1 Senaste redigerad av michaelth (2013-12-14 20:05:33)

Denna Bay köptes på 80 talet av min fadder onkel Göran , då han jobbade i England.. när han reste hem till sverige -86 åkte den med,men den drabbades av tappad ventil ..den övertogs av Görans bror Rikard och bogserades från kosta till Gotland där den fick en AD motor monterad från en 1303.a som frontat.. sen kördes den  fram till -98 då olje läckage från maskinen gav den parkering tills i helgen, tanken var ett ev byte till en volflo b 20 motor eller någon disel morot.... i påskas fick jag den till skänks.   http://www.forumbilder.se/images/2e12011110058e527.jpg bussen är inredd med en ganska så opraktisk camping  inredning som jag kommer att plocka ut.. och ersätta med en mer praktisk dito.. då bussen är högerstyrd, har den skjut dörren på vänster sida.. fundering finns att även sätta en skjut dörr på höger sida..
i helgen åkte jag till ön igen och tog med nya däck på en uppsättning fälgar och montera.. http://www.forumbilder.se/images/cf12011110349510d.jpg
trummor och skivor satt lyckligtvis inte fast... men maskinen brydde sig inte om massor av startgas och nytt batteri utan snurrade runt helt obekymmrat..gaspedalen hade oxå lossnat från golvet och tväraxeln för gasen som löper under golvet har rostat fast.. så lite pyssel finns det..

bussen har rost i främre skärmkanter och något i dörrbottnarna liksom i bakre hörnen och batteri lådorna.. annars ser den ganska så intakt ut http://www.forumbilder.se/images/a412011110917f2c4.jpg men det brukar dyka upp mer.
Efter en snabb avblaskning med regnvatten från en plastbåt som låg vid sidan vart den lite renare..
Då jag förtvivlat försökt att få hyra ett släp, men misslyckats pga folkrejs tävling på ön, så var goda råd dyra.. lyckligtvis skulle det visa sig att den närmaste grannen mindre än 1 km bort hade ett släp, som vi fick låna gratis.. smugglade ner en hundring i hans hand som han protesterande tog imot.http://www.forumbilder.se/images/df12011111141b5df.jpg
http://www.forumbilder.se/images/cf1201111172140ed.jpg
på hemresan passerades bla Gotland ring där bla ett gäng porschar fajtades... en såg jag på biltransport senare i visby..http://www.forumbilder.se/images/a4120111119362d27.jpg
http://www.forumbilder.se/images/74120111123057e90.jpg styrhuset
http://www.forumbilder.se/images/38120111124559609.jpg min gamle far inspekterar camping inredningens finnesser..suck..
http://www.forumbilder.se/images/c9120111128149b84.jpg

bussen kommer att få vila sig tills jag får ett ryck och kör dom 18 milen till oskarshamn och tar färjan över.. blir förmodligen att jag monterar en helfrisk utbytes motor jag har liggande,så länge och renoverar den som sitter i..förövrigt en utbytes motor ICQ/ad ..eller om någon annan lämplig snurra dyker upp..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

2

Kul med en spegelvänd buss, lite onödigt, men kul! Personligen blir jag mest nyfiken på pop-up:en, ser ut som det skulle kunna vara en Devon-inredning med tanke på att den kommer från engländska öarna. Fälls taket åt sidan eller rakt uppåt? Sidofönstrena bak ser ju konstiga ut också, kanske var det en panel från början? Vore intressant att se den opraktiska inredningen, kanske är det en komplett Devon-camper?

Kommer följa detta med stort intresse!  ICQ/ab

"Rostlagning" har sommaruppehåll... ett tag till

3

Fan så cool! Lycka till  ICQ/ag

4 Senaste redigerad av michaelth (2011-05-12 18:11:11)

hjulhållaren i fronten e i alla fall engelsk ICQ/ab
http://www.forumbilder.se/images/dc2201150419Pbbc6.jpg
i höger sidan sitter det ett glasjallusi/vädrings fönster bestående av härdade glasbitar.
http://www.forumbilder.se/images/842201150607P8562.jpg
detta är skåpet som sitter direkt innanför skjut dörren bakom passagerar stolen.. det har en ventilerad sits och ett uttag för en slang?? och en påfyllnads behållare?? det sitter en tank under bilen om det är spillvatten eller friskvatten vet ej. toa??. innanför detta skåpet en sittbänk med en lucka i golvnivå http://www.forumbilder.se/images/402201150830P9894.jpg
denna bilden visar samma låga bänk som nu huserar ett av dom gamla hjulen, på väggen är fäste för bordet som kan hakas fast på väggen eller ställas tex ute fristående med 4 ben.. bordet ligger under det bakre delen av taket i ett takhängt skåp.tyvärr felar dom 4 benen.
http://www.forumbilder.se/images/4d2201163255P4d49.jpgobs extra utrustningen i form av barometer..regn=sova länge sol=blir varmt öppna vädrings fönstret och sen  sova länge.. Default/lol ett quarts ur och en läslampa(kartläsarlampa för baksätes piloter) bakom bordet en fast hurts med en nerfällbar skiva som fyller ut golv ytan.vid uppfällt läge kan man komma åt tvättenheten dvs vasken i den bakre  delen i mitten
bekvämlighets inrättningen består av luckfast spegel, en liiiten propp fastsatt i en kedja en pip som skall sitta i kopplingen i bakkant av vasken  och generösa diskavställnings ytor. extra utrustning en nagelborste..under vasken 2 luckor för tex porslin diskmedel tandborste osv.
http://www.forumbilder.se/images/9f2201164009P5cb2.jpg
tillhöger om tvätt/diskbänken dvs bilens vänstra sida en toppmatad förvaring med gasflask utrymme
observera användadet av ädelträ (ekfanner) http://www.forumbilder.se/images/8f2201164336Pb95a.jpg
matlagnings enheten består av en 3 lågig gasol brännare sittande i skåpet med asbest på ömse sidor och stucke plåt under locket.. locket kan förövrigt spärras upp mot rutan med en liten vrid moj..http://www.forumbilder.se/images/e82201164748P476a.jpg
under spisen finns ett skåp som msn kommer åt från dörr hålet.
vid bäddning fälls piano gångjärns försedda plattor in från alla håll och täcker upp golvytan i sittbänks nivå sen läggs sittdynor/ryggdynor ut och det finns säng yta.
alla trä ytor är i mycket sunkigt skick.. om man slipar och förnissar om går nog 75 % att rädda. några av skivorna som skall fällas in för att skapa sängen felar. sen kan man inte komma fram mellan stolarna.
det finns även sov möjligheter i form av fästen för hängmattor dels över förarutrymmet genom att haka fast i a och b stolten 2 rör med tyg på och uppe i taket under det uppfällbara glasfibertaket.
tak enheten hissas /trycks upp och dom 4 rören förlängs genom instuckna rör och låses fast med vingmutterförsädda bultar.
I bagaget ICQ/ad
över motorn finns det plats för ett reserv hjul liggande, som delvis går in i skåpet under vasken, och en liten garderob på h sida.

varför är detta opraktiskt.. tja min fru och jag  har 2 stora(hyfsat) hundar dom skall med, så min tanke är 2 nya skåp ett bakom varje stol ena innehållande vattendunk och vask + mindre lådhurts den andra innehållande gastub litet kylskåp och brännaren på topp en sittbänk i bakant med förvaring i med en rockenroll sits/säng, vägghängt bord och en garderobs enhet vid sidan av sängen..
sen givetvis öppet mellan stolarna så hundarna kan lägga sig där dom vill..
om någon har bättre förslag berätta gärna..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Ja det är inte säkert att en inredning passar ens smak, men jag skulle höra med engelsmän (på ngt forum) om det är en Devon (eftersom ingen sagt ngt här) och om man är skyldig till att spara/sälja vidare de delar man ev monterar ur? Oavsett om man tänkt följa omgivningens råd eller inte, kan det vara kul att veta, "vad är det för buss jag har?"

Är motorn dålig? Får man föreslå ett byte till typ4? Inga ombyggnationer, fler hästar och mer driftsäkerhet.

"Rostlagning" har sommaruppehåll... ett tag till

6 Senaste redigerad av michaelth (2011-05-13 20:42:18)

tydligen fanns/finns det en tillverkare som heter Holdsworth..  så en tanke är att detta är ett sådant bygge..
angående motorn e jag inte hundra vad jag skall använda.. har visst tänkt på typ 4 motorn.. men då jag inte har en sådan eller en stor ekonomi till att handla bygga en dylik så avvaktar jag och sätter i en "vanlig" 1600 med hundkojja dubbla förknasare och kör så länge..
prio ett är att få den körbar och flyttad från föräldra hemmet hem till blekinge , sen skärmkantsbyte batteri hyll utbyte  total renovering/utbyte av allt i broms väg som behöver det.
sen... funderas det bla i dieselmotor svängen.. har ju några luftkylda vw.. men en buss måste ju inte kylas så..eller.. en buss e ju en tung makapär så motorn lever ett hårt liv..
+ att en turbo diesel har gött drag moment.. vill ju utrusta bussen med dragkrok för mitt bilsläp..  ICQ/ad  finns ju så många bilar kvar att rädda...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

kee skrev:

men jag skulle höra med engelsmän (på ngt forum) om det är en Devon (eftersom ingen sagt ngt här) och om man är skyldig till att spara/sälja vidare de delar man ev monterar ur?

Dum fråga och lite halvt OT, men varför skulle man vara skyldig att spara/sälja något som man demonterat ur en bil man själv äger? Eller var det bara ett talesätt för att de är ovanliga? (:

8 Senaste redigerad av kee (2011-05-14 07:00:45)

Malmen: Jag är lite luddig ibland, inte "skyldig" i ordets raka bemärkelse, men höra med expertisen så att man vet vad det är för grejer man slänger/skänker/säljer.


Anledningen till att jag föreslog typ4 var just för att det skulle bli lättare och kanske tom billigare. Sjyssta typ1-motorer med fäste för balken är inte vanliga, medan typ4-motorer ses på annonser hela tiden tycker jag. Men du gör som du vill med din buss, diesel är ju rätt typ av bränsle för denna vagn, men att använda argumentet att "den måste inte kylas så" (syftandes på luftkylt) tycker jag var lite konstigt.

Själv har jag också målsättningen att kunna dra släp med bussen, men jag tänkte försöka uppnå det genom en väl svettandes typ4 i baken. ICQ/ab

"Rostlagning" har sommaruppehåll... ett tag till

9

jo visst t4 motorer finns ju men antingen nyligen utbytta för dom e trötta eller nyrenoverade för svettiga pengar..jo visst måste en diesel kylas.. ..önskemål finns från min bättre hälft om ac aggregat.. och sådant drar hp.. angående t 1 motorer med fäste för buss balk ..det handlar ju om gängade hål.. har några motorblock så en borrmall borde ju inte vara så svår att fixa  sen e det bara ren mekanik att fixa resten..
jobbar hela dagarna med att bygga specialfordon på jobbet så lite mek e vardag..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Hehehe Micke, den här var ju kul, är ju störthäftigt med högerstyrt och skjutdörren på vänster sida, även om den har opraktisk inredning :-) Those Englishmen...strange people

(o\!/o)
Senior Automotive Electrician/Technician and Head of Assembly Workshop at McCarthy Engineering.
McCarthy Transport Ltd. New Zealand

11 Senaste redigerad av michaelth (2011-05-14 19:25:45)

Indeed !!!

jaaa hur tänker dom ???  ICQ/ad vi kan ju åka på andra sidan.. ICQ/ad  Default/lol  som sagt funderar på en skjutdörr på andra sidan.. då slipper jag montera en ac.. men Marie får hålla hårt i hundarna, kan bli liiite dragigt med 2!! öppna dörrar under färd. ICQ/af

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

Ja skjutdörr på båda sidor är trevligt, dessvärre så försvinner ju då en halv vägg på motstående sida, om man nu vill bygga något där. Men det är skönt att kunna öppna upp allt. Hängmattegrejen verkar också intressant, då är det fritt fram att ha fullt öppet och vind rakt igenom bussen (naturlig ac). Kanske engelsmannen tänkte att man ska hundarna i hängmattorna   Default/yikes  Default/lol

(o\!/o)
Senior Automotive Electrician/Technician and Head of Assembly Workshop at McCarthy Engineering.
McCarthy Transport Ltd. New Zealand

13 Senaste redigerad av michaelth (2011-05-15 20:47:17)

tja min tanke med inredningen är 2 st skåpsmoduler bakom stolarna  dvs en /sida.. den ena innehållande spis enhet med gas + hurts för div.. den andra tvättenhet och kylskåp.. sen en sorts garderob på ena sidan brevid rockenroll soffan och förvaring i densamma. sen förvaring i takskåpet över sängen.. ett löstagbart bord som klan hängas fast inne och ute e oxå smidigt. sen får det fan vara nog... e iofs inne i att bygga 2 små eller kanske ett litet takräcke för ev annat "skit" min erfarenhet från byggen på jobbet..för många skåp genererar ett behov av att släpa med för mycket,som man tror sig behöva ha med.. bilen kommer troligen bara att användas till mindre utflyckter under kortare perioder och då behövs inte veckoförråd.. har även sett på min systers/ svågers senaste 4 camping bussar hur lite man egentligen behöver.. men att "folk" gärna överdriver i sin iver att ha det som i villan hemma.. när man tältar har man ju inte så mycket med sig..men här blir det ju en säng oxå... sen kan man lyfta i en nödighets enhet typ porta potta..

tittade på en AS motor i garaget (från en 1303s 74) blir nog den som kommer att kliva i bussen som hemtransport enhet ,och tills nästa enhet är färdig ICQ/af .. den har inte uppborrade hål för buss balken, men då en motor med den rätta hålbilden oxå finns i garaget (fast monterad på bil enhet) lär det inte vara så svårt att malla av/överföra hålen.. så den nästa tiden kommer denna maskinen att hoppa upp i motor stativet..
just nu har den en 34 mm förgasare = obefintlig tomgång får c om det går att få den att bli medgörlig ICQ/ac  eller om det blir någon annan förgasar kombo.. sparkade på ett par t3 insug i gjutjärn ..men felar ett länkage till den kombon.. ramla på en hög kulleds huvuden på jobbet förra veckan iofs m8 gänga men kajsa varg e min vän..
får c vad det blir av det..
även en ny ljuddämpare till buss råkade ramla in för någon månad sedan, iofs innan jag visste om denna bussen.. tänkte till rätt pris kan vara bra att ha. ICQ/ad .. tror nog jag har det mesta för ett komplett motorbygge liggande i gömmorna..

söker bromsok nu får c om det blir bättre beg eller nya..
måste även renovera gaspedalen där fästet var löst från golvplåten och returfjäder avrostad liksom axeln mycket glapp..
sen skall ett spegelglas till Höger sidospegel (förarsidan) lokaliseras alt skäras till ..
mao en del små proj.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14 Senaste redigerad av michaelth (2011-05-21 17:19:11)

kommer att behöva byta motor i bussen hur göra

jag har bytt motor i vw bubblor men här sitter ju motorn fast med en bakre balk okey mecka loss med garage domkraft under motorn...men .lådan sitter hur?? jo med 4 bultar till motorn men sen..
Jag har inte bussen här,utan på gotland, så jag måste ha fixat problematiken innan jag åker till den och tokmekar..
annan tråd om detta bland Bay frågor..
blir även byte av bromsok med slangar och h cyl.
fler frågor om det..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

Du har ju redan fått så mycket respons i dina andra trådar och när jag läser frågan i kortformat här blir min respons; har du bytt motorer i bubbla förr, kommer du klara av det här med lätthet. Det är lite skillnad, lite mer avancerat, men principen är ju densamma.  ICQ/ab

"Rostlagning" har sommaruppehåll... ett tag till

16

Apropå inredningen (ursprung, värde etc) släng upp en fråga med lite bilder på thelatebay.com så kommer du säkert få en massa kul info ICQ/ab

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

17

tja att jag frågar e ju att jag inte skruvat buss innan och här e ju ett "modernare" montage. hade det inte vart för tidsbristen så... sen e ju detta projekt tråden så lite händer det ju.. frun gnällde bla .. för jag åker bort så hon blir ensam över helgen.. så är det bra eller inte.. ICQ/ad hon brukar bli glad när jag hemkommer.. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

18

tja livet går vidare.. i helgen startades den stora kompressorn och ett kopplings svep från en 6 volt låda frästes ut med trycklufts filen/fräs och monterades i motor stativet med en halv-aut startmotor..
en AS motor monterades,
började blåsa rent ,rensa alla gängor med tapp resp gängsnitt från gammalt mos..
nya packningar monterades under insug annan bränslepump monterades då originalet torkat ihop.. en fördelare utrustades med nya spetsar och rotor.. locket och kablarna bedömdes klara sig och fick hänga med efter rengöring.
plockade fram nya stift ny koppling och div annat smått och gott.. livet lekte sen ropade frun..

sen vart det anndra triviala saker som skedde..

idag tänkte jag vara smart. fick för mig efter en mycket snabb okular besiktning häromdagen av en t3 motor som sitter i min buggy att hålen för motor balken var m12..
så på jobbet tog jag fram m12 gängstav kapade av 3 st och svarvade  dom spetsiga....kände mig jättenöjd tills jag kom hem, inte fan vart det m12 gänga.. 2 st m10 och en m8.. blir att ställa sig vid svarven i morgon igen med nya bitar gäng stav.. tanken e gänga i dom befintliga hålen på min buggy  lägga på en plåtbit banka till  sen borra små hål i markeringarna  överföra till min blivande bussmotor och körnslå.. borra flitet styrhål. borra till lämplig dia med t röd ,och  gänga upp.
I den motorn jag har sitter insats gänga i hålen.. men det skiter jag i nu, blir kanske så sedan men nu har jag inte dom grejerna..
funderar på att locktighta i några gängdtavar i hålen och sen mecka fast balken med mutter medn den kanske inte går dit då..

min svåger ringde från Tyskland, han hade hittat en sats nya rock en roll beslag i en camping/husbils firma i Bremen /Tyskland för 80€ så nu äger jag dom, det var den sista satsen och dom skulle inte köpa in fler då dom inte får montera sådana längre..  ICQ/ag leverans med hans bil i sommar.. ICQ/ab
var i järn affären och hitta några fjädrar till gaspedalen. egentligen avsedda för dörrlås..lite mod så passar dom nog.
kommer att ta med gaspedalen till jobbet och byta ut den tok rostiga axeln och trasiga fjädern.. sen får jag klura lite hur jag skall fästa pedal fästet i golvet.. blir kanske några montage skruv nu i början då min fars svets på gotland e lite bortplockad för tillfället..men det löser sig.. lite projekt varje dag..

ja ja händer inte så mycket men lite..och det e huvudsaken..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

19

Ja, jag vet ju inte så mycket om bay-bussar direkt Default/hmm - men en sak vet jag: RHD är både udda och roligt att köra ICQ/ae

Lycka till! ICQ/af

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

20

tja känns som det kan bli en ...udda upplevelse.. vet om en kille som har ett skol skelett dvs ett i plast från en skola, funderade om man sätter det på v platsen med en lämplig ratt i "händerna" Default/lol  fast det kanske klassas som vårdslöshet i trafik..... ICQ/af

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

21

Hmmm, ja det är ju ingen westfalia som du lät sprida ut i de första ryktena...  Default/hmm

Sen ser det ut att vara ett konverterat skåp, det syns på de svullna gummilisterna till sidorutorna.

Roughred VW Shop, grejor för Folkafolket.

Westfalia for ever. Default/smile

22 Senaste redigerad av michaelth (2011-05-24 21:48:42)

tja om man läser vad jag skrev  tidigare sa jag faktiskt att det inte var en westy.. förre ägaren sa till mig att det är nog en westfield vid första kontakten....
rykte.. tja jag berättade glatt att jag fått en buss var ju inte en säljes annons.
han har haft flertalet bussar och tyvärr mindes han fel.. ledsen att du  fick en fel uppfattning.. har inte tänkt att sälja i brådrasket..
sen om karosseri påbyggaren i england byggt om ett skåp eller inte har ingen betydelse för mig.. det är ju ombyggnader som skedde -73 det kommer att bli fler ombyggnader då detta endå inte är en "originalbil"
det blir nog bra med det.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

23 Senaste redigerad av michaelth (2011-05-28 18:04:29)

okey dagens hempyssel på jobbet blev..
då bussen e höderstyrd har axeln till gasen rostat fast i golvet.. sen är det så.. folk skall kliva på pedaler i fordon som står still. följdaktligen hade gaspedalen lossnat från golvet och blivit böjd.
jag upptäckte detta och tog med den hem till blekinge.
när jag kolla hade axeln krympt till ca 4 mm från 6 mm, hålen i gaspedalen var uppätna av rost och säkert 8 mm stora. och axeln satt fast i mitt fästet, fjädern avrostad och lite golv rester kvar på fästet..
detta e kvar av rostskiten jag sågade bort
http://www.forumbilder.se/images/6442011101106e2f2.jpg
sågade av axeln och borrade ut stumparna ur mittfästet borrade bort punkt svetsarna som höll fästet till golvet ,klippte en tillfällig plåt(aluzinkbehandlad stålplåt)som bultats till fäste, och som jag kommer att skruva fast i golvet som en TILLFÄLLIG fix,tills jag kommer hem och kan svetsa i lite ny plåt..
svarvade 2 hylsor i rf axel som jag svetsade fast i pedalen. lindade en ny fjäder av en större som låg på jobbet, ev gör jag en reserv i morgon. rengjorde från rost, grundade, lacka med halvmatt färg. färdig pedal
http://www.forumbilder.se/images/8b420111014001df4.jpg

Igår svarvade jag några bitar gäng stav..dumt nog fel gänga idag kom jag på..tag bult ,2 st m10*30 och en m8*30 och svarvade huvudet till en spets. dom och en bit aluplåt blev en "bussbalk" mall..
kom på att dom vart för långa 20 mm hade varit lämpligare ICQ/ad vinkelslipen fick jobba...
http://www.forumbilder.se/images/78420111018511514.jpg
bultarna skruvade jag in i hålen i motorn i min buggy. (jag lackerade min buggy 2004 så den börjar bli lite hängig i lacken efter att stått ute under press flertalet vintrar)
http://www.forumbilder.se/images/114201110223838a8.jpg

jag klippte ut en ruta i aluplåten så den passar runt oljepumpen.
här med mått..
http://www.forumbilder.se/images/63420111026065d47.jpg
borrade ett litet styrhål i dom 3 markeringarna sen blev det 3 st 27 mm djupa hål (som original) för fästet borrade 6.5 och 8.5 mm hål använde T-röd som skär vätska sen gängade jag hålen M10 och M8. även där T-röd som skärvätska. skar med hand jagare för att inte sabba..
http://www.forumbilder.se/images/7842011103011ceb8.jpg
motorn i fråga är en AS från -74 den satt i en jätterostig smäld 1303s som en äldre dam hade..känner familjen och fick köpa billigt maskinen har rullat 7500mil. skulle fixa bilen till min tjej men då hon lämna mig skrotade jag bilen Default/lol men behöll motorn..
då den stått nått år tänkte jag får rensa ur förgasaren..
http://www.forumbilder.se/images/7542011103403e5bc.jpg
givetvis vart det skäpigt i den , en äldre herre tipsa tag borst från en piasava kvast.. naturborst inte plast använd dom som rens nål det fördärvar inte metallen.. det och en liten mellanrums borste, används för tänder använde jag och brake cleen..och tryckluft.. nu sitter förgasaren med insug på motorn igen..


Morgon dagens hem fix på jobbet blir ..
en metall platta med 4 hjul under och en 30mm tapp i mitten fast svetsad, på ovansidan en 2 delad trä platta med ett 120 mm hål i mitten..
vad e detta.. jo en motor vagn som man kan lyfta upp med en garage domkraft..
ställ motorn på rulla in under bilen.. skjut under domkraften lyft.. inget vingel och allt förblir helt. hoppas jag hinner, har ju bara 3 raster och lite mat e ju oxå gott.
over and out..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

24

25hpman skrev:

Hmmm, ja det är ju ingen westfalia som du lät sprida ut i de första ryktena...  Default/hmm

Sen ser det ut att vara ett konverterat skåp, det syns på de svullna gummilisterna till sidorutorna.

Det samtalsämnet är redan avklarat i början av tråden, fast med en lite mer positiv attityd.  ICQ/ab

(Det är tydligen väldigt lätt att kritisera, mindre lätt att utbrista positiva kommentarer?)  Default/hmm

Kul att se projektets framfart!

"Rostlagning" har sommaruppehåll... ett tag till

25 Senaste redigerad av michaelth (2011-05-25 23:56:32)

Kul att se projektets framfart!

tack ! 
tänkte lite varg då jag glömt ett vitalt mått, så en liten omstrukturering sker av motorlyft vagnen.. bilder kommer i färdigt skick..  ICQ/an

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(