1 Senaste redigerad av PPRMicke (2021-10-03 17:36:14)

Har börjat med en 1584 som kommer vara Std
Bara för det skall vara kul
Med lite mer hk 
Startar med ett gammalt block som är arborrat  o smörj systemet är lite modiferat så det skall gå lättare
Topparna är 113 som man får jobba med en stund
Målsättning är runt 60-65 hk  Med std kam
/// Micke

Post's attachments

IMG_20211002_181916.jpg, 662.99 kb, 1600 x 1200
IMG_20211002_181916.jpg 662.99 kb, 161 downloads since 2021-10-03 

IMG_20211002_182003.jpg, 271.89 kb, 900 x 1200
IMG_20211002_182003.jpg 271.89 kb, 148 downloads since 2021-10-03 

IMG_20211002_182113.jpg, 280.29 kb, 900 x 1200
IMG_20211002_182113.jpg 280.29 kb, 162 downloads since 2021-10-03 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

2

Så börjar jag med att slipa upp oljekanalen till kamlagret
Sen är det slipa bort skarpa kanter i blocket så oljan kan rinna tillbaka snabbare ( finns mindre risk det blir sprickor i blocket då)
Även att öppna så det kan bli mer luftflöde i blocket så det motarbetar  mindre när kolvarna  rör sig  i blocket ( sådan skall man alltid göra när man går upp i cc)
Det är rätt viktigt att man är noga med sådant
Sen kommer gris jobbet att göra rent sen blåsa rent och göra rent e gång till
/// Micke

Post's attachments

IMG_20211003_130433.jpg, 582.87 kb, 1600 x 1200
IMG_20211003_130433.jpg 582.87 kb, 195 downloads since 2021-10-03 

IMG_20211003_130442.jpg, 555.69 kb, 1600 x 1200
IMG_20211003_130442.jpg 555.69 kb, 174 downloads since 2021-10-03 

IMG_20211003_135723.jpg, 730.94 kb, 1600 x 1200
IMG_20211003_135723.jpg 730.94 kb, 170 downloads since 2021-10-03 

IMG_20211003_145120.jpg, 425.67 kb, 900 x 1200
IMG_20211003_145120.jpg 425.67 kb, 156 downloads since 2021-10-03 

IMG_20211003_145144.jpg, 415 kb, 1600 x 1200
IMG_20211003_145144.jpg 415 kb, 159 downloads since 2021-10-03 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Intressant!  berätta mer...!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Toppen att du delar Micke .. Tyckker inte om arrborrat block ! det du gjör är att ta bort en hårdbankat yta , sen finns det bare skit kvar .. altså en " rätt " yta , men inget stöd för nya lager .. (slits då ennu mer ) .. Dessutom ska vel alle proppar ur , även dom til kam , kamforsörjning , i alt 9-11 stk .. dela med dig ..
Kul att du delar här , ock inte enbart på Fb ..

Mvh/E

JETech , S. Halland

5

michaelth skrev:

Intressant!  berätta mer...!!

Om olja eller luft
Om det sitter kvar olja i väggarna o den inte rinner ner lika snabbt  så blir den varmare ( där för är det olika färg på gammal olja)
Luft ja det är mottryck i ett block som motarbetar kolven 
Om man slipar bort vassa kanter o gör saker rundare så kan man flytta luften snabbare o man minskar motståndet för luften att röra sig i blocket
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Hej , tror du missuppfattade lite eller jag forklara dårligt .. Klart man kan linjeborra . Spesiellt i motorer til racing (blueprinting) t eks.
E vel bara utrustningen ock operatören som avgjör hur bra det blir . Det bästa sättet e nog en vertikalborr , så inte verktyget säggar vid borning samt koll på cam/vev i förhållande til verandra . Maskiner som gjör detta bäst kan va Rottler , Sunnen mm . Dessa kostar mycket pengar ock et ordentligt jobb kan inte utföras av alla ..

Mvh/E

JETech , S. Halland

7

Mr 56 skrev:
erich skrev:

Hej , tror du missuppfattade lite eller jag forklara dårligt .. Klart man kan linjeborra . Spesiellt i motorer til racing (blueprinting) t eks.
E vel bara utrustningen ock operatören som avgjör hur bra det blir . Det bästa sättet e nog en vertikalborr , så inte verktyget säggar vid borning samt koll på cam/vev i förhållande til verandra . Maskiner som gjör detta bäst kan va Rottler , Sunnen mm . Dessa kostar mycket pengar ock et ordentligt jobb kan inte utföras av alla ..

Mvh/E


"Tyckker inte om arrborrat block ! det du gjör är att ta bort en hårdbankat yta , sen finns det bare skit kvar .. altså en " rätt " yta , men inget stöd för nya lager .. (slits då ennu mer )"

Vad menas med detta då?

Det är väl knappast någon som arborrat med sin gamla borrsväng eller gammel Arboga pelarborren.. utan man anlitar en maskinfirma som jobbar med detta... ..
Eller...  ICQ/bn

Vill gärna tro Att dom vet vad dom gör...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Hej , ville bara skapa en diskusjon om dette .. Om du leser Gene Berg´s " Case reconditioning  " som fattar du .. Frågan e alltid Cost &nytta ..  Men vil inte kapa Mickes tråd med detta , bara intresant . Min erfarenhet e inte bra , lågt oljetrykk mm.  Kolla iaf . veven innan ICQ/ab

Mvh/E

JETech , S. Halland

9

erich skrev:

Hej , ville bara skapa en diskusjon om dette .. Om du leser Gene Berg´s " Case reconditioning  " som fattar du .. Frågan e alltid Cost &nytta ..  Men vil inte kapa Mickes tråd med detta , bara intresant . Min erfarenhet e inte bra , lågt oljetrykk mm.  Kolla iaf . veven innan ICQ/ab

Mvh/E

Om blocket är hårt har det ingen betydelse
Men har det gått varmt så är det på det viset
Är blocket som johan d använder syns det inte att det är använt även det är 2.6 bar i ladd i veven sviktar minst 1,5mm på max varv (8300)
Hårt o fint i lagerlägena än då har det gått 50-60 repor  som motsvarar 2500mil snäll gatåka
Men det finns block som är så mjuka som tuggummi dom behöver värmebehandlas
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

Det blir nog bra det där Micke.


"Tyckker inte om arrborrat block ! det du gjör är att ta bort en hårdbankat yta , sen finns det bare skit kvar .. altså en " rätt " yta , men inget stöd för nya lager .. ICQ/bm
Mvh/E "


Då får ju man anta att BMW var helt ute och cyklade när de utvecklade sina F1 motorer 1980.

BMW använde sig av block som var många år gamla och med kravet att de gått minst 10 000 mil.


Man utgick från BMW 2002 4-cylindriga block. Det tog inte lång tid innan teknikerna på BMW upptäckte att serie-motorblocken presterade absolut bäst när de var gamla. Block från bilar som var gamla och hade över 10 000mil på vägen hade mindre stress och fel i gjutningarna än nyare block.

Enligt utsaga skall BMW ha kört slut på sin dynamometer som gick upp till 1200Hk med denna motor så den absoluta toppeffekten är okänd, men troligen bort mot 1400 Hk.
Vid den första officiella träningsomgången uppmättes BMW-Brabham till över 300km/h
.


Finns minst en sådan gammal F1 motor i Sverige tidigare ägd av Sten Jarl.

Sten Jarls monster BMW Z3 med Formula 1 motor, 1500cc, 723 drivhjulshästar och med 2 hekto ladd till 800 drivhjulshästar. Enda bilen jag har kört som spann i över 300 km/h säger Sten och skrattar.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

11

Då var det dax för terapi jobb
Stakarna har jag varit på förut o slipat på för att få dom lika
Sen var det balansering av dom då kan man bli kläpp av det tar så satans lång tid ICQ/be 
Det är terapi jobb som man inte kan tappa fokus en en enda min  ICQ/ai
Sen finns det åsikter om hur men så här gör jag o jag tycker det funkar bra 
Har inte orkat att städa bänken  ICQ/bc
Nästa gång är det mätning av dom  ICQ/al
/// Micke

Post's attachments

IMG_20211004_170526.jpg, 438.33 kb, 1600 x 1200
IMG_20211004_170526.jpg 438.33 kb, 162 downloads since 2021-10-04 

IMG_20211004_171421.jpg, 434.3 kb, 1600 x 1200
IMG_20211004_171421.jpg 434.3 kb, 156 downloads since 2021-10-04 

IMG_20211004_172308.jpg, 585.39 kb, 1600 x 1200
IMG_20211004_172308.jpg 585.39 kb, 147 downloads since 2021-10-04 

IMG_20211004_172838.jpg, 619.2 kb, 1600 x 1200
IMG_20211004_172838.jpg 619.2 kb, 161 downloads since 2021-10-04 

IMG_20211004_172932.jpg, 578.95 kb, 1600 x 1200
IMG_20211004_172932.jpg 578.95 kb, 167 downloads since 2021-10-04 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

Phileas Fogg skrev:

Det blir nog bra det där Micke.


"Tyckker inte om arrborrat block ! det du gjör är att ta bort en hårdbankat yta , sen finns det bare skit kvar .. altså en " rätt " yta , men inget stöd för nya lager .. ICQ/bm
Mvh/E "


Då får ju man anta att BMW var helt ute och cyklade när de utvecklade sina F1 motorer 1980.

BMW använde sig av block som var många år gamla och med kravet att de gått minst 10 000 mil.


Man utgick från BMW 2002 4-cylindriga block. Det tog inte lång tid innan teknikerna på BMW upptäckte att serie-motorblocken presterade absolut bäst när de var gamla. Block från bilar som var gamla och hade över 10 000mil på vägen hade mindre stress och fel i gjutningarna än nyare block.

Enligt utsaga skall BMW ha kört slut på sin dynamometer som gick upp till 1200Hk med denna motor så den absoluta toppeffekten är okänd, men troligen bort mot 1400 Hk.
Vid den första officiella träningsomgången uppmättes BMW-Brabham till över 300km/h
.


Finns minst en sådan gammal F1 motor i Sverige tidigare ägd av Sten Jarl.

Sten Jarls monster BMW Z3 med Formula 1 motor, 1500cc, 723 drivhjulshästar och med 2 hekto ladd till 800 drivhjulshästar. Enda bilen jag har kört som spann i över 300 km/h säger Sten och skrattar.

Det var  gjutjärn block så gjorde även volvo på grupp A 240
Skulle inte vilja ha det jobbet att köra munchen till hamburg fram i tillbaka  sen när man var färdig så var det en ny maskin i bilen  ICQ/bh  ICQ/bc
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

Kollade efter gamla trim papper som vw gav ut till dom till dom som hade tävlings licens
Så här kan dom se ut o lite av sådant kommer jag använda i bygget
ICQ/bs
Man får ta till lite gammal info från 1971
/// Micke

Post's attachments

IMG_20211007_171001.jpg, 337 kb, 900 x 1200
IMG_20211007_171001.jpg 337 kb, 182 downloads since 2021-10-07 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

14

1971 så åkte man Silverpil, bra med beprövade instruktioner..

"ljushuvud"

15

Trevligt projekt Micke  ICQ/bq

16

Så var stakarna klara för att läggas på hyllan
Nu är det vipporna som skall få känna på slipmaskinen en stund enligt den specen som man hade 1971
/// Micke

Post's attachments

IMG_20211008_160923.jpg, 320 kb, 900 x 1200
IMG_20211008_160923.jpg 320 kb, 158 downloads since 2021-10-08 

IMG_20211008_171702.jpg, 300.57 kb, 900 x 1200
IMG_20211008_171702.jpg 300.57 kb, 144 downloads since 2021-10-08 

IMG_20211008_173329.jpg, 226.8 kb, 900 x 1200
IMG_20211008_173329.jpg 226.8 kb, 155 downloads since 2021-10-08 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

17

För en novis i motor optimering, har viktningen av vipporna på verkan i motorn prestandan, eller är det för balansen i helheten man vill åt, eller kanske för båda i ett optimalt läge?

Projekt: Oval V8:an -57

18

580gram. Lättade du dem ner till den målvikten, eller tar man bara bort så lite man kan tills de alla är släta och fina och väger jämt?

1968 912
1956 Oval

19

Andreas.R skrev:

För en novis i motor optimering, har viktningen av vipporna på verkan i motorn prestandan, eller är det för balansen i helheten man vill åt, eller kanske för båda i ett optimalt läge?

Det är båda två Andreas
Vi tar en utopi  Om en Vw lyftare skulle väga 28 gram ( en del i kedjan på en stötstångs motor )
Skulle man kunna varva motorn till mer än 8000 varv o ha ett ventil lyft på 13mm med en STD 1600 fjäder
Så kan jag få dom jämna i vikt
Dom ligger från 93 gram ner till 87 gram och samma vikt på alla ställen kan man klara sig med en std fjäder
Vet dom som köper fjädrar o ventil brickor o tappar 10 hk bara på dom två sakerna för man tror
Och kamen ger 14 hk  då vinner man bara 4hk  ICQ/bc
Det är viktigare  än man tror med vikt
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

20

Dizzycap skrev:

580gram. Lättade du dem ner till den målvikten, eller tar man bara bort så lite man kan tills de alla är släta och fina och väger jämt?

Att jag la 580 g var för dom var så ojämna   den tyngsta var 593 g o den lättaste var 584 g ( VWs gräns var 10 g )
Det som är viktigaste är dom är jämna i vikt men jag ville ha ok balans på dom också
Jag skulle säkert jobba mig riktigt mycket o komma ner till 570 g men jag orkade inte
Skulle tro det kommer bli bra för en std 1600 som skall gå på gatan
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

21

PPRMicke skrev:
Dizzycap skrev:

580gram. Lättade du dem ner till den målvikten, eller tar man bara bort så lite man kan tills de alla är släta och fina och väger jämt?

Att jag la 580 g var för dom var så ojämna   den tyngsta var 593 g o den lättaste var 584 g ( VWs gräns var 10 g )
Det som är viktigaste är dom är jämna i vikt men jag ville ha ok balans på dom också
Jag skulle säkert jobba mig riktigt mycket o komma ner till 570 g men jag orkade inte
Skulle tro det kommer bli bra för en std 1600 som skall gå på gatan
/// Micke

Tack Micke för en intressant tråd!
En fundering...vart på vevstaken är det lämpligast att slipa bort vikt?

22

IT-Bubbla skrev:
PPRMicke skrev:
Dizzycap skrev:

580gram. Lättade du dem ner till den målvikten, eller tar man bara bort så lite man kan tills de alla är släta och fina och väger jämt?

Att jag la 580 g var för dom var så ojämna   den tyngsta var 593 g o den lättaste var 584 g ( VWs gräns var 10 g )
Det som är viktigaste är dom är jämna i vikt men jag ville ha ok balans på dom också
Jag skulle säkert jobba mig riktigt mycket o komma ner till 570 g men jag orkade inte
Skulle tro det kommer bli bra för en std 1600 som skall gå på gatan
/// Micke

Tack Micke för en intressant tråd!
En fundering...vart på vevstaken är det lämpligast att slipa bort vikt?

Tjena! Nu gick ju frågan till Micke, men tänker att man vill bidra till att sprida information. Enligt service manual så kan man ta bort enligt beskrivning.

Post's attachments

IMG_5446 (1).jpg, 75.67 kb, 398 x 640
IMG_5446 (1).jpg 75.67 kb, 171 downloads since 2021-10-10 

/Johan

23

Väldigt bra tråd, också skönt att slippa FB ibland. Hejja!

/Johan

24

joni6851 skrev:
IT-Bubbla skrev:
PPRMicke skrev:

Att jag la 580 g var för dom var så ojämna   den tyngsta var 593 g o den lättaste var 584 g ( VWs gräns var 10 g )
Det som är viktigaste är dom är jämna i vikt men jag ville ha ok balans på dom också
Jag skulle säkert jobba mig riktigt mycket o komma ner till 570 g men jag orkade inte
Skulle tro det kommer bli bra för en std 1600 som skall gå på gatan
/// Micke

Tack Micke för en intressant tråd!
En fundering...vart på vevstaken är det lämpligast att slipa bort vikt?

Tjena! Nu gick ju frågan till Micke, men tänker att man vill bidra till att sprida information. Enligt service manual så kan man ta bort enligt beskrivning.

Det är när verkstaden skulle byta en vevstake å få dom till dom 10 grams skillnad
Vet inte om ni missade bilden pappersdokument som Vw i Södertälje  gav ut till dom som tävlade ( lägger ut det en gång till )
Var man skulle ta bort 30 gram  på staken
/// M

Post's attachments

IMG_20211007_171001.jpg, 337 kb, 900 x 1200
IMG_20211007_171001.jpg 337 kb, 172 downloads since 2021-10-10 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

25

Dessa bilder som VW i Södertälje (Scania-Vabis) gav ut fanns i en artikel i Bilsport någon gång på 70-talet med flera andra bilder. En dålig kopia från tidningen har jag där det också berättades en del annat om trimningen.