Vilket jädra jobb.. snygg!!
Yamaha DT50MX -89, Scrambler Edition "Gorm"
Dune Racer - a PC game
- "rost kan komma snabbt men patina kommer med tiden"
Gladheims VW
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » "Over Budget-bussen", -63 Turkis Kleinbus med hydraulik
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Vilket jädra jobb.. snygg!!
Efter en kvällstur med en hel del folk i bussen upplevde jag att den såg lägre ut bak än vanligt.. Kollade justeringen på svärden och de hade inte rört sig. Började då bli orolig och kollade hur stagen till hydrauliken som sköter höjdjusteringen bak mådde. Mycket riktigt var de rejält krokiga..
Fan, hur ska jag nu lösa det här? Jag kan inte bara lyfta ur stagen så de sitter svetsade med inre splinesen.. Jag måste kapa ur hela mittklumpen på bakvagnen.
Väldigt trångt och pilligt då jag envisades med att lämna motor och låda kvar i bussen, Men ut kom den.
Här hade det gett med sig rejält. Jag bestämde mig för att göra nya stag som var bredare och i tjockare gods. Men först måste de gamla bort från axeln. Satte upp grejerna i svarven och drog av så mycket material från svetsen som möjligt. Den som svetsat hade gjort ett bra jobb då vi fick gräva in oss rejält innan vi fick bort grejerna. Med hjälp av hydraulisk press dessutom!
Nu stod jag då med en axel och ett rör. Drog igång Fusion360 och ritade upp en 3D-modell av det som skulle bli nya stagen.
Skrev ut den i skala och klippte ut den som en mall och testade hur det skulle passa.
Tyckte det verkade ok så ringde runt till diverse företag och kompisar som kanske skulle kunna skära ut ett par plattor åt mig. Vilket visade sig inte vara så lätt mitt i Juli...
Till slut var det en barndomskompis som fick jobbet gjort under en helg dessutom! Stort tack till Patrik för det!!
Materialet blev lika tjockt som förut däremot är de nu gjorda i Hardox.
De mindre hålen är överdimensionerade då skruven som går igenom staget kommer "lagras" med en mässingsbussning. Det stora hålet borrades upp med ett 46mm borr och svarvades sedan till 50mm. Axeln svarvades också ner till 50mm. Nu började man verkligen se ljuset i tunneln!
"Svärden" svetsades ihop med axeln och svetsades sedan tillbaka med ramen i bussen igen. Här fick trefasaren jobba!
En solid axel borrades ur och gängades för att stötta upp allting i ovankant. Mässingsbussningar svarvades med hög precision. Bekvämt med koordinater på svarven!
Bussningarna svarvades och lades i frysen för att sedan sättas på plats. Jag svetsade även i en bit fyrkantsprofil som lite extra stöd.
(Jag upptäckte i skrivande stund att jag inte har någon bild med den solida axeln och bussningarna på plats, Bilden nedan är med hela systemet provisoriskt monterat)
Äntligen var hydrauliken ihop och fungerande! Samtidigt jag höll på med detta hade jag börjat på med byta av golv och hjulhus på förarsidan. Här låter jag bilderna tala för sig själv. Ni har ju redan sett detta en gång
Planen var ju här att jag skulle få klart hjulhuset och få tillbaka pedalstället inför folkaparken. Vid midnatt natten mot fredagen hade jag fått klart ALLT! Förutom växelspaken. När den monterades så var den helt stum! Det gick verkligen inte att få i växlar. Jag inspekterade fram och felsökte bakåt i länkaget. Ack och ve!! Jag måste ha svetsat i mittklumpen av bakvagnen i fel vinkel så länkaget nyper mot röret. Riktigt klantigt gjort!
Låg där under bussen i gruset och tänkte att jag har fan inte skaffat splitbuss för att INTE åka på träff! Här togs dock inte många bilder. Lösningen på mitt problem blev då att jag lyfta hela motor och låda från chassiet och spänna hela paketet bakåt så jag fick ur det främre växellådsfästet och fräsa upp hålet för gängorna från mittklupen så jag kunde sänka växellådan så länkaget gick fritt!
Som sagt inte mycket bilder här. Jag fick ner bussen på hjul runt 07:30 på morgonen så då var det bara att packa väskorna, slänga sig i duschen och åka mot borlänge!
Kort och gott tog sig bussen hela vägen dit och hem! Tack för en trevlig träff! Kul att få sätta ansikten på många namn och träffa lite nytt folk med!
Fortsättning följer..
bra jobbat!!!
Prövningar vi få... bra jobbat.
Väl hemma från borlänge insåg jag hur mycket fronten och taket på bussen skilde i färg mot för resten av bussen. Tog fram lite våtslippapper och testade både taket och på fronten.
Fronten blev plåtren men under färgen på taket fanns en väl bevarad originalkulör. Dock några tjocka fläckar med primer som kommer behöva mer våtslip än vad jag änsålänge åstadkommit.
Jag blev såpass besviken på fronten så jag backade in den i carporten och började slipa torrt.. med maskin..
Rutramarna verkade rätt friska. Ett par små porer fick jag loppa igen.
När jag fått fronten slät maskerade och tog fram den här gamla burken som stått i ett par år.
Lyckades få nån rinning som jag fick våtslipa ner innan första lagren färg skulle läggas.
Sagt och gjort blandades färg och bussen fick helt plötsligt en helt ny front!
Det blev tyvärr lite apelsinskaligt så jag fick en del slipjobb innan jag kunde maskera och lacka Blauweiss.
Tanken med den här bussen är att allt som är svartlackat och brunmålad ska lackas i rätt kulör och hela bussen ska våtlipas och poleras upp blankt. Fronten råkade bli först på tur men som den ser ut nu är den ALLDELES för fin. Fram med våtslippapper och polermaskin och polera fram lite fakepatina. Kastade även lite småsten på fronten för att få lite stenskottsmärken. (Madness to method eller vad man säger..)
Först våtslipade jag, följt av polering med autosol och sist rubbing. Sista steget är polish och sealing av lacken men det gör jag när hela bussen är bättrad.
Lyktsargerna fick lite en svängom med autosol och blinkersen monterades med nytt gummi. Jag är väldigt nöjd med resultatet om jag får säga det själv. Ser fram emot att få resten av bussen i samma stuk.
Färdig produkt skulle jag dock inte kalla detta då patina kommer med tiden, jag har väl gett den en liten hjälp på vägen kan man säga.
I övrigt unnade jag bussen med glas och gummi för regplåtsbelysningen.
Jag ledsnade även på att ha en traversedosa för att styra hydrauliken. Fick tag i en återfjädrande tvåvägsswitch. som jag montera lite snyggt i ett befintligt hål i instrumentbrädan. Jag filade ner knoppen som egentligen var på switchen och gängade den till m4 så jag fick på en originalknopp för en diskret 'look'.
Och där är vi i fas! Det är färdigåkt för säsongen för min del. Bussen kommer stå på vinterförvaring hos päronen. Jag är tillbaka i Sundsvall och plugget är i full gång.. Nya tag till våren!
Snyggaste patinan på tvåfärgade bussar är när färgen under kommer fram sådär, även om den nu är fejk
Snyggaste patinan på tvåfärgade bussar är när färgen under kommer fram sådär, även om den nu är fejk
Instämmer helt! Det är målbilden för bussens patina, utan att fejka för mycket såklart. Men blank ska den bli
Bra jobbat! Räckte det med en burk grundfärg till fronten? Blev det ett ordentligt lager då? Försöker få en bild av hur mycket färg jag ska köpa.
Riktigt najs Karl !
Bra jobbat! Räckte det med en burk grundfärg till fronten? Blev det ett ordentligt lager då? Försöker få en bild av hur mycket färg jag ska köpa.
Jag fick på två lager ungefär. Men rekommenderar att om man ska lacka något ordenligt så ska man nog lägga tjockare och med en riktig spruta.
Riktigt najs Karl !
Tack Andy!
Våren är här och suget att åka splittbuss börjar kännas i kroppen. Dock har jag knappt hunnit börja göra ordning bussen inför säsongen. Dock har jag inte helt legat på latsidan. En uppdatering kommer på vad som är gjort. Så har man ju fått lite godis man vill kunna visa upp så småningom.
härlig vagn nästa steg för en annan är väll en splittbuss men hmm kostar på
Bra kämpat. Blir ju riktigt bra.
härlig vagn nästa steg för en annan är väll en splittbuss men hmm kostar på
Tackar! Det har jag alltid tänkt också men till slut får man möjligheten.
Bra kämpat. Blir ju riktigt bra.
Stort Tack!
Vad har hänt i vinter då? Då bussen både mörkt och oisolerat så har jag skruvat av lite grejer och tagit med så jag kan poa lite på hemmaplan.
Rutramarna till framdörrarna var både fel färg och allt gummi var ganska dassigt. Safarisarna var också fel färg. Så kan vi ju inte ha det.. Dessa skruvades bort och togs med till Sundsvall. Plockade isär de och skrotade allt gammalt gummi.
Alla andra rutor på bussen skars ut då gummit var gammalt och torrt. Även popout-rutorna fick följa med till lägenheten då dessa läckte som såll.
Ena av popout-rutorna hade självklart två skruv som satt som berget så dessa slipade jag ner för att få av de från gångjärnen. Om jag fattat det rätt så är dessa m3,5x1,6? Då jag inte ville ta ut glaset ur ramen så kändes idén att borra ur och gänka upp till m4 inte svinkul. Men efter en heldag i 5-56 och ett par hurringar med kulhammare så släppte de och kom ur.
Allt slipades ner och förbereddes för lack, Fick låna ett blästerskåp till vent.rutorna.
Det mesta grundades med etsande grundfärg.
För att ställa rutorna på varandra då det var ont om plats i lacksverkstaden på skolan ritade jag upp lite stöd i CAD som jag 3D-printade ut.
Efter etsande grundfärg lade jag 2K epoxiprimer Där det var "noga" med finishen samt där delarna har varit plåtrena.
Efter lite våtslip fick jag äntligen ladda min nyinförskaffae lackspruta med färg och lacka delarna Blauweiss.
Sedan var det dags för ihopmontering av rutramarna! Dock var glaset väldigt skitiga, dimmiga, svartprickiga av sprut från vinkelslipen och allmänt i dåligt skick. Började med att diska ren rutorna med diverse medel. Kallavfettning, alkalisk avfettning samt en flygrostlösare för att lösa upp spår att metall i de svarta prickarna från vinkelslipen.
(Det sistnämnda medlet blir lila i kontakt med metall)
En del rutor var dock inte bara att tvätta. De hade blivigt grumlig/dimmig vilket inte gick bort med medel. Testade polera dessa med glaspolish och trissa specifikt för glas.
Lagom till att delarna var lackade dök ett paket från Creative Engineering upp efter ca 8 veckors väntan!
En fröjd att få nita i nya lås och bleck i de nylackade delarna.
Äntligen fick man montera tillbaka glaset med nytt och fräscht gummi. Allt gummi till rutamarna behandlades såklart med 'tyre dressing' innan montering.
Låsen till skjutglaset är väldigt nopprigt. Möjligt att dessa byts ut på sikt. En trollullsbehandling får duga så länge. Tyvärr har jag inte fått nitarma och de sista små delarna till vent.rutorna men de är på gång.
Riktigt glassigt att få putsa rostfritt och montera ihop rena blanka delar.
Sedan har jag pysslat med lite annat smått och gott. Fick tag i en tutknapp på tradera som jag polerade upp samt att jag har putsat upp backspegeln lite.
Så har jag ju visat en hög kartonger från SSP! Dessa innhåller bussens framtida fälgar.
Med dessa är tanken att centrumet ska lackas och den polerade banan kvarstå. Dock ville jag inte ha centrum helt glansigt utan lite halvmatt klarlack. Detta får man dock blanda ut själv eftersom jag lackar med spruta så gjorde ett test där baksidan av arket lackades med 0% ren klarlack, framsidan fick 40% mattpasta (60% klarlack) på ena sidan och 60% mattpasta (40% klarlack) på den andra.
Här ansåg jag att 40% mattpasta skulle bli perfekt för den finishen jag är ute efter. Efter bestämd kulör våtslipade, maskerade och lackade jag centrumen.
Färgen på centrumen skiljer ofantligt beroende på kamerainställning och ljus. Dessa kommer ju dock levererade med centrumkåpor UTAN logga! VAFALS?! Detta går inte . Eftersom fälgarna är SSP så har ju de en logga redan. Inte den roligaste loggan i världen kanske men efter lite photoshop, Logomakr.com och en beställning på Stickerapp.se Blev resultatet som följande:
Och självklart måste man ju göra en liten mockup för att se hur resultatet kommer bli
Allt för denna gång, En till uppdatering är på gång med det sista som ska göras innan sommaren drar igång på riktigt
Fan va seriös du är Snyggt med fälgarna, antar att du sett den Turkishbussen i UK med såna amerikanska gamla fälgar i samma färgkombo? Stiligt
sn
blev lite fel där . . .
snygg färg turkis meeeen guld fälgar?!?
bling bling
hoppsan
tveksam där
Fan va seriös du är Snyggt med fälgarna, antar att du sett den Turkishbussen i UK med såna amerikanska gamla fälgar i samma färgkombo? Stiligt
Tackar! Det har jag, har tagit all inspiration därifrån. Till och med stulit designen på centrumkåpornas stickers.
Egentligen ville jag ha Calparts men då hade jag åkt på att bygga om framvagnen och det kändes inte som jag har tid för det nu. Har planer på andra fälgar på sikt men dessa får 'duga' så länge
blev lite fel där . . .
snygg färg turkis meeeen guld fälgar?!?
bling bling
hoppsan
tveksam där
Smaken är som baken! Egentligen hade jag sneglat på andra liknande fälgar där centrumet är mindre och banan är större så det hade blivit liiite mindre guldigt. Som jag skrev till GB så får dessa duga så länge. Så kommer resten av bussen 'blingas' till framöver så det jämnar ut sig lite
Guld fälgar! Så jäkla snyggt älskar d Ska jag måla mina guld som jag ska ha på mitt bygge
Skitsnyggt!
Har haft samma tanke själv ända sen ja såg en Jersey looker med brutal rake och guldlackade Crestlines, snyggt som fan!
Blir bra det där!
just precis, en smakfråga!
bussen är skitfin, jobbet du gör suveränt men guldfärg är ju inte min grej
målade mina ssp enkeifälgar med bt's gun metal grey gummifärg till -65:an, blev snyggt, tycker jag . . .
Bra jobbat Karl !
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » "Over Budget-bussen", -63 Turkis Kleinbus med hydraulik
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.