Jag har ett problem som jag inte riktigt vet var jag ska börja felsöka på.
Min ghia är galet svårstartad när den stått nån dag.
Utan startgas är det nästan omöjligt att få den att gå. Några sprut med gas så hoppar den fint igång.
När den är igång så går den kanonbra, och om jag stannar och startar igen så är det inga problem. Inte ens om den bara varit igång typ 10 sekunder
Står den en halv dag så startar den oxå fint.
Jag tänker att det är sopparelaterat eftersom den startar på gasen. Men den går ju kanon när den väl är igång.
Nått som inte beter sig riktigt som jag vill är att bränslepumpen inte stannar om jag har tändningen på. På bussen med samma pump(facet red tip) pumpar den 5-10 slag för att sen stanna när förgasaren är full och flottören stänger. På ghian fortsätter den att pumpa? Iof en annan typ av weber förgasare, men det borde vara samma sak endå.
Då kan man ju tro att den pumpar in massor med bensin i motorn och att den blir sur. Men om jag bara tar lite gas så hoppar motorn fint igång och ingen svartrök eller surlukt.
Soppatrycket ligger på typ 0,17-0,18 bar.
Jag kör på typ hälften E85 och hälften 95. Kan det ha nått att göra med att den är svårare?
Motorn är lite special.
1835cc
Enkel Weber(fajs) 40 DCOE
AMR 500 kompressor
Programmerbar tändning (CB blackbox)
Facet bränslepump, filterking regulator med manometer
Blandad soppa, E85 och bensin
Innan jag monterade kompressor så har motorn alltid startat lätt. Motorn har jag kört med i många år.
I vintras monterades kompressor, förgasaren och tändningen. Ev byttes tändspolen oxå? Minns inte riktigt.
Nån som har tips på var jag ska börja leta?
Jag har en bredbandslambda som jag ska kolla med oxå, så jag vet hur fett det går. Men jag måste köpa nytt batteri till den först. Löser nog det i veckan
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"