Bra tråd
IT-Bubbla skrev:PPRMicke skrev:Att jag la 580 g var för dom var så ojämna den tyngsta var 593 g o den lättaste var 584 g ( VWs gräns var 10 g )
Det som är viktigaste är dom är jämna i vikt men jag ville ha ok balans på dom också
Jag skulle säkert jobba mig riktigt mycket o komma ner till 570 g men jag orkade inte
Skulle tro det kommer bli bra för en std 1600 som skall gå på gatan
/// MickeTack Micke för en intressant tråd!
En fundering...vart på vevstaken är det lämpligast att slipa bort vikt?Tjena! Nu gick ju frågan till Micke, men tänker att man vill bidra till att sprida information. Enligt service manual så kan man ta bort enligt beskrivning.
Jag var nog lite otydlig i min fråga
Om vikten vid kolvbulten (Lilländan) skiljer sig, vart karvar man bort vikt då?
joni6851 skrev:IT-Bubbla skrev:Tack Micke för en intressant tråd!
En fundering...vart på vevstaken är det lämpligast att slipa bort vikt?Tjena! Nu gick ju frågan till Micke, men tänker att man vill bidra till att sprida information. Enligt service manual så kan man ta bort enligt beskrivning.
Jag var nog lite otydlig i min fråga
Om vikten vid kolvbulten (Lilländan) skiljer sig, vart karvar man bort vikt då?
Jag mäter alltid lilländansmaterial tjocklek'
Så ser man ganska snabbt var det är mest material där börjar man slipa bort
Brukar mäta 5-6 ställen
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Har du slipat bort plupparna på vevstakarna som visar vilket håll som ska vara vändas uppåt?
Det är självklart att dom är borta
Man får hålla reda på vad låsningen till vevlagrena sitter
Att den sitter där är för att kolven inte är i cc och bustningen är lite förskjuten
När man balanserar staken så får man ha koll på lagerlåsningen i staken
Om man följer VWs handlingar så får man ta bort 2mm på varje sida
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Tjänare alla
Mer terapi arbete
Så var viporna klara
Dom har en vikt skillnad på 2 g mot 11 gram som var när jag började
En massa arbete för så lite ( sådan är det när man blue print en motor )
Sen modifierade jag smörjningen så det kommer olja på trycksidan av vippan
En sak som man glömmer av det är en massa siffror att hålla reda på
Nästa sak är axlarna
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
32 2021-10-14 12:10:50 Senaste redigerad av Sten vW (2021-10-14 12:13:46)
"Sen modifierade jag smörjningen så det kommer olja på trycksidan av vippan"
Tell us more!
Tycker mig se på den nedre bilden en liten bearbetning i bussningen från där oljekanalen går in från stötstångsarmen till den sida som vetter inåt motorn, rätt tittgissat?
/S
"Sen modifierade jag smörjningen så det kommer olja på trycksidan av vippan"
Tell us more!
Tycker mig se på den nedre bilden en liten bearbetning i bussningen från där oljekanalen går in från stötstångsarmen till den sida som vetter inåt motorn, rätt tittgissat?
/S
Var rätt Sten
Det är slipat en kanal från stötstången till botten på vippan
Där är det maxbelastning på smörjfilmen ( vid dåligt olje tryck brukar det vara det som skär först )
Det stället är nästa alltid slitet på dom eller på axelen ( ofta skär skador eller nötnings skador)
Man ser ofta dessa skador på höger sidan
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
PPRMicke skrev:Sten vW skrev:"Sen modifierade jag smörjningen så det kommer olja på trycksidan av vippan"
Tell us more!
Tycker mig se på den nedre bilden en liten bearbetning i bussningen från där oljekanalen går in från stötstångsarmen till den sida som vetter inåt motorn, rätt tittgissat?
/S
Var rätt Sten
Det är slipat en kanal från stötstången till botten på vippan
Där är det maxbelastning på smörjfilmen ( vid dåligt olje tryck brukar det vara det som skär först )
Det stället är nästa alltid slitet på dom eller på axelen ( ofta skär skador eller nötnings skador)
Man ser ofta dessa skador på höger sidan
/// MRuskigt spot-on, är precis vad jag just nu har i händerna. Avgas vippan på 1:an har kärvat fast. Funderar på att följa modifieringen ovan, fungerar det med en dremel (det är vad jag har)?
Om jag var i dina kläder skulle jag ta en fundering varför du inte får olja dit upp
Det kommer funka jättebra med dremel Men du behöver ha runda diamant slipstift som är 3mm i kulan (Clasolsson har )
Men om jag får gissa vad det beror på ( 99% säkerhet ) är att ramlagret i mitten läcker ut oljan på baksidan av ramlagret o det räcker inte till att smörja avgasvippan på 1an
Skulle tro motorn blir varm o olje trycket är under 3bar och lampan kan blinka på tomgång (0,4 bar )
Hur man löser sådant tyvärr är det arborrning av blocket
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Mera dumheter blev det i dag
Fick svarvat av axlarna så clipset försvinner o gängat ändan med M8
Sen blev det tillverkat tjocka goa brickor som fick planslipas i måttet som jag tyckte var lämpligt I stål SS1550 (EN 10 025)
Också mellan biten i samma stål typ 45 mm långa med h7 passing ( Dom var varma så det blev lite krymp passning )
Sen var det bara att värma passbiten till 50gc o montera dit dom
Varför man gör så är för axeln skall bli stummare så man slipper svikten som kan bli o man får exaktare ventillyft
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Dumheter och dumheter, om det är dumheter så är det intressanta dumheter
Intressant tråd. Var tvungen att plocka fram lite hyllvärmare och haka på.
Att balansera vevstaken kräver lite tillbehör. Glapp och friktion sabbar mätningen totalt.
Vi är ju inte alla så välutrustade.
Gjorde en variant. "Underfallen" (det kan ju inte heta överfall där!) vägs av separat. Storänden "lagras" på ett lutande plan. Med lite slipduk så halkar den inte så lätt ner.
Ett "stift" på lilländan ger en definierad punkt.
Så var det oljepumpen som får gå igenom för att det skall funka bra
Man får börja med att mäta alla hål stämmer i mått mot blocket
Det var som befarat sugsidan var 1.5 mm för litet
Sen får man modifiera inlopp så det suger bra
Och utloppet så man inte får begränsningar av olje flödet ( tryck kan man alltid få )
Vippaxlana är bara att lägga i en plastpåse för förvaring till det är dax att montera ihop dom
Jag är redan uppe i 15 timmar arbetstid ( a 350kr) då har man ett gäng timmar kvar innan man kan plocka ihop maskin
Så var det lyftarnas tur i nästa avsnitt
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
39 2021-10-16 19:49:59 Senaste redigerad av Andreas.R (2021-10-16 19:50:25)
Snyggt jobbat! Mycket intressant och se hur du gör och tänker, är nog uppskattat av många
E dag med lyftare i svarven
Det blev en del vikt minskning på lyftarna
Bör göra gott för ventilfjädrana så dom mår bättre
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Törs man fråga var man tar bort vikten på lyftarna?
Törs man fråga var man tar bort vikten på lyftarna?
Skulle gissa att Micke svarvar undersidan att lyftarens tallrik i vinkel mot skaftet
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
jag tror han slipar bort onödig vikt på toppen av kronan,
dvs den konvexa slitdelen mot kammen, och på kragen
vid stötstången.
it would burn off both of your ears . . . "
eller med korsborrade hål,
det spar vikt
it would burn off both of your ears . . . "
men lättar man 2 gram medelst urborrning
ersätts dom direkt av x,x gram olja . . . hur mkt
sparade man??
it would burn off both of your ears . . . "
Spänningen är oooliiiidliig på hur han gör.......
47 2021-10-18 16:56:22 Senaste redigerad av PPRMicke (2021-10-18 18:33:26)
Varför man tar bort vikt är för det skall gå åt mindre energi när maskin rör sig
Varje gram man tar bort hur mindre belastning blir det på varje del i kedjan (man kan sätta dit en mjukare ventilfjäder o varva mer o maskin går lättare Många köper en ventilbricka i Crom Mo som väger dubbla vikten mot std och dubbla fjädrar uppe på det sen en rostfriventil också
Tro fan det går varmt men har ökat vikten med 20 gram o belastningen från fjärden med 50 % Då på en cylinder
Och man får mindre värme att ta bort (oljan som transporterar bort värmen )
När jag fick dessa tog jag bort cirka 1.3 mm(27mm nu) från lyftaren sen orkade jag inte borra ur dom ( skall vara en gatmaskin )
Så var det någon som sa oljan väger kanske det i en stötstång är det cirka 4.9 gram olja på std och en manton cro moly 12.5 gram olja
Det blir lätt vikt o dom stackas ventilerna o ventilsätena
Vi som är dumma i huvudet o kör snabba leksaker med en stor turbo o höga laddtryck har oftas inspänings tryck runt 80-90 kg på sätet o 220-240 kg på max lyft då går det varmt Då snackar vi krav på olje kvalitet så inte lyftaren skär mot kamen
Har för mig en std fjäder ligger på cirka 30 kg på inspäningstryck (40,5 mm)( skall mäta upp det när jag kommer till locken
Hoppas det inte blev för mycket info
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Efter som det var lite drag i går på tråden
Ställer jag en fråga
Ett av verktygen är helt värdelös tycker jag som är på bilden när man jobbar med kolvar o cyllar
Gissa på så skall jag förklara varför jag tycker det
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
kanske honings stenarna eftersom om man behöver hona så är presitionen för dålig redan??
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Sten vW skrev:"Sen modifierade jag smörjningen så det kommer olja på trycksidan av vippan"
Tell us more!
Tycker mig se på den nedre bilden en liten bearbetning i bussningen från där oljekanalen går in från stötstångsarmen till den sida som vetter inåt motorn, rätt tittgissat?
/S
Var rätt Sten
Det är slipat en kanal från stötstången till botten på vippan
Där är det maxbelastning på smörjfilmen ( vid dåligt olje tryck brukar det vara det som skär först )
Det stället är nästa alltid slitet på dom eller på axelen ( ofta skär skador eller nötnings skador)
Man ser ofta dessa skador på höger sidan
/// M
Tittar tillbaka lite i tråden. I förra årtusendet fanns det något som kallades "HVX MODS" (kort, en massa åtgärder för att öka oljeflödet). Där gjordes lite annorlunda på vipporna. En liknande ränna slipades, men mellan de båda hålen. Antar att avsikten var att öka flödet till ventiltoppen. Tror de även bytte till någon form av borrade justerskruvar, för det blir väl inte så mycket flöde i gängan. Men då kom ingen extra olja till axeln. Men det verkar de åtgärdat med en urgröpning runt axeln.
Så det blir väl ungefär samma resultat.
Nu spånar jag lite. För att få med allt det goda så skulle man tänka sig följande. Man slipar en kanal mellan hålen, men man tar "långa vägen", runt den belastade botten på vippan. Både extra flöde och extra smörjning.