26

Bra tråd  ICQ/bq

27

joni6851 skrev:
IT-Bubbla skrev:
PPRMicke skrev:

Att jag la 580 g var för dom var så ojämna   den tyngsta var 593 g o den lättaste var 584 g ( VWs gräns var 10 g )
Det som är viktigaste är dom är jämna i vikt men jag ville ha ok balans på dom också
Jag skulle säkert jobba mig riktigt mycket o komma ner till 570 g men jag orkade inte
Skulle tro det kommer bli bra för en std 1600 som skall gå på gatan
/// Micke

Tack Micke för en intressant tråd!
En fundering...vart på vevstaken är det lämpligast att slipa bort vikt?

Tjena! Nu gick ju frågan till Micke, men tänker att man vill bidra till att sprida information. Enligt service manual så kan man ta bort enligt beskrivning.

Jag var nog lite otydlig i min fråga  ICQ/ah
Om vikten vid kolvbulten (Lilländan) skiljer sig, vart karvar man bort vikt då?

28

IT-Bubbla skrev:
joni6851 skrev:
IT-Bubbla skrev:

Tack Micke för en intressant tråd!
En fundering...vart på vevstaken är det lämpligast att slipa bort vikt?

Tjena! Nu gick ju frågan till Micke, men tänker att man vill bidra till att sprida information. Enligt service manual så kan man ta bort enligt beskrivning.

Jag var nog lite otydlig i min fråga  ICQ/ah
Om vikten vid kolvbulten (Lilländan) skiljer sig, vart karvar man bort vikt då?

Jag mäter alltid lilländansmaterial  tjocklek'
Så ser man ganska snabbt var det är mest material  där börjar man slipa bort
Brukar mäta 5-6 ställen
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen

29

Har du slipat bort plupparna på vevstakarna som visar vilket håll som ska vara vändas uppåt?

30

Det är självklart att dom är borta
Man får hålla reda på vad låsningen till vevlagrena sitter
Att den sitter där är för att kolven inte är i cc och bustningen är lite förskjuten
När man balanserar staken så får man ha koll på lagerlåsningen i staken
Om man följer VWs handlingar så får man ta bort 2mm på varje sida
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen

31

Tjänare alla
Mer terapi arbete
Så var viporna klara 
Dom har en vikt skillnad på 2 g  mot 11 gram  som var när jag började
En massa arbete för så lite ( sådan är det när man blue print en motor )
Sen modifierade jag smörjningen så det kommer olja på trycksidan av vippan
En sak som man glömmer av det är en massa siffror att hålla reda på
Nästa sak är axlarna
/// Micke

Post's attachments

IMG_20211008_173329.jpg, 226.8 kb, 900 x 1200
IMG_20211008_173329.jpg 226.8 kb, 3 downloads since 2021-10-13 

IMG_20211011_125745.jpg, 447.77 kb, 1600 x 1200
IMG_20211011_125745.jpg 447.77 kb, 5 downloads since 2021-10-13 

IMG_20211013_110627.jpg, 462.64 kb, 900 x 1200
IMG_20211013_110627.jpg 462.64 kb, 4 downloads since 2021-10-13 

IMG_20211013_143555.jpg, 378.86 kb, 1600 x 1200
IMG_20211013_143555.jpg 378.86 kb, 11 downloads since 2021-10-13 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen

32 Senaste redigerad av Sten vW (2021-10-14 12:13:46)

"Sen modifierade jag smörjningen så det kommer olja på trycksidan av vippan"

Tell us more!

Tycker mig se på den nedre bilden en liten bearbetning i bussningen från där oljekanalen går in från stötstångsarmen till den sida som vetter inåt motorn, rätt tittgissat?

/S

33

Sten vW skrev:

"Sen modifierade jag smörjningen så det kommer olja på trycksidan av vippan"

Tell us more!

Tycker mig se på den nedre bilden en liten bearbetning i bussningen från där oljekanalen går in från stötstångsarmen till den sida som vetter inåt motorn, rätt tittgissat?

/S

Var rätt Sten
Det är slipat en kanal från stötstången till botten på vippan
Där är det maxbelastning  på smörjfilmen  ( vid dåligt olje tryck brukar det vara det som skär först )
Det stället är nästa alltid slitet på dom eller på axelen ( ofta skär skador  eller nötnings skador)
Man ser ofta dessa skador på höger sidan 
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen

34

PPRMicke skrev:
Sten vW skrev:

"Sen modifierade jag smörjningen så det kommer olja på trycksidan av vippan"

Tell us more!

Tycker mig se på den nedre bilden en liten bearbetning i bussningen från där oljekanalen går in från stötstångsarmen till den sida som vetter inåt motorn, rätt tittgissat?

/S

Var rätt Sten
Det är slipat en kanal från stötstången till botten på vippan
Där är det maxbelastning  på smörjfilmen  ( vid dåligt olje tryck brukar det vara det som skär först )
Det stället är nästa alltid slitet på dom eller på axelen ( ofta skär skador  eller nötnings skador)
Man ser ofta dessa skador på höger sidan 
/// M

Ruskigt spot-on, är precis vad jag just nu har i händerna. Avgas vippan på 1:an har kärvat fast. Funderar på att följa  modifieringen ovan, fungerar det med en dremel (det är vad jag har)?

/Johan

35

joni6851 skrev:
PPRMicke skrev:
Sten vW skrev:

"Sen modifierade jag smörjningen så det kommer olja på trycksidan av vippan"

Tell us more!

Tycker mig se på den nedre bilden en liten bearbetning i bussningen från där oljekanalen går in från stötstångsarmen till den sida som vetter inåt motorn, rätt tittgissat?

/S

Var rätt Sten
Det är slipat en kanal från stötstången till botten på vippan
Där är det maxbelastning  på smörjfilmen  ( vid dåligt olje tryck brukar det vara det som skär först )
Det stället är nästa alltid slitet på dom eller på axelen ( ofta skär skador  eller nötnings skador)
Man ser ofta dessa skador på höger sidan 
/// M

Ruskigt spot-on, är precis vad jag just nu har i händerna. Avgas vippan på 1:an har kärvat fast. Funderar på att följa  modifieringen ovan, fungerar det med en dremel (det är vad jag har)?

Om jag var i dina kläder skulle jag ta en fundering varför du inte får olja dit upp
Det kommer funka jättebra med dremel  Men du behöver ha runda diamant slipstift som är 3mm i kulan (Clasolsson har )
Men om jag får gissa vad det beror på ( 99% säkerhet ) är att ramlagret i mitten läcker ut oljan på baksidan av ramlagret o det räcker inte till att smörja avgasvippan på 1an
Skulle tro motorn blir varm o olje trycket är under 3bar och lampan kan blinka på tomgång (0,4 bar )
Hur man löser sådant tyvärr är det arborrning av blocket
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen

36

Mera dumheter blev det i dag
Fick svarvat av axlarna så clipset försvinner o gängat ändan med M8
Sen blev det tillverkat tjocka goa brickor  som fick planslipas i måttet som jag tyckte var lämpligt I stål SS1550 (EN 10 025)
Också mellan biten i samma stål  typ 45 mm långa med h7 passing ( Dom var varma så det blev lite krymp passning )
Sen var det bara att värma passbiten till 50gc o montera dit dom
Varför man gör så är för axeln skall bli stummare så man slipper svikten som kan bli o man får exaktare ventillyft
/// Micke

Post's attachments

IMG_20211014_132217.jpg, 534.85 kb, 1600 x 1200
IMG_20211014_132217.jpg 534.85 kb, 1 downloads since 2021-10-14 

IMG_20211014_132336.jpg, 507.94 kb, 1600 x 1200
IMG_20211014_132336.jpg 507.94 kb, 1 downloads since 2021-10-14 

IMG_20211014_133841.jpg, 494.91 kb, 1600 x 1200
IMG_20211014_133841.jpg 494.91 kb, file has never been downloaded. 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen

37

Dumheter och dumheter, om det är dumheter så är det intressanta dumheter  ICQ/bf

"ljushuvud"

38

Intressant tråd. Var tvungen att plocka fram lite hyllvärmare och haka på.
Att balansera vevstaken kräver lite tillbehör. Glapp och friktion sabbar mätningen totalt.
Vi är ju inte alla så välutrustade.
Gjorde en variant. "Underfallen" (det kan ju inte heta överfall där!) vägs av separat. Storänden "lagras" på ett lutande plan. Med lite slipduk så halkar den inte så lätt ner.
Ett "stift" på lilländan ger en definierad punkt.

Post's attachments

Lillandan.jpg, 16.89 kb, 682 x 197
Lillandan.jpg 16.89 kb, 6 downloads since 2021-10-15