26

Gottis skrev:

Hejsan Hella!
Shit vilken ångest jag fick när jag såg bilden på min gamla folkis, fast jag vet ju att den är i goda händer.
Men jag har inte sett den på länge? Du har väl kvar den?
Gottis

Hallå Staffan!

Jodå, jag har den kvar! Men, den har stått några år nu..... Saknar Du den för mycket så vet Du var den finns!  ICQ/ay

Hur går det för dig, har Du kommit igång med Porschebygget än?

Post's attachments

Cal-Look1956 005.1.jpg, 30.21 kb, 640 x 480
Cal-Look1956 005.1.jpg 30.21 kb, 97 downloads since 2023-02-03 

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

27

ICQ/ay

28

Får väl bjuda på en bild från Hellas trädgård  ICQ/bq

Från några somrar sen när vi körde haveri på syrrans buss på Gotland.
Bulten som håller fläkten/medbringaren till fläkten gick av under drift. Inne i koningen jäms med veven

Post's attachments

A8FCD769-9CEA-413A-A5F6-6550225E39E8.jpeg, 698.17 kb, 1008 x 1344
A8FCD769-9CEA-413A-A5F6-6550225E39E8.jpeg 698.17 kb, 173 downloads since 2023-02-05 

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

29

lasslo skrev:

Får väl bjuda på en bild från Hellas trädgård  ICQ/bq

Från några somrar sen när vi körde haveri på syrrans buss på Gotland.
Bulten som håller fläkten/medbringaren till fläkten gick av under drift. Inne i koningen jäms med veven

Det fixade Du ju snabbt och enkelt bara Du fick låna lite verktyg!   ICQ/ay

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

30

Nja, riktigt så minns jag inte det.
Jag minns mer att det var ett gott samarbete, både på idé och utförande  ICQ/ay
Och så hade du lite bra delar i ett uthus  ICQ/bf

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

31

lasslo skrev:

Nja, riktigt så minns jag inte det.
Jag minns mer att det var ett gott samarbete, både på idé och utförande  ICQ/ay
Och så hade du lite bra delar i ett uthus  ICQ/bf

Jo, nåt litet hörn var jag väl med på, det är ju alltid kul att kunna hjälpa till!  ICQ/bp

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

32

Så, vad händer då i mitt garage? Bara för att Soltaksbilen blev ihopsatt så betyder det inte att den är färdig, det blir den förhoppningsvis aldrig.... Det är ju kul att testa nya idéer! Och de i nån mån pågående projekten är att byta fälgar från BRM till BTR på Soltakaren, och så sätts en 1600 enkelportare ihop!

Att byta fälgar låter ju inte som nåt jobb direkt, men BTR har ju rätt spännande offset så det drar med sig en del jobb om man har bestämt sig för att få in dem under originalskärmarna..... Fram är ju inga större problem, det blir en 120mm kortad framvagn med droppspindlar, och då bör hjulen hamna ganska lika som den ser ut med BRM fälgarna. Bak är det lite mera på experimentstadiet, jag har bestämt mig för att de ska gå in med samma 205/70-15 däck som jag haft på BRM fälgarna!  ICQ/an

Motorn blir som sagt en 1600 enkelport, mest för att jag tycker enkelportarna är vackrare än dubbelportarna.... egentligen mest genomgången och uppsnyggad, sen blir det planade toppar med tillsnyggade kanaler, utväxlade vippor och dubbla Typ 3 förgasare. Ska förhoppningsvis bli en bra åkmotor med rimlig bränsleekonomi och lite bättre kraft vid omkörningar!  ICQ/ay

Post's attachments

IMG_0761.1.JPG, 43.69 kb, 1008 x 756
IMG_0761.1.JPG 43.69 kb, 90 downloads since 2023-02-12 

IMG_0762.1.JPG, 52.83 kb, 1008 x 756
IMG_0762.1.JPG 52.83 kb, 92 downloads since 2023-02-12 

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

33

Woho, vilken utveckling!  ICQ/bq

34

Festlund skrev:

Woho, vilken utveckling!  ICQ/bq

Tack! Det är utveckling i små steg i mitt garage....  ICQ/ag

Det här med BTR fälgar på den här bilen är en gammal fundering, jag har alltid varit svag för 70-talets Slot-Mags, och då gärna med rejält djup i, och när jag första gången hittade BTR på nätet nångång på 00-talet så blev suget stort att få på såna på soltaksbilen..... Men, den var ju långt ifrån klar då, och jag hade nyss köpt nya Rader fälgar till den och tyckte väl inte att jag kunde köpa ännu ett set nya fälgar till en bil som jag inte ens monterat de förra nya fälgarna på!  ICQ/ah  Så det fick ligga på is ett tag....

Jag insåg tidigt att det skulle bli problem att få in dem under originalskärmar, så jag byggde en mock-up fälg med rätt mått att prova med, och sen funderades det på hur man löser problemet till och från genom åren. Jag ville absolut ha orörda originalskärmar, och jag ville ha rimligt orörd bottenplatta! Det här med att korta svingaxelbakvagnar är ju provat många gånger förut men då har alla jag hittat använt färdiga kortade drivaxlar och kortat torsionsrör, så den lösningen var inget för mig på grund av för stora ingrepp i plattan, de färdiga drivaxlarna kortar dessutom 3" och det var alldeles för mycket för mig eftersom jag gärna vill ha däcken ganska tight mot skärmkanten.

Funderingarna pendlade ganska friskt i början, bland annat övervägde jag att montera en IRS bakvagn och sen bygga om bärarmarna för rätt spårvidd och camber samt korta drivaxlarna, men jag landade i att jag ville behålla svingaxeln trots allt. När slutmonteringen av bilen började ta fart igen på slutet så blev sugen på BTR för stort så fälgar beställdes hem och provmonterades, och om jag hade hissat ner bilen så hade skärmkanterna ställt sig ovanpå däcken......  ICQ/bl

Efter lite mätningar med både BTR och BRM med samma däck och räknande på ET, så landade jag i att däcken skulle hamna rätt med 32mm kortning av bakvagnen på varje sida. Drivaxlarna kräver maskinbearbetning som jag inte kan göra i mitt garage, men kompisen Micke ( www.mickegron.se ) tog på sig att hjälpa mig med dem, och första idén var att utgå från långa svingaxlar (de är grövre där det behövs för denna operation), lägga på svets där det bebövs som stöd för hjullagret, och sen svarva ner drivaxeln och fräsa nya splines, men han fick problem med fräsningen av splines så den idén övergavs. Istället kortades en kort drivaxel genom att den kapades och sedan frästes halva drivaxeln bort på ett par cm på ändarna så att ändarna kunde läggas omlott och svetsas, sen svetsades en stödhylsa över detta.  ICQ/ay

Post's attachments

IMG_0747.1.JPG, 44.7 kb, 756 x 1008
IMG_0747.1.JPG 44.7 kb, 93 downloads since 2023-02-17 

IMG_0757.1.JPG, 68.09 kb, 1008 x 756
IMG_0757.1.JPG 68.09 kb, 99 downloads since 2023-02-17 

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

35

hur gick det med svärden...
intressanta övningar..!!!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

36

michaelth skrev:

hur gick det med svärden...
intressanta övningar..!!!!

Svärden blir helt vanliga original, det enda som blir modifierat i bakvagnen är drivaxlar, drivaxelrören och så blir bromsrören lite kortare åxå!  ICQ/ay

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

37

Intressant lösning med drivaxlarna, någon som skarvat dessa på liknade sätt tidigare? brukar ju vara lite "fjädrande" material i dessa vilket gör att de blir för hårda vid svetsen och går av vid belastning

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

38

Vi kortade drivaxlar på samma sett i våra gamla saab 99or till folkracen och det funkade
körde aldrig av en svetsad axel ICQ/ay

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

39

Jag skulle tro den kortningen håller mycket länge
En vw drivaxel  brukar gå sönder vid spaden
Förr i tiden svarvade vi ner axlelen 3mm i den tjockaste delen så man fick mer svikt i den då klarade den ännu mer effekt
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

40

Skåningen skrev:

Intressant lösning med drivaxlarna, någon som skarvat dessa på liknade sätt tidigare? brukar ju vara lite "fjädrande" material i dessa vilket gör att de blir för hårda vid svetsen och går av vid belastning

Nja, jag tror nog inte det är fjäderstål i drivaxlarna.....

Jag vet att det finns folk på Gotland som kört både rally och dragracing med växellådor som haft svetsskarvade ingående axlar i växellådorna, och de axlarna har nog fått betydligt mycket mera stryk än jag nånsin kommer ge mina drivaxlar! Och de axlarna bör ha liknande stålkvalité som drivaxlar, så jag är inte orolig!  ICQ/af

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

41

Vi kan ganska enkelt konstatera att detta INTE är ett problem  ICQ/ag

Har sett detta hända på kortade Porsche drivaxlar men det beror kanske mer på dom som gjorde jobbet

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

42

Skåningen skrev:

Har sett detta hända på kortade Porsche drivaxlar men det beror kanske mer på dom som gjorde jobbet

Intressant!! ICQ/bs

Vad hade hänt? Hade det brustit i skarven, eller starx bredvid? Hur hade bilen/bilarna använts, typ vardagskörning, dragrace, bankörning? Var det på pendelaxel (356)? Hur var det skarvat? Har Du nån länk till mer info?

Jag har kollat rätt mycket på nätet de senaste åren ang detta, men hittat väldigt lite matnyttigt..... Är klart intresserad av hur andra har löst detta, och vilka problem de eventuellt har haft!

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

43

Då var det dags för drivaxelrören, och de har åxå fått reviderade planer med tiden.... Från början tänkte jag tänkt använda original med kortade stålrör, men då hamnar anliggningsytan för svärdet för långt in...... Det hade jag tänkt lösa genom att lägga svärdet på andra sidan av svärdfästet, dvs mellan svärdfästet och fästet för bromsskölden och så svarva några distanser för att få rätt mått, om ni förstår hur jag menar! Det innebär även att man måste ta upp ett hål i stötdämparfästet eftersom svärdet måste gå igenom där.... Det tror jag inte skulle ge några hållfasthetsproblem, men man måste även slipa ur svärdet invändigt i urtaget för drivaxelröret eftersom röret/den gjutna klumpen blir grövre utanför anliggningsytan, och då blir det inte mycket material kvar runt skruvhålen och det kändes inte bra.

Det här löste sig när jag hittade ett par drivaxelrör från en riktigt tidig Typ 3, de har en lite annorlunda konstruktion än andra VW, stötdämparfästet är konstruerat helt i plåt och sen fortsätter stålröret ända ut till ett kort lagerhus/bromssköldsfäste! Det fanns nog en anledning till att VW övergav dessa, bägge är förstärkta med rundjärn i böjen ner mot stötdämparinfästningen (tydligt gjort i efterhand) så man kan gissa att det varit problem att få dem att hålla i längden. De här passade perfekt som utgångsmaterial till det här projektet!  ICQ/bf

Post's attachments

IMG_0752.1.JPG, 72.42 kb, 1008 x 756
IMG_0752.1.JPG 72.42 kb, 95 downloads since 2023-02-24 

IMG_0753.1.JPG, 52.8 kb, 1008 x 756
IMG_0753.1.JPG 52.8 kb, 89 downloads since 2023-02-24 

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

44

Eftersom det här är från Typ 3, så har de samma längd som Typ 1 1967-, och de måste kortas mer än de 32mm jag kortar på varje sida. På Typ 3 rören så sitter det en förstärkningsplåt som boxar stötdämparfästet mot drivaxelröret, och den plåten får inte plats längre när jag kortat rören till rätt längd så den måste ersättas med någon annan förstärkning annars blir nog inte stötdämparfästet särskilt långlivat..... Så jag tillverkar en plåt i 3mm som svetsas nära stötdämparfästet och sen upp runt röret, den bör ta upp de krafter som blir från stötdämparen, och samtidigt fixa problemet med den svaga originalkonstruktionen av böjen ner mot stötdämparfästet. Sen blir det även några mindre förstäkningar för att ta upp vrid och böj från svärdet vid fjädringsrörelser, men de är inte med på bilderna. Sen satte jag ihop det med vinkeljärn och tvingar för att få det rakt vid svetsning av röret!

Post's attachments

IMG_0756.1.JPG, 66.49 kb, 1008 x 756
IMG_0756.1.JPG 66.49 kb, 88 downloads since 2023-02-24 

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

45

Och så här blev det ihopsatt!  ICQ/bq

Jämförelsebilden föreställer original Typ 1 korta drivaxelrör, original tidiga Typ 3, samt mina kortade.

Post's attachments

IMG_0751.1.JPG, 60.64 kb, 1008 x 756
IMG_0751.1.JPG 60.64 kb, 87 downloads since 2023-02-24 

IMG_0754.1.JPG, 55.03 kb, 1008 x 756
IMG_0754.1.JPG 55.03 kb, 89 downloads since 2023-02-24 

IMG_0755.1.JPG, 46 kb, 1008 x 756
IMG_0755.1.JPG 46 kb, 89 downloads since 2023-02-24 

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

46

Prydligt  ICQ/ay

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

47

ICQ/ay spännande lösning..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

48

Skåningen skrev:

Prydligt  ICQ/ay

Tackar!!  ICQ/bq

michaelth skrev:

ICQ/ay spännande lösning..

Det är ju just det som jag tycker är bland det roligaste i den här hobbyn, att hitta spännande lösningar på problemen som uppstår! (Eller som i det här fallet; de problem man skapar sig....  ICQ/ag  )

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

49

Med färdigsvetsade rör så är det ju såklart läge för att provmontera allting för att se om tankarna och uträkningarna stämmer, så jag rev ur motor och låda, och monterade de kortade drivaxlarna och rören, och det gick fint att montera..... Passade även på att kolla slaget i sidled på anliggningsytan för fälgarna (det blir ju fel om drivaxlarna inte är riktigt raka.....), hade mätt upp detta även innan demonteringen med bilens originaldrivaxlar, och det blev mindre än med de kortade än med originaldrivaxlar!! Micke är en nogrann kille......  ICQ/bf   ICQ/bp

Post's attachments

IMG_0769.1.JPG, 56.77 kb, 1008 x 756
IMG_0769.1.JPG 56.77 kb, 92 downloads since 2023-03-03 

IMG_0770.1.JPG, 37.67 kb, 756 x 1008
IMG_0770.1.JPG 37.67 kb, 95 downloads since 2023-03-03 

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

50

Och sen i med lådan i bilen igen, och så lite nervöst släppa ner bilen på backen...... Eftersom jag var för lat för att hänga i motorn, så spände jag ner fjädringen till lagom höjd med spännband, så att jag skulle kunna kolla frigång mot skärmkanterna.......

Och tadaaaa!! Hamnade precis som jag tänkt mig!!  ICQ/bp

Post's attachments

IMG_0772.1.JPG, 50.96 kb, 1008 x 756
IMG_0772.1.JPG 50.96 kb, 96 downloads since 2023-03-03 

IMG_0773.1.JPG, 42.09 kb, 1008 x 756
IMG_0773.1.JPG 42.09 kb, 92 downloads since 2023-03-03 

IMG_0775.1.JPG, 48.38 kb, 1008 x 756
IMG_0775.1.JPG 48.38 kb, 88 downloads since 2023-03-03 

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)