Tja livet e lite på paus.. har gjort ytterst lite.. förutom jobbet.. rasta hundar äta sova..
en liten update blev det..
Jag (med hjälp)hämtade hem en Subaru Legasy 2.2 med 136 hk,Dvs en komplett fungerande bil för 1500kr.. i helgen som längre fram kommer att få donera motor till bussen..hur med växellåda är inte klart då det finns flera vägar att gå.
tex.
091 låda dvs en jag redan har, med en adapterplatta och ett omsvarvat vw svänghjul vw koppling och den ganska så klena original startmotorn.
eller en nykopplings kåpa som man byter ut på 091 lådan. subaru svänghjul och startmotor, med vw lamell.
Eller en 5 växlad låda från wasserboxer med nämda kåpa subaru svänghjul och startmotor, med vw lamell.
Eller en renault låda som man byter ut kopplings kåpan på,till passande subaru och vänder kronhjulet/diff.
Eller det mest kostsamma men lämpligaste för motorn dvs utväxlings förhållanden...
Att använda original subba växellådan, byta kronhjul och pinjongdrev, spärra så den blir 2 hjulsdriven, montera driv flänsar för vw drivaxlar..$
att jag kommer att byta ut motorn e ganska hundra.. sen vägen dit kostar mellan 6k till ca 15k beroende på växellåds alternativ..minnst.
tanken har väl varit att först besiktiga med en hederlig luftkyld spis.dvs den ASmotor som troget drog hem bussen från Gotland, sen göra konverteringen, Sfro besiktning och regbesiktning ...... något senare.. dvs när det behövs efter 2 år ..då hinner man prova ut lite
..och kanske suget blir till en större maskin.
Visst subban jag köpte e ju inte jätte ny men jag kan kolla lite.. den e ju fulsketen med allt lull lull Ac system el-hissar el-lucka central-lås tilltratt dvs det finns en hel del "matnyttigt".
Hemtransporten löstes genom den vänliga hjälpen av Jörgen Henrysson/rödeby som var behjälplig med E kort vw t5 med släp, han e ytterligare en glad vw entusiast. han hade visst som mest 43 vw bubblor
tills någon miljö nisse sa ifrån.. nu e det bara blandade högar kvar..
sen har jag suttit här i tysthet då frun försöker sova och pillat med lödkolv lysdioder och husnummret till brevlådan i form av ett internt belyst hjärta.. frun tycker det ser trevligt ut.. och e hon nöjd är mycket lättare. toffel nädå
men hon har ju nästan samma lön som jag, så hon dra deffinitivt sitt strå till hem stacken..
Sen angående det Engelska hjulet..suck..
I em. pressade/bockade jag bitarna som blir takbotten /innerdel (ytter och innervarv) i 5 mm domex plåt.. tog en liten stund då det e styv skit..många knäck blev det..
Jag får c när/om jag orkar lägga in bilder..
Min far e fortfarande inte hemkommen från sjukstugan och man/jag vet inte om han kommer att göra det. är jätte jobbigt att ta en dag i sänder,, men när föräldrarna är över 80 så är det visst så..
men det känns inte speciellt roligt.. man /jag tänker på det mer eller mindre hela tiden.
hejs..
Ps.
ni som läser får gärna säga/skriva något.. om jag inte får något tillbaka behöver jag inte skriva och förhoppningen e att någon annan har någon nytta glädje av det jag hamrar fram... jag uppskattar att få "feedback" jag skulle inte kunna göra mitt jobb om inte mina kollegor gav det.. och detta e lite som ett jobb oxå.fast dåligt betalt
Ds.
Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(