Den lever igen!!!. Motorn är igång. Nu ska det bli mappning på rullande landsväg så den inte låter som en båtmotor.
Den lever igen!!!. Motorn är igång. Nu ska det bli mappning på rullande landsväg så den inte låter som en båtmotor.
Är det 100% rätt att ha filterking till insprutningsspjällhus
Jag får för mig att bränsletrycket blir för lågt.
Ja, man kan skruva upp ganska många bars tryck på den, så det hoppas jag fungerar.
schleu skrev:Den lever igen!!!. Motorn är igång. Nu ska det bli mappning på rullande landsväg så den inte låter som en båtmotor.
Är det 100% rätt att ha filterking till insprutningsspjällhus
Jag får för mig att bränsletrycket blir för lågt.
Ja, man kan skruva upp ganska många bars tryck på den, så det hoppas jag fungerar.
Vwbug1973 skrev:schleu skrev:Den lever igen!!!. Motorn är igång. Nu ska det bli mappning på rullande landsväg så den inte låter som en båtmotor.
Är det 100% rätt att ha filterking till insprutningsspjällhus
Jag får för mig att bränsletrycket blir för lågt.
Men sämre flöde antar jag!
Men de märker du om den spika på gaspådrag.
Det får jag nog se. Det finns många experter där ute.
schleu skrev:Ja, man kan skruva upp ganska många bars tryck på den, så det hoppas jag fungerar.
Vwbug1973 skrev:Är det 100% rätt att ha filterking till insprutningsspjällhus
Jag får för mig att bränsletrycket blir för lågt.Men sämre flöde antar jag!
Men de märker du om den spika på gaspådrag.
Hej, ja nu har jag kollat upp kapacitet på regulatorn. Ja, det är som du skrev vwbug 73, förlite kapacitet. Tack för att du informerade mig. Blev bara så frustrerad att inte motorprojektet kommer vidare och en till grej är fel. Jag försöker göra rätt, men endå blir det fel.
schleu skrev:Ja, man kan skruva upp ganska många bars tryck på den, så det hoppas jag fungerar.
Vwbug1973 skrev:Är det 100% rätt att ha filterking till insprutningsspjällhus
Jag får för mig att bränsletrycket blir för lågt.Men sämre flöde antar jag!
Men de märker du om den spika på gaspådrag.
Hej, ja nu har jag kollat upp kapacitet på regulatorn. Ja, det är som du skrev vwbug 73, förlite kapacitet. Tack för att du informerade mig. Blev bara så frustrerad att inte motorprojektet kommer vidare och en till grej är fel. Jag försöker göra rätt, men endå blir det fel.
Vwbug1973 skrev:schleu skrev:Ja, man kan skruva upp ganska många bars tryck på den, så det hoppas jag fungerar.
Men sämre flöde antar jag!
Men de märker du om den spika på gaspådrag.
Biltema har ju bränslepump till insprutning.
Billigt och bra!
Tror du sätter den fram vid tanken
Sen trycker den 3-4bar direkt På spridarna.
Jag själv kör weber förgasare.
Så jag använder biltema bränslepump facet kopia.
Sen genom filterking med 0.2bar tryck mot förgasaren.
Men jag montera pumpen bak vid motorn
schleu skrev:Hej, ja nu har jag kollat upp kapacitet på regulatorn. Ja, det är som du skrev vwbug 73, förlite kapacitet. Tack för att du informerade mig. Blev bara så frustrerad att inte motorprojektet kommer vidare och en till grej är fel. Jag försöker göra rätt, men endå blir det fel.
Vwbug1973 skrev:Men sämre flöde antar jag!
Men de märker du om den spika på gaspådrag.Biltema har ju bränslepump till insprutning.
Billigt och bra!
Tror du sätter den fram vid tanken
Sen trycker den 3-4bar direkt På spridarna.Jag själv kör weber förgasare.
Så jag använder biltema bränslepump facet kopia.
Sen genom filterking med 0.2bar tryck mot förgasaren.
Men jag montera pumpen bak vid motorn
Tack, då ska jag kolla biltema. Har du samma regulator som jag? Jag har direktinsprut så jag behöver väl 3 bar? Då tror jag inte min regulator fungerar. Sen kör jag på E85.
Hej,
Nu har det aldrig varit närmare. Jag har jobbat på inför mappningen. Jag har bytt bensinpump, filter och regulator. Jag har placerat bränslepumpen och filtret över växellådan. Det gick men det var ett väldigt pill. Har fått alla slangar pressade så jag hoppas det ska vara tätt. Har löst retur bränslet från regulatorn så den går tillbaka in i påfyllningsröret. Jag har även svetsat om mitt avgasrör så att jag har kunnat montera dit en lambdasond.
Nu återstår det att koppla in lambdasonden i ecun och få en tid hoss killen som sla hjälpa mig att mappa. Ska bli otroligt spännande. Här kommer lite bilder.
Allt gott, Michael
Arbetet med bussmotorn fortsätter på sitt haltande sätt. Tyvärr så har det blivit mycket fel som jag måste åtgärda. Två steg fram och ett steg bak. Det senaste som är att topparna behövde renoveras. Ventilerna var otäta och glappade. Nu har jag fått tillbaka dom efter superrenovering av Micke på Spezialmotor, och dom sitter åter på plats, men det är lite småfix kvar innan jag och Henrik åter kan försöka få allt på motorn att lira på bästa sätt.
636 2023-12-23 17:10:23 Senaste redigerad av schleu (2023-12-23 17:59:01)
Hej vw vänner. Ligger hemma i covid och kan inte göra så mycket. Kom på att det var väldigt längesen jag gjorde en uppdatering, och nu var ett perfekt tillfälle. Projekt motor tror jag går bra. Men vinter och snö kom i mellan så vi kunde inte rulla ut bussen och köra rullande lansväg. Det blir till våren. Det som vi har gjort med motorn är att felsöka. Problemet som har varit är att den baktände. Vi tror det beror på att maxeccun tänder på 1 och 3 och 2 och 4 samtidigt. Ganska vanligt på moderna bilar. Våran plan för att lösa det var att köpa en mini cam sync. Den har vi installerat och testat och så här långt känns det jättebra. Motorn går igång snällt och baktänder inte. Vilket känns väldigt skönt. Nästa steg blir att köra rullande landsväg så min duktiga vän kan kalibrera maxxecu på bästa sätt.
637 2023-12-23 17:28:31 Senaste redigerad av schleu (2023-12-23 18:01:46)
Det som jag har lagt tid på i stället för att åka runt är att göra klart inredningen. Min plan har hela tiden varit att göra en så enkel inredning som möjligt men med ett bra uttryck som stämmer med bussen. Jag byggde mig en rockenroll soffa. Jag hade inhandlat begnagnad fällmekanik som jag behövde bygga en stomme till och göra en soffa med sitts och ryggstöd. Jag ville att soffan skulle få samma uttryck som framstolarna och så skulle det finnas säkerhetbälte för tre personer. Efter lite fabricerande stog allt klart och jag känner mig nöjd. Här kommer lite bilder.
Passar på att önska alla en riktigt fin jul och gott nytt år.
Vänligen Michael
Just, tänkte att det är många här på forumet som är intresserade av form, arkitektur och konstruktion. På mitt jobb, tekniska museet har vi byggt en hall helt i trä med en självbärande tak konstruktion. Det innbär att på dessa ca 900 kvm finns det inga bärande stolpar. Hela taket bärs upp av balkar som är cnc frästa i Schweiz, och hålls samman av en genialt utformad fackverkkonstruktion och dymlingar med 0 mm i feldifferens. Klotet som bor i byggnaden är en dom för 365 graders 3-D visualiseringar. Klotet heter Wisdom. Wisdom projektet finns i några andra städer i Sverige, Norrköping, Göteborg, Malmö och Umeå. Bilden är från vår invigning. Och den skarpögda ser naturligtvis att det är vår kung som sår där framme.
Allt gott, Michael
Hej alla i det fina vädret! En kort uppdatering. Igår hände det jag väntat på i snart ett halvår. Min vän hade tid och vädret stod oss bi. Så äntligen kunde vi ut och köra och Henrik kunde mappa maxeccun så nu går bussen igen. Det är lite trix och fix kvar. Jag ska byta spridare till mindre och jag behöver bygga om gas reglaget lite grann, nu kan jag inte ge max gas.
Men hur som, bussen rullar och jag bokat besiktning.
Återkommer om hur det gick.
Ha en skön kväll.
13 09 17 gjorde jag det först inlägget i den här tråden. Inte trodde jag att det skulle dröja enda till idag att få den besiktigad igen. Men idag hände det! Jag besiktade på opus i högdalen. Besikningskillarna var väldigt trevliga och berömde mig för mitt arbete och hjälpte mig att ställa in ljusen så dom stod rätt. Nu ska jag byta spridare och mappa om motorn så den går riktigt bra. Hoppas på en riktigt härlig buss sommar och att vi ses på någon träff.
riktigt riktigt kul att bilen rullar o att nån (du!!) blev klar med sitt projekt!
nu blir man ju aldrig riktigt riktigt klar med sin bil, men . . . du är en bit på väg iallafall!!
rulla vidare, skruva på 'ba!
folkaparken??
it would burn off both of your ears . . . "
bra jobbat !!!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
643 2024-06-18 09:47:16 Senaste redigerad av schleu (2024-06-18 09:47:51)
Igår kväll var det dax för den andra mappningen av motorn. Nya spridare är på plats och gasreglget ombyggt. Nu fungerar motorn jättebra och bussen känns grymt kul att köra. Det blir busssommar i år! Som vi har längtat!
Jag är ju otroligt sällan inne här nuförtiden, men vilken transformation Micke! Grattis till besiktningen och en riktigt häftig buss! Hatten av!
Grattis till besiktningen - Riktigt häftiga lösningar! hoppas man får se den LIVE i framtiden. Ska ni till "Folkaparken" träffen i Dalarna?
Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|
Tack för dom fina kommentarerna Kee och speedwagen.
Det får vänta lite med dom längre turerna. Jag vill köra in motorn och bussen så jag vet att allt fungerar som det ska. Dom milen jag har kört har fungerat mycket bra, och hoppas på att komma iväg på någon träff i sommar.
Jag avslutar med en meckar bild. Jag tröttnade på mörkret i motorrummet och att hela tiden hålla på med olika lampor för att kunna se. Så jag monterade ett par bla LED-lister jag hittade på jobbet. Oj! Vilken skillnad det blev. Nu kan jag skruva i ljus och inte bli bländad.
Trevlig sommar