1 Senaste redigerad av lasslo (2022-05-15 20:02:16)

Jag har ett problem som jag inte riktigt vet var jag ska börja felsöka på.

Min ghia är galet svårstartad när den stått nån dag.
Utan startgas är det nästan omöjligt att få den att gå.  Några sprut med gas så hoppar den fint igång.

När den är igång så går den kanonbra, och om jag stannar och startar igen så är det inga problem. Inte ens om den bara varit igång typ 10 sekunder
Står den en halv dag så startar den oxå fint. 

Jag tänker att det är sopparelaterat eftersom den startar på gasen. Men den går ju kanon när den väl är igång.
Nått som inte beter sig riktigt som jag vill är att bränslepumpen inte stannar om jag har tändningen på. På bussen med samma pump(facet red tip) pumpar den 5-10 slag för att sen stanna när förgasaren är full och flottören stänger. På ghian fortsätter den att pumpa? Iof en annan typ av weber förgasare, men det borde vara samma sak endå.
Då kan man ju tro att den pumpar in massor med bensin i motorn och att den blir sur. Men om jag bara tar lite gas så hoppar motorn fint igång och ingen svartrök eller surlukt.
Soppatrycket ligger på typ 0,17-0,18 bar.

Jag kör på typ hälften E85 och hälften 95. Kan det ha nått att göra med att den är svårare?

Motorn är lite special.
1835cc
Enkel Weber(fajs) 40 DCOE
AMR 500 kompressor
Programmerbar tändning (CB blackbox)
Facet bränslepump, filterking regulator med manometer
Blandad soppa, E85 och bensin

Innan jag monterade kompressor så har motorn alltid startat lätt. Motorn har jag kört med i många år.
I vintras monterades kompressor, förgasaren och tändningen. Ev byttes tändspolen oxå? Minns inte riktigt.

Nån som har tips på var jag ska börja leta?

Jag har en bredbandslambda som jag ska kolla med oxå, så jag vet hur fett det går. Men jag måste köpa nytt batteri till den först. Löser nog det i veckan

Post's attachments

286EA7CA-46D5-4871-B63C-B7C8553B64E7.jpeg, 457.58 kb, 1440 x 1800
286EA7CA-46D5-4871-B63C-B7C8553B64E7.jpeg 457.58 kb, 18 downloads since 2022-05-15 

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Inga idéer eller tankar alls om detta?  ICQ/bh
Jag trodde att en sån här typ av motor skulle kunna dra lite intresse från motorkunniga. Är tydligen enklare att diskutera varför en 1300 rycker och går dåligt  ICQ/ap

Jaja, jag gör som jag brukar och felsöker själv ICQ/ay

Buss 65
Ghia 57

3

lasslo skrev:

Jag har ett problem som jag inte riktigt vet var jag ska börja felsöka på.

Min ghia är galet svårstartad när den stått nån dag.
Utan startgas är det nästan omöjligt att få den att gå.  Några sprut med gas så hoppar den fint igång.

När den är igång så går den kanonbra, och om jag stannar och startar igen så är det inga problem. Inte ens om den bara varit igång typ 10 sekunder
Står den en halv dag så startar den oxå fint. 

Jag tänker att det är sopparelaterat eftersom den startar på gasen. Men den går ju kanon när den väl är igång.
Nått som inte beter sig riktigt som jag vill är att bränslepumpen inte stannar om jag har tändningen på. På bussen med samma pump(facet red tip) pumpar den 5-10 slag för att sen stanna när förgasaren är full och flottören stänger. På ghian fortsätter den att pumpa? Iof en annan typ av weber förgasare, men det borde vara samma sak endå.
Då kan man ju tro att den pumpar in massor med bensin i motorn och att den blir sur. Men om jag bara tar lite gas så hoppar motorn fint igång och ingen svartrök eller surlukt.
Soppatrycket ligger på typ 0,17-0,18 bar.

Jag kör på typ hälften E85 och hälften 95. Kan det ha nått att göra med att den är svårare?

Motorn är lite special.
1835cc
Enkel Weber(fajs) 40 DCOE
AMR 500 kompressor
Programmerbar tändning (CB blackbox)
Facet bränslepump, filterking regulator med manometer
Blandad soppa, E85 och bensin

Innan jag monterade kompressor så har motorn alltid startat lätt. Motorn har jag kört med i många år.
I vintras monterades kompressor, förgasaren och tändningen. Ev byttes tändspolen oxå? Minns inte riktigt.

Nån som har tips på var jag ska börja leta?

Jag har en bredbandslambda som jag ska kolla med oxå, så jag vet hur fett det går. Men jag måste köpa nytt batteri till den först. Löser nog det i veckan

Hur ser stiften ut
Bara för info är E85 jäkligare att starta än Bensin  Startgas/brakleen är mycket lättare att antända än bränsle (man får ha bra gnista för tända E85)
Hur är det med nålventil  E85 är rätt stygga saker för sådant i gulmetall (vissa kina förgasare brukar vara rätt fula på insidan o membranen stenhårda av spriten 
Skulle tro att det inte stänger i nålventilen o efter som inte pumpen stannar
Hur är det med kompet E85 brukar göra så ringar o cyllana tar stryk av tvättningen av cylinder väggen med det bränslet
Liggande weber skall ha gummi mellan insug o gasare för flotörena inte skall bli  knäppa o flöda över under körning  Är det plast flotörer i den  Kolla så inte spriten har käkat upp flotören så som gummit gör med E85 o fäller av sig så det hamnar i flotörhusets botten
E85 är styggt  o man rekommenderar teflon slang för E85 för att slippa problem
Bara för info läser man lambda värde i AFR är 14.1 som lambda 1 på E10 E5 14.4   Kör man på ren E85 är man nere på 11 Mest effekt 8.8 på E85 Då jäklar är det svår tänt 
I med lambdan man kan aldrig får rätsida på dagens soppa utan den Men har du en mätare som visar Lambda så gå på lambda 0.95 på körning o max effekt 0.82 med laddtryck  eller fetare på E85  men vid bland bränsle är det svinsvårt att säga vad man skall ligga på i förhållande För det blir aldrig samma mix när man blandar bränsle  Till och med på macken kan det skilja mellan E82-88 när vi har mätt upp soppan här i gbg området
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4 Senaste redigerad av Sten vW (2022-05-19 07:57:11)

Ställer nästan samma fråga som Micke (Respect!)...

Undrar hur stiften (oljiga/bränsleblöta/torra)är efter ett startförsök momentet innan startgasen...

Om de är torra är det kanske för lite bränsle.

Om de är oljiga, hur mår motorn, hur smörjs kompressorn?

Om de är bensinblöta, tja då kan det vara för mycket soppa, förändra startmetodiken, gräv djupare i varför din bränslepump inte stannar, byt med den andra?

Om stiften är äckliga eller NGK, byt stift! 

Om oavsett: byt stift!

........att leka felgissningsleken på specialbyggen är några magnituder svårare än 1300'or.....

OT: funderade på hur man startar gamla flygplan med kompressor, började tänka på den mer designade alternativet till eter: "Ki-Gass" som var extremt vanligt i sammanhanget med kompressor...

/S

5

En sprayburk med startgas med lång slang för fjärrutlösning av extra starthjälp ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Kompressor och delvis E85.  Kan det vara så att gnistan inte är tillräcklig för att antända vid kallstart, men det funkar med lite värme i cylinderväggar och stift som ger bättre förgasning av bränslet.
Kolla vad du har för gnistgap och prova att minska gnistgapet 2-3 tiondelar?

Mats Karlsson, Vänersborg.
914 under r̶e̶n̶o̶v̶e̶r̶i̶n̶g̶, utveckling...
http://www.matsgarage.com

7

För info
Lite tänk värda saker om E85
När man kör med sprut o E85  så har man 30% mer soppa på kallstarts anrikningen under några millisekunder
Max tänd energi så man får upp värmen i cylindern 
Vi som leker med bilar som har det bränslet har ofta mycket små tändstifts gap för det skall orka starta även att vi ofta har små kärnkraftverk som tändnings förstärkare ( 300mili J ) eller 150> mili J på varje spole
Min egen skit måste man starta med hjälp av extra batteri o lite start gas när det är 12 grader plus ute Men då får den bränsle i massor
Efter en halv min tomgångs körning så kan man ta bort alla hjälpmedel o det startar så fint igen Man skulle ha E75 som man har på vintern så skulle man slippa dessa problem

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

8

Inte så enkelt att flottörhusets innehåll dunstar snabbare när det är E85?

9

TobiasL skrev:

sprit ångar vid 78 grader   
Bensin  börjar ångbildningen vid -26 ( då är den som bäst =mest explosiv Därför är det så viktigt att förvara den kall o i stål behållare
Detta är en av andledningana att soppan försvinner vid varmt motorrum

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

10

PPRMicke skrev:
TobiasL skrev:

sprit ångar vid 78 grader   
Bensin  börjar ångbildningen vid -26 ( då är den som bäst =mest explosiv Därför är det så viktigt att förvara den kall o i stål behållare
Detta är en av andledningana att soppan försvinner vid varmt motorrum

Ah. Den dunstar alltså mindre än bensin.

11

Nu börjar det ju likna nått. Tack för tips, tankar och information  ICQ/ay

Jag har inte hunnit testa så mycket, har lackat och monterat efter lite rostlagning.

Men lite har jag hunnit med.
Jag hade på känn att det kunde vara svag gnista som var problemet och när flera av er skriver att sprit kräver bättre/större gnista så testade jag att köpa ny tändspole(högeffekt, om det nu verkligen gör skillnad?)
Efter tändspolebytet så startade bilen betydligt lättare  ICQ/bq nått varv på starten bara och utan foten på gasen så hoppade den igång fint, trots att den stått över en vecka
Så det var nog en svag gnista som var problemet.
Vissa av era andra tips och funderingar ska jag såklart oxå kolla upp framåt.
Men bilen går riktigt trevligt nu, jämt och fint och med mer varv än jag vågar använda…  ICQ/ag

Några funderingar och förklaringar från era tankar ovan.
Bilen har bara gått 10mil med kompressor och E85 så kolvringar och ventiler lär inte vara slut, inte av den anledningen iaf.
Stiften är nya, har oxå gått 10mil. Dom(det jag kollade) var trevligt ljusbrunt. NGK har jag kört i 20år, så det ser jag ingen anledning att byta  ICQ/ad 
Förgasaren har ny nålventil(weber, tror och hoppas jag. Köpt hos KG trimning). Flottören är av mässing, hel och fin.
Varför ska man ha gummi mellan förgasare och insug på liggande weber? För vibrationer?

Buss 65
Ghia 57

12

lasslo skrev:

Nu börjar det ju likna nått. Tack för tips, tankar och information  ICQ/ay

Jag har inte hunnit testa så mycket, har lackat och monterat efter lite rostlagning.

Men lite har jag hunnit med.
Jag hade på känn att det kunde vara svag gnista som var problemet och när flera av er skriver att sprit kräver bättre/större gnista så testade jag att köpa ny tändspole(högeffekt, om det nu verkligen gör skillnad?)
Efter tändspolebytet så startade bilen betydligt lättare  ICQ/bq nått varv på starten bara och utan foten på gasen så hoppade den igång fint, trots att den stått över en vecka
Så det var nog en svag gnista som var problemet.
Vissa av era andra tips och funderingar ska jag såklart oxå kolla upp framåt.
Men bilen går riktigt trevligt nu, jämt och fint och med mer varv än jag vågar använda…  ICQ/ag

Några funderingar och förklaringar från era tankar ovan.
Bilen har bara gått 10mil med kompressor och E85 så kolvringar och ventiler lär inte vara slut, inte av den anledningen iaf.
Stiften är nya, har oxå gått 10mil. Dom(det jag kollade) var trevligt ljusbrunt. NGK har jag kört i 20år, så det ser jag ingen anledning att byta  ICQ/ad 
Förgasaren har ny nålventil(weber, tror och hoppas jag. Köpt hos KG trimning). Flottören är av mässing, hel och fin.
Varför ska man ha gummi mellan förgasare och insug på liggande weber? För vibrationer?

Trevligt att du har fått igång den och att den går fint nu.
Jag åker ju själv en 1600:a med kompressor och E85, tyvärr inte uppstartad än för säsongen då jag håller på med lite annat fix på bilen.
Men jag vet att E 85 gör bilen tjurig i kallstarter när temperaturen är under 10 plusgrader. Brukar få ge den några duschar startgas innan den går.
Vad jag förstår kring gummi mellan förgasaren och insug så är det för att vibrationerna från motorn kan ställa till det med flottörnivån och nålventilen.
Tur det kommer en långhelg nu så man kan få lite gjort i garaget.  ICQ/ay

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-68 bubbla med -54 kaross
-73 1303 objekt

13

Att man skall ha gummi dämpare på DCOE är för det inte skall bli skum i bränslet
Som det lätt blir på den förgasar typen
Ett av dom vanligaste bestycknins problemen typ över 3000 varv
Dessa saker behöver man https://www.kgtrimning.org/forgasardela … 3570k.html och https://www.kgtrimning.org/forgasardela … 0060s.html

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

14

Jag läste inte igenom alla svaren du fått tidigare men har du tittat så axpumpen sprutar in soppa? Membran och gummislangar osv mår ju inte så bra av e85.

Kul bygge ICQ/ay