1 Senaste redigerad av MrIcka (2023-02-10 16:10:50)

Fick ett erbjudande om att köpa en 75a 1303a genom ett tips hos en kund på jobbet. Hade ägt den sedan 1982 och förvarats inomhus vintertid efter vintern 84 då han körde med den som bruksbil.

Pratade med gubben, och det satt en 1835 i byggd på 90-talet med portadetoppar och prylar från något gammalt rallycross bygge tillhörande en rallygubbe i Uppsala trakten. (Utbytt motor i papperna  ICQ/ay)

Åke "Bryggarn" Andersson
"Han inledde sin rallykarriär i Saab, fortsatte i Porsche och under ett av Monte Carlo-rallyna körde han en fabriks-BMW. Som kartläsare hade han oftast Bosse Thorszelius. Men även Hasse Thorszelius har varit kartläsare åt "Bryggarn", då i en Volkswagen – bland annat i Safarirallyt 1971."
http://www.motorsportmemorial.org/LWFWI … amp;n=2653

Med skulle också följa en uppsättning fälgar från en 914, original1600 motor. I var utrustad med Golf GTI stolar, sportratt och även fram spoiler (tyvärr inte nån Kamei)

Ni ser ju, klart man blev tvungen att köpa denna skönhet Default/smile
https://i.imgur.com/8R694Re.jpg

https://i.imgur.com/lQhjGQ0.jpg

https://i.imgur.com/phG1OFO.jpg

https://i.imgur.com/CdoiNER.jpg

Bilen är omlackad nångång från den solida gröna färgen till den läckra metallicfärgen men en hel del klarlacksläpp och även lacksläpp... fin fina dörrsidor med mästerlig kabeldragning till högtalarna... hemmasnickrat gasreglage som är allt annat än pålitligt men äkta Italenska weber 44or. Intressant dragning av oljeslagarna till oljekylaren ut genom bakluckan.

Bilen va avställd sedan 2018 då den inte gick igenom besiktningen pga ojämn bromsverkan bak och hade fram tills dess körts sommartid.

Hämtade hem bilen och fick den att gå hyffsat, bytte bort bromssköldarna bak (då de är någon automatisk justering av bromsarna som krånglar på så här nya bilar) till pre 73 eller hur de nu va med gammal hederlig manuell justering. Fick den sedan besiktad
https://i.imgur.com/ov2uE9y.jpg

Men så här kan man ju inte åka runt....

2

Trevligt! Var den en av de pilgröna fabriks bilarna som erbjöds rallyåkarna?

Bubbla -62

3

Nä bilen har inget med rally att göra tyvärr, endast delar till motorn som kom från honom.

Cliffhanger inför fortsättningen
https://i.imgur.com/ZwjT8Z5.jpg

4 Senaste redigerad av erich (2023-02-10 17:21:39)

Trevligt ! Tilbaka til Lofotengrön ?  ICQ/ab

Mvh/E

Erich , S. Halland

5

Kul projekt!
Cliffhanger ser lovande ut!

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

6

Spännande! Ser fram emot en fortsättning ICQ/ab

7

dekaltrim o fälgbyte . . .
var månne detta sluta?!

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

8 Senaste redigerad av MrIcka (2023-02-21 23:36:31)

Ska väl lackas om nångång framöver men vilken färg har jag inte bestämt, men nä inte original gröna iaf... Default/smile

Man vill ju inte få svindel när man åker runt så en uppsättning Golf 1 coils inhandlades från Tyskland
https://i.imgur.com/E6WkOcU.jpg

75an har samma infästning som Golf så man behöver bara flytta över topplagringen till coilen
https://i.imgur.com/oIMndNW.jpg

På förarsidan gick båda bultarna av när jag skulle lossa så fick borra ut de =\
https://i.imgur.com/HSdZABq.jpg

Efter sänkning bak så va man nere på jorden
https://i.imgur.com/tNobXAe.jpg

https://i.imgur.com/Oyt0R2W.jpg

9 Senaste redigerad av MrIcka (2023-02-23 15:05:43)

Pedrinifälgarna blästrades av Jimmy
https://i.imgur.com/NheYG5X.jpg

Lackades sedan i BMW Marrakesh Brown Metallic (B09) och matt klarlack
https://i.imgur.com/uw0KVI7.jpg

Hållborra är ju fränt fick jag för mig
https://i.imgur.com/znFjnC6.jpg

så dörrhandtag,
https://i.imgur.com/nc3y1Ks.jpg

"frunk"
https://i.imgur.com/FHSvivq.jpg

och motorlucka slank med när man hade farten uppe farten
https://i.imgur.com/0zN9rN2.jpg

Jimmy fixa dekaltrim också
https://i.imgur.com/a8sOO7L.jpg

lister och sarger runt framlycktorna lackades svarta så nu börjar de ju likna nått
https://i.imgur.com/Pscq20l.jpg

To be continued...

10

Satan vad snygga Pedrinifälgarna blev i den kulören!

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

11

Snyggt!!  ICQ/bs

12

Jäklar va snygg den blev, riktigt schysst stuk med sänkningen och fälgarna!  ICQ/ay

Hålborra var riktigt fränt det, och lättande  ICQ/ag

13

Riktigt bra !!!

70:a Cab, Gazzer, Variant

14

Tackar tackar för de fina kommentarerna

Blev tvungern att göra något åt de hemmapulade gasreglaget som satt löst, var omöjligt att behålla synkningen och inte gav fullgas...  ICQ/bn

https://i.imgur.com/51PNrXr.jpg

De blev ett reglage från Vintage Speed, smidigt som går att "koppla isär" från förgasarna lätt när man behöver synka.
https://i.imgur.com/BYtHEyX.jpg

Köpte nya filter till 67an så de från den motorn fick flytta till 75an, lite trevligare under huven.
https://i.imgur.com/xSRiXXR.jpg

15

Heja! Blev grymt bra med fälgarna.

16

Är du nöjd med gasreglaget? Funderar på att byta mitt. Vill ha något bra.
Köpte du det direkt från Vintage speed?

Bubbla -62

17

ICQ/ay

18

GB63VW62 skrev:

Är du nöjd med gasreglaget? Funderar på att byta mitt. Vill ha något bra.
Köpte du det direkt från Vintage speed?

Yepp nöjd, känns stabilt å lätt att justera tycker jag. Snyggt att de inte tar upp hela synfältet som ett hexbar (även om jag vill ha ett Gene Berg till 67an men de är en annan sak  ICQ/ag )
Kom på nu att jag handlade på Paruzzi och där står de att de är från Carrera Parts, men de är då iaf lika samma som Vintage Speeds pryl. Dyrt som fan hade de blivit också =\ (fuck Putin)
https://paruzzi.com/se/volkswagen/motor … uget/2812/

19 Senaste redigerad av MrIcka (2023-02-21 23:29:49)

Jag fortsatte med att "polish a turd" så solfilmen på rutorna fick ryka
https://i.imgur.com/EHDwkJt.jpg

Gick rätt bra ändå men de blev lite smuligt
https://i.imgur.com/Qxq4fhz.jpg

Budade hem en läcker "mockaratt" på Tradera som satt som ett smäck med nytt nav
https://i.imgur.com/RTdkLbK.jpg

Behövde göra något åt den med ögonmått inställda framvagnen då bilen va lite som en orm på vägen  ICQ/bk
Såg nå fiffigt på ett Instakonto jag följde så tog och köpte in lite aluvinkeljärn, gängstång, bult, muttrar och skarvmuttrar, nån vinkerl samt 2x måttband och satt igång med instabilderna som ritning.
https://i.imgur.com/W0jJRVl.jpg

https://i.imgur.com/Bi4n33y.jpg

Funka riktigt bra, från 2cm ögonmåttsinställd toe in till ca 2mm, blev som en dröm att köra nu
https://i.imgur.com/DKwQ8ar.jpg

20

MrIcka skrev:
GB63VW62 skrev:

Är du nöjd med gasreglaget? Funderar på att byta mitt. Vill ha något bra.
Köpte du det direkt från Vintage speed?

Yepp nöjd, känns stabilt å lätt att justera tycker jag. Snyggt att de inte tar upp hela synfältet som ett hexbar (även om jag vill ha ett Gene Berg till 67an men de är en annan sak  ICQ/ag )
Kom på nu att jag handlade på Paruzzi och där står de att de är från Carrera Parts, men de är då iaf lika samma som Vintage Speeds pryl. Dyrt som fan hade de blivit också =\ (fuck Putin)
https://paruzzi.com/se/volkswagen/motor … uget/2812/

Ja ett Gene Berg är det ballaste men jag vill nog ha ett som inte tar så stor plats.
Ja jäklar va priserna har gått upp. Kollade runt lite på paruzzi. 6800:- för IDF 40 ICQ/bl
Tur att man köpte när de ”bara” kostade 4000:- vilket kändes mycket då.
Fiffig hjulinställnings mannick!

Bubbla -62

21

Dörrsidorna va bra tråkiga, hål från den fräsiga ljudinstallationen också
https://i.imgur.com/F3Jnaab.jpg

Köpte på mig lite konstskinn och ett rutigt tyg som matchade stolarna i färg och letade fram symaskinen
https://i.imgur.com/7mEJIep.jpg

Nån bild jag sett på en 911 dörrsida fick vara inspirationen så handtaget ersattes av en läderrem
https://i.imgur.com/hNEmLMZ.jpg
Blev bra men gjorde missen att inte limma fast tyget på masoniten så när den monterades i bilen blir den ju lite böjd och tyget hänger ut lite, men men. Har dock inte orkat göra nå feler än...   ICQ/br

22

Snyggt!

23

Trevligt projekt ICQ/ab Kul att följa lite nyare bilar, och se hur bra de kan bli.

24

Tack för att ni tittar och kommenterar! Ja Michos, fat chick är de nya svarta Default/smile

Men vad är en Germanlooker utan en Kamei frontspoiler...... ja inte mycket så en sån måste man ju ha!

https://i.imgur.com/D9VH1dX.jpg

https://i.imgur.com/WdguTLu.jpg

25 Senaste redigerad av MrIcka (2024-07-18 09:56:39)

Sedan början har jag funderat på vad man ska köra för avgassystem, Vintage Speeds Germanlook dämparburk gluttade man mycket på, var inte på ett typ Sidewinder system med men de är ju fränt med grövre pipor ut ur originalhålen. När jag tillslut tröttnade på "ormbot" och quietpack som tog i överallt och när man då började kika på priser på bara dämparen eller hela systemet från Vintage Speed så var de bara att att göra de ända rätta Pay once, Cry once... Glad jag köpte det när man gjorde det ändå, för nu har de gått upp 3500kr sedan maj förra året.

När jag fick hem det ville man ju montera, men visste redan att rören skulle ta i det externa oljefiltret som är sådant som sitter på pumpen.
https://i.imgur.com/RsN6e2K.jpg

Så lika bra att slita ut motorn, ville ändå byte växellådsfästen då de va stabila som ett paket mjukost
https://i.imgur.com/2eeSaoy.jpg

Jao när man ändå hade motorn ute så kunde man ta och kika över den lite. Även fast jag gjort rent förgasarna (då hittade jag bland annat en IDF 40 packning i ena förgasaren fast de är 44or...)
synkat å justerat fram och tillbaka gick den aldrig bra på låga varv och började små poffa i när den blev varm. Så tag jag av topparna och kikade efter sprickor, de fanns de så tänkte ja är väl därför de inte funka så där super bra men har ingen budget till nå andra toppar. Så slipade in ventilerna och tänkte att de får hålla så länge de håller.
https://i.imgur.com/ydKh5lV.jpg

rejält portade prylar =O
https://i.imgur.com/8lqNjVL.jpg

Anton fixade ultraljudsrengöring av förgasarna, mysigt att sätta ihop rena prylar.
https://i.imgur.com/nXx4JRe.jpg

Målade upp alla motorplåtar och fixade till kablarna, blev lite mysigare under motorluckan
https://i.imgur.com/oh8R2ea.jpg

Blev också nya mörka bakljus
https://i.imgur.com/zELDhik.jpg

Vet inte om de var inslippningen av ventilerna eller noggrannare rengöringen av förgasarna som gjorde, det men blev som en helt ny motor, går mycket jämnare på tomgång, svara på gaspådrag på ett helt annat sätt och ljudet va ju inte heller helt fel med det nya systemet.

En liten filmsnutt