https://m.youtube.com/watch?v=L4CoEqm7GVg
Typ1 50,51,52,54,54,55
Typ2 51,59
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt - icke VW » Gubbmoppe med Sachsmotor.
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
https://m.youtube.com/watch?v=L4CoEqm7GVg
Allt verkar stämma i aluminiumblocket men passar på att mäta upp allt ändå.
Återkommer till det.
Vevlagren var riktiga SKF i nyskick så de återanvänds men packboxar byts.
Just packboxar är ett het potatis då vissa förespråkar dubbelläppade medan oldschool Sachsproffsen envist kör med enkelläppade. Stålklädda P-boxar ska de vara oavsett.
Ett faktum är att veven definitivt roterar mer trögt med dubbelläppade packboxar. Hmm.
Efter samtal och besök hos proffsen Niltan Nilsson och Sachsgurun Conrad Engström (bror till gamla Västeråsprofilen & VW-fantasten Robert "bagarn" Engström) avgjordes saken.
Enkelläppade blir det absolut.
Dubbelläppade kan ställa till det ordenligt och det kan gå varmt. Riktigt varmt.
Ramlagertapparna kan t om bli blånerade med vevaxelbrott som resultat.
Se lånad bild.
Dessutom.
Om ramlagertapparna har en något sliten yta blir det svårare att med dubbelläppade justera packboxens läge in eller ut för att få en fräsch yta på veven för packboxen att täta mot.
Kanske den bästa Hassan av alla.
Mannen med den ljuva stämman är Sofia Hogs legenden Leif "Fladder" Eklund VIF.
Ett annat tufft gäng var Ond Moped. Medlemmarna hade virkade västar...
fo_eldarc skrev:Kanske den bästa Hassan av alla.
Mannen med den ljuva stämman är Sofia Hogs legenden Leif "Fladder" Eklund VIF.Ett annat tufft gäng var Ond Moped. Medlemmarna hade virkade västar...
Annars har Demian en tuff mopedklubb om ingen av dom andra 2 släpper in dig
Allt verkar stämma i aluminiumblocket men passar på att mäta upp allt ändå.
Återkommer till det.Vevlagren var riktiga SKF i nyskick så de återanvänds men packboxar byts.
Just packboxar är ett het potatis då vissa förespråkar dubbelläppade medan oldschool Sachsproffsen envist kör med enkelläppade. Stålklädda P-boxar ska de vara oavsett.Ett faktum är att veven definitivt roterar mer trögt med dubbelläppade packboxar. Hmm.
Efter samtal och besök hos proffsen Niltan Nilsson och Sachsgurun Conrad Engström (bror till gamla Västeråsprofilen & VW-fantasten Robert "bagarn" Engström) avgjordes saken.
Enkelläppade blir det absolut.Dubbelläppade kan ställa till det ordenligt och det kan gå varmt. Riktigt varmt.
Ramlagertapparna kan t om bli blånerade med vevaxelbrott som resultat.Conrad är verkligen duktig. Det räcker egentligen inte med duktig. Han är fenomenal. Det är inte många grejor han inte vet som är värda att ha koll på när det gäller motorer och 2-taktare i synnerhet..
Se lånad bild.Dessutom.
Om ramlagertapparna har en något sliten yta blir det svårare att med dubbelläppade justera packboxens läge in eller ut för att få en fräsch yta på veven för packboxen att täta mot.
Conrad är verkligen duktig. Det räcker egentligen inte med duktig. Han är fenomenal. Det är inte många grejor han inte vet som är värda att ha koll på när det gäller motorer och 2-taktare i synnerhet..
Jo Conrad är verkligen kung, fantastiskt trevlig och extremt kunnig.
Skruvat Sachs sedan 1961 och även tävlat med diverse tvåhjulingar.
Otroligt mycket trix och fix han har i rockärmarna.
Som en Gösta Rustas men på tvåtaktare.
Här på sin vassa E-type med Sachs 50- 6 b GS. Den värsta 50 kubikaren som Sachs byggde.
Svensksålda mopeder var verkligen hopplöst svaga och slöa, begränsade till 0,8-1 Hk och
med en hel del begränsningar och strypningar.
Tittar man på de som såldes Tyskland, Portugal och t om Norge var det annorlunda.
De hade ofta 4,5 och 6 växlade maskiner på allt mellan 1,6 upp till ca 7 Hk.
Sneglar man på de vassare motorerna som Sachs 50S, 50RS, 50EKF och 501/4 som t ex satt i en del knattekrossmaskiner upptäcker man stora skillnader i utformning av t ex spolkanalerna/färskgaskanalerna i blocket jämfört med de slöa Svenska motorerna.
Här exempel på min Sachs 50/3 i original och med en fullständigt katastrofal spolkanal.
Likt "stoppklossar och hyllor" under pinnskruvarna i kanalen istället för en mjuk fin kanal upp mot cylindern.
Och så här kan spolkanalerna se ut i de kraftigare motorerna original från fabrik.
T ex Sachs 50S, 50EKF osv. En otroligt stor skillnad som synes.
Spolkanalerna kan med fördel modifieras för att få en mjukare kanal och en mer harmonisk gång. Det ger en ökad effekt tack vare att flödet av färskgaser i vevhuset blir bättre.
Eventuellt får jag bredda avgasporten någon millimeter dock är den riktig bra som den är.
Många bäckar små .....
Andra Sachstrimmare har använts sig av Biltemas kemisk metall eller Plastic Paddings.
Dock känns det tryggare att använda JB weld high heat till detta.
Började med att slipa ner "ryggen" på klossen mitt i spolkanalen och sedan glasblästra och tvätta med aceton för bästa fäste. Sedan är det bara att kleta på.
Rätt nöjd med resultatet, lite finputs återstår och att matcha kanalen mot cylinderns kanaler.
Med detta bestämdes att det blir en snäll motor och en elakare med magnesiumblocket som har en cool grå-svart oxidering, Jag har ändå i princip alla delar till båda motorerna,
Ägaren till detta gillar Sachs ......
(lånad bild)
Snart jul och dags för granen.
Kikat på delarna som följde med i bytet.
Allt ser mycket bra ut och är nog bara avgasporten som eventuellt får putsas lite.
Likadana grejer är bromsade till 6,9-7,3 Hk och det räcker (nog) gott och väl.
Högre effekt så räcker förmodligen inte tre växlar till men är ganska enkelt att bygga om till fyra växlar. Vi får väl se hur det blir efter utvärdering.
Det blir nog annat avgas till detta, lär ju göra en hel del.
En kille i Portugal bygger pipor på beställning.
Snart dags att titta närmare på veven, som ev får lite kärlek / balansering.
En rundvev från t ex Rito vore ju kul men de har numera ruggiga problem med obalans Har tidigare gått att varva 19000 rpm med deras vevar.
Många har istället gått över till vanlig vev från Jasil.
Jaha då blir det att kika lite på vevpartiet.
Vissa delar som Sachs själva inte tillverkade gjordes hos Otto (han med fälgarna)
Bland annat fina vevstakar och kolvar.
Vid balansering av vevaxlar talar man om balansfaktor. Faktorn räknas i procent och ligger ofta mellan 50 och 80 procent beroende på bland annat cylinderns vinkel, motor- och ramkonstruktion.
Det idealiska teoretiska värdet ca 50% men som i praktiken brukar vara något högre.
Om det i detta fall hade varit en 50 cc originalkolv med bara 39 mm diameter hade balansfaktorn hamnat nära 50%. Min cylinder/ kolv är 60cc och 41mm.
På en trimmad Sachsmotor som ska varva över 10 000 rpm brukar man tydligen lägga sig på en balansfaktor på ca 55%.
I korthet går det till så att man mäter den kompletta kolvens vikt, med kolvbult och ringar. Sedan lägger man ihop den vikten med vevstakens vikt när den ligger horisontellt . Den summan ska sedan minskas till den procentsats man vill ha för vevaxeln.
Man kan laborera med olika vikt på kolv, svarva av och ev lätta kolven eller borra ur material i vevaxelns skivor för att få fram en god balansfaktor om det inte stämmer.
(Lånat några bilder från Jim Lundberg/ Classic Motor.)
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt - icke VW » Gubbmoppe med Sachsmotor.
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.