251

En lärare på lärnia (amu) byggde kopior av ett när dom började bli populära på -90talet, dom blev för veka i C:t så dom flexade en del, så vill man kunna köra större bitar så bör man nog bygga en med dubbla bågar lr nått Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

252

tja jag var inne på en böjd fackverks balk av 3 rör.. eller spiror som en böjd lättvikts lyktstolpe många trianguleringar i klent matterial... men har idag bockat plåtar  jag skördade i sop kontainern.. i 2.5 mm stål.som blir ett boxad  c fast lite kantigt.. om rätt vet inte.. men hur som, det blir kraftiga böj krafter.. ju stadigare desto större tryck kan man anbringa=att det går fortare att få former..kollegan på jobbet tyckte att jag skulle bygga i kraftigt matterial, men jag vill inte ha hjulet så hjävla tungt..många tar tjocka matterial till allt och tror att det på automation blir mycket starkt.. utan jag bygger nog hellre med större system höjd i profilen men tunnare material. om det går åt pip-svängen skall man se min kostnad som hitintills e hundra lappar.. och då har jag lärt mig något förhoppningsvis..
min fru har tidiga morgnar på jobbet just nu och mitt garage e i anslutning till sovrummet..tja det är en vägg imellan ICQ/af .. men ljud hörs bra.. ICQ/ad  ICQ/ac  blir nog mer jobb i helgen.. funderar på en snabb spänn anordning för att snabbt kunna öka avståndet mellan trissorna. då man vill tex föra in en plåt med uppvikta kanter utan att andra inställningen mellan hjulen.. bättre hjul har sådant.
sen kollar jag möjligheten att sätta en pneumatisk kolv på krymp och sträck verktyget.. för att slippa använda fot eller arm kraft.. utan bara trycka på en ventil.. förövrigt den som någon hade liggande till ingen nytta. ICQ/ad
blev lite svarvat idag men tyvärr blev inte klart till nedre trissan..
snart..dvs om några dagar med rull.. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

253

Hur har du tänkt använda hjulet ?
Som jag skrev tidigare kan man göra på två olika sätt, hamra plåten och släta ut bulorna i hjulet eller sträcka plåten direkt i engelska hjulet.
Lazze Jansson som numera driver plåtslagerikurser i USA berättade för mig att om man bara ska släta ut bulor med hjulet så behöver det inte vara så kraftigt byggt.
Ett sånt här duger gott:
http://www.vansantent.com/images/Mittler_English_Wheel.gif

Men jag förmodar att du ska forma direkt i hjulet, så då behövs det ett stabil maskin. Samt en liten plan yta på varje underhjul.

Skulle jag bygga ett eget hjul idag skulle jag strunta i om det blev tungt. Så det är bara att fylla rören med betong ICQ/ab

Jag har ett sådan som på bilden nedan och om jag minns rätt är det tillverkat i höghållfast 8mm (?) plåt som ska motsvara 12 mm vanlig svartplåt.
Även om det är grymt stabilt så ger även detta med sig när man kör med stadigt tryck. (valsa med mycket tryck= snabbare sträckning av plåten)
Råkar man dra plåten ur plåten av misstag smäller det till ordentligt mellan hjulen.

http://hubgarage.s3.amazonaws.com/photos/2123878/LAZZEs-Wheel_detail.jpg


Jag rekommenderar att ha justerskruven nertill så att du kan justera med foten.
Snabblåsning känns lite överkurs , 3-4 "sparkar" med foten så har du fått isär hjulen flera cm. Du lär dig snabbt hur hårt du ska dra, det låter även olika mycket beroende på hur hårt tryck du kör med.

Pneumatik till krympen är också en god idé men tänk på att du förlorar känslan helt o hållet mot att använda ett stativ med fotpedal.

254

okey.. min skruv jag tänkt mig att använda har hyfsat liten stigning,,,30*1.25 = 4 varv /5.mm höjning..

angående känslan med pneumatik.. var en tanke.. annars bygger jag mig ett stativ med fot pedal.
vad jag skall använda hjulet till tja vi får se.. har testat Lazzes hjul på Elmia ett år, när kompisen stälde ut och vi var där hela mässan..
tyckte då att hans hjul var lite dyra.. men bra..
all inputt e intressant.. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

255

Franke du vill inte bidraga med mått på ditt hjul dvs invändiga mått i c ett och tvärsnittet på största och minsta delen??
skulle gärna mätt på ett, men har inte tillgång..
bredd *tjocklek??

mvh Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

256 Senaste redigerad av Franke (2011-09-01 22:39:29)

michaelth skrev:

okey.. min skruv jag tänkt mig att använda har hyfsat liten stigning,,,30*1.25 = 4 varv /5.mm höjning..

angående känslan med pneumatik.. var en tanke.. annars bygger jag mig ett stativ med fot pedal.
vad jag skall använda hjulet till tja vi får se.. har testat Lazzes hjul på Elmia ett år, när kompisen stälde ut och vi var där hela mässan..
tyckte då att hans hjul var lite dyra.. men bra..
all inputt e intressant.. ICQ/ag


På mitt hjul är stången en helt vanlig m24 gängstång, kan det vara m24x3 kanske ?
Det sitter nåt udda lager mellan hållaren till underhjulet och tryckstången, så ratten snurrar ett par varv av bara en "spark" med foten.

Visst hade pneumatik varit något, men då skulle du haft den modellen av käftar som sitter i proffsmodellen, så att du kan kan krympa på ett djupare område. När man bara krymper eller sträcker ute vid kanterna så funkar det kanonbra med fotpedal.

När jag köpte mina maskiner av Lazze fanns det inga andra maskiner i Sverige att välja på så då var det bara att pröjsa. Visst är dom dyra men med tanke på kvaliten lär dom hålla livet ut.
Men om man har möjlighet så kan man ju alltid bygga egna, åtminstonde ett engelskt hjul för det är ju ändå ganska basic.

Svaret på dina andra frågor kommer senare.

257 Senaste redigerad av Franke (2011-09-01 22:45:02)

michaelth skrev:

Franke du vill inte bidraga med mått på ditt hjul dvs invändiga mått i c ett och tvärsnittet på största och minsta delen??
skulle gärna mätt på ett, men har inte tillgång..
bredd *tjocklek??

mvh Michael

Även om det inte syns så mycket i min egna buss tråd så har jag ett brinnande intresse för plåtformning av den gamla skolan , så det är alltid lika roligt att höra/läsa om andra som delar detta intresse.
När jag gick en plåtkurs hos lazze 03 eller 04 så kändes det som att knappt någon visste var ett engelskt hjul vad för nåt, men på senare år har det verkligen exploderat  ICQ/ab
Jag var iaf ut i garaget nyss o mätte lite grann, du får ingen ritning men jag hoppas att du förstår ändå.
Hoppas att mitt bidrag kommer till nytta  ICQ/ab

Djupmått från centrum på under/överhjul 700mm
Invändigt höjdmått i C:et 750mm
Om du har hjulet rakt framför dig som ett C så är tjockleken till vänster 200mm. Längst ut till höger smalnar c:et av till endast 120mm, både upptill o nertill.
Ämnesröret är ca 520x90.
Arbetshöjden mellan överhjul o underhjul är 1200mm.
Höjd upp till ratten är ca 400mm.
Sett uppifrån är det 170mm på bredaste stället och 80mm längst ut mot öppningen.

Lycka till med bygget !

258 Senaste redigerad av michaelth (2011-09-01 22:48:13)

okey Tack så mycket... får nog ta och handla lite  domex på jobbet..kanske.. ICQ/ad
mitt e inte tänkt att bli så avancerat som Lazzes .. utan "bara för lite roliga jobb".. jag e nybörjare.. men glad endå.. snackade om att gå en kurs hos Lazzes representant här i sverige.. men det e alltid annat som tar kraft och pengarna suck.. får pröva själv...
blir väl en mindre variant.. nerskalad sas..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

259 Senaste redigerad av michaelth (2011-09-19 18:57:17)

nejdå jag har inte dött..

iofs åkte min far in på akuten.. och hem igen samma dag  ICQ/ag , det regnade  ICQ/ac  solen sken igen ICQ/ag ,
En kille var och hämtade /köpte mitt super seven schassie.. 
http://www.forumbilder.se/images/bb201184437PM9a4d.jpg
ICQ/an  ICQ/ac  ICQ/ag  .. Sen fick jag genom jobbet, en fri biljett till Draag Racing i Emmaboda.Arrangerat genom motorklubben Brinkarna i sammarbete med Bilsprutt ett evenemang som gick av stapeln  lördag söndag..
lördagen sket sig för mig eftersom jag fick hålla mig hemma, då schassiet skulle hämtas.. sen vart det eftermiddag..
frun hade synpunkter om att tillbringa heeela helgen på strippen så lite hem arbete fick genomföras för husfriden..
borrade in några ledningar i betongen vid grinden för el, så jag kan få belysta grind stolpar.. typisk I lands grej.. ICQ/ae

söndag blev det strippen .På plats sågs en kollega från jobbet Stefan  "Lindquist Racing" en av dom säkrare B20 (volvo vattenkyld) trimmarna i sverige, med sin rysligt välbyggda amazon. han hade kört en hel del repor  med mindre problem..
http://www.forumbilder.se/images/d3201174035PM3775.jpg
en annan kollega med T1 Jocke som jobbar i samma koncern i samma by med i ett annat företag.
med en -71 a med en 2.1 liter maskin
http://www.forumbilder.se/images/c3201174647PM6bfb.jpg
Sen den lilla Porsche gröna ägd trimmad och körd av Jörgen Henrysson  med 2,5 liter maskin.
http://www.forumbilder.se/images/0c201174542PMb674.jpg
+att det var massor av amerikanskt muskeljärn.. några japps och även en masserati cab..

solen gassa det fanns en del vackra alldeles för unga tjejer. ICQ/ad . och däcks röken låg tung..
Min kollega Stefan körde iväg med rysligt bra avstamp, effektivt som en maskin med blixtsnabb reaktions tid..
http://www.forumbilder.se/images/af201175032PM05c7.jpg
helt ospännande take off men med en ljud matta att dö av.. riktigt go snurr i gammel volvon.. framvagn bjärreborn och rensad så det e snuskigt..
även våra vw vänner snurrade runda på runda..
http://www.forumbilder.se/images/e3201175435PM1b64.jpg
http://www.forumbilder.se/images/85201175541PM5ad5.jpg
efter fria körningar för tidkort blev det elliminering för stege..
Tyvärr hade effekten gjort att inspännings trycket på lammellen blivit för litet, så stefan slet ner lådan lite kvikt på raggasonen ..
http://www.forumbilder.se/images/aa201180203PMeefb.jpg
en stadig m400låda.. efter att minskat avståndet med en halv mm sattes den ihop igen.. turligt nog blev han assisterad av ytterligare en koncern kollega Johan Ahlmström
http://www.forumbilder.se/images/70201182701PM8f67.jpg
som oxå e van B20 skruvare.. byggaren av denna super pedant iordning gjorda Amason kombi med bla Chip Foose fälgar ..tror det e nitton tummare..
http://www.forumbilder.se/images/58201180710PM262d.jpg
man måste se bilen för att förstå vilken super finnisch den har.. vilket han förövrigt fick pris för..
hur som, hann dom få ihop bilen med 5 min tillgodo för upplining till ellimineringen. ICQ/ad
http://www.forumbilder.se/images/55201181230PM2f40.jpg
tråkigt nog hade dom gjort ett för bra jobb så bakaxeln fallera pga bra grepp och mycket mos..den har iofs hållt flera år så stefan verkade ta det med jämnmod!! den vart ju tydligen dålig och då måste den ju bytas ut hur som.. ICQ/af
Jörgen med den  gröna bubblan hängde med till finalen och tappade endast genom en missad andra växel efter super starter med blixtrande reaktions tid.... och fick se sig bli omkörd av en sport quattro.. ICQ/ac
http://www.forumbilder.se/images/03201181601PM7dcc.jpg
http://www.forumbilder.se/images/7c201181729PM0be6.jpg
mao 2 plats.. ICQ/ac  men stongt gjort..tumme upp!!

bilen som gick snabbast och slog nytt banrekord var en vofflo ett fyrti med turbo laddad 5 a.. gick som fan låga 8 or.. reeespekt.. han vann givetvis sin klass..
http://www.forumbilder.se/images/47201182337PMb01b.jpg
mot en annan lokal förmåga Jim Bardestens Z28.. som surna på startplattan efter en längre stunds stressande.. i pree stage.. men blev 2 a..
på parkeringen stod messt Ammerikanskt järn brevis Johans ammason stod även en liten Dutton /super seven som ägs av en vän Thomas från karlskrona..
en till bubbla stod och häckade i gräset..
http://www.forumbilder.se/images/58201183023PM13b4.jpg
http://www.forumbilder.se/images/fd201183121PM436b.jpg
http://www.forumbilder.se/images/f9201183247PM7fdc.jpg
och några moppar..
http://www.forumbilder.se/images/98201183423PM5647.jpg
av vilken den ena var mycket "väldoftande" ICQ/ag  ICQ/ad
http://www.forumbilder.se/images/56201183601PMaac5.jpg

jamen hallo.. vad har du gjort med bussen då.. tja nada..  ICQ/ae
fast på lunchen idag..tack för lunch!! ICQ/ag  plåste jag genom 5 mm domex plåt med jobbets plasma och gjorde 2 halv stora c.. ICQ/af hade sågat en massonite mall som jag följde..
sen lite till snyggning med lamell disken..

http://www.forumbilder.se/images/41201183841PMc4d7.jpg
med måtten utvänding mått 650*860mm
invändigt mått 600*480.
obs det lättnings borrade handtaget på bänk saxen jag gjort. ICQ/ag  gillar hål ICQ/ad
Jag har funderat angående betong fyllning.. om man försöker böjja en massiv axel så är den oftast lättare att böja än ett rör.. så vad händer här.... kanske gör jag intern stagning, med svetsade rör imellan sido gavlarna.. sen tänkte jag mig en platta under c et  med justerings ratten ner en bit under underkanten. så man kan ställa / klämma fast c-ett på arbets bänken vid arbete, alt. på ett golv fäste/ stativ, sen en lyft ögla så det går att förflytta med motor lyften.. vi får c ICQ/ad

ja ja liten uppdate i alla fall..
bay bay..och alla kommentarer e givetvis välkommna  ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

260

Det blir nog bra det där ! Lagom storlek på hjulet också, när du bygger så där stadigt lär du nog inte behöva fylla det med betong heller.
Jag hade nog svetsat fast ett par plåtar invändigt som extra förstärkning innan det är dags o svetsa fast mittendelarna, men rör går säkert lika bra det med.
Även om det du tänkt bygga en lite enklare variant än Lazzes hjul  så det är nog en bra idé att lägga lite krut på c:et, för om du vill förbättra o bygga om så slipper du bygga ett helt nytt hjul.
Om du skulle få för dig att göra helt egna underhjul så tror jag att jag har ritningar på några olika modeller, inte lika som Lazzes hjul men nåt åt det hållet.
Lycka till med bygget, jag ser fram emot fortsättningen.

261 Senaste redigerad av michaelth (2011-09-06 18:09:43)

hittade denna "ritning"  och beskrivningen under på locost sveden forumet.. ett seven forum

Det är nog många som är fascinerade av engelska hjul. Men hur fungerar det egentligen ?

Tänkte bara förklara lite vad som händer med plåten, någon lär väl vara intresserad. Nu är jag ju inte alls nått proffs på det här med att forma plåt!

Plåten valsas mellan hjulen, vilket innebär att den pressas ut. Tjockleken på plåten blir mindre samtidigt som längden och bredden blir större. Plåten måste då ta vägen någonstans, den strävar därför uppåt. Det är så man får en välvning på plåten. För att behålla formen på välvningen får man inte valsa hela vägen ut på plåten. Tänk dig t.ex att du valsar en kvadrat på 30*30cm hela vägen ut på kanten. Vad händer ? Jo, plåten förblir lika plan som förut, bara lite längre, bredare och tunnare. Om man däremot sparar en ram runt hela plåten på kanske 2,5 cm får plåten en skålform. Varför då ? Jo, det beror på att plåten i ramen är kortare än den delen du valsat i mitten av plåten. Det är så man får tänka hela tiden när man valsar. Vart behöver plåten vara längre för att jag ska få den här formen ? Råkar du valsa ut på ramen är inte det hela världen. Krymp ihop den delen med krymp&sträcken igen så blir det bra!

Det brukar ju följa med en hel drös hjul till maskinen. De är bara till för att snabba upp arbetet. Om du tittar på ritningen på mina undre valshjul ser du att de har olika radier. Den radien talar i princip bara om hur mycket du kan valsa med det hjulet, radien vidrör ju i princip aldrig plåten. Ju större radie hjulet har, ju större "platt" kan du ha i mitten. Om man t.ex ska göra en dörrsida är det ju lämpligt att använda det hjulet med störst radie, och den bredaste plana ytan. Det går både fortare att valsa hela plåten samtidigt som du får mer kontroll på välvningen. Du har ju heller ingen nytta av att kunna välva plåten ner till en radie på 30mm som det minsta hjulet klarar av. Hjulen ska inte vara helt runda eftersom det då skulle ta en evighet att valsa, man skulle även få en sämre kontroll på plåten. Tänk dig t.ex stilettklackar på ett parkettgolv.

På bilden ser du ju bara 3 hjul, jag ansåg mig inte behöva fler. Jag har mätt ifrån 5st "kändishjul", där den enda skillnaden är olika radier samt olika breda platt ytor. Det två hjulen med störst/minst radie är likadana som de hjul jag mätt ifrån. Skillnaden på mina hjul och de andra är att hela hjulet är bredare, tror de var ~60mm. Det tycker jag inte behövs, man valsar ju bara på "platten" ändå. radien är ju som sagt bara en guide. De undre hjulen skulle i princip kunna bestå av enbart "platten", men det skulle nog vara svårt att veta när man ska byta till ett hjul som är anpassat till en tajtare radie för att undvika märken.
Hjulet behöver inte härdas. Ett polerat hjul gör att plåten lättare kan "flyta ut" på hjulet. Fick även tipset av en duktig plåtslagare här i byn att man kunde spruta på lite 5-56 på hjulen för ännu bättre funktion.
http://www.locostsweden.se/ipb/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=9673

Hjulen är tillverkade i "2541". Efter svarvning kan du mjuka till den skarpa kanten med ett 300 våtslippapper, sedan polera upp det.





nu skulle man /jag bara hitta någon som e van att svarva,  och gör det hela dagarna, ICQ/ag  Till skillnad mot mej som fuskar på en gammal sliten tingest..  ICQ/ad  ICQ/ac så vad säger du "Franke" kan du/ vill du svarva en uppsättning hjul till mig.. givetvis mot betalning??
är inte rik men brukar göra rätt för mig..
hittade även en bild på dessa som en annan kille gjort..
http://i272.photobucket.com/albums/jj165/Rally-amazon/enghjul-1.jpg
http://www.locostsweden.se/ipb/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=4054

denna "klumpen" svarvade jag färdig på lunchen idag.. för mitt "nedre hjul"..
http://www.forumbilder.se/images/a0201162638PM9174.jpg
http://www.forumbilder.se/images/12201162748PM024b.jpg
som "adapter mellan kullagret och en m12 bult.. vad e rätt vad e fel.. ICQ/ad


Franke skrev

Jag hade nog svetsat fast ett par plåtar invändigt som extra förstärkning innan det är dags o svetsa fast mittendelarna

hur remsor horisontellt radiellt eller vertikalt.. givetvis mellan "gavlarna.. funderade ett tag att bocka plåt korrogerad. dvs svetsade inner gavlar i zik zak mönster.. och skippa tak och botten.. det e ju sidorna som bär och håller emot. sen är det taket/botten som gör att sidorna inte flexar fram och åter åt sidorna.... borde bli starkt som f..

C eeer gärna ICQ/ag  fler kommentarer, kan ju inte bara vara " Franke" och jag som e i engelskt hjul banor ICQ/ae .. eller???? ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

262

Det var något i texten som kändes bekant så jag var tvungen att leta rätt på tråden i locostforumet.
Nu är jag inte medlem där så jag kan inte se några bilder därifrån men jag kände igen namnet, han har faktiskt lånat mina underhjul för kopiering och dessa är faktiskt tillverkade i mina kretsar  ICQ/ab
Jag har möjlighet att fixa fram dessa men det är värre med tiden, visserligen har jag en extra uppsättning underhjul men jag är inte så sugen på att sälja dessa tyvärr.
Jag ska ta mig en funderare men just nu är jag inte speciellt sugen på några extra jobb utöver dom jag redan har planerade.

Angående förstärkning, jag tänkte en två diagonala plåtar genom radierna uptill och nertill. Jag är dock ingen konstruktör så gör det du tycker blir bäst själv.

263

www.knt-verktyg.se  hjul satts 2250kr innehåller 6hjul+1överhjul

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

264

Det var ett riktigt bra pris, för dom pengarna är det knappt värt att tillverka egna  ICQ/ab
Dom såg lite annorlunda mot mina Lazze hjul men det funkar nog lika bra ändå, dom har iaf en plan yta i mitten och det är ett måste om man ska forma direkt i hjulet.
Dom hade även en del andra prisvärda prylar, tack för länken Vwove !

265 Senaste redigerad av michaelth (2011-09-07 19:26:47)

Där ser man.. beställde min krymp och sträck därifrån.. så noga kollade jag not. ICQ/ad .
Beställde på torsdag kvällen, fick på måndag förmiddag.. sen kom räkningen med 30 dagar netto på onsdagen.. det e snabba ryck..
Pratade med en av våra konstruktörer idag angående att intern stadga c-ett han hävdar att man skall behandla det som en I balk dvs toppen och botten e viktigare än sidorna. att dom e starka/tjocka och att dom gärna får sticka ut på sidorna... så det blir nog att jag bockar en 5 mm domex och tar mina runda hörn och vinklar av dom.. sen om man skulle intern stadga c-ett, rekomendera han horisontella skivor i mitten ..han undra vilken kraft som nyttjas, så han kunde räkna på det... ICQ/ad
Så jag får klippa några bitar till.. tyvärr e kantpressen/bocken  lite på servise kan man säga..  ICQ/am   ett klantarsle använde fel dike. så prismat slipas om nu....suck..
för er som som inte vet hur detta går till.. i en press sitter en balk i botten.. i den är v formade spår med olika bredd.. vid tjockt material använder man ett brett dike osv.. sen är det en kniv format prisma i ovankant som man pressar plåten med ner i diket.. om man använder för smalt dike så pressas botten diket på ett ogynnsamt sätt.. ICQ/am  eller tex en smal tjock bit..

ja ja 2 beee fortsatt.. ICQ/ad   hopplöst att jobba i garaget ,när hustrun skall upp tidigt på morgonen och går och lägger sig i princip när hon kommer hem.. mitt garage ligger med väggen mot huset där sov rummet ligger.. ICQ/ac  hon har några veckor så nu.. sen börjar hon senare..= bättre..
bay bay..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

266

det var så jag fick adressen av dig michaelth, sen var det lungt på jobbet så det var lika bra o kolla på allt dom hade ICQ/ab

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

267 Senaste redigerad av michaelth (2011-09-19 18:56:28)

tja nu e en sats med hjul beställda från
]http://www.knt-verktyg.se/PK_2011.pdf
satsen heter
v123-01 och kostar med moms 2250 skr+ frakt...
http://www.forumbilder.se/images/010201110103P22df.jpg
hoppas detta e väl investerade pengar ICQ/ad
blir trevligt när dom dyker upp.. iofs har jag slösat bort några hundra lappar innan på kullager och ett par lunch pauser, på svarvningen av klumparna.. men nu blir det förmodligen ett bättre hjul som jag förhoppningsvis kommer att trivas bättre med.
varför göra det halv bra när man kan göra det bättre.. får väl öva längdkastning med kullagren.. blir ju 2 kast i alla fall.. ICQ/ae
kant pressen på jobbet blev ihop satt så jag får klippa ett par remsor plåt och bocka innom en när framtid. sen elda ihop ce ett till hjulet... skall leta fram en splinsad axel  från en drivaxel eller kardan eller liknande för att ha som styrningen av det nedre hjulet.. sen måste jag tilverka ett hjul att fästa i gängan.för höjd justering.
så visst om man ser det tidsmässigt så borde man /jag bara köpa ett färdigt hjul, jobba över massivt så jag fick ihop stålar. och vara nöjd och glad.. men sån e jag inte.. byggde mig för ett tag sen ett motor stativ..4 beg hjul lite rhs profiler svarvade några hylsor och lite plåt..  det blev hur som ett dugligt stativ.
http://www.forumbilder.se/images/a4201132251PM6f1e.jpg
oxå rent tidsmässigt fel.. borde ju åkt till någon av våra kina dels leverantörer och slantat av.. men det e ju roligt att göra grejer själv..om man kan. som nu borde jag göra nytta men e jätte seg.. skall se om en kopp kaffe kan få fram lusten.. frun e lite krasslig hjärtat eller nått ICQ/ac ..inte ql..
och hundarna ser ledsna ut.. blir väl en tur i omgivningarna, med dom..
cu/ michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

268

Hejs.. här händer mycket lite vw relaterat..  för mycket störande annat på g..
Min Gamle far har åkt till en vård inrättnig och livet känns pissigt.. vet inte riktigt vad som kommer hända nu. ICQ/ac min mor mår följdaktligen mindre bra.. dom har varit gifta i över 52 år nu..


Hjulen jag beställde e skrot (till engelska hjulet).. eller i alla fall av en mycket dålig kvallite.. lagerlägena i under hjulen har ca 0.6 mm spel och ca 4mm spel i sidled.. får c om jag shimsar lagren på ett eller 2 av hjulen.. vid kontakt med säljar firman så var det enda som erbjöds "skicka tillbaka"
Då överhjulet e bättre försöker jag göra det bästa av situationen och köper skiten.. hittar just nu inga andra billigare hjul i närområdet.. verkar som ingen annan vill sälja sådant billigt skit, dom har väll insett vilken dynga det e, lite efter devisen "if it doesent work, crome it" fast med slagmärken..och dåliga tolleranser.. ICQ/am
Annars har jag snickrat staket.. grävt hålor i marken, skruvat på min brevlåda, som förövrigt inte e riktigt klar.. och andra "hobby" jobb  ICQ/ac
håller på med bitar till c: et till det engelska hjulet , en förhöjning till ena garage porten.. + att jag ungås med fru och hundar.. så man kan säga att tiden går i alla fall.
Att sen ryggen gör sig påmind har oxå minskat ner farten..
Blir lite sittande här framför datorn....
Sen har jag handlat ytterligare 2 uppsättningar med röda bakljus till bussen .. vi får väl se sen, vilka som kommer att monteras. ICQ/ad

En vattenkyld bil har oxå inhandlats... ICQ/ad  ICQ/af  som kommer att ha en viss betydelse i min buss längre fram. ICQ/af skall bara hämtas hem..
Har funderar även när jag kan åka hem till ön ICQ/ac .. men det e massor att göra på jobbet så vi får c.. e inte läge att ta ledigt nu..sorry Thomas du får vänta lite till..
som läget e nu ligger det en hög tryckta brädor i garaget och blockerar.. får väll kötta av dom i lämpliga bitar och förpassa in i staketet..

förhoppningsvis blir det mer moment snart i verksamheten..
over an Bay..! ICQ/an

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

269

Tja livet e lite på paus.. har gjort ytterst lite.. förutom jobbet.. rasta hundar äta sova..
en liten update blev det..
Jag (med hjälp)hämtade hem en Subaru Legasy 2.2 med 136 hk,Dvs en komplett fungerande bil för 1500kr.. i helgen som längre fram kommer att få donera motor till bussen..hur med växellåda är inte klart då det finns flera vägar att gå.
tex.
091 låda dvs en jag redan har, med en adapterplatta och ett omsvarvat vw svänghjul vw koppling och den ganska så klena original startmotorn.

eller en nykopplings kåpa som man byter ut på 091 lådan. subaru svänghjul och startmotor, med vw lamell.

Eller en 5 växlad låda från wasserboxer med nämda kåpa subaru svänghjul och startmotor, med vw lamell.

Eller en renault låda som man byter ut kopplings kåpan på,till passande subaru och vänder kronhjulet/diff.

Eller det mest kostsamma men lämpligaste för motorn dvs utväxlings förhållanden...

Att använda original subba växellådan, byta kronhjul och pinjongdrev, spärra så den blir 2 hjulsdriven, montera driv flänsar för vw drivaxlar..$
att jag kommer att byta ut motorn e ganska hundra.. sen vägen dit kostar mellan 6k till ca 15k beroende på växellåds alternativ..minnst.
tanken har väl varit att först besiktiga med en hederlig luftkyld spis.dvs den ASmotor som troget drog hem bussen från Gotland, sen göra konverteringen, Sfro besiktning och regbesiktning ...... något senare.. dvs när det behövs efter 2 år ..då hinner man prova ut lite ICQ/af ..och kanske suget blir till en större maskin. ICQ/ad
Visst subban jag köpte e ju inte jätte ny men jag kan kolla lite.. den e ju fulsketen med allt lull lull Ac system el-hissar el-lucka central-lås tilltratt dvs det finns en hel del "matnyttigt".
Hemtransporten löstes genom den vänliga hjälpen av Jörgen Henrysson/rödeby som var behjälplig med E kort vw t5 med släp, han e ytterligare en glad vw entusiast. han hade visst som mest 43 vw bubblor ICQ/ag  tills någon miljö nisse sa ifrån.. nu e det bara blandade högar kvar..

sen har jag suttit här i tysthet då frun försöker sova och pillat med lödkolv lysdioder och husnummret till brevlådan i form av ett internt belyst hjärta.. frun tycker det ser trevligt ut.. och e hon nöjd är mycket lättare. toffel nädå ICQ/ad  men hon har ju nästan samma lön som jag, så hon dra deffinitivt sitt strå till hem stacken..

Sen angående det Engelska hjulet..suck..
I em. pressade/bockade jag bitarna som blir takbotten /innerdel (ytter och innervarv) i 5 mm domex plåt.. tog en liten stund då det e styv skit..många knäck blev det..
Jag får c när/om jag orkar lägga in bilder..

Min far e fortfarande inte hemkommen från sjukstugan och man/jag vet inte om han kommer att göra det. är jätte jobbigt att ta en dag i sänder,, men när föräldrarna är över 80 så är det visst så.. ICQ/ac  men det känns inte speciellt roligt.. man /jag tänker på det mer eller mindre hela tiden.
hejs..
Ps.
ni som läser får gärna säga/skriva något.. om jag inte får något tillbaka behöver jag inte skriva och förhoppningen e att någon annan har någon nytta glädje av det jag hamrar fram... jag uppskattar att få "feedback" jag skulle inte kunna göra mitt jobb om inte mina kollegor gav det.. och detta e lite som ett jobb oxå.fast dåligt betalt ICQ/ae  Ds.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

270

Välkommen till backa jag har saknat din tråd, välskriven och intressant.

271

Blir spännande med en Subaru motor. Hoppas allt löser sig med din far.
Kämpa på.

// Göran

Medlem i Halmstad Luftkühlers

272

Hoppas far din blir bättre , och att inspirationen droppar till.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

273

Vet hur det är,har en mor som är 93..oroligt hela tiden,ta en dag i sänder så ordnar det sig!Kul att du fick iväg ett inlägg,har varit lite tomt..

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

274 Senaste redigerad av michaelth (2011-09-28 17:11:53)

tack mina vänner.. att ens föräldrar blir äldre och så småningom faller bort e ju något man vetat länge..
Hoppas förövrigt att det dröjjer ett tag till, dvs så länge dom inte lider utan e klaraI knoppen, och utan massa grunkor kopplade/paket.  ja ja vi får c..

/ Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

275

Min pappa dog i Tsunamin 2004 och mamma gick bort i cancer i våras. Att meka med mina bussar är ett sätt för mig att få lite tid för mig själv och ändå hålla mig sysselsatt. Har en tendens att dränka mig i projekt och kanske är det det som hjälper mig vidare. Så det kan (i alla fall i mitt fall) ge ny energi åt projekten.