Det blir nog bra det där Micke.
"Tyckker inte om arrborrat block ! det du gjör är att ta bort en hårdbankat yta , sen finns det bare skit kvar .. altså en " rätt " yta , men inget stöd för nya lager ..
Mvh/E "
Då får ju man anta att BMW var helt ute och cyklade när de utvecklade sina F1 motorer 1980.
BMW använde sig av block som var många år gamla och med kravet att de gått minst 10 000 mil.
Man utgick från BMW 2002 4-cylindriga block. Det tog inte lång tid innan teknikerna på BMW upptäckte att serie-motorblocken presterade absolut bäst när de var gamla. Block från bilar som var gamla och hade över 10 000mil på vägen hade mindre stress och fel i gjutningarna än nyare block.
Enligt utsaga skall BMW ha kört slut på sin dynamometer som gick upp till 1200Hk med denna motor så den absoluta toppeffekten är okänd, men troligen bort mot 1400 Hk.
Vid den första officiella träningsomgången uppmättes BMW-Brabham till över 300km/h.
Finns minst en sådan gammal F1 motor i Sverige tidigare ägd av Sten Jarl.
Sten Jarls monster BMW Z3 med Formula 1 motor, 1500cc, 723 drivhjulshästar och med 2 hekto ladd till 800 drivhjulshästar. Enda bilen jag har kört som spann i över 300 km/h säger Sten och skrattar.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------