1 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2021-12-18 20:23:15)

Under en Smålandsresa passsade jag på att ta hem en gammal gubbmoppe.
En ovanligare sak som nog inte såldes ny i Sverige, nämligen en Schminke Mentor 1955.

Moppen har trampor och handväxel med bara två växlar så det måste ju ändras omgående.
Väl hemma öppnades maskinen och det såg inte så roligt ut. Men...

Post's attachments

agaton sachs-och mopedmysteriet.jpg, 240.7 kb, 1120 x 883
agaton sachs-och mopedmysteriet.jpg 240.7 kb, 146 downloads since 2021-12-17 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2021-12-18 00:08:27)

ICQ/ad

Post's attachments

20210723_153837 (2).jpg, 727.48 kb, 1959 x 1102
20210723_153837 (2).jpg 727.48 kb, 146 downloads since 2021-12-17 

20210723_154445 (2).jpg, 732.71 kb, 1959 x 1102
20210723_154445 (2).jpg 732.71 kb, 133 downloads since 2021-12-17 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3

Hmm stelbens ram... ser ut som hela bakramen e bultad ..
och fjädrad framgaffel minsann..
undrar om denna gråa kulören e original..
Ser liten och kompakt ut.. ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Micke den är helt original och på hela 1,6 Hk till skillnad mot de som såldes i Sverige som oftast låg på 0,8-1 Hk. Den är vit och ja en riktigt smidig sak.  ICQ/ay


Började med att kika under transmissionskåpan. Oj vad det såg ut.
Typisk Sachsgegga som påminner om kaffesump.

Post's attachments

20210725_164329 (2).jpg, 591.39 kb, 1959 x 1102
20210725_164329 (2).jpg 591.39 kb, 130 downloads since 2021-12-17 

20210725_165342 (2).jpg, 426.38 kb, 1176 x 662
20210725_165342 (2).jpg 426.38 kb, 129 downloads since 2021-12-17 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

5 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2021-12-18 14:18:33)

ICQ/ai

Bara att konstatera att motorn sett bättre dagar.

Post's attachments

20210725_165335 (2).jpg, 718.78 kb, 1632 x 918
20210725_165335 (2).jpg 718.78 kb, 150 downloads since 2021-12-17 

20210807_175736 (3).jpg, 772.12 kb, 1469 x 827
20210807_175736 (3).jpg 772.12 kb, 146 downloads since 2021-12-17 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

6

Ska det vara på detta viset ICQ/bw  har den stått i ett dike.. eller brukar det bli såhär..... ser ju ut som inuti en mortorsåg... ICQ/bn

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2021-12-22 13:27:03)

Micke,, nää inte ska det se ut så men tyvärr väldigt vanligt pga slarv med oljebyte, kondens och vatten. Ofta är också oljepluggens lilla ventilationshål igensatt så det aldrig luftar ur.

Sachsmotorerna behöver täta oljebyten och exakt 2 dl olja av rätt sort.
I detta fall är det även totalt slutkörda och uppbrända lameller som ställt till det.

Så vad göra..
Jo, jag  tog kontakt med en Sachsfantast som har mängder med motorer och delar och som blev väldigt intresserad av min udda 1,6 Hk motor med tillhörande original 12mm Bingförgasare av padd-modell.

Slutade med att vi gjorde ett byte.
Han fick alla mina tramp / 2 växlade delar, och jag fick i stort sett två kompletta 3 växlade motorer med kick. Tack för det.  ICQ/bp

Han föredrar tydligen de äldre med trampor och handväxel och var lika nöjd med bytet som jag.

Så iväg med alla trampmotordelarna på bilderna nedan.

Fortsättning följer...

Post's attachments

20210824_153030.jpg, 466.96 kb, 1469 x 827
20210824_153030.jpg 466.96 kb, 137 downloads since 2021-12-18 

20210824_153042.jpg, 418.6 kb, 1469 x 827
20210824_153042.jpg 418.6 kb, 139 downloads since 2021-12-18 

20210824_160127.jpg, 481.65 kb, 1469 x 827
20210824_160127.jpg 481.65 kb, 147 downloads since 2021-12-18 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

8

Skicka dit en zündappmotor istället! Betydligt lättare att viktkompensera.....  ICQ/ag

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

9

sååå mao blir den o original då alla hade trampor för att klassas in som mofa dvs motor farad. moped =kick och mer effekt  är ju en annan #skatteklass#  #körkortsklass#

hur med fotpinnar/bromspedal. blir det en skvader modell dvs anpassad från något nyare?? "vassare" ICQ/ad
Jag har deffinitivt inget mot kustom byggen.. så ingen fara med det.. men vet att man ibland kan få ett slag över örat om man "förstör" en "original"  vad det nu än är.. och ger sin personliga tolkning av den..

så vi väntar väl..

Fast jag misstänker den e redan klar....så detta e som en adventskalender...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2021-12-18 20:16:46)

50 split skrev:

Skicka dit en lappmotor istället! Betydligt lättare att viktkompensera.....  ICQ/ag

Du kan vara viktkompenserad.. ICQ/ae

Aha du menar att Zündapp är för tjockisar.  ICQ/ag

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

11 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2021-12-18 20:03:16)

michaelth skrev:

sååå mao blir den o original då alla hade trampor för att klassas in som mofa dvs motor farad. moped =kick och mer effekt  är ju en annan #skatteklass#  #körkortsklass#

hur med fotpinnar/bromspedal. blir det en skvader modell dvs anpassad från något nyare?? "vassare" ICQ/ad
Jag har deffinitivt inget mot kustom byggen.. så ingen fara med det.. men vet att man ibland kan få ett slag över örat om man "förstör" en "original"  vad det nu än är.. och ger sin personliga tolkning av den..

så vi får väl vänta lite...

Fast jag misstänker den e redan klar....så detta e som en adventskalender...


Men Micke då...ORIGINAL ?  ICQ/ag


Det fina i kråksången är att mopeder före 1960 inte har något typgodkännande.

Så antingen anger man ramnummer eller motornummer.
Högst 2 växlar är tillåtet men det stämmer inte med verkligheten då flakmopeder fanns som 3 växlade hand och trampor, likaså Forshaga chopper och seniormopeder/ partner som också hade högre effekt original och elstart eller dragstart.

En moped nyare än 1960 får man egentligen inte göra något med alls.
Inte ens byta styre. Allt måste stämma med typgodkännande / typskylt.

Min gamla motor var på 1,6 Hk så även den är att anse som trimmad.
Liksaså ställbart munstycke = trim.

Det är alltså lika olagligt att köra med 1,6 Hk som t ex 7, 8  eller 12 Hk.
Max 1 Hk är tillåtet i Sverige i denna mopedklass.


Nåja, Nu till grejerna jag bytte till mig.
Ett gammalt magnesiumblock och ett lite nyare (-70 tal) aluminiumblock samt mycket grejer till.
17mm vevaxlar (2 växlade har 15mm vev)
Komplett med växelkåpor, vxl mekanik och två Bing 17 kyrkport.
Tiveden S3 60cc  cylinder /41 mm. 32mm krök /Jamarcol avgas  mm mm.


Mumsig Sachs verktygstavla som absolut inte var till salu..

Post's attachments

3 växlat x.jpg, 521.27 kb, 1469 x 827
3 växlat x.jpg 521.27 kb, 138 downloads since 2021-12-18 

Sachsverktyg.jpg, 469.83 kb, 1469 x 827
Sachsverktyg.jpg 469.83 kb, 138 downloads since 2021-12-18 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

12 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2021-12-18 20:06:27)

ICQ/af

Post's attachments

Micke nyfiken.jpg, 517.99 kb, 1469 x 827
Micke nyfiken.jpg 517.99 kb, 136 downloads since 2021-12-18 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

13

ICQ/bs

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2021-12-19 13:22:25)

Upptäckte vid lite mockup att det blir fasligt trångt för luftburken vid ramen.
Cylindern är betydligt biffigare än den lilla päronhistorien som satt original.
Och då är ändå inte insugspackningen på 5 mm monterad.
Gillar luftburken med stos för riktigt luftfilter så den får vara kvar.
Hmm.

Även växelkåporna behövde lite översyn, kedjan kan ställa till det och slår sönder massor.
Finns nytillverkade kåpor i aluminium men roligare med en gammal i magnesium.

Lösningen heter i båda fallen JB Weld high heat (kemisk metall)
En fantastisk trolleriprodukt.

Post's attachments

Luftburk tajt.jpg, 454.56 kb, 1469 x 827
Luftburk tajt.jpg 454.56 kb, 147 downloads since 2021-12-18 

Motor luftburk mockup 3.jpg, 249.64 kb, 962 x 541
Motor luftburk mockup 3.jpg 249.64 kb, 129 downloads since 2021-12-18 

Motor mockup 1.jpg, 447.57 kb, 1469 x 827
Motor mockup 1.jpg 447.57 kb, 146 downloads since 2021-12-18 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

15 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2021-12-18 23:47:41)

ICQ/bm

Post's attachments

JB Weld h h.jpg, 736.21 kb, 1959 x 1102
JB Weld h h.jpg 736.21 kb, 143 downloads since 2021-12-18 

Kåpa kaputt.jpg, 486.57 kb, 774 x 1032
Kåpa kaputt.jpg 486.57 kb, 137 downloads since 2021-12-18 

Kåpa laga.jpg, 513.63 kb, 1469 x 827
Kåpa laga.jpg 513.63 kb, 130 downloads since 2021-12-18 

Laga vxl kåpa.jpg, 384.37 kb, 1469 x 827
Laga vxl kåpa.jpg 384.37 kb, 137 downloads since 2021-12-18 

Vxlkåpa fix.jpg, 478.52 kb, 1469 x 827
Vxlkåpa fix.jpg 478.52 kb, 129 downloads since 2021-12-18 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

16 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2021-12-19 13:03:58)

Sachs lösning med gängor direkt i magnesium kanske inte är optimal.
Det är en del påfrestning med mekanikens rörliga delar ut till växelspaken.
Plastade dit pinnskruvar med JB weld istället.
Således mutter på ovansida växelmekaniken, justeringen blir densamma.

Post's attachments

Kåpa lagad c.jpg, 398.12 kb, 1469 x 827
Kåpa lagad c.jpg 398.12 kb, 129 downloads since 2021-12-19 

Kåpa lagad c.jpg, 536.81 kb, 1469 x 827
Kåpa lagad c.jpg 536.81 kb, 133 downloads since 2021-12-19 

Kåpa lagad g.jpg, 372.36 kb, 1306 x 735
Kåpa lagad g.jpg 372.36 kb, 147 downloads since 2021-12-19 

Vxl kåpor x2.jpg, 577.74 kb, 1469 x 827
Vxl kåpor x2.jpg 577.74 kb, 140 downloads since 2021-12-19 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

17 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2021-12-19 13:05:55)

Som sagt, det blev trångt för luftburken vid ramen så den blev att modifiera en del.
Kapade ur en bit som vändes uppochner samt snittade i bakkant för att få tillräcklig frigång.
Plastades ihop med JB weld.

Post's attachments

Luftburk fixad 2.jpg, 309.6 kb, 1469 x 827
Luftburk fixad 2.jpg 309.6 kb, 134 downloads since 2021-12-19 

Luftburk fixad s.jpg, 341.71 kb, 1469 x 827
Luftburk fixad s.jpg 341.71 kb, 134 downloads since 2021-12-19 

Luftburk fixad.jpg, 336.73 kb, 1469 x 827
Luftburk fixad.jpg 336.73 kb, 133 downloads since 2021-12-19 

Luftburk kapad d.jpg, 286.35 kb, 1469 x 827
Luftburk kapad d.jpg 286.35 kb, 145 downloads since 2021-12-19 

Luftburk snittad.jpg, 396.8 kb, 1469 x 827
Luftburk snittad.jpg 396.8 kb, 143 downloads since 2021-12-19 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

18

Till slut fick burken plats och passar numera som handsken under ramen.

Post's attachments

Luftburk fixad 3 (2).jpg, 291.14 kb, 1469 x 827
Luftburk fixad 3 (2).jpg 291.14 kb, 136 downloads since 2021-12-19 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

19 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2021-12-20 23:43:40)

Om originalmotorn såg risig ut ser de 3 växlade desto bättre ut.
Riktigt trevligt..
Upptäckte en intressant modifering i ena blocket för att leda in mer olja till växellådans sida. (vänster)

Original är det bara ett litet hål i höger blockhalva in till kickaxel och växelsidan där oljan skvätter in från kopplingstrumman /lamellkorgen. Inte speciellt lyckad konstruktion.
Så att blueprinta lite genom att slipa upp en slits hjälper avsevärt.

Problem som kan uppstå vid dåligt smord kickaxel är att man "kickar luft" utan att de riktigt greppar.

Post's attachments

Alu block isär.jpg, 499.21 kb, 1469 x 827
Alu block isär.jpg 499.21 kb, 136 downloads since 2021-12-19 

Block oljehål (2).jpg, 435.7 kb, 1200 x 675
Block oljehål (2).jpg 435.7 kb, 140 downloads since 2021-12-19 

Olja kanal.jpg, 134 kb, 630 x 473
Olja kanal.jpg 134 kb, 137 downloads since 2021-12-19 

Olje slits x.jpg, 154.05 kb, 662 x 373
Olje slits x.jpg 154.05 kb, 137 downloads since 2021-12-19 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

20 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2021-12-20 00:13:12)

ICQ/bs

Inget att anmärka på.
Varken glapp i vev eller slitna axlar och ett overkligt fräscht block.

Post's attachments

Alu block.jpg, 586.52 kb, 1469 x 827
Alu block.jpg 586.52 kb, 134 downloads since 2021-12-19 

Alu vxl block.jpg, 578.05 kb, 1469 x 827
Alu vxl block.jpg 578.05 kb, 122 downloads since 2021-12-19 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

21

Projekttråd från Mr. Phileas Fogg  ICQ/ai Bra jobbat  ICQ/bf

22

GB skrev:

Projekttråd från Mr. Phileas Fogg  ICQ/ai Bra jobbat  ICQ/bf

Han har fallit in i hipsterträsket å tjackat moppe på äldre dagar... #gubbkris #dalarna #tunnhårigtunderhjälmen

ICQ/ag  ICQ/bj

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

23

50 split skrev:
GB skrev:

Projekttråd från Mr. Phileas Fogg  ICQ/ai Bra jobbat  ICQ/bf

Han har fallit in i hipsterträsket å tjackat moppe på äldre dagar... #gubbkris #dalarna #tunnhårigtunderhjälmen

ICQ/ag  ICQ/bj

Åfanken. E det därför jag börjar bli tunnhårig.. har ju kvar mina moppar sedan 15 års åldern... + fler... ICQ/ah

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

24 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2021-12-20 23:42:52)

50 split skrev:
GB skrev:

Projekttråd från Mr. Phileas Fogg  ICQ/ai Bra jobbat  ICQ/bf

ICQ/ay


Han har fallit in i hipsterträsket å tjackat moppe på äldre dagar... #gubbkris #dalarna #tunnhårigtunderhjälmen

ICQ/ag  ICQ/bj

Sägs ju att man går i barndom när man blir till åren och både GB och jag är ju minst 30+.
Å andra sidan köpte jag min första bubbla innan mopedåldern.

Dock samlar jag inte på trehjuliga seniormopeder.. host host. ICQ/ag

#visombehöverstödhjul #cageswampmoppers #vägramössainomhus

Post's attachments

Sommar i Sarek.jpg, 546.62 kb, 1716 x 1140
Sommar i Sarek.jpg 546.62 kb, 131 downloads since 2021-12-20 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

25

ICQ/ay

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)