig funka förvånansvärt väl över tid.
Jag bygger också en ny motor åt mig själv där jag vill optimera det mesta, allt är nytt och by the book, men då är det inte heller så bråttom. Eller billigt. Men det är inte alltid vad som behövs.
Jag sponsar gärna med fläktkåpa, generator med stöd, goda råd (döm själv) och lite jävlaranamma.
Hur långt bort från civilisationen har du tänkt dig?
Vill du ut nu i sommar?
Det där var en retorisk fråga.

Ja det är väl tanken att köra tills de rasar isåfall. har inte så mycket att förlora. Köpte motor till bra pris, vad jag googlat fram så är förgasarna från Ferrari Dino. Fick tag i ett par handgjorda luftfilter till Dino som var tillverkade i Italien utav ” MR Dergo”

Jag har införskaffat :
”Porsche fläkt”
”Porsche kåpa”
Oljekyl

Börjar skriva ihop det inom snar framtid.
Skall bara få tag i förgasar renoveringssats
Weber DCN 40 förgasare är det, någon som kännwr till dessa ?

Samt hur skall jag momentdra topplocken? ICQ/ay

Post's attachments

603D1EA6-0B4E-42A5-9D9F-A64EEF8A22E1.jpeg, 457.87 kb, 731 x 761
603D1EA6-0B4E-42A5-9D9F-A64EEF8A22E1.jpeg 457.87 kb, 16 downloads since 2025-09-20 

9D43F5FC-FDC2-4B85-A607-C94462B41044.jpeg, 549.93 kb, 725 x 860
9D43F5FC-FDC2-4B85-A607-C94462B41044.jpeg 549.93 kb, 15 downloads since 2025-09-20 

19

Du har Misab  som brukar ha delar ( dom var agent för weber/ derlorto/solex på 70-90 talet låg på tagene vägen på den tiden )
Den förgasaren är en DCNF Sen står det en NR på förgasar foten det talar om vad den var tillverkad för
På 80 talet var dom vanliga i Us  Till och med GENE BERG tog fram insug och reglage till DCNF
Att  ha stål filter  i tratten brukar vara problem med munstycke bestyckningen ( man brukar få mer gråa hår ) 
Mycket bättre med luftfilter man sätter fast i förgasar kroppen  så slipper man få strul med bestyckningen
Dom börjar bli ovanliga men en weber som weber är samma sak Det som styr munstycks storleken är halsringen
och luft hastigheten hur mycket bränsle den klarar dra med sig
Soppa tryck är känsligt  runt 0.18 bar är ett bra tryck om dom skall fungera bra
Misab har skisser o nyttig info Bara sök på  förgasar modellen på deras sida
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

20

Den här är rätt bra att kolla i  om man vill ha lite info om motorn
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=23303