Festlund skrev:Woho, vilken utveckling! 
Tack! Det är utveckling i små steg i mitt garage....
Det här med BTR fälgar på den här bilen är en gammal fundering, jag har alltid varit svag för 70-talets Slot-Mags, och då gärna med rejält djup i, och när jag första gången hittade BTR på nätet nångång på 00-talet så blev suget stort att få på såna på soltaksbilen..... Men, den var ju långt ifrån klar då, och jag hade nyss köpt nya Rader fälgar till den och tyckte väl inte att jag kunde köpa ännu ett set nya fälgar till en bil som jag inte ens monterat de förra nya fälgarna på!
Så det fick ligga på is ett tag....
Jag insåg tidigt att det skulle bli problem att få in dem under originalskärmar, så jag byggde en mock-up fälg med rätt mått att prova med, och sen funderades det på hur man löser problemet till och från genom åren. Jag ville absolut ha orörda originalskärmar, och jag ville ha rimligt orörd bottenplatta! Det här med att korta svingaxelbakvagnar är ju provat många gånger förut men då har alla jag hittat använt färdiga kortade drivaxlar och kortat torsionsrör, så den lösningen var inget för mig på grund av för stora ingrepp i plattan, de färdiga drivaxlarna kortar dessutom 3" och det var alldeles för mycket för mig eftersom jag gärna vill ha däcken ganska tight mot skärmkanten.
Funderingarna pendlade ganska friskt i början, bland annat övervägde jag att montera en IRS bakvagn och sen bygga om bärarmarna för rätt spårvidd och camber samt korta drivaxlarna, men jag landade i att jag ville behålla svingaxeln trots allt. När slutmonteringen av bilen började ta fart igen på slutet så blev sugen på BTR för stort så fälgar beställdes hem och provmonterades, och om jag hade hissat ner bilen så hade skärmkanterna ställt sig ovanpå däcken......
Efter lite mätningar med både BTR och BRM med samma däck och räknande på ET, så landade jag i att däcken skulle hamna rätt med 32mm kortning av bakvagnen på varje sida. Drivaxlarna kräver maskinbearbetning som jag inte kan göra i mitt garage, men kompisen Micke ( www.mickegron.se ) tog på sig att hjälpa mig med dem, och första idén var att utgå från långa svingaxlar (de är grövre där det behövs för denna operation), lägga på svets där det bebövs som stöd för hjullagret, och sen svarva ner drivaxeln och fräsa nya splines, men han fick problem med fräsningen av splines så den idén övergavs. Istället kortades en kort drivaxel genom att den kapades och sedan frästes halva drivaxeln bort på ett par cm på ändarna så att ändarna kunde läggas omlott och svetsas, sen svetsades en stödhylsa över detta. 
Post's attachments
IMG_0747.1.JPG 44.7 kb, 93 downloads since 2023-02-17

IMG_0757.1.JPG 68.09 kb, 99 downloads since 2023-02-17
Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)