Fick ett erbjudande om att köpa en 75a 1303a genom ett tips hos en kund på jobbet. Hade ägt den sedan 1982 och förvarats inomhus vintertid efter vintern 84 då han körde med den som bruksbil.
Pratade med gubben, och det satt en 1835 i byggd på 90-talet med portadetoppar och prylar från något gammalt rallycross bygge tillhörande en rallygubbe i Uppsala trakten. (Utbytt motor i papperna )
Åke "Bryggarn" Andersson
"Han inledde sin rallykarriär i Saab, fortsatte i Porsche och under ett av Monte Carlo-rallyna körde han en fabriks-BMW. Som kartläsare hade han oftast Bosse Thorszelius. Men även Hasse Thorszelius har varit kartläsare åt "Bryggarn", då i en Volkswagen – bland annat i Safarirallyt 1971."
http://www.motorsportmemorial.org/LWFWI … amp;n=2653
Med skulle också följa en uppsättning fälgar från en 914, original1600 motor. I var utrustad med Golf GTI stolar, sportratt och även fram spoiler (tyvärr inte nån Kamei)
Ni ser ju, klart man blev tvungen att köpa denna skönhet
Bilen är omlackad nångång från den solida gröna färgen till den läckra metallicfärgen men en hel del klarlacksläpp och även lacksläpp... fin fina dörrsidor med mästerlig kabeldragning till högtalarna... hemmasnickrat gasreglage som är allt annat än pålitligt men äkta Italenska weber 44or. Intressant dragning av oljeslagarna till oljekylaren ut genom bakluckan.
Bilen va avställd sedan 2018 då den inte gick igenom besiktningen pga ojämn bromsverkan bak och hade fram tills dess körts sommartid.
Hämtade hem bilen och fick den att gå hyffsat, bytte bort bromssköldarna bak (då de är någon automatisk justering av bromsarna som krånglar på så här nya bilar) till pre 73 eller hur de nu va med gammal hederlig manuell justering. Fick den sedan besiktad
Men så här kan man ju inte åka runt....