201

Lowflyer skrev:

Andreas: Snygg VW-rod. Du som taksänkt den? Ofta ser VW-roddarna lite halvfärdiga ut, men den där var det fina proportioner på. Och ingen Camber som ser knäpp ut :-)

Tack! Ja den är fräck. Inte jag som sänkt taket på den, är en herre uppåt Sundsvalls området. Men kan bara hålla med, han fick till riktigt bra linjer  ICQ/bf
Cambern va hygglig, för att vara en bubbla, är IRS bakvagn byggd på den  ICQ/ab

Projekt: Oval V8:an -57

202

Den här tråden hade jag helt o hållet missat, har iofs inte varit inne på sidan på år o dag heller känns det som. Hann ju inte kolla nåt nu vid senaste besöket men nu kan jag ju åtminstone se vad du sysslar med här. So keep up the work  ICQ/ay

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

203

FlashTec skrev:

Den här tråden hade jag helt o hållet missat, har iofs inte varit inne på sidan på år o dag heller känns det som. Hann ju inte kolla nåt nu vid senaste besöket men nu kan jag ju åtminstone se vad du sysslar med här. So keep up the work  ICQ/ay

Absolut, kommer dra igång tråden till hösten igen.   ICQ/ay
Så kika in o ta en kik från andra halvan av landet, så hänger du med  ICQ/bs Syns när vi ses Johan  ICQ/br

Projekt: Oval V8:an -57

204

Hösten är här, o nu tänkte jag komma igång med uppdateringarna igen.
Så vad har hänt? Dom brukar säga livet kom i mellan, o precis så är det.
Ett glädjande besked är att vi ska bli en till i familjen, våran tredje kotte   ICQ/bp ICQ/bp Mycket tid har gått till huset också, som nästan alltid när man har just hus  ICQ/ai  Bygger också en EPA på sidan om, kanske kommer nån bild på den med framåt.

Men bygget har ändå fortgått om än  i lite lugnare takt.
Fortsätter där jag avsluta sist, med hjul upphängningen.
Svetsar övre skarven mellan ramben o kickup innan bärarms infästnings balken punktas fast.
Fortsätter med infästningen för panhard staget. Kapar till plattor med justerhål för den övre infästningen. Dessa kommer troligen boxas in senare och bli en del av ramen.
Papp mallar även bakaxel infästningen o klurar lite vad som blir bäst. I detta skede försöker jag också tänka med dämpar infästningen, detta kommer senare revideras om.
Panhard staget är 100cm exkl ändar, använder 16mm uniball i ena änden och gängad fast i andra.
Detta va allt för denna sväng  ICQ/br

Post's attachments

Resizer_16336355909560.jpg, 209.78 kb, 806 x 392
Resizer_16336355909560.jpg 209.78 kb, 125 downloads since 2021-10-07 

Resizer_16336355909561.jpg, 207.14 kb, 806 x 392
Resizer_16336355909561.jpg 207.14 kb, 113 downloads since 2021-10-07 

Resizer_16336355909562.jpg, 230.76 kb, 806 x 392
Resizer_16336355909562.jpg 230.76 kb, 110 downloads since 2021-10-07 

Resizer_16336355909563.jpg, 224.56 kb, 806 x 392
Resizer_16336355909563.jpg 224.56 kb, 127 downloads since 2021-10-07 

Resizer_16336355909564.jpg, 247.09 kb, 392 x 806
Resizer_16336355909564.jpg 247.09 kb, 129 downloads since 2021-10-07 

Projekt: Oval V8:an -57

205

Trevligt. ser att du kör med KAD ;-).

Har du sett den här filmen på tuben?
https://www.youtube.com/watch?v=liR1--EHMg8

Din lösning ser ju helt rätt ut tycker jag..

"ljushuvud"

206

ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

207

är det en volvo axel  ( om så är fallet 1030 eller 1031)
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

208

Mr 56 skrev:

Trevligt. ser att du kör med KAD ;-).

Har du sett den här filmen på tuben?
https://www.youtube.com/watch?v=liR1--EHMg8

Din lösning ser ju helt rätt ut tycker jag..

Haha, KAD är oumbärligt  ICQ/bq  Även fast mycket ritas först i CAD  ICQ/ad
Den hade jag inte sett, väldigt pedagogisk och bra.  ICQ/ay Jag förespråka också plan panhard i ridehight, men min SFRO man va mer inne på en lätt vinkel ner i ridehight. Är det nån som har några synpunkter på resonemanget i detta?

Projekt: Oval V8:an -57

209

PPRMicke skrev:

är det en volvo axel  ( om så är fallet 1030 eller 1031)
/// M

Du har ett bra öga, helt rätt, de är en volvo axel. Denna är faktiskt en 1041 axel (slung diff, om jag inte förstått fel)
Vad jag har läst har 1030/31 "öppen diff" som jämförelse.
Tanken för framtiden med just volvo axeln är att dom har skapliga priser på eftermarknad diffar, typ AUSSi locker och liknade, förhoppningsvis blir det nått häftigt där i slut ändan. Men min kunskap måste uppgraderas i den fråga först innan man kan gå vidare med det  ICQ/ah

Projekt: Oval V8:an -57

210

Andreas.R skrev:
PPRMicke skrev:

är det en volvo axel  ( om så är fallet 1030 eller 1031)
/// M

Du har ett bra öga, helt rätt, de är en volvo axel. Denna är faktiskt en 1041 axel (slung diff, om jag inte förstått fel)
Vad jag har läst har 1030/31 "öppen diff" som jämförelse.
Tanken för framtiden med just volvo axeln är att dom har skapliga priser på eftermarknad diffar, typ AUSSi locker och liknade, förhoppningsvis blir det nått häftigt där i slut ändan. Men min kunskap måste uppgraderas i den fråga först innan man kan gå vidare med det  ICQ/ah

En sådan torsendiff kan man ha men dom brukar gå i bitar
Du kan kasta in en dana diffbroms  från 1030/1031  ( dom är starkaste Klarar upp till 800 på hjulen
Skulle tro du har 1031 huset ( skall vara en upphöjning på utsidan  )
En sak man kan göra för att få rören skall sitta kvar är lägga 3 st svetsar på 1 cm mellan rör o hus så blir dom stabila ( brukar svikta av vridet)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

211

PPRMicke skrev:
Andreas.R skrev:
PPRMicke skrev:

är det en volvo axel  ( om så är fallet 1030 eller 1031)
/// M

Du har ett bra öga, helt rätt, de är en volvo axel. Denna är faktiskt en 1041 axel (slung diff, om jag inte förstått fel)
Vad jag har läst har 1030/31 "öppen diff" som jämförelse.
Tanken för framtiden med just volvo axeln är att dom har skapliga priser på eftermarknad diffar, typ AUSSi locker och liknade, förhoppningsvis blir det nått häftigt där i slut ändan. Men min kunskap måste uppgraderas i den fråga först innan man kan gå vidare med det  ICQ/ah

En sådan torsendiff kan man ha men dom brukar gå i bitar
Du kan kasta in en dana diffbroms  från 1030/1031  ( dom är starkaste Klarar upp till 800 på hjulen
Skulle tro du har 1031 huset ( skall vara en upphöjning på utsidan  )
En sak man kan göra för att få rören skall sitta kvar är lägga 3 st svetsar på 1 cm mellan rör o hus så blir dom stabila ( brukar svikta av vridet)
/// Micke

Ok, dom är så pass starka, med dom siffrorna har jag lite att röra mig med tillsvidare  ICQ/ab
Svetsningen va ett bra tips, ska jag ta med mig och fixa framåt  ICQ/bf
Tänkte på dana diffen, passar dom också från cheva axlarnas innanmäten tro? Visst är dom mindre också dana om jag inte minns fel?

Projekt: Oval V8:an -57

212

Andreas.R skrev:
PPRMicke skrev:
Andreas.R skrev:

Du har ett bra öga, helt rätt, de är en volvo axel. Denna är faktiskt en 1041 axel (slung diff, om jag inte förstått fel)
Vad jag har läst har 1030/31 "öppen diff" som jämförelse.
Tanken för framtiden med just volvo axeln är att dom har skapliga priser på eftermarknad diffar, typ AUSSi locker och liknade, förhoppningsvis blir det nått häftigt där i slut ändan. Men min kunskap måste uppgraderas i den fråga först innan man kan gå vidare med det  ICQ/ah

En sådan torsendiff kan man ha men dom brukar gå i bitar
Du kan kasta in en dana diffbroms  från 1030/1031  ( dom är starkaste Klarar upp till 800 på hjulen
Skulle tro du har 1031 huset ( skall vara en upphöjning på utsidan  )
En sak man kan göra för att få rören skall sitta kvar är lägga 3 st svetsar på 1 cm mellan rör o hus så blir dom stabila ( brukar svikta av vridet)
/// Micke

Ok, dom är så pass starka, med dom siffrorna har jag lite att röra mig med tillsvidare  ICQ/ab
Svetsningen va ett bra tips, ska jag ta med mig och fixa framåt  ICQ/bf
Tänkte på dana diffen, passar dom också från cheva axlarnas innanmäten tro? Visst är dom mindre också dana om jag inte minns fel?

Det är volvo spec på en danan   Den är nästan som en ford 8" 
De är bara volvo prylar som passar i den axelen
Men dom är så överdim så drivaxlana är tjockare än det är på en ford 9" som std
Vi gjorde om volvo o satte dom i kortade 9" ( svenskt kvalitets stål som det är på 80% av jänke eftermarknas axlana )
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

213

Super snyggt bra gjort  ICQ/bq

VW, Volksrod, A-Ford

214

Jonasgroon skrev:

Super snyggt bra gjort  ICQ/bq

Stort tack  ICQ/ay

Projekt: Oval V8:an -57

215 Senaste redigerad av Andreas.R (2021-10-09 22:46:57)

KAD i all ära  ICQ/ad men tillslut lär man gör nått i mer hållbart material. Så här blev de tillslut  ICQ/ab

Post's attachments

Resizer_16337683797470.jpg, 209.29 kb, 392 x 806
Resizer_16337683797470.jpg 209.29 kb, 127 downloads since 2021-10-09 

Resizer_16337683797471.jpg, 227.8 kb, 392 x 806
Resizer_16337683797471.jpg 227.8 kb, 133 downloads since 2021-10-09 

Resizer_16337683797472.jpg, 197.53 kb, 806 x 392
Resizer_16337683797472.jpg 197.53 kb, 122 downloads since 2021-10-09 

Resizer_16337683797473.jpg, 193.82 kb, 392 x 806
Resizer_16337683797473.jpg 193.82 kb, 117 downloads since 2021-10-09 

Resizer_16337683797475.jpg, 249.31 kb, 392 x 806
Resizer_16337683797475.jpg 249.31 kb, 121 downloads since 2021-10-09 

Projekt: Oval V8:an -57

216

Slungdiffen i 1041 axeln är gjord för att hjälpa varadgsbilisten att komma iväg när det är halt. Den "kopplar ur" när hastigheten ökar för att undvika ofrivilliga uppställ. Du kan säkert använda den till att börja med men jag kan rekommendera att du byter till en Torsendiff. Den är klart mer hållbar än Dana lamelldiffen. 1031/1041 husen kunde man förr lätt identifiera med hjälp av "knölen" uppepå men senare hus är släta. Då får man kolla om skruvhålen för locket är genomgående, dvs att man kan se änden på skruvarna utifrån/framifrån. I så fall en 1030 axel.

Stephan Denzel

Karmann Ghia Coupé -60
Porsche 911 -72
Denzel Sport International -55
BMW R60 -58

217

CAD = Cardboard Aided/Analog Design
KAD = ??

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

218

Junte skrev:

CAD = Cardboard Aided/Analog Design
KAD = ??

KAD = Urinkateter  ICQ/bk

219 Senaste redigerad av Andreas.R (2021-10-12 15:42:25)

Junte skrev:

CAD = Cardboard Aided/Analog Design
KAD = ??

Finns en gnutta humor i ordsvängarna här, så allt kanske inte blir korrekt i alla sammanhang.

Ska man va formell i detta så är CAD= Computer Aided Design = Digital konstruktions programvara för utformning av konstruktions delar och/eller arkitektur.

KAD= Som jag tänker ur en humoristiskt synvinkel, som nog också va tanken från Mr56 första kommentar, är att "Computer" byter plats med "Kartong" i detta fallet   ICQ/ab

Kan ju iuf "Kass Andreas Design" också, men den låter jag bli att nämna  ICQ/ad

Projekt: Oval V8:an -57

220

Andreas.R skrev:

Finns en gnutta humor i ordsvängarna här, så allt kanske inte blir korrekt i alla sammanhang.

Kan ju iuf "Kass Andreas Design" också, men den låter jag bli att nämna  ICQ/ad

Kan det absolut inte betyda, så det var bra att du inte nämnde det!  ICQ/bf 
Imponerande jobb du gör!  ICQ/ay

221

Lennart skrev:
Andreas.R skrev:

Finns en gnutta humor i ordsvängarna här, så allt kanske inte blir korrekt i alla sammanhang.

Kan ju iuf "Kass Andreas Design" också, men den låter jag bli att nämna  ICQ/ad

Kan det absolut inte betyda, så det var bra att du inte nämnde det!  ICQ/bf 
Imponerande jobb du gör!  ICQ/ay

Kan bara buga för den kommentaren ICQ/br

Projekt: Oval V8:an -57

222

Bygget har haft sina upp o ner gångar, men här har jag lite flyt och de rullar på. Dom bakre stagen är svetsade, har gjort en enkel jigg för ändamålet och svetsprover till tillika delar för SFRO.

Vidare ersätts nedre fasta "rod end" till uniball som skrev i tidigare inlägg. Här har jag testat hela fjädrings rörelsen plus lite till för att se hur mycket vrid, bryt o rotation alla delar utsätts för, försöker säkra upp i mina tanke gångar vad som funkar och inte i praktiken.

När yttre stag och panhard är i ordning behövs ett momenstag för motverkade av rotationen  av bakaxeln  runt sin egen axel.  ICQ/be 
Finns många varianter av detta, K-link, stegar, fyrlink osv, men iom axeln från Volvo o dess original lösning, väljer jag momenstag (3-link) Jänkarna har också en variant på samma sak kallad torqe arm b.l.a. som är längre.

Momentstaget behöver va rörlig i framkant iom rörelsen framåt och runt  i fjädringsröreslen, antingen genom en ledad länk, eller glidbussning. Här är mitt val glidbussning.

Börjar med glidbussnings huset, kör samma dimension som röret i framkant ram. 75x6mm. Svarvar ur en "potta" för bussningen, borrar även i ett styrstift i kanten, så positioneringen av smörjnings kanalen alltid ska hamna rätt för bussningen. Svarvar också en polyuretan bussning passande i röret o pottan med lite övermått på längden för att kunna lagom klämmas på plats med "locket", där även en smörj nippel gängas fast.
Väljer den "gula" varianten av polyuretan, som med sin hårdhet blir bra för gata( är min förhoppning  ICQ/ah )

Blev många ord för en liten del, men intresse i ens egna värld blir oftast så ICQ/bp  Trevlig helg tillsvidare  ICQ/br

Post's attachments

Resizer_16343361754590.jpg, 231.51 kb, 392 x 806
Resizer_16343361754590.jpg 231.51 kb, 126 downloads since 2021-10-15 

Resizer_16343361754591.jpg, 227.73 kb, 806 x 392
Resizer_16343361754591.jpg 227.73 kb, 128 downloads since 2021-10-15 

Resizer_163433617545912.jpg, 204.49 kb, 392 x 806
Resizer_163433617545912.jpg 204.49 kb, 123 downloads since 2021-10-15 

Resizer_16343361754594.jpg, 226 kb, 806 x 392
Resizer_16343361754594.jpg 226 kb, 113 downloads since 2021-10-15 

Resizer_16343361754597.jpg, 217.22 kb, 392 x 806
Resizer_16343361754597.jpg 217.22 kb, 130 downloads since 2021-10-15 

Projekt: Oval V8:an -57

223

Några bilder till , annars har de inte hänt ICQ/bs

Post's attachments

Resizer_163433617545910.jpg, 211.36 kb, 806 x 392
Resizer_163433617545910.jpg 211.36 kb, 119 downloads since 2021-10-15 

Resizer_163433617545911.jpg, 228.19 kb, 392 x 806
Resizer_163433617545911.jpg 228.19 kb, 117 downloads since 2021-10-15 

Resizer_16343361754596.jpg, 229.46 kb, 806 x 392
Resizer_16343361754596.jpg 229.46 kb, 124 downloads since 2021-10-15 

Resizer_16343361754599.jpg, 214.26 kb, 806 x 392
Resizer_16343361754599.jpg 214.26 kb, 114 downloads since 2021-10-15 

Projekt: Oval V8:an -57

224

Trevligt att se den inte helt oviktiga fetttilförseln..
många använder polyuretan bussningar och undrar varför dom gnisslar efter ett tag.. men då dom är som ett glidlager/något vinkelfels axepterande, måste dom regelbundet smörjas... till skillnad mot en gummibussning som gör jobbet med intern flex...utan smörja.
tumme upp!!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

225

michaelth skrev:

Trevligt att se den inte helt oviktiga fetttilförseln..
många använder polyuretan bussningar och undrar varför dom gnisslar efter ett tag.. men då dom är som ett glidlager/något vinkelfels axepterande, måste dom regelbundet smörjas... till skillnad mot en gummibussning som gör jobbet med intern flex...utan smörja.
tumme upp!!!

Precis min tanke också  ICQ/ay

Projekt: Oval V8:an -57