26

https://m.youtube.com/watch?v=L4CoEqm7GVg

/ Martin
Typ1 50,51,52,54,54,55,58
Typ2 51,52,59

27 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2021-12-24 23:45:44)

Allt verkar stämma i aluminiumblocket men passar på att mäta upp allt ändå.
Återkommer till det.

Vevlagren var riktiga SKF i nyskick så de återanvänds men packboxar byts.
Just packboxar är ett het potatis då vissa förespråkar dubbelläppade medan oldschool Sachsproffsen envist kör med enkelläppade. Stålklädda P-boxar ska de vara oavsett.

Ett faktum är att veven definitivt roterar mer trögt med dubbelläppade packboxar. Hmm.

Efter samtal och besök hos proffsen Niltan Nilsson och Sachsgurun Conrad Engström (bror till gamla Västeråsprofilen & VW-fantasten Robert "bagarn" Engström) avgjordes saken.
Enkelläppade blir det absolut.

Dubbelläppade kan ställa till det ordenligt och det kan gå varmt. Riktigt varmt.
Ramlagertapparna kan t om bli blånerade med vevaxelbrott som resultat. ICQ/ai
Se lånad bild.


Dessutom.
Om ramlagertapparna har en något sliten yta blir det svårare att med dubbelläppade justera packboxens läge in eller ut för att få en fräsch yta på veven för packboxen att täta mot.

Post's attachments

20211220_213256 (2).jpg, 308.45 kb, 1568 x 882
20211220_213256 (2).jpg 308.45 kb, 9 downloads since 2021-12-20 

Kilafors vev av (2).jpg, 295.03 kb, 1469 x 827
Kilafors vev av (2).jpg 295.03 kb, 10 downloads since 2021-12-20 

Attachment icon Sachs radialtätning packbox dbl läpp (2).jpg 182.73 kb, 2 downloads since 2021-12-24 

Sachs radialtätning packbox dbl läpp (3).jpg, 119.71 kb, 1136 x 511
Sachs radialtätning packbox dbl läpp (3).jpg 119.71 kb, 3 downloads since 2021-12-24 

Attachment icon Sachs radialtätning packbox dbl läpp.jpg 99.73 kb, 2 downloads since 2021-12-24 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

28

Kanske den bästa Hassan av alla.
Mannen med den ljuva stämman är Sofia Hogs legenden Leif "Fladder" Eklund  VIF.

Ett annat tufft gäng var Ond Moped. Medlemmarna hade virkade västar... ICQ/ag

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

29

Phileas Fogg skrev:

Kanske den bästa Hassan av alla.
Mannen med den ljuva stämman är Sofia Hogs legenden Leif "Fladder" Eklund  VIF.

Ett annat tufft gäng var Ond Moped. Medlemmarna hade virkade västar... ICQ/ag


Annars har Demian en tuff mopedklubb om ingen av dom andra 2 släpper in dig  ICQ/bs

/ Martin
Typ1 50,51,52,54,54,55,58
Typ2 51,52,59

30

Phileas Fogg skrev:

Allt verkar stämma i aluminiumblocket men passar på att mäta upp allt ändå.
Återkommer till det.

Vevlagren var riktiga SKF i nyskick så de återanvänds men packboxar byts.
Just packboxar är ett het potatis då vissa förespråkar dubbelläppade medan oldschool Sachsproffsen envist kör med enkelläppade. Stålklädda P-boxar ska de vara oavsett.

Ett faktum är att veven definitivt roterar mer trögt med dubbelläppade packboxar. Hmm.

Efter samtal och besök hos proffsen Niltan Nilsson och Sachsgurun Conrad Engström (bror till gamla Västeråsprofilen & VW-fantasten Robert "bagarn" Engström) avgjordes saken.
Enkelläppade blir det absolut.

Dubbelläppade kan ställa till det ordenligt och det kan gå varmt. Riktigt varmt.
Ramlagertapparna kan t om bli blånerade med vevaxelbrott som resultat. ICQ/ai

Conrad är verkligen duktig. Det räcker egentligen inte med duktig. Han är fenomenal. Det är inte många grejor han inte vet som är värda att ha koll på när det gäller motorer och 2-taktare i synnerhet..
Se lånad bild.


Dessutom.
Om ramlagertapparna har en något sliten yta blir det svårare att med dubbelläppade justera packboxens läge in eller ut för att få en fräsch yta på veven för packboxen att täta mot.

31 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2021-12-24 23:47:02)

masen skrev:

Conrad är verkligen duktig. Det räcker egentligen inte med duktig. Han är fenomenal. Det är inte många grejor han inte vet som är värda att ha koll på när det gäller motorer och 2-taktare i synnerhet..

Jo Conrad är verkligen kung, fantastiskt trevlig och extremt kunnig.
Skruvat Sachs sedan 1961 och även tävlat med diverse tvåhjulingar.
Otroligt mycket trix och fix han har i rockärmarna.

Som en Gösta Rustas men på tvåtaktare.



Här på sin vassa E-type med Sachs 50- 6 b GS. Den värsta 50 kubikaren som Sachs byggde.

Post's attachments

Conrad E-type.jpg, 544.62 kb, 1469 x 827
Conrad E-type.jpg 544.62 kb, 10 downloads since 2021-12-21 

Conrads kalasklister E-type.jpg, 53.13 kb, 473 x 568
Conrads kalasklister E-type.jpg 53.13 kb, 3 downloads since 2021-12-24 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

32 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2021-12-22 00:41:24)

Svensksålda mopeder var verkligen hopplöst svaga och slöa, begränsade till 0,8-1 Hk och
med en hel del begränsningar och strypningar.
Tittar man på de som såldes Tyskland, Portugal och t om Norge var det annorlunda.
De hade ofta 4,5 och 6 växlade maskiner på allt mellan 1,6 upp till ca 7 Hk.

Sneglar man på de vassare motorerna som Sachs 50S, 50RS, 50EKF och 501/4 som t ex satt i en del knattekrossmaskiner upptäcker man stora skillnader i utformning av t ex spolkanalerna/färskgaskanalerna i blocket jämfört med de slöa Svenska motorerna.


Här exempel på min Sachs 50/3 i original och med en fullständigt katastrofal spolkanal. ICQ/aq
Likt "stoppklossar och hyllor" under pinnskruvarna i kanalen istället för en mjuk fin kanal upp mot cylindern.

Post's attachments

20211220_125844.jpg, 280.56 kb, 1469 x 827
20211220_125844.jpg 280.56 kb, 6 downloads since 2021-12-21 

Spolkanal mag og 1.jpg, 379.8 kb, 1469 x 827
Spolkanal mag og 1.jpg 379.8 kb, 6 downloads since 2021-12-21 

Spolkanal mag og 2.jpg, 453.97 kb, 1632 x 918
Spolkanal mag og 2.jpg 453.97 kb, 7 downloads since 2021-12-21 

Spolkanal mag.jpg, 273.84 kb, 1632 x 918
Spolkanal mag.jpg 273.84 kb, 6 downloads since 2021-12-21 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

33 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2021-12-22 00:35:06)

Och så här kan spolkanalerna  se ut i de kraftigare motorerna original från fabrik.
T ex Sachs 50S, 50EKF osv.  En otroligt stor skillnad som synes.

Post's attachments

Sachs 50 S motor (2).jpg, 371.76 kb, 1456 x 708
Sachs 50 S motor (2).jpg 371.76 kb, 7 downloads since 2021-12-21 

Sachs 50 S.jpg, 106.16 kb, 691 x 558
Sachs 50 S.jpg 106.16 kb, 7 downloads since 2021-12-21 

Sachs EKF block (3).jpg, 51.12 kb, 276 x 276
Sachs EKF block (3).jpg 51.12 kb, 6 downloads since 2021-12-21 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

34 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2021-12-22 19:01:28)

Spolkanalerna kan med fördel modifieras för att få en mjukare kanal och en mer harmonisk gång. Det ger en ökad effekt tack vare att flödet av färskgaser i vevhuset blir bättre.

Eventuellt får jag bredda avgasporten någon millimeter dock är den riktig bra som den är.
Många bäckar små .....

Andra Sachstrimmare har använts sig av Biltemas kemisk metall eller Plastic Paddings.
Dock känns det tryggare att använda JB weld high heat till detta.

Började med att slipa ner "ryggen" på klossen mitt i spolkanalen och sedan glasblästra och tvätta med aceton för bästa fäste. Sedan är det bara att kleta på.
Rätt nöjd med resultatet, lite finputs återstår och att matcha kanalen mot cylinderns kanaler.


Med detta bestämdes att det blir en snäll motor och en elakare med magnesiumblocket som har en cool grå-svart oxidering, Jag har ändå i princip alla delar till båda motorerna,

Post's attachments

20211220_125618 (2).jpg, 485.83 kb, 1632 x 918
20211220_125618 (2).jpg 485.83 kb, 9 downloads since 2021-12-22 

20211220_125618 (3).jpg, 397.49 kb, 1469 x 827
20211220_125618 (3).jpg 397.49 kb, 7 downloads since 2021-12-22 

Spolkanal mag mod 1.jpg, 286.14 kb, 1469 x 827
Spolkanal mag mod 1.jpg 286.14 kb, 6 downloads since 2021-12-22 

Spolkanal mag mod ff.jpg, 362.14 kb, 1469 x 827
Spolkanal mag mod ff.jpg 362.14 kb, 9 downloads since 2021-12-22 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

35

Ägaren till detta gillar Sachs ...... ICQ/ai
(lånad bild)

Post's attachments

Sachs motorer.jpg, 79.9 kb, 850 x 960
Sachs motorer.jpg 79.9 kb, 7 downloads since 2021-12-22 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

36

tja detta är ju iofs inte din knallert men.. en sachs motoriserad ..sak
https://f30.bimmerpost.com/forums/attachment.php?attachmentid=2733916&d=1635886041
rå på något sätt... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

37 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2021-12-23 22:21:14)

ICQ/ay

Post's attachments

Mentor 55.jpeg, 240.41 kb, 1632 x 918
Mentor 55.jpeg 240.41 kb, 8 downloads since 2021-12-23 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

38

ICQ/bq

Snart jul och dags för granen.

Post's attachments

Sachs Julgran.jpg, 176.91 kb, 1469 x 827
Sachs Julgran.jpg 176.91 kb, 7 downloads since 2021-12-23 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

39 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2022-01-13 11:17:51)

Kikat på delarna som följde med i bytet.
Allt ser mycket bra ut och är nog bara avgasporten som eventuellt får putsas lite.

Likadana grejer är bromsade till 6,9-7,3 Hk och det räcker (nog) gott och väl.
Högre effekt så räcker förmodligen inte tre växlar till men är ganska enkelt att bygga om till fyra växlar.   Vi får väl se hur det blir efter utvärdering. ICQ/ag

Det blir nog annat avgas till detta,  lär ju göra en hel del.
En kille i Portugal  bygger pipor på beställning.

Snart dags att titta närmare på veven, som ev får lite kärlek / balansering.
En rundvev från t ex Rito vore ju kul men de har numera ruggiga problem med obalans  Har tidigare gått att varva 19000 rpm med deras vevar.
Många har istället gått över till vanlig vev från Jasil.

Post's attachments

Avgas port.jpg, 493.45 kb, 1632 x 918
Avgas port.jpg 493.45 kb, 2 downloads since 2022-01-12 

Cylinder portar.jpg, 470.25 kb, 1632 x 918
Cylinder portar.jpg 470.25 kb, 3 downloads since 2022-01-12 

Insug 60cc.jpg, 410.46 kb, 1632 x 918
Insug 60cc.jpg 410.46 kb, 2 downloads since 2022-01-12 

Sachs avgas Jamarcol.jpg, 599.06 kb, 1959 x 1102
Sachs avgas Jamarcol.jpg 599.06 kb, 1 downloads since 2022-01-12 

Topp cyl.jpg, 387.17 kb, 1828 x 1029
Topp cyl.jpg 387.17 kb, 5 downloads since 2022-01-12 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

40

ICQ/ar

Post's attachments

avgas pipor Romeu.png, 401.04 kb, 559 x 300
avgas pipor Romeu.png 401.04 kb, 3 downloads since 2022-01-12 

Romeu Sachs pipa.jpg, 608.14 kb, 1229 x 1639
Romeu Sachs pipa.jpg 608.14 kb, 1 downloads since 2022-01-12 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------