Bygget har haft sina upp o ner gångar, men här har jag lite flyt och de rullar på. Dom bakre stagen är svetsade, har gjort en enkel jigg för ändamålet och svetsprover till tillika delar för SFRO.
Vidare ersätts nedre fasta "rod end" till uniball som skrev i tidigare inlägg. Här har jag testat hela fjädrings rörelsen plus lite till för att se hur mycket vrid, bryt o rotation alla delar utsätts för, försöker säkra upp i mina tanke gångar vad som funkar och inte i praktiken.
När yttre stag och panhard är i ordning behövs ett momenstag för motverkade av rotationen av bakaxeln runt sin egen axel.
Finns många varianter av detta, K-link, stegar, fyrlink osv, men iom axeln från Volvo o dess original lösning, väljer jag momenstag (3-link) Jänkarna har också en variant på samma sak kallad torqe arm b.l.a. som är längre.
Momentstaget behöver va rörlig i framkant iom rörelsen framåt och runt i fjädringsröreslen, antingen genom en ledad länk, eller glidbussning. Här är mitt val glidbussning.
Börjar med glidbussnings huset, kör samma dimension som röret i framkant ram. 75x6mm. Svarvar ur en "potta" för bussningen, borrar även i ett styrstift i kanten, så positioneringen av smörjnings kanalen alltid ska hamna rätt för bussningen. Svarvar också en polyuretan bussning passande i röret o pottan med lite övermått på längden för att kunna lagom klämmas på plats med "locket", där även en smörj nippel gängas fast.
Väljer den "gula" varianten av polyuretan, som med sin hårdhet blir bra för gata( är min förhoppning
)
Blev många ord för en liten del, men intresse i ens egna värld blir oftast så
Trevlig helg tillsvidare 
Post's attachments
Resizer_16343361754590.jpg 231.51 kb, 126 downloads since 2021-10-15

Resizer_16343361754591.jpg 227.73 kb, 127 downloads since 2021-10-15

Resizer_163433617545912.jpg 204.49 kb, 122 downloads since 2021-10-15

Resizer_16343361754594.jpg 226 kb, 112 downloads since 2021-10-15

Resizer_16343361754597.jpg 217.22 kb, 129 downloads since 2021-10-15
Projekt: Oval V8:an -57