26

https://m.youtube.com/watch?v=L4CoEqm7GVg

/ Martin
Typ1 50,51,52,54,54,55
Typ2 51,59

27 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2021-12-24 23:45:44)

Allt verkar stämma i aluminiumblocket men passar på att mäta upp allt ändå.
Återkommer till det.

Vevlagren var riktiga SKF i nyskick så de återanvänds men packboxar byts.
Just packboxar är ett het potatis då vissa förespråkar dubbelläppade medan oldschool Sachsproffsen envist kör med enkelläppade. Stålklädda P-boxar ska de vara oavsett.

Ett faktum är att veven definitivt roterar mer trögt med dubbelläppade packboxar. Hmm.

Efter samtal och besök hos proffsen Niltan Nilsson och Sachsgurun Conrad Engström (bror till gamla Västeråsprofilen & VW-fantasten Robert "bagarn" Engström) avgjordes saken.
Enkelläppade blir det absolut.

Dubbelläppade kan ställa till det ordenligt och det kan gå varmt. Riktigt varmt.
Ramlagertapparna kan t om bli blånerade med vevaxelbrott som resultat. ICQ/ai
Se lånad bild.


Dessutom.
Om ramlagertapparna har en något sliten yta blir det svårare att med dubbelläppade justera packboxens läge in eller ut för att få en fräsch yta på veven för packboxen att täta mot.

Post's attachments

20211220_213256 (2).jpg, 308.45 kb, 1568 x 882
20211220_213256 (2).jpg 308.45 kb, 160 downloads since 2021-12-20 

Kilafors vev av (2).jpg, 295.03 kb, 1469 x 827
Kilafors vev av (2).jpg 295.03 kb, 161 downloads since 2021-12-20 

Attachment icon Sachs radialtätning packbox dbl läpp (2).jpg 182.73 kb, 64 downloads since 2021-12-24 

Sachs radialtätning packbox dbl läpp (3).jpg, 119.71 kb, 1136 x 511
Sachs radialtätning packbox dbl läpp (3).jpg 119.71 kb, 150 downloads since 2021-12-24 

Attachment icon Sachs radialtätning packbox dbl läpp.jpg 99.73 kb, 75 downloads since 2021-12-24 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

28

Kanske den bästa Hassan av alla.
Mannen med den ljuva stämman är Sofia Hogs legenden Leif "Fladder" Eklund  VIF.

Ett annat tufft gäng var Ond Moped. Medlemmarna hade virkade västar... ICQ/ag

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

29

Phileas Fogg skrev:

Kanske den bästa Hassan av alla.
Mannen med den ljuva stämman är Sofia Hogs legenden Leif "Fladder" Eklund  VIF.

Ett annat tufft gäng var Ond Moped. Medlemmarna hade virkade västar... ICQ/ag


Annars har Demian en tuff mopedklubb om ingen av dom andra 2 släpper in dig  ICQ/bs

/ Martin
Typ1 50,51,52,54,54,55
Typ2 51,59

30

Phileas Fogg skrev:

Allt verkar stämma i aluminiumblocket men passar på att mäta upp allt ändå.
Återkommer till det.

Vevlagren var riktiga SKF i nyskick så de återanvänds men packboxar byts.
Just packboxar är ett het potatis då vissa förespråkar dubbelläppade medan oldschool Sachsproffsen envist kör med enkelläppade. Stålklädda P-boxar ska de vara oavsett.

Ett faktum är att veven definitivt roterar mer trögt med dubbelläppade packboxar. Hmm.

Efter samtal och besök hos proffsen Niltan Nilsson och Sachsgurun Conrad Engström (bror till gamla Västeråsprofilen & VW-fantasten Robert "bagarn" Engström) avgjordes saken.
Enkelläppade blir det absolut.

Dubbelläppade kan ställa till det ordenligt och det kan gå varmt. Riktigt varmt.
Ramlagertapparna kan t om bli blånerade med vevaxelbrott som resultat. ICQ/ai

Conrad är verkligen duktig. Det räcker egentligen inte med duktig. Han är fenomenal. Det är inte många grejor han inte vet som är värda att ha koll på när det gäller motorer och 2-taktare i synnerhet..
Se lånad bild.


Dessutom.
Om ramlagertapparna har en något sliten yta blir det svårare att med dubbelläppade justera packboxens läge in eller ut för att få en fräsch yta på veven för packboxen att täta mot.

31 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2021-12-24 23:47:02)

masen skrev:

Conrad är verkligen duktig. Det räcker egentligen inte med duktig. Han är fenomenal. Det är inte många grejor han inte vet som är värda att ha koll på när det gäller motorer och 2-taktare i synnerhet..

Jo Conrad är verkligen kung, fantastiskt trevlig och extremt kunnig.
Skruvat Sachs sedan 1961 och även tävlat med diverse tvåhjulingar.
Otroligt mycket trix och fix han har i rockärmarna.

Som en Gösta Rustas men på tvåtaktare.



Här på sin vassa E-type med Sachs 50- 6 b GS. Den värsta 50 kubikaren som Sachs byggde.

Post's attachments

Conrad E-type.jpg, 544.62 kb, 1469 x 827
Conrad E-type.jpg 544.62 kb, 171 downloads since 2021-12-21 

Conrads kalasklister E-type.jpg, 53.13 kb, 473 x 568
Conrads kalasklister E-type.jpg 53.13 kb, 149 downloads since 2021-12-24 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

32 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2021-12-22 00:41:24)

Svensksålda mopeder var verkligen hopplöst svaga och slöa, begränsade till 0,8-1 Hk och
med en hel del begränsningar och strypningar.
Tittar man på de som såldes Tyskland, Portugal och t om Norge var det annorlunda.
De hade ofta 4,5 och 6 växlade maskiner på allt mellan 1,6 upp till ca 7 Hk.

Sneglar man på de vassare motorerna som Sachs 50S, 50RS, 50EKF och 501/4 som t ex satt i en del knattekrossmaskiner upptäcker man stora skillnader i utformning av t ex spolkanalerna/färskgaskanalerna i blocket jämfört med de slöa Svenska motorerna.


Här exempel på min Sachs 50/3 i original och med en fullständigt katastrofal spolkanal. ICQ/aq
Likt "stoppklossar och hyllor" under pinnskruvarna i kanalen istället för en mjuk fin kanal upp mot cylindern.

Post's attachments

20211220_125844.jpg, 280.56 kb, 1469 x 827
20211220_125844.jpg 280.56 kb, 153 downloads since 2021-12-21 

Spolkanal mag og 1.jpg, 379.8 kb, 1469 x 827
Spolkanal mag og 1.jpg 379.8 kb, 163 downloads since 2021-12-21 

Spolkanal mag og 2.jpg, 453.97 kb, 1632 x 918
Spolkanal mag og 2.jpg 453.97 kb, 156 downloads since 2021-12-21 

Spolkanal mag.jpg, 273.84 kb, 1632 x 918
Spolkanal mag.jpg 273.84 kb, 153 downloads since 2021-12-21 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

33 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2021-12-22 00:35:06)

Och så här kan spolkanalerna  se ut i de kraftigare motorerna original från fabrik.
T ex Sachs 50S, 50EKF osv.  En otroligt stor skillnad som synes.

Post's attachments

Sachs 50 S motor (2).jpg, 371.76 kb, 1456 x 708
Sachs 50 S motor (2).jpg 371.76 kb, 165 downloads since 2021-12-21 

Sachs 50 S.jpg, 106.16 kb, 691 x 558
Sachs 50 S.jpg 106.16 kb, 159 downloads since 2021-12-21 

Sachs EKF block (3).jpg, 51.12 kb, 276 x 276
Sachs EKF block (3).jpg 51.12 kb, 145 downloads since 2021-12-21 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

34 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2021-12-22 19:01:28)

Spolkanalerna kan med fördel modifieras för att få en mjukare kanal och en mer harmonisk gång. Det ger en ökad effekt tack vare att flödet av färskgaser i vevhuset blir bättre.

Eventuellt får jag bredda avgasporten någon millimeter dock är den riktig bra som den är.
Många bäckar små .....

Andra Sachstrimmare har använts sig av Biltemas kemisk metall eller Plastic Paddings.
Dock känns det tryggare att använda JB weld high heat till detta.

Började med att slipa ner "ryggen" på klossen mitt i spolkanalen och sedan glasblästra och tvätta med aceton för bästa fäste. Sedan är det bara att kleta på.
Rätt nöjd med resultatet, lite finputs återstår och att matcha kanalen mot cylinderns kanaler.


Med detta bestämdes att det blir en snäll motor och en elakare med magnesiumblocket som har en cool grå-svart oxidering, Jag har ändå i princip alla delar till båda motorerna,

Post's attachments

20211220_125618 (2).jpg, 485.83 kb, 1632 x 918
20211220_125618 (2).jpg 485.83 kb, 155 downloads since 2021-12-22 

20211220_125618 (3).jpg, 397.49 kb, 1469 x 827
20211220_125618 (3).jpg 397.49 kb, 152 downloads since 2021-12-22 

Spolkanal mag mod 1.jpg, 286.14 kb, 1469 x 827
Spolkanal mag mod 1.jpg 286.14 kb, 166 downloads since 2021-12-22 

Spolkanal mag mod ff.jpg, 362.14 kb, 1469 x 827
Spolkanal mag mod ff.jpg 362.14 kb, 160 downloads since 2021-12-22 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

35

Ägaren till detta gillar Sachs ...... ICQ/ai
(lånad bild)

Post's attachments

Sachs motorer.jpg, 79.9 kb, 850 x 960
Sachs motorer.jpg 79.9 kb, 145 downloads since 2021-12-22 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

36 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2021-12-23 22:21:14)

ICQ/ay

Post's attachments

Mentor 55.jpeg, 240.41 kb, 1632 x 918
Mentor 55.jpeg 240.41 kb, 134 downloads since 2021-12-23 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

37

ICQ/bq

Snart jul och dags för granen.

Post's attachments

Sachs Julgran.jpg, 176.91 kb, 1469 x 827
Sachs Julgran.jpg 176.91 kb, 150 downloads since 2021-12-23 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

38 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2022-01-13 11:17:51)

Kikat på delarna som följde med i bytet.
Allt ser mycket bra ut och är nog bara avgasporten som eventuellt får putsas lite.

Likadana grejer är bromsade till 6,9-7,3 Hk och det räcker (nog) gott och väl.
Högre effekt så räcker förmodligen inte tre växlar till men är ganska enkelt att bygga om till fyra växlar.   Vi får väl se hur det blir efter utvärdering. ICQ/ag

Det blir nog annat avgas till detta,  lär ju göra en hel del.
En kille i Portugal  bygger pipor på beställning.

Snart dags att titta närmare på veven, som ev får lite kärlek / balansering.
En rundvev från t ex Rito vore ju kul men de har numera ruggiga problem med obalans  Har tidigare gått att varva 19000 rpm med deras vevar.
Många har istället gått över till vanlig vev från Jasil.

Post's attachments

Avgas port.jpg, 493.45 kb, 1632 x 918
Avgas port.jpg 493.45 kb, 144 downloads since 2022-01-12 

Cylinder portar.jpg, 470.25 kb, 1632 x 918
Cylinder portar.jpg 470.25 kb, 133 downloads since 2022-01-12 

Insug 60cc.jpg, 410.46 kb, 1632 x 918
Insug 60cc.jpg 410.46 kb, 150 downloads since 2022-01-12 

Sachs avgas Jamarcol.jpg, 599.06 kb, 1959 x 1102
Sachs avgas Jamarcol.jpg 599.06 kb, 140 downloads since 2022-01-12 

Topp cyl.jpg, 387.17 kb, 1828 x 1029
Topp cyl.jpg 387.17 kb, 142 downloads since 2022-01-12 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

39

ICQ/ar

Post's attachments

avgas pipor Romeu.png, 401.04 kb, 559 x 300
avgas pipor Romeu.png 401.04 kb, 142 downloads since 2022-01-12 

Romeu Sachs pipa.jpg, 608.14 kb, 1229 x 1639
Romeu Sachs pipa.jpg 608.14 kb, 140 downloads since 2022-01-12 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

40

Jaha då blir det att kika lite på vevpartiet.

Vissa delar som Sachs själva inte tillverkade gjordes hos Otto (han med fälgarna)
Bland annat fina vevstakar och kolvar. ICQ/bs

Post's attachments

20220115_181420 (2).jpg, 253.32 kb, 1171 x 659
20220115_181420 (2).jpg 253.32 kb, 140 downloads since 2022-02-11 

otto-fuchs.png, 5.95 kb, 900 x 500
otto-fuchs.png 5.95 kb, 125 downloads since 2022-02-11 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

41 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2022-02-12 13:17:09)

Vid balansering av vevaxlar talar man om balansfaktor. Faktorn räknas i procent och ligger ofta mellan 50 och 80 procent beroende på bland annat cylinderns vinkel, motor- och ramkonstruktion.
Det idealiska teoretiska värdet ca 50% men som i praktiken brukar vara något högre.
Om det i detta fall hade varit en 50 cc originalkolv med bara 39 mm diameter hade balansfaktorn hamnat nära 50%. Min cylinder/ kolv är 60cc och 41mm.

På en trimmad Sachsmotor som ska varva över 10 000 rpm brukar man tydligen lägga sig på en balansfaktor på ca 55%.

I korthet går det till så att man mäter den kompletta kolvens vikt, med kolvbult och ringar. Sedan lägger man ihop den vikten med vevstakens vikt när den ligger horisontellt . Den summan ska sedan minskas till den procentsats man vill ha för vevaxeln.

Man kan laborera med olika vikt på kolv, svarva av och ev lätta kolven eller borra ur material i vevaxelns skivor för att få fram en god balansfaktor om det inte stämmer.



(Lånat några bilder från Jim Lundberg/ Classic Motor.)

Post's attachments

moped vevstake viktning.jpeg, 37.02 kb, 585 x 357
moped vevstake viktning.jpeg 37.02 kb, 181 downloads since 2022-02-11 

moppe vevstake balansvikt.jpeg, 34.76 kb, 585 x 403
moppe vevstake balansvikt.jpeg 34.76 kb, 116 downloads since 2022-02-11 

vevaxelbalans11 moped.jpg, 179.03 kb, 800 x 1055
vevaxelbalans11 moped.jpg 179.03 kb, 128 downloads since 2022-02-11 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------