1 Senaste redigerad av Michos Miche (2011-09-07 13:39:27)

Jaha, här kommer väl en av forumets mer knasiga projekttrådar, eftersom jag ännu inte har en endaste pinal av bilen hemma och är rätt knasig själv! Men jag startar väl den här tråden ändå, för att ge mig inspiration och kanske lite tips på delar som saknas.

Hur som helst har vår allas egna folkvagnsguru masen tilldelat mig en av mina drömbilar, nämligen en splitbuss! Jag är oerhört tacksam för att få chansen att bygga min drömbil, och jag ska försöka fixa något i åtgäld ICQ/ab

Hur som helst, här kommer lite bilder på skönheten:

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110829109.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110829110.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110829111.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110829112.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110829123.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110829124.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110829150.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110829152.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/shorty.jpg

Eftersom den liksom är lite kort funderade jag på om man skulle ha byggt ihop den som panel med gammal bakdel när den ändå ska förlängas, då jag är ruskigt förtjust i dessa och gillar dem mer än en 13-fönsters vilken den egentligen är. En dubbeldörr för att vara exakt.

Hur som helst går en släpvagn till Fidde i Gävle i helgen för att hämta ett underrede åt den, så då kan man väl säga att projektet är igång fastän jag kanske inte börjar skruva förrän nästa sommar. Anledningen? Jag har ingenstans att vara för så stora projekt just nu, och ska ändå fixa i ordning bayen i vinter.

En väldigt trött donator som jag och Franke snart ska slakta får släppa till sig lite bra å ha-grejer:

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC_0111-1.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC_0107-1.jpg

Något borde ju gå att använda Default/lol

Mitt preliminära mål med denna buss är: Köra den som vanlig lång panel med gamla baken och pilar till Hessisch år 2013.
Bakvagn från 1300 S med Typ 4 motor kanske inte är någon dålig setup? Den kommer INTE att bli sänkt. Jag skulle snarare vilja höja den och smälla på ett par lite grövre hjul á la offroad.

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110907191.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110907192.jpg

Här är en buss jag tillverkade på högstadiet, som aldrig tycks bli färdig. Den får stå som facit och inspirationskälla, kanske inte med fälgarna dock ICQ/ab

Men som sagt var, det här projektet ligger en bit fram i tiden, och det enda jag kan göra så länge är att samla på mig så mycket prylar som möjligt och bärga den från skogen.
Pilholkar borde gå att sno från en ovalbubbla? Profilerade stötfångare kanske ligger i någon vedbod och en chassieplåt från en 55-59:a kanske någon har i bakfickan?

Det kommer mer i helgen när chassiet är hemma ICQ/ab Bärgning får ske när tillfälle finns, då helikopter vore enklaste sättet..

Aja, håll ut kamrater ICQ/ab

2

FAN VA koolt.. ska bli underbart att se .. hoppas ork finns till en besiktning. Den hade varit underbar att få ut ju Default/smile

3

Hur löser du papper på den?

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

4

En big bear med släp borde funka. Kolla med någon lokal mc klubb ang kontakter med någon som har.. Och med tanke på var du bor så borde varvarannan ha en bigbear i sitt garage.

5

Som sagt, papper och sådant får jag se till att lösa senare. Första två målen är att få hem ram och buss, sen får vi se vart det hela leder ICQ/ab Bärgning kommer nog att ske med traktor.

Det här är ett jätteprojekt som kommer att kräva oerhörda resurser av mig. Men jobbar man varje dag med ett projekt blir det färdigt ganska snabbt ändå, bara man håller glöden uppe ICQ/ab

6

Default/lol  fan va cool !!!  ICQ/ag , behåll den som shorty så kan du göra wheelies me den sen  ICQ/ag

vore fränt  ICQ/af

7

Jag håller med Kennykrom, behåll den som shorty ICQ/ag

8

Ja behåll den som shorty å säg att den är "ny" avkapad ICQ/ab

9

instämmer i kören, om att den ska behållas som shorty.. ICQ/ab

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

10

Om du behåller den som schorty sticker den ut lite mer... och du behöver inte skämmas, du har ju inte kortat den.. ICQ/ag
vad är original.. Så som en sak var vid tillverkningen eller i något steg av livscykeln.. men det är ditt beslut.. man kan alltid ångra sig, och göra på ett annat sätt..
skynda långsamt så löööser det sig.. huvudsaken e att du blir nöjd annars kanske den hamnar i en skogs backe igen ICQ/ac

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11 Senaste redigerad av Carlberg (2011-09-07 16:39:44)

Kan det vara den som Örjas i Nyberget kortade. Som han själv berättade när jag kom dit med min fina -64.
-En sån här hade farsan mä dörre på båda sidur. Vi kapa bort dörrane o svetsa ihop an igen, JÄVLAR va kort an blev! ICQ/ab

Min 64:a, tyvärr inte min längre.

Post's attachments

bussenframifrån.jpg, 70.64 kb, 640 x 480
bussenframifrån.jpg 70.64 kb, 179 downloads since 2011-09-07 

12

Coolt... Jag tycker oxå den ska förbli shorty, det är ballt ICQ/ab
Har den kört som shorty, eller är det bara ett jaktkojebygge?

En liten rättelse, den har varit en 11 fönsters, inte 13 fönsters. Om den inte är rejält ombyggd där oxå ICQ/ad
Liket ni ska plocka delar ifrån, finns där några lyxspecifika delar kvar, eller är allt sånt borta?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

13

Carlberg skrev:

Kan det vara den som Örjas i Nyberget kortade. Som han själv berättade när jag kom dit med min fina -64.
-En sån här hade farsan mä dörre på båda sidur. Vi kapa bort dörrane o svetsa ihop an igen, JÄVLAR va kort an blev! ICQ/ab

Min 64:a, tyvärr inte min längre.

inte samma buss! men från grannbyn.....typ

14

Jag röstar på att du skippar shorty stuket, visst kan det va fränt, men det är nog roligare att ha en riktig splitbuss i längden.
Det kan även bli problem när du ska regga den, jag har för mig att jag läst nånstans att sfro inte godkänner en bil som har kortare hjulbas än bredd.

Den andra bussen vi ska slakta har den all plåt du behöver till shortyn ?

15 Senaste redigerad av Skatan (2011-09-07 20:16:01)

Andra bilden uppifrån så har du en skit snygg shorty
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=296&p=9

ska du förlänga den så gör den till en nio fönstersv

edit en till inspirations bild
http://www.google.se/imgres?q=shorty+vw … ,r:1,s:112

16

Spännande Miche, se till att dra hem den nu innan vintern så får du mer tid att se vad du behöver för delar och så !

Sen lägger nog jag en röst på Shorty stuket åxå..tror jag .. ICQ/ad

You´ll never know...

17

Skid häftigt att se en "äkta" kort buss!

Barndoor köpes, split buss köpes, messerschmitt köpes
http://www.youtube.com/user/barndoorbarnfind
Jag försöker bara mig själv, men inte inför barnen!

18

Jag börjar med lite fler bilder:

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110829114.jpg

Barndoors are for chicks? ICQ/ad

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110829117.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110829118.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110829125.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110829142-1.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110829154.jpg

Visst, som ni är inne på vore det jävligt ballt med en shorty! Helst med offroadhjul och åka runt på stan och göra wheelies. MEN, halva grejen med att jag vill ha en buss är att jag ska kunna använda den också. De flesta får ju ihop att det får plats fler brudar i en lång buss mot en kort. Sen vore det bra att kunna rulla ut något att sova på när jag är på träffar, för att sedan på måndagen kunna plocka ur sätena och åka och hämta grejer.
Nog för att folkvagnar inte direkt är kända för att vara krocksäkra så lär ju en shorty knappast vara den roligaste bilen att göra en undanmanöver med i 90 blås...

Nä nu låter jag vuxen och tråkig, men på det viset är det. Sen kan det vara som Franke nämner, den ska kunna gå att framföra lagligt med på väg. Fast om någon har en fullång buss som hellre skulle vilja ha en kort så går ju det alltid att diskutera. ICQ/ad Men ingenting är ju omöjligt, kanske blir shorty ändå om jag skulle få tag i en annan fullång buss.

Angående antal rutor så har du rätt lasslo, det är en 11-fönsters. Däremot är "lyxen" som inte är en lyx en 15-fönsters, dvs alla rutor runt om förutom det i taket. Men det är riktigt att det har suttit lyxgrejer på, så som lister. Men ingenting finns kvar idag. Den är plundrad på nästan allting.

Som shortyn ser ut nu är det faktiskt en släpvagn! Den har dragstång baktill om ni kikar noga, och hela bakvagnen är borta. En trädörr att äntra den med finns på höger sida. Hål i taket finns färdigtaget för skorsten.. ICQ/ab

Vi får se vad som händer helt enkelt! ICQ/ab

19

Jag undrar om inte de flesta 15-fönstersbussarna var typade som lyxbussar trots allt och att 13-fönstersvarianten är motsvarigheten till en femtonfönsters fast efter 63. Nämnas bör också att du helst inte har en bakvagn från en 1300S om du ska åka högre än lågt.  ICQ/ad  Du kommer få tossiga hjulvinklar och vill du dessutom ha krypegenskaper för att ta dig fram i terrängen är bubblalådan direkt ofördelaktig medan originallådan är perfekt. Reduktionerna gör dessutom markfrigången högre, inga snea hjulaxlar där inte.  ICQ/ab

Håller med om att en shorty ofta tappar mycket av sin funktionalitet. Jag anser att den främsta nackdelen ligger i att axelavståndet blir så ofördelaktigt för vettig körning, dessutom ska det enligt hörsägen vara det främsta problemet vid inreggning, att axelavståndet måste vara längre än axelbredden, men detta kan jag ju givetvis fått om bakfoten. Om man bortser från detta har man kvar faktumet att de enorma överhängen som blir, relativt fordonets längd, ger ytterst ofördelaktiga terrängegenskaper. Vidare kan man ifrågasätta estetiken hos ett sådant fordon. Jag har labbat mycket med busselecta genom tiderna för att få till en shorty som ser bra ut, det är svårt redan i datorn och i realiteten skulle man behöva flytta axlarna något.

Men de är grymt balla!  ICQ/ag

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

20

En shortybuss är bättre än ingen buss

21

Jag är ju lite novis på bussar men undrar varför de byggdes om till shorty var det bara för skoj skull eller eller hade folk nån praktisk användning för dem?
Nån som vet hur många det finns regade?

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

22

shortyn är ju faktiskt kapad på ett "bra " sätt , mitt i dörrgluggarna..... om man nu ska nämna nått bra med den....

23

15 och 13 fönsters är lyxar med modellkod 24x
Vid beställningen av en 24x så kunde man beställa den med tilläggskoden M130 som innebar att man helt sonika valde bort soltak och smårutorna på taket.
15 fönsters är i mitt tycke den absolut snyggaste bussen.

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

24

Torpa: Den största anledningen jag kan se är väl att folk ville ha något annorlunda att åka runt på gården med ICQ/ab

Bullman: En till bra sak, det är en split ICQ/ab

Reine: Tack för infon, sånt här är alltid intressant ICQ/ab

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110425634-1.jpg

Den är faktiskt högerstyrd, lyxigt 1961!

25 Senaste redigerad av Michos Miche (2011-09-11 18:39:36)

Jaha, då har man varit till en het kandidat angående Sveriges coolaste garage och hämtat ram ICQ/ab

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110911202.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110911203.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110911204.jpg

Bra med brudar som vet hur spännband och bilar fungerar ICQ/ab Efterspänning i Sandviken.

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110911206.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110911208.jpg

Torrkörningsbild.

Tack Fidde för ramen och trevligt mottagande! Lastningen gick riktigt bra, min dåliga vagn till trots. Men det löste sig.
Synd att jag inte kunde stannat längre, hade gärna gjort det. Gevalia i Gävle är en oslagbar kombination ICQ/ab
Också synd att man är så glömsk, nu blev Belsebug utan sina grejer... sorry mannen!

Men nu får vi se vad det blir av det här ICQ/ab Finns många olika möjligheter, men det mest troliga blir att plocka bakvagn och mittsektion direkt till shortyn som den är, plus lite andra bra och ha delar.

Det som är planerat att ske på detta projekt i år innan det hamnar i malpåse är:

* Bärga shortyn från skogen och få hem den innan vintern

* Kapa upp den röd-svarta och spara det som är något.

Sen är det bara att samla delar, och förhoppningsvis börja bygga sommaren 2012 om tid finns. Hessisch 2013 kan jag nog glömma, så målet att få den färdig ligger mycket längre fram i tiden. Planen är ju att ha bayen i mycket bra kondition till sommar, så den får väl bli färdmedel till Hessisch.

Allt löser sig, ta en Riesen! ICQ/ab