Jaha, här kommer väl en av forumets mer knasiga projekttrådar, eftersom jag ännu inte har en endaste pinal av bilen hemma och är rätt knasig själv! Men jag startar väl den här tråden ändå, för att ge mig inspiration och kanske lite tips på delar som saknas.
Hur som helst har vår allas egna folkvagnsguru masen tilldelat mig en av mina drömbilar, nämligen en splitbuss! Jag är oerhört tacksam för att få chansen att bygga min drömbil, och jag ska försöka fixa något i åtgäld
Hur som helst, här kommer lite bilder på skönheten:

Eftersom den liksom är lite kort funderade jag på om man skulle ha byggt ihop den som panel med gammal bakdel när den ändå ska förlängas, då jag är ruskigt förtjust i dessa och gillar dem mer än en 13-fönsters vilken den egentligen är. En dubbeldörr för att vara exakt.
Hur som helst går en släpvagn till Fidde i Gävle i helgen för att hämta ett underrede åt den, så då kan man väl säga att projektet är igång fastän jag kanske inte börjar skruva förrän nästa sommar. Anledningen? Jag har ingenstans att vara för så stora projekt just nu, och ska ändå fixa i ordning bayen i vinter.
En väldigt trött donator som jag och Franke snart ska slakta får släppa till sig lite bra å ha-grejer:

Något borde ju gå att använda
Mitt preliminära mål med denna buss är: Köra den som vanlig lång panel med gamla baken och pilar till Hessisch år 2013.
Bakvagn från 1300 S med Typ 4 motor kanske inte är någon dålig setup? Den kommer INTE att bli sänkt. Jag skulle snarare vilja höja den och smälla på ett par lite grövre hjul á la offroad.

Här är en buss jag tillverkade på högstadiet, som aldrig tycks bli färdig. Den får stå som facit och inspirationskälla, kanske inte med fälgarna dock 
Men som sagt var, det här projektet ligger en bit fram i tiden, och det enda jag kan göra så länge är att samla på mig så mycket prylar som möjligt och bärga den från skogen.
Pilholkar borde gå att sno från en ovalbubbla? Profilerade stötfångare kanske ligger i någon vedbod och en chassieplåt från en 55-59:a kanske någon har i bakfickan?
Det kommer mer i helgen när chassiet är hemma
Bärgning får ske när tillfälle finns, då helikopter vore enklaste sättet..
Aja, håll ut kamrater 

, behåll den som shorty så kan du göra wheelies me den sen