michaelth skrev:sååå mao blir den o original då alla hade trampor för att klassas in som mofa dvs motor farad. moped =kick och mer effekt är ju en annan #skatteklass# #körkortsklass#
hur med fotpinnar/bromspedal. blir det en skvader modell dvs anpassad från något nyare?? "vassare"
Jag har deffinitivt inget mot kustom byggen.. så ingen fara med det.. men vet att man ibland kan få ett slag över örat om man "förstör" en "original" vad det nu än är.. och ger sin personliga tolkning av den..
så vi får väl vänta lite...
Fast jag misstänker den e redan klar....så detta e som en adventskalender...
Men Micke då...ORIGINAL ?
Det fina i kråksången är att mopeder före 1960 inte har något typgodkännande.
Så antingen anger man ramnummer eller motornummer.
Högst 2 växlar är tillåtet men det stämmer inte med verkligheten då flakmopeder fanns som 3 växlade hand och trampor, likaså Forshaga chopper och seniormopeder/ partner som också hade högre effekt original och elstart eller dragstart.
En moped nyare än 1960 får man egentligen inte göra något med alls.
Inte ens byta styre. Allt måste stämma med typgodkännande / typskylt.
Min gamla motor var på 1,6 Hk så även den är att anse som trimmad.
Liksaså ställbart munstycke = trim.
Det är alltså lika olagligt att köra med 1,6 Hk som t ex 7, 8 eller 12 Hk.
Max 1 Hk är tillåtet i Sverige i denna mopedklass.
Nåja, Nu till grejerna jag bytte till mig.
Ett gammalt magnesiumblock och ett lite nyare (-70 tal) aluminiumblock samt mycket grejer till.
17mm vevaxlar (2 växlade har 15mm vev)
Komplett med växelkåpor, vxl mekanik och två Bing 17 kyrkport.
Tiveden S3 60cc cylinder /41 mm. 32mm krök /Jamarcol avgas mm mm.
Mumsig Sachs verktygstavla som absolut inte var till salu..
Post's attachments
3 växlat x.jpg 521.27 kb, 138 downloads since 2021-12-18
Sachsverktyg.jpg 469.83 kb, 138 downloads since 2021-12-18
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------