Gillar ditt bygge satan va läcker den kommer bli
Stort tack 
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Oval V8:an
Sidor Föregående 1 … 12 13 14 15 16 … 19 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Gillar ditt bygge satan va läcker den kommer bli
Stort tack 
Aha... där hamnade den
... jag har själv blivit av med 2 styck Bahco 13 ringnyckel ner i vw T5 polisbussar...tröskel....
i ilska sprutades tjockflytande tektyl efter så inget skrammel...
![]()
snygga plåtbitar!!
Haha
Verkar va lätt hänt och du är inte den första heller tydligen
Tackar!
Hur går det med garaget o dina byggen?
michaelth skrev:Aha... där hamnade den
... jag har själv blivit av med 2 styck Bahco 13 ringnyckel ner i vw T5 polisbussar...tröskel....
![]()
snygga plåtbitar!!Haha
![]()
Tackar!
Hur går det med garaget o dina byggen?
tja garaget finns och används.. och skulle behöva fortsätta utvecklas... men en gammal dröm blev delvis uppfylld.. genom att jag fick låna en porsche 356 cupé kaross form..
detta var jag naturligtvis tvungen att utnyttja... såå förutom en renovering i källaren.. spridda övningar med flera bruksbilar.. och vanligt jobb så håller jag på med det bygget lite vid sidan om..
typ denna tråden..
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=55082
Andreas.R skrev:michaelth skrev:Aha... där hamnade den
![]()
snygga plåtbitar!!Haha
![]()
Tackar!
Hur går det med garaget o dina byggen?tja garaget finns och används.. och skulle behöva fortsätta utvecklas... men en gammal dröm blev delvis uppfylld.. genom att jag fick låna en porsche 356 cupé kaross form..
detta var jag naturligtvis tvungen att utnyttja... såå förutom en renovering i källaren.. spridda övningar med flera bruksbilar.. och vanligt jobb så håller jag på med det bygget lite vid sidan om..
typ denna tråden..
Livet..
Kommer bli bra fräck den där porschen, men väntar med spänning på bussen med 
Pusslet fortsätter!
Knäcker till två plåtar till varje sida, insida och översidan under dörren. Dessa är även lite kilformade för att möta reaken på karossen mot ramen.
Dom punktas ihop med varann och den bakre delen och provpassas, detta görs vad som känns runt 328 tusen ggr innan allt tillslut sitter mot A och B stolpe. Sedermera bara upprepa allt på andra sidan också
Nästa sväng kommer främre delen av sparklådan och "ytterskinnet " som ska anpassas mot karossens yttersida
På återseende!
Och några provpassningar från insidan, översidan ligger plant mot ram även fast bilden gör att de ser tokigt ut 
snyggt denna vagn kommer bil så jädra ball 
Påt igen! Fortsätter med att ritsa kurvaturen på karossen på material överflödet på över och undersida sparklåda. Snidar till en utsida och klossar allt invändigt för att få en jämn sida i höjdled, och punktar allt.
Vidare görs en L- kil som kommer och va undersidan av förlängningen av karossen mot torpeden, den får också en överdel som gör hela lådan kapslad framåt. Gör även ett lock på andra sidan för att få allt så tätt de går. Är en jäkla upp och ner med allt för att få till alla höjder, linjer passningar mot stolparna och radier, men tillslut blir jag nöjd och allt helsvetsas och slipas.
Nu ska allt upprepas på andra sidan. Till nästa sväng ska allt sammanfogas med karossen och hitta sin plats.
Glad påsk! 
Bjuder på några till 
Sluttampen!
Skär ur alla nederdelar av A och B stolparna och gör anpassade plåtar mot trösklarna. Stannar till när jag kommit dit för att påbörja ramverket runt torpeden som också fäster in mot trösklarna i framkant. Sedemera ska styrstången o sånt fästastas i den är tanken.
Detta har vart nog så pyssligt, men skönt att komma vidare med andra delar.
Lite bilder ska ni ha också
Jäklar så snyggt!
Du är en konstnär!
Och förstås ingenjör, konstruktör och svetsare. Med mera! 
Jäklar så snyggt!
![]()
Du är en konstnär!![]()
Och förstås ingenjör, konstruktör och svetsare. Med mera!
Stort tack för dom vänliga orden Lennart
Men jag vet inte, kanske hade tur när jag tänkte denna gång mest 
Glömde dessa bilder från tidigare inlägg. Beställde tillslut också övergångs spacers fr Volvo till cheva för att få samma bultmönster. Dessa är 146x20 i storlek.
Mer bilder enl. nedan 
Snart på hjul!? 
Arbetet fortskrider i vårvädret
När " bågen" har fått sin form (inte klart i sin konstruktion)
finns möjlighet att göra en första infästning av ratt axeln.
Fäster in ratt axeln i or4ginal fästet på axeln med en 10mm platt järn som svetsas fast i bågens överkant. Som ett tillägg fästs en horisontellt platt järn för extra stabilitet.
Även en ny djup 10" grant ratt med tillbehör, inkl två bucket seats har letat sig hem från olika delar av Sverige och världen och kan delvis ses på bilderna. Blir mer detalj bilder på dessa senare
(Kommer här bli ett till fäste på axeln när bågens konstruktion är klar så axeln blir säkrad ordentligt)
Påbörjar även "innerskärmar" som ansluts mot tröskeln och A-stolpen. Dessa kommer sedermera sitta ihop med den förlängda "torpeden väggen" som inte finns än
I sin enkelhet blir det endel bokning av plåt som punktas, och helsvetsas på olika ställen för att få ihop en bra helhet.
Tror bilder säger mer än ord i detta, så här kommer som vanligt en liten vårflod av de hela
På återseende!!
Fler bilder 
Och ännu fler bilder 
Daxs att reda i utseende mässiga delar i denna uppdatering.
Har våndats mycket hur front delen ska se ut, med huv, utan huv, axel framför el bakom huv, eller nått annat?
Kommer bli en liten kompromiss i slutändan, tror jag...
Mer om de snart.
För stunden blir nästa steg torped förlängningen som måste till, så jag vet hur formen på ramverket där under sedermera ska se ut.
Börjar med en vettig laser linje att utgå ifrån, sen skärs skärmsidorna och plåten framför rutan bort.
Pappmallar min tilltänkta förlängning, funderar och fnular och börjar tillslut göra en förlängning i plåt.
Då ramen smalnar av mot motor och front, vill jag gärna möta upp mot den förlängningen i framkant. På insidan passar insida "skärm" dikt an ytterskinnet på radien av plåten.
Går smidigare än väntat faktiskt, men har lite svårt att vänja mig med det nya utseendet
(Headers köptes på chans men dom är nu sålda tillfördel av nått lite mer passande.
På återseende 
Fortsättning av bilder 
Nu blev de många 
Tempo, är ledordet som varit, då de är daxs för våran tredje kotten i familjen att ramla ut.
Jag avsätter tid på kvällarna, när barnen sover och vardags saker är gjorda. Har en tålmodig sambo som också är nyckeln till att de går att få nått gjort med mitt intresse
Ni som har familj, hur är era upplägg för att få till tid för garage meck?
Fortsätter med ramen runt torpeden och rattaxelinfästning. Gör ett U- fäste som ska fixera axel i sitt läge. Detta svetsas fast direkt på rattaxel röret. En anslutnings platta bultade fast på fästet och där sitter grunden för dom förstärkande balkar som ansluts mot plattan i en triangulering. Även en yttre ram kommer till framför den andra, som dels fästs i innerskärmen, men också i tvär och diagonalstag.
Slutligen görs de sista helsvetsningen på bakre sjukhuset/ytterskinnet på karossen också klart.
Så nu är hela styrenheten klar i sin infästning, och de jag hade tänkt gör klart med karossen ytter sida innan SFRO, förutom en extra del, som ni ska få se nästa gång 
..
Ja har du 2-3 aktiva barn så är det en bra gärning som du gör...
Och tydligen en förstående sambo... bara ös på... snart e tiden slut.... 
Ja har du 2-3 aktiva barn så är det en bra gärning som du gör...
Och tydligen en förstående sambo... bara ös på... snart e tiden slut....
Min äldsta son fick jag ganska tidigt, så han är i tonåren nu och klara sig för de mesta själv, förutom A-traktor bygget då, men kul att göra nått sånt tillsammans..oftast verjefall
Dom andra två är av mindre skala och kräver betydligt mer tid, så min sambo är en klippa trots att hon inte har nått eget motor intresse 
Kul att se nån som bygger efter eget huvud, och bra ser det ut att bli

Sidor Föregående 1 … 12 13 14 15 16 … 19 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Oval V8:an
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.