501

Snyggt, man lär sig nya saker hela tiden

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

502

Bra att du lägger upp ett facit nu. hur splitlås i modifierad bay lucka.....
Nä varför skulle det vara enkelt...men vi vet!!!! att du fixar detta så det blir bra!!! ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

503

Jag monterade en 69a lastlucka på min 68 en gång, samma problem med de övre fästhålen som du fick. Men jag löste det genom att kapa ur lite ur låshuset i mitten uppe så skruven gick i ICQ/ab
Inte lika snygg lösning som din, men snabb iaf... ICQ/ab

Jag trodde att alla splitpickisar hade det snygga "dubbellåset", det med ett hål för kyrknyckel och ett för lås. Men det var kanske bara tidigare?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

504 Senaste redigerad av kee (2021-07-14 20:37:45)

Tack för det fina berömmet igen. Ni är toppen för motivationen att både meka och skriva! ICQ/ay

Ja det är en del "bekymmer" med att montera baylucka på splitt. Nu är detta förvisso bara ett problem för årsmodellerna 66-67 eftersom de tidigare hade varianten med tre gälar. De luckorna verkar vara lättare att hitta.

Lasslo: Jag TROR att kyrknyckeln höll i sig tom årsmodell 66 och då kom den nya varianten av lås med ett vridbart bleck istället för en klassisk låskolv. Iom att man tog bort kyrknyckeln 67, så är båda låsen och luckorna 66 och 67 OYO. Kan hända att 68ans lucka är exakt likadan som 67an, men att det iom årsmodell 69 fanns ett litet handtag att lyfta luckan med (och då kom även den trebultade kistan). Väldigt osäker på detaljerna exakt när varje grej kom och lämnade, men i stora drag såg evolutionen ut så. Iom att låskistan bytte utförande är även golvet speciellt för dessa årsmodeller. ICQ/be

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

505

Okej, nästa steg i processen är ju då att få till den delen av låset som låskistan ska låsa fast i. På engelska har jag sett termen "striker plate", här tänker jag använda ordet låsplatta.

Som nämnts tidigare har de äldre pickuperna en låskista med vanlig låskolv, som en dörr i ett hus har. Följaktligen har dessa ingen låsplatta (mig veterligt) utan låser mot ett hål i golvet. När jag beställde mitt golv från KlassicFab "many moons ago", såg jag ju såklart till att beställa "rätt" golv, dvs för en vänsterstyrd 67a med lastlucka på höger sida. Jag kontrollerade ju inte då att det jag fått var rätt utan tänkte såklart att KF har koll på årsmodellsskillnaderna bättre än mig. Men nu såhär i ett senare stadium av bygget har jag insett att golvet inte stämmer för lastluckor med låsplatta, om jag fått fel, eller om KF inte har den typen av golv vet jag inte. Inget att göra åt nu när det sitter på plats, utan nu får man modda istället.

Utgångsläget, hålet är iaf perfekt centrerat:
https://i.postimg.cc/k4W9qw6M/20210613-154245.jpg

Jag började faktiskt med att ta med mig lampa och låsplatta in i lastkistan, tillsammans med en spännrem som jag kunde dra igen luckan med, för att på så vis se var låsplattan skulle hamna. Tarvligt nog missade jag att ta med mig kameran in och jag ville inte göra om det, så det blev ingen bild. Men då märkte jag att hålet i golvet var perfekt centrerat även för låsplattan och det var en bra grund att ha för att måtta in den sen.

Men för att kunna montera plattan behövde jag fabricera ett fäste för den. Jag ville egentligen ha rörliga muttrar på baksidan för att kunna finjustera placeringen, men jag gav upp den iden efter att ha försökt ett tag. Jag var nog för otålig helt enkelt, så jag svetsade fast muttrarna stumt istället... och då tog gasen slut! ICQ/an Hur gör alla andra på semestern när svetsgasen tar slut och man är långt ifrån hemmadepån? ICQ/bn

Såhär kan det inte se ut, jag får ta en paus tills jag har fått fatt i en ny flaska:
https://i.postimg.cc/wvKK3JLW/20210613-193054.jpg

En grej jag faktiskt kunde göra för att arbetet inte skulle stanna av helt, var att ge mig i kast med luckan igen istället. Den hade under hanteringen blivit både repig och brännskadad av svetsen. Visst är det dumt av mig att inte vänta med finishen tills det absolut sista man gör, men till mitt försvar trodde jag att jag var klar med luckan när jag gjort om den en andra gång och i det här laget fanns inget mer att göra än att rätta till det misstaget då jag ändå inte kunde göra ngt åt karossen för att komma vidare.

Repig och brännskadad av hanteringen:
https://i.postimg.cc/XYwzNJnW/20210613-195124.jpg

Lite jobb är ju trots allt redan gjort så jag behövde inte slipa ner den lika mycket den här gången:
https://i.postimg.cc/503Hf8Rz/20210613-213041.jpg

Medan ett tunt lager primer, det sista ur burken, får torka över natten, så ger jag mig i kast med elen i hytten som också är "så gott som klart", men gott och väl kan förfinas nu när jag ändå inte är färdig med luckan. Jag hade ju sen tidigare fått iordning på tändningslåset och inkopplingen av det, men nu skulle det monteras mer definitivt och för att även kunna koppla in extramätarna och cigaretttändaruttaget grenade jag av tändingsplus ytterligare en gång. Hade jag gjort detta för länge sen hade jag kört med grenkabelskor, men nu tycker jag det är snyggare med y-grenar, men för att det inte skulle bli för många såna, kopplades alla extra accessoarer in via en hängsäkring med skruvplint så dessa kan tas bort och läggas till efter tycke och smak.

Y-grenar ser bättre ut och är lättare att "ångra", visst blir det en härva till slut, men det går att snygga till:
https://i.postimg.cc/QMBQ0YVM/20210613-223040.jpg

När jag så sen ska passa in låset efter en hel del lirkande så märker jag att fästhålet i tändningslåset inte linjerar med hålet i instrumentbrädan. Vafals? har jag köpt fel del trots att jag ansträngde mig så hårt och se till att köpa just rätt?

Det skiljer både på placering och på vinkel, vad är det för lås jag köpt?
https://i.postimg.cc/NffpR48K/20210613-231236.jpg

Detta kräver ju förstås att låset lirkas ut ur instrumenthuset igen och under alla övningar med att få låset på plats, har jag använt själva nyckeln för att styra det utifrån, medan andra handen styrt det inifrån. Till slut blev det uppenbarligen för mycket för den lilla låsringen som håller cylindern på plats och låset ramlar i bitar på bänken. Nu är jag ännu mer besviken, inte nog med att jag trodde det skulle bli rätt för min vagn när det marknadsförts som typ2 67 OYO, jag trodde dessutom att ett NOS-lås skulle vara av bra kvalitet, inte ramla isär.  ICQ/bw

Om ni någonsin behöver veta hur ett tändningslås sitter ihop:
https://i.postimg.cc/TYdQ69pR/20210614-191122.jpg

Nu börjar jag googla för att ta reda på vad som kan ha gått snett och ganska snart kommer jag fram till att det troligtvis är ett 67 OYO lås, men till typ1! Känner mig både lite lurad då annonsen klart ligger under kategorin "typ2" på thesamba, men även lite dum då jag vet att jag satt och studerade bilder för att lära mig skillnaden mellan typ1 och 2 rent visuellt, jag antar att när jag såg låset marknadsföras som till typ2, så reagerade jag inte ens över hur det såg ut. Jag mejlar ju såklart säljaren om detta och har ännu inte fått något svar och annonsen ligger fortfarande kvar! Det tycker jag är dåligt och visar antingen på ett stort ointresse att det ska bli rätt, eller så är det avsiktligt?

Kanske borde man vetat att "K-code" inte gällde bussar, men annonser för bövelen i rätt kategori! ICQ/am
https://i.postimg.cc/76kG8qqf/t-ndningsl-s.png

Nåja, framtiden får utvisa om det blir ett korrekt typ2-lås, den största drivkraften bakom detta är att få rätt profil på cylindern så att man förhoppningsvis kan koda om den till att passa med dörrnyckeln. Tills vidare får jag nöja mig med detta lås som trots allt är trevligare än Saab-låset. Men nu hade jag alltså några nya utmaningar, först stod att få ihop låset igen. det var egentligen inte så svårt, med en hylsa i lagom storlek kunde jag lätt knacka låsringen på plats igen. Men jag tyckte inte den satt bra, den kändes liksom uttöjd och som om den skulle kunna släppa lätt igen. Jag petar därför loss den igen för att se vad jag kan göra åt saken och där flög den iväg tvärs över garaget, för att inte låta sig hittas igen. ICQ/bu

Jag börjar leta i mina sortimentslådor, men det är inte lätt att ens med en välutrustad verkstad hitta en pinal i rätt dimension. Efter mycket tragglande och letande efter originalet någonstans på golvet, lyckas jag trots allt få dit en avklippt M5 fläderbricka som är tunn nog att passa i skåran.

Återställd med bonnasmide, nu verkar den sitta ihop utan att ramla isär:
https://i.postimg.cc/k4RygJS9/20210614-191739.jpg

Nästa steg är ju att försöka lösa infästningen i instrumentbrädan, både vinkeln och placeringen skiljer som sagt. Först tas en grov syftning ut på avståndet mellan de två hålen, det klipps till en plåtbit som får två hål enligt det måttet. Sen provpassas låset på plats igen, den här gången är jag försiktig och drar inte för mycket i nyckeln så jag inte utmanar ödet. Genom att få till formen någotsånär kan jag sedan slutligen bocka plåten till rätt form genom att dra åt båda skruvarna med låset på plats. Jag märker då att jag knappt har ngn frigång för skruven som fäster låset, så både den och muttern kapas ner till exakt rätt längd för att inte krocka med själva cylinderhuset. Muttern svetsas fast gaslöst och beslaget har fått sin slutgiltiga design.

Adapter för typ1-lås i en typ2:
https://i.postimg.cc/MXJwFp7G/20210614-200615.jpg

Detta målas för att inte omedelbart rosta och får därför hänga på tork. Dagen därpå kan jag montera låset för sista gången den här gången iaf och det blev trots allt helt okej, men myyyyyycket mer jobb än jag trodde.

Låset på plats, fast det heter att "det inte passar vald bil". ICQ/ap
https://i.postimg.cc/xCW3JXDg/20210615-235602.jpg

Jag hinner inte göra så mycket mer den här dagen, men jag tänker ändå provmontera lastluckans list och då upptäcker jag en annan liten fadäs som skett under svetsjobbet. "Kanalen" listen löper i, är lite felsvetsad. Det kan tom vara så att den här delen gjordes av Kee d.y. när tröskeln först monterades, men likväl borde det upptäckts av den äldre och mer erfarne Kee d.ä. när b-stolpen svetsades dit. ICQ/ah

Här blir det svårt att dra en list:
https://i.postimg.cc/dQxz66vS/20210616-002132.jpg

Med lite allehanda slipverktyg är kanten snart ett minne blott och listen går att montera varvet runt. Den sitter inte perfekt som många nya gummilister har för vana att göra, men jag räknar iskallt med att den kommer att forma sig efter sin nya hemvist. gummit verkar av bra kvalitet dock, men det kan man inte veta förrän om några år egentligen.

Listen på plats, här ska allt passas in som det ska sitta till slut, innan jag slösar ngn fin färg på delarna:
https://i.postimg.cc/66VTk8bK/20210616-003422.jpg

Med det har min syster och hennes familj kommit ut till stugan och följer på det gör en period av mer social karaktär. Även om jag haft tur med vädret under min semester redan från första veckan, så blir det nu allt varmare och med det också svårare att få något vettigt gjort. Det blir ett brott på ungefär en vecka innan jag vidtar arbetet igen och därför känns det lämpligt att avrunda det här inlägget här. ICQ/bs

Tack för er tid och intresse i mitt projekt, det glädjer mig lika mycket varje gång. Jag hoppas ni vill fortsätta ta del av denna historia även framöver, tills dess; på återhörande! ICQ/br

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

506

trist med fel marknadsförda delar .. men du fixade det ju.. kvalitetskännslan bland nya grejer verkar försvunnit i allt högre grad.. tyvärr..
men du fixade det, och det räknas ..
Blir bra detta.. ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

507

Nu tänkte jag försöka plita ner det sista jag gjorde på semestern för att vara ikapp. Jag har tillåtit mig själv att göra andra mer lustfyllda saker den här sommaren än att gömma mig i garaget för jag vet att garagedagar kommer komma. Även om en värmebölja kan vara skön att slippa med stängda garagedörrar, så känns det fel att stänga in sig när det är strålande sol ute, jag gjorde trots allt iordning båten för att ha dessa dagar och det går säkert hundra garagedagar på varje dag på sjön, så det gäller att passa på. På semestern kunde jag ibland smyga ner i garaget framåt kvällningen, men problemet var att då var situationen den omvända, även om det kunde vara härliga 22grader utomhus, så hade tempen då kulminerat på 27 grader i garaget och jag kunde inte vädra heller får väller det in mygg och allehanda flygfän. MrP tipsade om myggnät och kanske får det bli ngt för framtiden? ICQ/bv

Halv ett på natten: På vintern kan jag behöva elda i timmar för att få 8 grader, nu går jag runt i shorts och svettas om nätterna:
https://i.postimg.cc/9XgH9d5f/20210704-001730.jpg

Nåväl, för att mäta ut placeringen av lastkistans låsplatta behövde jag ju se var låset kommer i förhållande till golvet när luckan är stängd. Eftersom det inte finns något sätt att "se in" i lastkistan längre, så var det bara att krypa in i utrymmet IGEN! ICQ/ah  Med en ficklampa, en bit spännband och en märkpenna kröp jag in och stängde luckan efter mig. Självklart glömde jag kameran ute så det blev ingen bild. Med spännbandet fastkrokat i luckan kunde jag dra den stängd inifrån och på så vis se var låsplattan skulle behöva sitta. Positionen märks ut och jag kan krypa ut ur den kvava katakomben igen.

Jag är egentligen inte så noga med att det ska se original ut, men det ska bli rätt med avseende på placering. För detta behövde låsplattan sitta lite längre ner än tröskeln och en bit in. Jag insåg att jag förmodligen inte fick igen luckan ordentligt inifrån, så jag adderade på några millimeter inåt för placeringen.

Låsplattan ditpunktad för att testa placeringen:
https://i.postimg.cc/05hnwjQS/20210621-220254.jpg

När jag stänger luckan kan jag glädjas åt att den går i lås som den aldrig gjort något annat, placeringen är rätt och allt funkar som det ska! MEN det är en alldeles för stor glipa i underkant!  ICQ/ah Förmodligen har jag ändå missbedömt låsplattans placering, trots att jag adderade på några millimeter.

Luckan stänger fint, men glipan är runt en centimeter; för mycket för att jag ska gilla det:
https://i.postimg.cc/3x0hYnRG/20210621-220312.jpg

Just då kändes det som att klockan var för mycket, det var asvarmt i garaget och jag orkade inte ta itu med att börja försöka korrigera detta så jag lät det bero. När jag väl sen tog tag i projektet igen några dagar senare, så började jag med något helt annat för att liksom "komma igång". ICQ/bw

Sedan rätt länge hade jag avvaktat med att koppla in backljuset då jag inte vetat exakt hur jag skulle göra. Koppla två sladdar är ju lätt, men jag vill göra det snyggt och lite "originaligt" så därför hade jag fått jaga fatt på något så enkelt som raka kopplingsplintar för flatstiftshylsor. För en modern vagn är dessa typer av kopplingar inte tillräckligt täta, men den här vagnen har ingen känslig elektronik och kommer inte gå i alla väder, så jag bedömer dessa som tillräckliga. Så genom att låta bli att röra lampans kablar och dessutom kunna använda ett annat originalkablage jag tagit från någon skrotad vagn i historien så hade jag redan några snygga originalkablar för backljuset som jag bara behövde komplettera.

Olika sätt att grena och skarva en kabel, de "isolerade" varianterna kommer inte användas på mina mer seriösa byggen i framtiden:
https://i.postimg.cc/Y0fcyCpq/20210702-233441.jpg

Så genom att mäta under vagnen och använda ett redan delvis skadat originalkablage i samma svarta färg som det övriga i denna krets, kunde jag således klippa det till rätt längd och förse ändarna med flatstiftshylsor. I båda ändarna används den raka kopplingsplinten från föregående bild. På så vis blir det inte bara lite enklare att koppla ur motorn, utan även lampan, även om man skulle klara sig med en av dessa två skarvar.

Minimalt svinn och en originalig look genom att omsorgsfullt välja rätt kabel:
https://i.postimg.cc/xC1bdc4B/20210702-235518.jpg

Jag har ingen bild på själva installationen då det är svårt att fota något som ger en bra överblick under vagnen när kabeln löper över en längre sträcka. Men tack vare att jag kunde använda en något längre kabel än det som behövdes för kortast möjliga sträcka, kunde jag dra den lite snyggare längs med rambalkarna, då tråden kommer ut på motorns högra sida, medan lampan sitter på vagnens vänstra. Jag hade kunnat dra ut kabeln närmare lampan, men dels skulle jag behöva "förstöra" originalkablaget och dessutom ta upp ett nytt hål i motorplåten.

Stärkt av att jag avklarat ännu ett av de sista "under-vagnen-meken" när hon ändå fortfarande står på pallbockar, ville jag så prokrastinera med luckan ett litet tag till och började fundera på den värmevajer jag köpt för många år sen och som jag hittat och slängt ut på golvet under en av mina förrådsräder tidigare. Jag hade snubblat över vajern många gånger innan jag till slut sparkade den lite åt sidan så den hamnade under vagnen, men nu kändes det således rätt att trä i den i sina rör. Problemet var bara om det skulle gå? Båda rören har ju "lagats" och jag tror inte jag kollat om vajern går fritt i dem. Förvisso hade jag "fullagat" rören genom att trä en bit rör utanpå för att på så vis undvika kanter inuti röret. Och det gick nästan bra... Faktum är att det inte var någon av mina lagningar som satte stopp för vajern, efter mycket efterforskningar kom jag fram till att det är stopp i ena röret precis vid den sista böjen där det vinklas uppåt mot värmekammaren. Det kan vara så enkelt som att röret bara har en lite för snäv böj för vajerns nippel, men det var tillräckligt för mig för att jag skulle ge upp mina försök efter lite trilskande med diverse metoder.

Ena halvan helt igenom som synes, andra lite mer bångstyrig (och ja jag vet, det är inte en vajer, det är en "ten") ICQ/af :
https://i.postimg.cc/hvq8tSVm/20210703-012719.jpg

Underbart, nu hade jag två halvlyckade halvfärdiga mek pågående samtidigt, dagen därpå skulle jag ta itu med luckan igen ändå.

Det börjar med att jag tar ut placeringen jag har nu för att  uppskatta hur mycket längre in jag behöver komma. När jag gjorde den första plattan med svetsmuttrarna så övervägde jag att göra den justerbar, men tog en senväg. Den här gången vill jag göra det justerbart för det känns som att det kan behövas trots att jag nu kände mig mer säker på var hålen skulle behöva hamna.

Jag vet ju inte hur man "egentligen" gör en sån här sak, men jag improviserade lite och det kommer ju aldrig att synas så det var väl bara att köra på? Först svetsade jag ihop två muttrar med en bit rundstång, så att avståndet mellan dem hölls konstant, sen behövs detta paket hållas på plats åt alla håll, men samtidigt vara rörligt till viss utsträckning. Genom att bocka till en bygel som svetsas över mitt mutterstycke, kunde det inte "ramla ner" och sedan kompletterade jag med några svetsar ute i kanterna för att förhindra att biten kunde glida ur bygeln. Hålen i plåten borras med 10mm medan skruven bara är M6, på så vis finns det marginal.

Rörligt mutterstycke "amatör edition": ICQ/bm
https://i.postimg.cc/cJBnZVd9/20210704-004005.jpg

Med denna bit målad och torkad, kunde jag så småningom svetsa dit den. Hålen hamnar nu ca 10mm längre in än förut och med justeringsmån, det måste ju gå bra! Men icke! Jag justerade låsplattan och slog, slet och tryckte på luckan för att få till det där tillfredsställande "klicket" som borgade för att luckan hade gått i lås. Men det ville sig inte. Till slut behövde jag omvärdera läget och undersöka hur långt ifrån jag egentligen var. Jag kröp in i lastkistan igen och den här gången hade jag kameran med mig så jag kunde ta en bild.

Det är svårt att dra igen den med tillräcklig kraft inifrån, men nu kunde jag se hur det såg ut på insidan:
https://i.postimg.cc/3J0nnKTQ/20210704-155722.jpg

Det slog mig efteråt att jag inte ägnat en endaste tanke på vad som hade hänt om jag hade lyckats få igen luckan...  ICQ/ai  Jag hade ju blivit inlåst!!! ICQ/an Som tur är hade jag ju telefonen och hade kunnat ringa på hjälp för att bli utsläppt, men det var verkligen riktigt huvudlöst att inte ens tänka på det! ICQ/an

Nåväl, när jag väl visste att låsplattan i alla fall fortfarande satt rakt centrerad framför luckan och ungefär hur långt ifrån jag var, så kunde jag nu åter omvärdera. Jag har ju hela tiden testat med listen på plats då jag vill se att allt funkar som det ska innan jag målar. Liten är inte svår, men lite pysslig att få på plats varför jag ogärna tar bort och sätter dit den, men nu var tiden mogen för att ta bort listen och provstänga utan list. Och det gick ju så geschwint så!

Med detta kan jag bekräfta att låsplattan sitter där den ska (svårt att fota karosserispalter):
https://i.postimg.cc/4N4BRzVZ/20210704-165217.jpg

Således beror luckans ovilja att stänga med listen på plats på två möjliga saker, dels kan det bero på att den svulliga nya listen är lite för svullig för att låta luckan gå igen helt, dels kan det bero på att det fortfarande är ngt som felar i geometrin på min skeva lucka. Med med denna bekräftelse vågade jag nu helsy låsplattans fäste i golvet. Oavsett lösning för att få luckan att gå igen med listen på plats, så visste jag att jag ville ha luckan i detta läge för att ligga rätt mot karossen.

Jag lär svetsa igen de små hålen/ojämnheterna som återstår, men "typ såhär iaf": ICQ/ah
https://i.postimg.cc/KvLqNZP3/20210704-191806.jpg

Med luckan i "låsbart skick", kunde jag nu ägna mig åt att försöka rikta luckan igen. Tidigare hade jag ju riktat den i ovankant då hörnen buktade för mycket inåt, förmodligen på grund av en för ivrig "svetsare" som värmer plåten till deformation. ICQ/be  För detsamma gällde för luckans nedre kant. även här anammade jag nu samma metod, men eftersom låset sitter på mitten och jag inte har ngt gångjärn att bryta mot, så fick jag modifiera metoden en aning.

Bonnasmide kurs C: Hur du riktar en lucka utan kunskaper eller verktyg: ICQ/ay
https://i.postimg.cc/X7fMvKDP/20210707-223521.jpg

Nästa utmaning var ju förstås att stänga luckan med listen på plats. Jag återmonterade listen och var noga med att den hamnade rätt och nu var det lite lättare då luckans nedre hörn inte pekade lika mycket inåt, men det saknades fortfarande en aningens uns. Men genom att lossa på gångjärnen i ovankant, kunde jag till slut få igen luckan med listen på plats och jag trodde knappt mina ögon!

Luckan sitter så bra som den någonsin kommer kunna sitta på denna vagnen, nu gäller det att aldrig mer öppna den. ICQ/ap
https://i.postimg.cc/L50JgKXH/20210707-233410.jpg

Med luckan på plats kände jag mig rätt nöjd med det delmomentet trots att gångjärnen inte satt fast ordentligt och det faktum att jag måste demontera luckan igen för den sista handpåläggningen inför målning. Det var nu egentligen två dagar sen jag kommit tillbaks till arbetet från min semester, så att få rulla ut ur garaget under semestern kändes lika överoptimistiskt som att ha vägpremiär i april. När blir man någonsin färdig? Det kändes dock bra att komma till detta skede just nu eftersom jag nu kunde låta luckan vara stängd så att listen eventuellt kunde formas lite under de kommande veckor jag skulle vara borta från meket. Men jag är säker på att jag kommer behöva jobba lite med att få luckan att gå igen lite lättare trots detta, men man kan ju alltid hoppas. ICQ/bn

Men trots att det är sommar och jag väljer att umgås med familj och vänner varma och härliga dagar, så fick jag till en liten stund i garaget en kväll veckan därpå. Sedan jag meckat med tändningslåset lyckades jag ha sönder en av lamphållarna till kontrollamporna i instrumentet. Hur det gick till fattar jag inte, men jag tror att den var dålig redan från början. Problemet var att hitta en ny lamphållare, men efter att ha upptäckt att jag hade en VDO-klocka liggandes med precis rätt lamphållare liggandes kunde jag offra den tills vidare.

Jag höll på länge och väl med att försöka få ut resterna av lamphållaren ur instrumentet, då den del man normalt sett greppar om (basen) redan hade separerat från sargen. Det slutade med att jag blev tvungen att lossa på instrumentet från instrumentbrädan för att komma åt genom själva instrumenthålet.

Lamphållaren för helljuset (?) inringad i rött i mitten, svår att få ut utan att ha ngt att greppa i:
https://i.postimg.cc/76q6hYxv/20210714-025912-1.jpg

Till slut fick jag således ut den och kunde återmontera den hela lamphållaren, för säkerhets skulle kollade jag att jag hade åtminstone en hel lampa innan jag återmonterade. Och det visar sig att båda lamporna är hela så jag sparade den andra då Ba5S inte alltid är så lätta att få tag i. Sen återstod en del återmontering av instrument, kablar och rattstång som jag lossat för att komma åt. Normalt sett kan man alltså byta ut lampan utan att riva halva instrumentbrädan, men nu blev jag tvungen då jag behövde komma åt med en bra tång och med lite kraft.

Till slut fick jag ur den, förmodligen hade den gått att rädda om jag inte var tvungen att demolera den vid demonteringen:
https://i.postimg.cc/XY76rG5k/20210714-023121.jpg

Nu vet jag att instrumentbrädan är sjyst förutom att jag upptäckte att ljusomkopplaren inte är original, varvräknaren visar kanske fel och det finns ingen stereo i ännu,  ICQ/bl men alla dessa saker får bli "på uppstuds" dvs när det kommer för sig, jag tänker faktiskt ignorera dessa delar tills vidare, nu är siktet inställt på att komma ner på marken och köra lite.

Faktum är att den senaste bilden är tagen den 14e juli och sen dess har jag inte rört henne. Men jag har för avsikt att åka ut till stugan igen imorgon, och kanske, bara kanske får jag för mig att kela lite mer med henne. Det kommer ju en period med sämre väder nu, så då kan man gott hålla sig inne i grottan. Om detta får vi se, tills dess tackar jag för visat intresse. ICQ/bs

På återhörande! ICQ/br

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

508

kee skrev:

Sedan rätt länge hade jag avvaktat med att koppla in backljuset då jag inte vetat exakt hur jag skulle göra. Koppla två sladdar är ju lätt, men jag vill göra det snyggt och lite "originaligt" så därför hade jag fått jaga fatt på något så enkelt som raka kopplingsplintar för flatstiftshylsor. För en modern vagn är dessa typer av kopplingar inte tillräckligt täta, men den här vagnen har ingen känslig elektronik och kommer inte gå i alla väder, så jag bedömer dessa som tillräckliga. Så genom att låta bli att röra lampans kablar och dessutom kunna använda ett annat originalkablage jag tagit från någon skrotad vagn i historien så hade jag redan några snygga originalkablar för backljuset som jag bara behövde komplettera.

Olika sätt att grena och skarva en kabel, de "isolerade" varianterna kommer inte användas på mina mer seriösa byggen i framtiden:
https://i.postimg.cc/Y0fcyCpq/20210702-233441.jpg

Så genom att mäta under vagnen och använda ett redan delvis skadat originalkablage i samma svarta färg som det övriga i denna krets, kunde jag således klippa det till rätt längd och förse ändarna med flatstiftshylsor. I båda ändarna används den raka kopplingsplinten från föregående bild. På så vis blir det inte bara lite enklare att koppla ur motorn, utan även lampan, även om man skulle klara sig med en av dessa två skarvar.

Minimalt svinn och en originalig look genom att omsorgsfullt välja rätt kabel:
https://i.postimg.cc/xC1bdc4B/20210702-235518.jpg

Jag har ingen bild på själva installationen då det är svårt att fota något som ger en bra överblick under vagnen när kabeln löper över en längre sträcka. Men tack vare att jag kunde använda en något längre kabel än det som behövdes för kortast möjliga sträcka, kunde jag dra den lite snyggare längs med rambalkarna, då tråden kommer ut på motorns högra sida, medan lampan sitter på vagnens vänstra. Jag hade kunnat dra ut kabeln närmare lampan, men dels skulle jag behöva "förstöra" originalkablaget och dessutom ta upp ett nytt hål i motorplåten.

Kan varna lite för de 2-poliga nytillverkade kopplingsplintarna. Plasthylsan är för kort och änden på den oisolerade kabelskon sticker ut och kan kortsluta mot lämplig karossdel. Den 3-poliga är längre och där ligger hela kabelskon inne i plasten.

Vet någon var man kan köpa 2-poliga i korrekt längd tar jag gärna emot info.

509

HenrikL skrev:
kee skrev:

Sedan rätt länge hade jag avvaktat med att koppla in backljuset då jag inte vetat exakt hur jag skulle göra. Koppla två sladdar är ju lätt, men jag vill göra det snyggt och lite "originaligt" så därför hade jag fått jaga fatt på något så enkelt som raka kopplingsplintar för flatstiftshylsor. För en modern vagn är dessa typer av kopplingar inte tillräckligt täta, men den här vagnen har ingen känslig elektronik och kommer inte gå i alla väder, så jag bedömer dessa som tillräckliga. Så genom att låta bli att röra lampans kablar och dessutom kunna använda ett annat originalkablage jag tagit från någon skrotad vagn i historien så hade jag redan några snygga originalkablar för backljuset som jag bara behövde komplettera.

Olika sätt att grena och skarva en kabel, de "isolerade" varianterna kommer inte användas på mina mer seriösa byggen i framtiden:
https://i.postimg.cc/Y0fcyCpq/20210702-233441.jpg

Så genom att mäta under vagnen och använda ett redan delvis skadat originalkablage i samma svarta färg som det övriga i denna krets, kunde jag således klippa det till rätt längd och förse ändarna med flatstiftshylsor. I båda ändarna används den raka kopplingsplinten från föregående bild. På så vis blir det inte bara lite enklare att koppla ur motorn, utan även lampan, även om man skulle klara sig med en av dessa två skarvar.

Minimalt svinn och en originalig look genom att omsorgsfullt välja rätt kabel:
https://i.postimg.cc/xC1bdc4B/20210702-235518.jpg

Jag har ingen bild på själva installationen då det är svårt att fota något som ger en bra överblick under vagnen när kabeln löper över en längre sträcka. Men tack vare att jag kunde använda en något längre kabel än det som behövdes för kortast möjliga sträcka, kunde jag dra den lite snyggare längs med rambalkarna, då tråden kommer ut på motorns högra sida, medan lampan sitter på vagnens vänstra. Jag hade kunnat dra ut kabeln närmare lampan, men dels skulle jag behöva "förstöra" originalkablaget och dessutom ta upp ett nytt hål i motorplåten.

Kan varna lite för de 2-poliga nytillverkade kopplingsplintarna. Plasthylsan är för kort och änden på den oisolerade kabelskon sticker ut och kan kortsluta mot lämplig karossdel. Den 3-poliga är längre och där ligger hela kabelskon inne i plasten.

Vet någon var man kan köpa 2-poliga i korrekt längd tar jag gärna emot info.

Monterar alltid krympslang över kabel/kabelsko, får plats och ingen risk för kortslutning  ICQ/ay

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

510

Intressant aspekt. Har inte tänkt på det, tack för upplysningen! ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

511 Senaste redigerad av kee (2021-08-01 21:37:15)

Som sagt, ganska mycket av min tid efter semestern (tja under semestern också) kom att ägnas åt annat än folkamek, eller det är inte heller helt sant, då jag mekat en hel del med min cab, men eftersom den är vattenkyld är det antagligen bannad från den här tråden? ICQ/bn

Men efter att ha skrivit det senaste inlägget åkte jag ut till mitt smultronställe igen och hade egentligen ingen riktig agenda. Det rörde sig mest om att komma ut till stugan och att pyssla lite i trädgården. Men efter att jag svettats som en gris (!) i trädgården och fått i mig en bit middag så var jag bra matt och kände inte för att göra något mer den dagen, faktum var att jag höll på att somna redan vid femtiden på eftermiddagen. ICQ/au

Men så tog jag mig i kragen och tvingade mig till att sätta igång med att pyssla med något, om än något litet. Och något jag varit nyfiken på är vad som hänt med växellådan i min bay "Rugge". Han har ju stått still sen "haveriet" i samband med en provkörning i augusti 2019, dvs två år sen.

https://youtu.be/qETcswRptpI

Sedan dess har han bogserats fram och tillbaka till vinteruppställningen och jag har helt enkelt inte prioriterat arbetet då det "känts" som ett växellådsbyte, med "motor ur", varit den snabbaste lösningen på problemet, då jag har en låda liggandes. Jag hade dock en föraning om vad som kunde vara problemet eftersom jag själv varit inne i lådan och är något av en kvalificerad klåpare. För att se om det var det jag misstänkte, så behövde jag bara har ur diffen och det tänkte jag "borde nog gå att göra med lådan på plats". Så jag börjar med att palla upp bussen.

En gammal kaminkartong är perfa som liggunderlag. Tips för alla bonnamekar där ute; spara på de stora och bra kartongerna!
https://i.postimg.cc/4y5Ptct4/20210729-155913.jpg

Det började nu regna om vartannat och när regnet var som mest ihärdigt tog jag en paus från uppfartsmeket och försökte reda ut om jag kunde få igenom värmevajern på Lucy. Testade massa olika metoder, men ingen av dem bar frukt. egentligen skulle man få igenom en bra dragtråd och köra den vägen, men även den måste vara styv, men samtidigt inte för styv. ICQ/bn

Så småningom lättade regnet och jag kunde återvända. Det första jag gör är att tappa ur oljan och trots alla verktyg jag hunnit samla på mig genom åren har jag ännu ingen 17mm insex i arsenalen, men gott och väl ett gammalt hemgjort verktyg som löser problemet men kanske inte vinner något skönhetspris. ICQ/ah

Hemmamekat verktyg och lagom mycket järnfilspån på magneten? ICQ/bn
https://i.postimg.cc/NF3XKfCG/20210729-155557.jpg

Med oljan sipprandes ur lådan kunde jag ge mig i kast med drivaxlarna. På vänster sida, där lådan är öppningsbar, tog jag bort axeln helt, medan jag på högersidan lät den hänga kvar i hjulet. Först trodde jag inte att båda axlarna behövde loss, men jag märkte snart att jag måste ha loss högersidan också för att få loss medbringaren som annars låser diffen på plats på den sidan.

Med diffen ur kom sanningens ögonblick... trodde jag! Min ide om varför jag tappat samtliga växlar på en gång var att ingående axel hade delat på sig i diffhuset, för det var nämligen så situationen var när jag köpte lådan till att börja med. Detta åtgärdades då (2019) och jag monterade på en låsring som kanske inte nödvändigtvis hade exakt rätt mått. Tanken jag hade var att den låsringen nu antingen hade gått av, eller hade fel mått så den glidit ur, när diffen kom ut så hade jag svaret.

Här ser allt ut att vara i sin ordning, dreven och låsringen på plats:
https://i.postimg.cc/bJjwMCVJ/20210729-165021.jpg

Här kände jag ändå att jag hade "lyckats" med det jag ville åstadkomma för dagen. Jag hade nu en tilltagande huvudvärk och kände mig fortfarande rätt orkeslös, men denna felsökning hade jag ändå åstadkommit något idag. Nu var plan B, "Kastbyta låda", men för detta är det motor ur som gäller och det är lite mer pyssel på en bay än på en bubbla, framförallt på en uppfart som består av grus och gräs där det är svårt att rulla en belastad domkraft.

Eftersom jag inte ville köpa rakt av att lådans samtliga växlar "försvunnit" på en gång, så kändes det inte rimligt att felet skulle ligga i den främre delen av växellådan, om inte själva länkaget "Hockeyklubban" kopplats loss på något vis. Det kunde ju även hänt ngt mystiskt med kopplingen. För att testa detta kunde jag ju helt sonika köra motorn, eftersom den startar på ett halvt varv, och se hur det ser ut i diffhuset när motorn går. Så efter att ha väntat ut ännu en regnskur gjorde jag just det.

Med motorn igång kunde jag konstatera att allt såg normalt ut i diffhuset. Det gick inte så tydligt att se vilken växel som var i och axlarna snurrade lika fort på friläget eftersom det inte fanns någon belastning i andra änden. Däremot gick det med lätthet att se när backen var i och med lite god vilja kunde man även se skillnad på ettan och fyran (eftersom jag inte har fotografiskt minne och fick springa fram för att ändra växel mellan varven) slutsatsen av detta var att alla fem växlarna finns där. Varför driver då inte lådan?

Nu börjar jag fokusera min uppmärksamhet på diffen, som jag tar med mig in och inspekterar på bänken. Jag är inte mer erfaren än att jag måste googla för att med säkerhet förstå hur en diff funkar i detalj. Nu börjar jag ana att något är tokigt med diffen, för det stora drevet "ring gear", sitter inte fast i diffhuset, men ännu förstår jag inte om det är fel, eller hur det ska se ut. Det är först när jag tittar på en annan video på YT där en kille går igenom de olika vw-diffarna som jag ser vad som är fel. Mitt drev saknar skruvarna som det ska skruvas fast med!

Jag är fortfarande inte hundra procent säker på att jag hittat felet, men genom en liten glipa kan jag se skruvhålen som drevet ska skruvas fast i. Anledningen till att dessa inte syns är för att de båda halvorna hos själva diffhuset förskjutits (men fortfarande sitter ihop) och det är inte uppenbart att de åtta hålen ska husera var sin skruv. Men när jag inser detta, så kopplar hjärnkontoret direkt till en näve med skruv som jag sorterade för ett år sen, när jag gjorde den stora omdaningen bland mina skruv och andra små detaljer, att dessa såg ovanligt oljiga och fina ut och borde höra hemma i en motor eller liknande. Inom loppet av trettio sekunder hade jag hittat skruven och nog var de åtta till antalet, standard M10 (?) 10.9 med fjäderbrickor och passade perfekt i diffhuset. ICQ/bs

Egentligen borde jag tagit bild på hur det såg ut innan, men jag var i "felsöknings-mode" och när jag såg felet så blev jag ivrig:
https://i.postimg.cc/xC2n1k2T/20210729-203556.jpg

Med detta hade jag hittat felet, eller jag var iaf 99,9993% säker på att jag hade hittat felet. Jag tittar en snabbis på klockan och känner att "halv nio är väl ingenting, det är fortfarande ljust ute och nu mår jag bra, så jag kan lika gärna återmontera detta, det vore sjukt kul att få provköra redan ikväll". Så processen att återmontera allt tar vid. Inga konstigheter vid återmonteringen och det går ganska fort när man gjort det ett par gånger, det tar lite tid att dra åt drivaxlarnas alla skruv eftersom man måste vrida på axlarna hela tiden, men allt är rent och nyligen utbytt mot fräscha delar så det går smidigt. Det kommer någon regnskur, men jag ligger ju under, så det är mest benen som blir blöta och jag har ju en uppgift att fullfölja! ICQ/af

Jag tar tillfället i akt och återmonterar värmeslangarna som jag aldrig fick på förra gången, ska jag provköra en kulen sommarnatt, så kan det vara trevligt med lite varmluft på den regnblöta vindrutan, med de totalkassa torkarbladen.

När jag kommer till oljepåfyllning så känner jag att jag har säkert fler metoder jag kan göra detta på, men en tanke slår mig som jag inte testat och det är den oljebytarpump jag köpte till bussen för länge sen då jag tröttnat på att drälla över hela motorn när jag skulle fylla på olja. På en bay är det otroligt svårt att lyckas utan att drälla. Men pumpen har inte använts då det visade sig att den drällde än mer, men nu kunde den komma väl till pass.

Det här fungerade riktigt smidigt, drygt två liter gick det i:
https://i.postimg.cc/NjbQjG01/20210729-214213.jpg

Med oljan påfylld och alla skruv kontrolldragna, kunde jag nu återmontera hjulen och sänka ner vagnen på backen. Jag känner mig såpass självsäker och driven av min nyfikenhet att jag inte ens prövar att köra lådan i luften. Väl på plats i cockpit och med motorn igång ska jag kasta i backväxeln. Det är fortfarande ovant med, de för mig sjuuukt tajta växellägena, men jag får i växeln snart och kan börja backa ut från uppfarten! ICQ/bp

Jag känner en enorm känsla av tillfredsställelse och jag känner direkt att jag vill åka på en lång provtur för att belöna mig. Men entusiasmen dämpas snart av att jag för det första inte vet hur mycket soppa jag har i tanken, ej heller om motorn kommer gilla denna gamla bensin i det långa loppet, det var trots allt något bärnstensfärgat i filtret och dessutom hade jag ju inga verktyg med mig och var nu nästan nattmörker. Inte den situation man vill befinna sig långt ifrån hemmabasen i. Men en kort vända blir det och alla växlar finns där, det är en fröjd att växla denna buss, jag kan inte fatta hur tajta växellägena kunna bli i denna, bromsarna är superba, jag har skapligt med varmblås på rutan för en sommarnatt och det enda som lämnar något att önska är en finjustering av motorn.

Ni får lita på mig när jag säger att bussen är körbar, det här blev den bästa bilden på min korta provtur:
https://i.postimg.cc/wTmSrqJ6/20210729-222353.jpg

Med det kunde jag parkera på "min parkering" istället för på uppfarten där det oftast är pågående projekt och allmänt "trångt" och skatta mig lycklig över att jag löst ett rätt fundamentalt fel en vardagskväll när jag egentligen knappt hade ork att ta på mig arbetskläderna. Nu vet jag att bussen går att köra och jag kommer nog företa några fler testrundor den här sommaren och ev skruva lite på förgasaren/tändningen, men det är oklart hur mycket mer jag kommer hinna på denna vagn innan hösten. Det allvarligaste "felet" nu är att han är rejält rostig på ett par ställen och det finns inte en chans i världen att han kommer gå igenom en besiktning. Men han är körbar och jag kan tuffa iväg till vinteruppställningen för egen maskin i år äntligen! Fokus kommer nu ligga på Lucy och att få henne körbar av exakt samma anledning; kunna ta mig iväg till vinteruppställningen.

I vinter måste jag göra iordning garaget och då kan jag inte ha några bussar i det, men mer om detta kommer framöver.

Tills dess på återhörande från en mycket "happy camper".  ICQ/ap ICQ/br

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

512

ICQ/ay
Hur kom det sig att kronhjul bultarna tagits ur lådan .... varför demonterades dom?
Kul hur som att du hittade lösningen ICQ/bs

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

513

HenrikL skrev:

Kan varna lite för de 2-poliga nytillverkade kopplingsplintarna. Plasthylsan är för kort och änden på den oisolerade kabelskon sticker ut och kan kortsluta mot lämplig karossdel. Den 3-poliga är längre och där ligger hela kabelskon inne i plasten.

Vet någon var man kan köpa 2-poliga i korrekt längd tar jag gärna emot info.

https://vwcustomspeed.com/produkt/Koppl … -1-1-12-st

514

Kanonbra jobbat och tack för dina uppdateringar.
Roande och alltid  ICQ/ay lär man sig något nytt!

515

Man lär sig av misstagen.
Kul att du delar med dig.

Kompisens buggy slutade driva, så vi bogserade hem den. Sen blev den stående i 25år.
Det var splinesen i bromstrumman som nötts ut.
Tur var väl det för nu har polaren renoverat den och kör runt som inget har hänt :-)
Annars hade den nog varit såld

"ljushuvud"

516

Mr56: Kan tänka mig att det inte är det enda fordonet som drabbats av ett liknande öde, jag har en 20 år gammal transporter som stått i ett par år pga dåligt oljetryck, den kanske hade gått skrotdöden till mötes om det varit någon annan som ägde den?

Eskil: ja det är kul när folk delar med sig av sina misstag, vi är trots allt bara människor. ICQ/ab

P. skrev:
HenrikL skrev:

Kan varna lite för de 2-poliga nytillverkade kopplingsplintarna. Plasthylsan är för kort och änden på den oisolerade kabelskon sticker ut och kan kortsluta mot lämplig karossdel. Den 3-poliga är längre och där ligger hela kabelskon inne i plasten.

Vet någon var man kan köpa 2-poliga i korrekt längd tar jag gärna emot info.

https://vwcustomspeed.com/produkt/Koppl … -1-1-12-st

Bra tips, ska definitivt köpa ett par nästa gång jag får anledning att handla av CSP!

michaelth skrev:

ICQ/ay
Hur kom det sig att kronhjul bultarna tagits ur lådan .... varför demonterades dom?
Kul hur som att du hittade lösningen ICQ/bs

Jag vet inte varför, för jag visste ju inte ens att de saknades, men jag har en pinsam teori... ICQ/ah

Det KAN ha varit så att den inte tillräckligt unge herr Kee skulle ha isär växellådan utan att veta hur man gjorde. Så när diffen inte kom ut på en gång eftersom medbringaren på den andre sidan satt kvar, så tänkte han att det förmodligen var de åtta skruven som höll ihop klabbet och genom att lossa på dem, så kunde han få ut diffen. Samme montör glömde sedan skruven vid återmontering. Jag VET ju inte om det är så, men det är en teori, de enda bilderna jag har på detta är när själva diffen ligger i spilloljedunken och redan då saknar den skruven. det kan också ha varit så att jag ville ha isär diffen av ngn nu bortglömd anledning och likaledes glömde att återmontera skruven ICQ/bn

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

517

Nu var det över en månad sen jag skrev senast och det har ett antal olika orsaker, men mestadels det att jag inte gjort så mycket på något av mina luftkylda projekt. Visst har det varit lite småsaker här och var, men jag har valt att samla på mig lite mer att berätta om innan jag nu skrider till verket och författar denna text.

Det hela börjar med att jag har en veckas semester i mitten på augusti för att liksom kompensera för det faktumet att det ändå hade gått ganska lång tid sen min semester i juni, men delvis också för att jag behövde få lite saker gjorda. Nu kom delar av denna semestervecka att ägnas åt familjen ute på stugan, mer specifikt, tillsammans med min syster och hennes familj som efter ett halvårs uppehälle i Sverige, nu behövde återvända till Singapore där de egentligen bor. Så för att krama ur det sista av umgänge med dem och övriga i familjen föll det sig väl ut att ta semester denna vecka. Under dessa sista dagar med alla samlade ute på stugan lånade jag ut mitt sovrum till småbarnsföräldrarna och bäddade för att själv sova i bussen tre nätter till. Skillnaden mot alla tidigare gånger jag campat på min egen tomt, var att nu kunde jag flytta bussen för egen maskin, ICQ/ai  så genom att återta en del land från lupiner och älggräs som härskat hej vilt, hade jag nu gjort en "infart" till på andra sidan av tomten och kunde nu ha en mer naturskön campingupplevelse.

Precis invid bäcken, men fortfarande med landström och wifi! Detta har fått mig att omvärdera hur jag vill använda tomten i framtiden. ICQ/af
https://i.postimg.cc/sX6CnF8P/20210814-101645.jpg

Men just eftersom jag sov i bussen kom en del av dess faciliteter väl till hand även om det är en bit kvar till besiktning (som dessutom inte känns aktuell såhär års). Bussen behöver en del "rostlagning" och just nu tänker jag inte prioritera det. Men något som jag ville göra och som jag tänkte inte krävde så mycket oljud i verkstan nu när huset var bebott av småbarn och bäbisar, var att byta ut stereon i bussen.

Jag ska försöka göra den här utläggningen kort, men ni vet ju hur det är med den saken.  ICQ/ah Men i bussen satt en Pioneer-enhet jag köpt ny för en massa år sen. Den har funkat okej och kravet jag hade då var att den skulle ha tre st lågnivåutgångar, samt fjärrkontroll. Men som ni alla vet är den här typen av teknologi ganska "kortlivad" i den mening att den snart blir inaktuell. Dessutom hade aux-in-jacket på framsidan börjat glappa sedan det fått en stöt för mycket av någons knä. Och eftersom "line-in" är det vanliga man använder nuförtiden om man inte har BT, kändes det som ett problem.

Såhär såg instrumentbrädan ut för ett par år sen.
https://i.postimg.cc/C1WWDRhS/20150709_200714.jpg

Nu är det ju så att jag vill ha "bluetooth" i den här bussen, inte bara är det bekvämt av alla normala skäl, utan även extra så i en campingbuss då man slipper sladden om man sitter baktill och vill styra musiken. Jag minns en femmeterssladd jag hade en period, detta var Pre-BT.  ICQ/bl  Ett antal olika alternativ har "florerat" bland mina idéer, men av någon anledning tyckte jag att det skulle bli bra med en dubbeldins-enhet (fråga mig inte varför) och jag hade ju ändå inget radiofack som hindrade mig i val av format. Först fyndade jag en enhet på tradera för just detta projekt, men som ofta med begagnat var det både ett och annat fel på den, det värsta var nog att fjärren inte funkade, sen hade den några döda "segment" i displayen och det hela kändes inte kul helt enkelt. Efter att gått och köpt en bil i vintras, i vilken det också satt en dubbeldinsenhet som fungerade mycket bättre, så bestämde jag mig för att ta den istället. Enda buggen är att den inte har fjärrkontroll och ingen av mina fjärrar verkar lira med den och jag vet i ärlighetens namn inte om den är kompatibel med fjärr över huvudet taget, då det vida internetet är lite svårtytt på den punkten.

De två enheterna, samt fästet som den gamla stereon satt monterad i:
https://i.postimg.cc/Fskpt9cf/20210815_153725.jpg

Fästet behövde ju onekligen modifieras för att funka, här hade jag helt sonika tagit en vanlig stereoram och nitat fast den i en plåt som jag målat i första bästa färg jag hittat. Jag vet inte hur gammalt det är, men jag kände att även om funktionaliteten för en enkeldins-enhet fanns där, så behövde jag nu en dubbeldinsvariant och dessutom ville jag förbättra designen. Jag börjar med att sprätta loss den gamla ramen och måtta in den nya.

Fästplattan rengjord och redo för modifiering, den nya ramen ditskruvad:
https://i.postimg.cc/cJJmRrqJ/20210815-190222.jpg

I och med att den nya ramen hade utformningen av några "rillor" på ovan- och undersidan, fanns det utrymme för att jobba med skruv, något som inte fanns tidigare och jag minns att det var en anledning till att den ramen var nitad. Jag tror dessutom jag använde svets på något ställe. ICQ/bn  Lyckligtvis har jag gott om små skruv i mina lådor och snart hade jag letat fatt på några enhetliga korta M4 (M3?)-skruv som gick fria för stereon. Hela tanken att jobba med skruv istället för mer permanenta lösningar är just utbytbarheten. Det kommer väl komma en annan stereo vart det lider och den ramen kanske inte ser exakt likadan ut, även om stereon har samma format. Man vet aldrig hur det är med såna här saker.

Fästplattan får sig ett lager med kallgalv när de nya hålen är borrade:
https://i.postimg.cc/nVW6CfD7/20210815-191537.jpg

Dem skarpögde ser att jag nu format ett veck till i plåten och det berodde både på estetik och utrymme. Dels skulle inte den biffigare stereon få plats mot benknäckarhyllan om den hade samma lutning som den lilla stereon som var lutad ganska kraftigt uppåt, dels såg det mycket värre ut med en stor front, om den inte linjerade med instrumentbrädan. Detta gjorde även att plåten blev "kortare" mot instrumentbrädan till, men den tjockare fronten på den nya stereon avhjälpte det till viss del.

En stor anledning till att jag valde att återanvända den befintliga fästplattan var att den redan passade i bussen. Hålen som redan var borrade i vagnen stämde och vinkeln mot fronten som ju inte är parallell med instrumentbrädan var redan "uttagen", även om den visade sig inte stämma till hundra procent.

Första provpassningen, här finns utrymme för förbättring, kanske svårt att se, men den sitter inte rakt:
https://i.postimg.cc/qRVWjspL/20210816-220934.jpg

På det hela tyckte jag ändå att det blev rätt lyckat att stereon som av en ren slump täcker upp hela vägen mellan instrumentbräda och hyllan under, men jag hade en hel del utmaningar. Det första var fästet framtill, tidigare hade jag dragit plåtskruv rakt igenom stoppningen och den ena skruven visade sig ha gått rakt igenom ett hål i instrumentbrädan, så där satt skruven inte fast i någon plåt. Jag labbade ett tag med mutternitar och försökte köra med maskinskruv istället, men det blev inte heller bra. Nu med handskfacket ur vägen var det ju lätt att labba, men jag ville ju ha det så servicevänligt jag kunde. Till slut föll lotten på en så enkel men genial uppfinning som en "hake/konstol". Eftersom klabbet förankras baktill, behöver ju fästet fram bara klara av vikten och behöver ju inte sitta fast i den meningen.

När det var utrett behövde jag rikta in allt så att det satt rakt, detta krävde massa experimenterande och det visar sig att hyllan och instrumentbrädan inte är helt parallella, så det fick bli en berömd "kompromiss" när det gällde stereon, en glipa i underkant som inte var jämntjock, fick lov att accepteras. Något som även behövde åtgärdas var själva "gaveln" av installationen, det ser ju inget snyggt ut med den biffiga stereon alldeles naken. Gavel behövs ju bara på ena sidan då handbromsspaken gör att man inte ser den andra sidan lika tydligt.

Nu börjar det likna något, men det är ju ganska naivt att tro att jag nöjer mig med detta: ICQ/be
https://i.postimg.cc/c4fqt5ZJ/20210817-185100.jpg

Jag hade faktiskt lite bekymmer med gaveln trots sin enkla konstruktion, för även om monteringsramen tillåter lite utrymme för en skruvända att titta ut på insidan i över- och underkant, så gör den inte det för skruv som tittar in från sidan. Jag fick revidera min konstruktion då jag ville ha det löstagbart. Svaret blev ett litet vinkeljärn svetsat i gaveln, så den kunde skruvas fast undertill istället. den ena bakre skruven kom jag undan med att frisera lite på längden av istället.

Här provpassas enheten för hundrasjuttioelfte gången; notera de fula märkena upptill och hur mycket längre fram den gamla stereon satt:
https://i.postimg.cc/D02GQMHK/20210817-190057.jpg

Med detta snart utrett så börjar fabrikationen nu på allvar. "hålet" som nu uppstått på vänster sida om stereon, mellan stereon och handbromsen, behövde nu fyllas. Och det fanns en sak som jag hade i åtanke specifikt för detta hål och det var subwooferkontrollen. När jag först skaffade subwoofer trodde jag att denna kontroll skulle vara helt onödig, men om man som jag, lyssnar på mycket varierad musik, gammal blues från sextiotalet, likväl som modern musik med syntar och digitala trummor, så varierar ljuuuudbildn (Farbror Barbro ICQ/ap ) rätt rejält, speciellt basregistret. Kontrollen är därför rätt användbar, men oftast hittar man en inställning som är ngn slags medelväg.

Första utgåvan av täckpanelen, det krävdes några provpassningar för att den skulle hamna rätt:
https://i.postimg.cc/PrdJS7yC/20210817-222128.jpg

Även i detta moment infann sig en del av den klassiska tangodansen, två steg fram, ett steg bak  ICQ/bn (jag kan inte dansa tango), så det blev lite modifieringar av detta innan jag blev helt nöjd. dels byggde jag klabbet av gamla spillbitar, dels tog det lite utprovning innan jag bestämde mig för hur jag ville ha det. Det "försänkta" utseendet på själva kontrollen funkade inget bra, så det slutade med att jag kapade upp ett hål för hela kontrollpanelen, dessutom fick jag byta ut sidostycket som kontrollen skulle sitta på för att kunna skruva fast den på två punkter istället för en. Jag hade ju använt spillbitar så formen var inte helt upp till mig, hade jag vetat hur jag ville ha det från början hade jag valt andra/större spillbitar. Till slut fick jag till en form som funkade hjälpligt.

Täckpanelen grundmålad, två korta pinnskruvar för att fästa subwooferkontrollen i:
https://i.postimg.cc/zvZ7mNvZ/20210818-151401.jpg

Med allt grundmålat var det så dags för ett lager toppfärg, den här gången blir det inte volvoblå (eller vad det nu var jag hade till hands den där gången) utan halvmatt svart, en färg som bara växer på mig när det gäller små sidoprojekt som detta. Med all förnicklad "hardware", ser det ju nästan ut som ett proffsigt installationskit man köpt på e-bay eller ngt. ICQ/ag

Jag minns inte varför jag gjorde avfasningen på fästplattan, men jag minns att jag gjorde det av en anledning. ICQ/bw
https://i.postimg.cc/ncvFfGd6/20210819-201039.jpg

Med hela skapelsen ihopmonterad begav jag mig nu ut i bussen för att se att allt funkar som det ska innan jag skruvar fast något. Passformen visste jag ju redan, men nu syftar jag på själva ljudet. Jag har ju tre lågnivåkablar och de var inte märkta med vilken som gjorde vad, så jag fick prova mig fram för att få grejerna rätt inkopplade. Sen fick jag ta mig en rejäl funderare på varför inte subwoofern funkade. jag letade och letade och kom till slut fram till att jag installerat en switch för att kunna stänga av den bak i bodelen. ICQ/an  jag mindes i samma andetag att den satt där så prydligt för att kunna "spara ström" när man fricampar för då behövs ju inte subwoofern vars främsta funktion kommer till sin rätt när man kör och motor- och vägljud delvis dränker musiken. Hur mycket ström man sparar kan man ju ifrågasätta, men med switchen påslagen funkade allt till slut.

Kreativt Kaos, notera att färgen på displayen är ju helt fel och jag hade inte ens tagit reda på om den gick att ändra!  ICQ/ah
https://i.postimg.cc/L8pzmvmf/20210819-231223.jpg

När jag visste att allt funkade kunde jag varsamt och ordentligt montera allt på plats. Med allt på plats ändrade jag displayfärgen till att matcha det övriga. Och här bör jag lägga in en disclaimer. Att det är blått är bara något som råkat bli, men allt har bara matchat som av en ren slump. Det som inte syns på dessa bilder är att även de digitala voltmätarna har blå bakgrundsbelysning eftersom de tänds med tändningen, medan stereon är kopplad så att man kan spela även om nyckel inte sitter i. Jag vet egentligen inte om jag tycker det är det snyggaste valet i en gammal veteranbuss, men så har det blivit och det ger just den här bussen en egen look, å jag tänker bygga vidare på det. Kanske blå instrumentbelysning också? Jag har inte tänkt på det tidigare, men jag utsluter det inte heller. ICQ/ad

Här ser man installationen genom hålet för handskfacket:
https://i.postimg.cc/nLMKWrHw/20210827-211913.jpg

Nu var det bara frågan om att städa upp och med det skulle handskfacket monteras och jag vet inte om jag gjort bort mig "big time" nu, men jag fick nätt och jämt in det. Bara tack vare att jag var lite oförsiktig med handskfacket som inte är i det bästa skicket och att materialet är ganska flexibelt, lyckades jag till slut knöa in det. Varför jag kanske har gjort bort mig är för att jag vet i ärlighetens namn inte om min nya stereokonsol går att få på plats med handskfacket på plats. trots att den är löstagbar i flera delar och trots att jag tänkte på att försöka göra det så åtkomligt som, det går, så är jag inte säker på att det går, men förhoppningsvis går det. ICQ/be

Knepigt läge, men jag har varit med om svårare saker som inte stoppat mig:
https://i.postimg.cc/zB4624K4/20210827-212157.jpg

Huruvida det går att plocka ur stereokonsolen får framtida Kee ta reda på, stereon går att demontera precis som om den var installerad i vilken bil som helst. Nutida Kee kommer emellertid bara att njuta av en ganska clean stereoinstallation, även om den saknar en ganska viktig sak; fjärrkontroll. Kanske går det att lösa med en strömbrytare som bryter strömmen till kabeln som annars skulle gå till tändningslåset? Kanske skulle jag behöva trappkoppla den för att kunna ha en framme och en baktill, det är ju i sängen jag vill kunna stänga av stereon. Och att resten av funktionerna går att sköta via BT-enheten som är ansluten till stereon? Känner jag mig själv rätt kommer jag snubbla på rätt stereo och köpa ännu en enhet jag inte kan använda i en annan bil. ICQ/be

Svårt att ge en bra bild i mörkret med de starka dioderna, men det är rätt effektfullt!
https://i.postimg.cc/YqTNGMk5/20210827-214511.jpg

Och för de som tycker detta är osmakligt så kan jag glädja er med nyheten om att det här inte är er vagn så ni slipper lida av det! ICQ/bp  För egen del har jag haft lite betänkligheter på hur bling-blingit det får bli, men som jag redovisat i en tidigare post för några år sen, så går belysningen att släcka, detta är kopplat så att det inte lyser vid färd och vid camping kan man välja om det ska lysa eller inte.

En helt onödig operation och när jag äntligen kunde njuta av ljudet igen hade syrran åkt för länge sen och jag hade flyttat in i huset för lika länge sen, men förhoppningsvis kommer det till glädje framöver, det var hur som helst ganska kul att göra. Och jag blir lika förvånad varje gång över hur bra ljudet är i den här bussen! ICQ/ai  Ibland går jag ut och tar med mig en öl bara för att sitta och lyssna på hög volym alldeles för mig själv.  ICQ/af Framöver hägrar mer Lucy-mek, jag har faktiskt redan påbörjat det, men det är knappt värt att nämna, men snart kommer det förhoppningsvis finnas lite roliga saker att dela med sig av.

Vi hörs! ICQ/br

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

518

Tänk så mycket jobb det kan vara med en "stereo" installation... bara sätta i hålet... jo tjena...
Bra jobbat och dokumenterat ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

519

Föresten blå instrument belysning. .. ser man då den blåa helljus lampan. ICQ/ad
Fast iofs den används så sällan endå ICQ/bw
Vet att det var i en kollegas passat tidigt 2000 tal.. vill minnas att jag tyckte det var tufft då...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

520

Ja instrumentlamporna är lite svaga så byter man ut dem mot blå led, lär man se till att även byta indikatorlamporna mot led. Men det var bara en galen idé, förmodligen inget jag kommer realisera.

Det stämmer att vw runt millennieskiftet hade blå-röd instrumentbelysning i sina vagnar. Vet att det kritiserats av vissa eftersom det rent tekniskt korrekta är grön, men jag har avverkat många mil med denna instrumentering och inte märkt av att just instrumentbelysningen skulle vara ett problem. Idag är ju många instrument vita och det är väl inte heller optimalt, men det går mode och trender i det där, som med så mycket inom bilindustrin.

Tack för att du kommenterar Micke! ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

521 Senaste redigerad av kee (2021-10-02 21:19:18)

Okej, åter till tangenterna. Det har ju dröjt med uppdatering på Lucy, men det har varit annat emellan. Dessutom har jag dragit mig lite för att fortsätta då eländet med att få luckan att passa efter snart ett halvårs tid, fått mig litegrann att ruttna på projektet. Jag visste dock att det inte var mycket kvar för att få sänka ner henne från sina höga hästar.

Jag hade ju fortfarande problem med att få luckan att låsa med listen på plats, spontant kände jag att det borde gå, men att jag kanske får förklara svårigheten med passformen på min egna undermåliga noggrannhet, både när jag gjorde luckan, men kanske framförallt när jag lagade karossen. Men genom att "shimsa" låskistan med ett par brickor i underkant fick jag till slut luckan att låsa, även om jag var tvungen att ta i hårt för att komma dit.

Låskistan shimsas i underkant för att "nå" till låsplattan:
https://i.postimg.cc/B63qnX6W/20210917-235937.jpg

Jag får se hur permanent detta blir, men en tanke är att listen kanske kommer "sätta sig" efter ett tag och därför blir luckan lättare att stänga. Kanske är det ett önsketänkande, men just nu var det skönt att kunna känna "jag ska se den här luckan som "färdig" nu". Men just iom att den nu var färdig så behövdes det lite ytterligare TLC i form av spackel, då all min massage och hantering gjort luckan lite knölig igen.  Så ett nytt lager spackel läggs på och dagen därefter slipas det.

Jag är verkligen inte bra på "finish" men det är tur att detta inte är någon riktig renovering:
https://i.postimg.cc/bNvqrZxb/20210918-134009.jpg

Efter att den slipats drar jag på ett nytt lager grundfärg för att skydda det som nu blivit plåtrent igen. Sen är det en stor hjälp i att se ojämnheter i plåten som döljs när ytan består av flera olika färger och former. Jag är nöjd med resultatet, men när jag på söndagen sedan, inför kommande jobbvecka, ska måla luckan i sin slutgiltiga duvblå färg, så inser jag att härdaren härdat till en hård plastpuck! Färgen verkar gå att lösa upp i förtunning, men härdaren är körd. Jag får besviket åka hem utan att ha fått detta sista gjort, vilket skulle varit väldigt bra iom att garaget nu skulle vara obemannat i fem dagar och färgen skulle ha god tid på sig att härda.

Lite apelsinskal hos härdaren, men det våtslipas ner innan den slutgiltiga målningen:
https://i.postimg.cc/nL5YN9HJ/20210919-000152.jpg

Även om jag inte är nöjd med utfallet av detta, så får jag acceptera det. Jag och MrP hade preliminärt bokat in kommande helg som en mekhelg, och att vi skulle ta ner Lucy från pallbockarna. Det hade då varit skönt att kunna montera luckan inför premiärturen. Vid ett telefonsamtal med lackfirman så får jag lära mig att härdaren reagerar med plasten i burken jag fått den levererad i, ska man förvara den längre ska man ha den i glas- eller metallbehållare. Kanske skåpmat för vissa, men blev en "dyrbar" läxa för mig. När jag i det samtalet önskar beställa en ny burk färg innan helgen så berättar han att han är bortrest den här veckan!!!  ICQ/ai Vilken business, bara dra sådär och låta inkomsten stanna upp! ICQ/ac  Jag frågar om det går bra med härdare till annat fabrikat av polyuretanfärg och det går enligt honom bra och eftersom jag har lite sån på hyllan, så blir det min "plan B". Jag googlar lite på olika säkerhetsdatablad på de respektive produkterna, men kommer inte fram till om det är någon reell skillnad på de olika fabrikaten, nyckeln verkar stavas "isocyanater", vilket båda innehåller. Misslyckas jag är det lätt att demontera detaljerna jag nu målar och göra om det, men lite surt ändå.

När helgen så äntligen kommer är det spikat att MrP kommer ut och hjälper till. Jag är förstås glad, för inte bara får jag hjälp och sällskap, utan för att jag vet att han gärna drar ut en sväng med båten innan det är dags att dra upp den om det är fint väder och fint väder det hade vi! Om det är till någon tröst att båtturen inte blev av, så är jag desto gladare att detta blev av. ICQ/ay

Vid ankomst på fredagen är vi båda rätt trötta efter att ha jobbat en hel vecka. Jag ankommer några timmar innan MrP, så jag kan plocka lite i huset och förbereda mat inför hans ankomst. Efter de traditionsenliga "varma mackorna" så drar vi, efter en stunds chill vid brasan, på oss arbetskläderna och går ut i grottan. Jag vet ju hur MrP funkar vid det här laget, han har kommit hit för att jobba, att umgås är mysigt och trevligt, men det finns andra tillfällen för det. Och jag är inte sen på att ta till vara denna arbetslust.

Men det är å andra sidan skönt att inte känna måsten, speciellt inte när man är trött. Så projektet för kvällen blev att göra henne redo för att rullas ut nästa dag. Jag måste erkänna att jag inte minns om vi gjorde några ytterligare mindre detaljer, men vi fick iaf hjulen på plats och lät henne få känna fast mark för första gången på flera år!

Touchdown! Ja vi kollar ju såklart lufttrycket efter flera år "på hyllan".
https://i.postimg.cc/mD2b0jSc/IMG-20210926-WA0007.jpg

På lördagen sover jag gott och MrP har redan hunnit vara ute en sväng, plocka en fruktsallad från trädgården och baka bröd till frukost när han kommer ner till mig och väcker mig, jag har iofs precis vaknat. Det är en underbar dag ute, verklig brittsommar, så det blir frukost på verandan, innan vi börjar arbetsdagen. Förmodligen är det den sista gången i år jag äter frukost ute. Först på agendan blir att rulla ut Lucy i solskenet. Det är inte så enkelt som det är med vilken annan bil som helst, hon här har bott här så länge att hon blivit "inbyggd", men efter att ha flyttat på allt som är i vägen och på så vis gjort garaget ännu trängre, så kan vi rulla ut henne.

I släpljuset borde man kunna se hurpass väl jag lyckats med fronten och det ser ju bra ut, men vi vet också att bilder ljuger ICQ/ah :
https://i.postimg.cc/6Q6PLm0m/20210925-125158.jpg

Med Lucy ute kunde vi starta upp henne, eller hur? Tja saker och ting är sällan så enkla som man tror även om grejerna varit igång bara ett halvår tidigare. Det börjar med att jag konstaterar att tändningslåset är felkopplat, så den går på starten redan i tändningsläget. Först tänkte jag att det var en enkel fråga om att switcha kablar då jag förmodligen blandat ihop tändning och start, men så enkelt visar det sig inte vara, men efter ett idogt sökande bland kablarna framme vid podden så kom vi till slut fram till en lösning. Det var även ett litet "trassel deluxe" med att få tändningslåset på plats igen då kablarna och låsets bakstycke hamnar väldigt nära kontrollamporna i instrumentet. Problemet som följer är att få henne att tända. Här testar vi med alla möjliga olika knep. Soppa rakt ner i förgasarna, justera tändning, och startkablar. Till slut visar sig var det ändå vara batteriet som är dåligt i kombination med för lite soppa och det kan även ha varit så att bränsletrycket var undermåligt då en soppaledning lossnade väldigt lätt. Men vi åkte till macken och tankade och efter att ha rett ut alla småsaker så började vi få resultat.

Här byter vi batteri efter att hållit på och tragglat med startkablar ett bra tag:
https://i.postimg.cc/NG8MCNvx/20210925-154931.jpg

Visst är det precis som förut, en bit kvar innan motorn går perfekt, men den startar och efter att den kommit upp i temp så håller den även tomgången. Nu är det ingen pardon längre, nu ska här provköras! Jag greppar bakelitkringlan och styr mot omvärlden (eftersom det här är världens ände ICQ/ap ) Och visst är första åkturen "rough", men här är det tur att det finns videodokumentation, för MrP råkade oavsiktligt slå på videoinspelning av vår första premiärtur och tack vare den så finns min reaktion dokumenterad.

När vi båda fått vårt lystmäte tillfredsställt med var sin provtur i vagnen då hade jag en stark lust att få spola av henne efter alla år inomhus och med allt damm, allt stänk, all smuts som nästan hade hunnit nötas bort av tidens tand innan den nu äntligen spolas bort.

Oh wow, it folds down to a flat bed! Flaket är riktigt ruttet, varför gjorde jag inte allt på en gång? ICQ/an
https://i.postimg.cc/CKhP9G7t/20210925-175917.jpg

Vagnen får stå utomhus på tork över natten då det ska vara uppehåll och det är fortfarande en bit över nollan om nätterna även i Heby. Vi känner oss redan ganska nöjda över dagen även om det känns som att mycket gick åt till ingenting. Men det tog ett par timmar att få henne att starta och det faktum att vi nu avverkat säkert närmare en mil är en milstolpe i sig (no phun intended).

Eftersom det trots allt är slutet på september så är det inte ljust så länge till och en middag känns som en bra grej att ta itu med innan vi eventuellt fortsätter att vara nyttiga. Efter att ha tagit en rejäl paus med mat och dryck så äntrar vi grottan igen för lite lördagsmys. den här gången är det tomt på den plats där monumentet över min egen förträfflighet stått i så många år och det känns konstigt.

Här har vi lite att ta itu med:
https://i.postimg.cc/KYdCgkx8/lizaensam.jpg

Planen för kvällen var egentligen inte mer avancerad än att Liza skulle frigöras från sitt hörn där hon stått i så många år. På bilden syns ju tydligt hur mycket som måste flyttas på för att kunna börja baxa ut henne från sin plats. Det som inte syns på bilden är allt som ligger under henne, men det är en historia för en annan dag. ICQ/ah

Hjuldollys är grymt bra, men lite luft i ringarna underlättar enormt när man ska rulla utomhus sen.
https://i.postimg.cc/pdz4tVMh/IMG-20210926-WA0003.jpg

Under pumpningen av hjulen noterar jag att samtliga fyra däck är av olika fabrikat! Det är iofs inget problem, för samtliga håller luft ganska bra, förmodligen tack vare att de har innerslang och att gummit är av en närmast övernaturlig kvalité hos de 50+ år gamla diagonaldäcken. tycker även bilden illustrerar vilken otroligt kass takhöjd jag har i detta utrymme, det kommer krävas lite uppfinningsrikedom om jag ska renovera en buss i denna grotta.

MrP gör det han gör bäst när han kommer på besök, dammsuger!  ICQ/ap
https://i.postimg.cc/C5Pb28vG/20210925-204338.jpg

Med golvet sopat och dammsuget, med alla grejer ur vägen och med bussen ståendes framför porten så är hon redo att rullas ut, men det är ju "natt" nu och det står en annan splittbuss utanför garagedörren så det finns ingen anledning att rulla ut henne nu. Däremot har jag en stark lust att spola av henne från åratal av damm. Om jag tyckte Lucy var dammig så är det ingenting mot Liza. Det är ju mitt garage, men efter lite övertalande så får jag MrP att gå med på att det är en bra ide. Jag låter dock bli högtryckstvätten den här gången, för även om min dåliga golvbrunn skulle uppskatta så lite vatten som möjligt, så skulle det stänka något alldeles förträffligt och med tanke på hur smutsig bussen är så skulle jag ha smuts över alla ytor ganska snart.

Nybadad 2021! här får jag stå och torka tills imorgon. Tur det finns luftavfuktare.
https://i.postimg.cc/26Ft1CGq/IMG-20210926-WA0000.jpg

Nästa morgon följs av ännu en verandafrukost i solen, vi hade verkligen tur med vädret den här helgen och så snart vi dragit på oss arbetsbyxorna skred vi till verket med att börja baxa ut Liza. Men innan vi kan göra det måste vi flytta på Lucy och här hittade jag ännu ett litet filmklipp.

När Liza till slut ser dagens ljus så har hon torkat och är hyfsat dammfri, men innan hon rullas iväg till sin vinterdvala så vill jag ge henne en dusch med olja så att jag i mesta möjliga mån stoppar upp all nedbrytning. Jag använde rå linolja utan att ha läst på innan, men det kändes som rätt sak då det är det man använder i hålrum för att rostskydda. Den kokta linoljan blir "hård" efter ett tag har jag för mig? Först tänkte jag att vad som helst är bättre än inget och tänkte ta motorolja, men insåg snart att linolja kändes bättre.

Det vita i fronten är faktiskt reflektionen av garagedörren, så blank är hon! ICQ/af
https://i.postimg.cc/15jWjHKX/20210926-115936.jpg

Med det bogserar vi bort henne till sin vintervila i närheten. Vi drar med min lilla traktor, men eftersom bussen inte har några bromsar och hon snart får en högre fart än den dragande traktorn i ett svagt nedförslut så hejdar jag bussens framfart med en hand i fronten. Vi har ingen hög fart och snart kommer vi till ett stopp och då visar det sig att bussen rullat över bogserlinan och följaktligen måste vi rulla bussen bakåt för att få loss linan och för att kunna fortsätta dra. När jag tar ett grepp om fronten och a-stolpen för att knuffa så räknar jag inte med att MrP ska slå igen förardörren och jag ser den komma, men för sent! Fingret hamnar emellan och jag står och gör något slags indianliknande dans ackompanjerat av mitt ylande en stund innan jag rusar upp till huset för att kyla av fingret med kallt vatten. ICQ/bu

Såhär snart en vecka senare kan jag rapportera att jag hade sjuk tur, och kanske lite snabba reflexer, för jag klarade mig utan blånagel och fingret är nästan helt återställt. Just blånagel var min främsta farhåga då läketiden för en sån är så sjukt lång!

Men här sitter jag och skriver och vi hann ju ganska precis med allt viktigt. Målet är uppnått och det var iofs rätt lågt satt, men det känns ändå som en milstolpe att ha fått ut båda bussarna ur grottan. Nu ska det finliras lite med Lucy och sen på det följer en resa till den stora staden för dem gamla damen, förhoppningsvis för egen maskin. När garaget sen kommer stå "tomt" i vinter så är det dags för en "penselrenovering" av rummet. Jag har funderat länge och väl på hur jag ska göra med det projektet, om jag ska posta det här eller på Byggahus.se och jag vet att besökare här helst ser att jag postar här, men rent krasst är det fler som läser på BH och jag kan ju alltid länka mina uppdateringar där till det här forumet. Vi får se hur det blir med den saken. ICQ/bv

Jag avslutar helgens bravader med en bild på MrP och "ni ser ju hur jävla glad han é":
https://i.postimg.cc/HkFjBBkT/20210926-133437.jpg

Jag har lite fler bilder och uppdateringar på lut, men jag har suttit länge vid tangenterna för en lördagskväll redan. Så "stay tuned" som utlänningarna säger!

ICQ/af

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

522

Skönt att kunna räkna till tio fortfarande kan jag tro :-)

Bra jobbat.

"ljushuvud"

523 Senaste redigerad av kee (2021-10-03 20:49:43)

Okej, så MrP hade åkt och jag var lämnad åt mitt öde igen. Men jag vill tro att jag är ihärdig så det här ska jag väl kunna greja? Efter fadäsen med fingret så sa jag till MrP att jag troligtvis inte skulle orka, eller ha lust till, att göra något mer den här helgen. Men värken släppte och ännu var eftermiddagen inte så långt gången att jag kände mig tvungen att åka hem.

Jag kånkar in de kraftiga arbetsbockarna som följde med huset och tycks vara gjorda i järnvägsräls, de har varit till nytta många gånger och ett perfekt förstagångsförsök med svetsen för en nybörjare är att sy ihop några rejäla arbetsbockar för det har man alltid glädje av och svetsa i tjockt material är lätt! Med dessa, lite tyg och någon kartongbit bygger jag mig ett primitivt lackbås. I det här läget handlar det mindre om finish på måleriet än om att inte stänka ner allt runtomkring.

I denna stökiga, dammiga miljö är det perfekt att blåsa färg, jag har iaf lite svängrum nu utan buss i garaget!
https://i.postimg.cc/zBc6K9DS/20210926-155407.jpg

Det tar ju inte så lång tid att stänka på lite färg och när jag kört en dusch laget runt och luckans baksida är det dags för att vända på luckan för en dusch till. Jag vet att jag kommer få rätt fula märken av att vända på luckan när färgen ännu inte har härdat, men det är en kompromiss jag är villig att göra då varken färg eller tid finns i något överflöd.

Det blir snart en dimma i grottan, trots att jag har porten på vid gavel!
https://i.postimg.cc/YqRXc5Yr/20210926-161012.jpg

Med lite färg kvar i sprutan tar jag en paus, går ut och vädrar mig lite och betraktar dimmorna som yr ur garageporten, innan jag drar på mig masken igen för att äntra dimman och vända på luckan för att måla utsidan (den söm räknas?) ICQ/af Jag tömmer sprutan till sista droppe och hade gärna haft liiite mer färg för att  täcka lite bättre, men det duger för de tjejer jag dejtar. Med ett smärtandes pekfinger åker jag hem till den stora staden igen och känner mig väldigt nöjd trots allt. Det nylackade ligger på tork, Lucy är körbar och Liza har hittat sitt vinteride.

Eftersom jag är som jag är och lever som jag gör, så tar jag första nästa tillfälle att åka ut igen för att fortsätta och på torsdagen har jag en ledig dag vilket ger mig hela två nätter på stugan. När jag kommer ut på onsdagskvällen, så käkar jag en bit och ger mig snart ner i grottan igen för att fortsätta där jag lämnat projektet. Det är en helt sjuk känsla för mig att se garaget totalt ommöblerat och att Lucy inte längre står på pallbockar.

Det första jag gör är såklart att betrakta resultatet av målningen och det ser bra ut. Eftersom det är gjort i "all hast" så är jag inte så besviken över små blessyrer. Som exempel kan nämnas att en insekt lyckats kraschlanda i den våta färgen på luckan, men den ska ju ändå mattas ner så det löser sig. Jag räknade med slika defekter, inte bara för att dörren stod på vid gavel vid målningen, utan för att även i stängt tillstånd finns det ett eget litet ekosystem av insekter i grottan där spindlarna är härskare! ICQ/aq

Shiny=scary
https://i.postimg.cc/ZRwJ9TMf/20210929-221303.jpg

Det mest intressanta av dessa objekt är växelspaksknoppen. Jag hade lovat mig själv att försöka få knoppen att funka om växelspaken funkade som den var tänkt. För gängan på eftermarknadsspaken är nämligen inte samma som originalgängan, vilken knoppen var tillverkad efter. Eftersom den i aluminium tillverkade kustomknoppen följde med vagnen och kan anses vara en del av dess proveniens, så ville jag behålla den till varje pris. Jag märkte dock snart att knopparna hade olika gänga och tänkte "jag väntar och se så jag vet om den nya spaken funkar som den ska". Eftersom vi provkört den nu och vet att spaken funkar så vågade jag nu sätta igång med modifieringar.

Knoppen har först målats i en alu-primer, därefter har jag "duttat" vit färg i "prickarna" och sedan har den blivit liggandes väntandes på duvblå färg. När jag nu äntligen kunde ta bort de maskerande tussarna med papper, så kunde jag begrunda min skapelse och jag är helnöjd!

Inte den mest ergonomiska spaken, men i mina ögon blev det här helrätt! ICQ/ar
https://i.postimg.cc/2jHXtqWc/20210929-224802.jpg

För att få dit knoppen så behövde jag tänka lite. Jag ville ju inte göra något som jag sen ville ångra. Knoppen är i mjuk aluminium, medan spaken är i hårt stål. Eftersom spaken dessutom har en "slits" längs med gängan borde den ganska effektivt fungera som ett gängsnitt, men innan jag gav mig hän med att helt sonika gänga dit knoppen ville jag kontrollmäta. Det visar sig att spaken har en gänga om 24 varv per tumme (vad diametern är har jag ingen aning om, ännu ett obegripligt bråktal? tre åttondelar? ICQ/be ) medan knoppen och originalgängan är M10x1,0, de båda verkar nära nog för att jag ska våga testa att helt sonika gänga dit knoppen. Jag har inga SAE-gängsnitt (vad jag vet) så jag ville bara var lite säkrare på att jag inte sabbade knoppen med att använda spaken som gängtapp.

De olika gängstigningarna i jämförelse:
https://i.postimg.cc/tTkHRftt/20210929-230456.jpg

Taklisterna blir näst på tur. Idén med att måla listerna kom ifrån att det nya taket med sin avvikande färg fick listerna att se lite "mal placé" ut. Original är ju både tak (och övriga paneler) och lister grå och det liksom smälter ihop. Men när inga övriga detaljer har samma grå färg som taklisterna så känns de som den udda fågeln. Jag fattade snart beslutet att även dessa skulle målas i duvblå tillsammans med luckan. Så hittills har taklisterna bara hängt i väntan på färg. Väl monterade blev det precis såsom jag önskade.

Färgmatchande taklister känns ganska givet när man ser denna bilden. Schnyggt! ICQ/af
https://i.postimg.cc/bJfWT4KQ/20210929-230515.jpg

Jag hade ett riktigt bra "flow" i meket nu, klart det är enkelt att återmontera sånt som redan suttit där, men det var inga problem med att hitta skruvarna, de låg i en förseglad box i hytten och hade klarat den fartfyllda provturen, jag stötte inte på några andra bekymmer med passform eller så. Just därför kände jag ju hur kul det var att fortsätta. Bland prylarna i hytten fanns fortfarande både lås och knopp att hitta till det som jag sparat på till den låsbara luckan under sätet. När jag monterar tillbaka grejerna så ser jag snart att luckan är lite för blank. Det är iofs inte så förvånande då jag fått matta ner allt annat som ska matcha originalfärgen, men jag skruvar ändå ihop allt så jag kan montera luckan och få en bild av hur det blev.

Luckan ska mattas ner och förses med ngn slags list, men jag var bara tvungen att se hur det blev och återigen är jag helnöjd!
https://i.postimg.cc/9MGthQJn/20210929-231357.jpg

När det sen kommer till själva lastluckan så behöver den mattas ner innan jag kan återmontera den. Men mest för att det är en kul jämförelse så passade jag på att ta en bild som visar hur luckan ser ut före och hur den står sig mot originalfärgen, och sen kommer efter-resultatet.

Luckan är äntligen blå, men är det rätt färg? ICQ/bw
https://i.postimg.cc/dtKQ3tn9/20210930-000632.jpg

Nu kommer ett intressant moment som jag inte vet hur många renoveringar påverkats av, men det kräver god ordning, för nu var det dags att hitta de skruvar jag använt när jag provmonterat innan lack. Letade länge och väl och till slut fann jag ännu en försluten ask med alla småsaker som behövdes.

Klart det går att hitta ett par M6or i samlingen, men när man plockat ihop ett kit som är "just right" är det synd att behöva leta igen
https://i.postimg.cc/43RQFc19/20210930-003725.jpg

Jag vet ju egentligen inte HUR kåpan över låset ska sitta, men efter att ha bänt ut de två tungorna lite så att kåpan gått att pressa dit med lite list och lite våld, så sitter den där. Tror ni man använde ngn gucka original? ICQ/bn

Nåväl, det svåraste med att återmontera luckan är att göra det på egen hand och nu var jag ensam igen. Men som så många av er säkert kan associera med, så är nöden uppfinningens moder och eftersom jag redan monterat lucka själv ett antal gånger tidigare hade jag ett snöre redo för uppgiften. Skillnaden nu var att jag var lite mer rädd om luckan då den tidigare alltid behövt en sista handpåläggning ändå.

Luckan monteras och hänger i snöret och en lös skruv:
https://i.postimg.cc/BQV0DSBy/20210930-005051.jpg

Det som gör det hela lite pilligare nu än tidigare är att jag nu vill få dit gummina för gångjärnen. Men efter lite pyssel så sitter de på plats, knepet är att montera dem efteråt. Låter baklänges, men får man bara dit luckan att hänga på trekvart, så är det lättare att lossa på en skruv och tråckla in gummit sen, än att ha det med från början.

Jag hade ju såklart mattat ner färgen innan jag återmonterat luckan. Det var intressant för jag upplevde en viss skillnad i hur hårt färgen satt. Jag började med 800-papper och vatten och gick sen över till nylonark och vatten, allt för hand. Jag tyckte mig känna att färgen nu antingen var lite mjukare, eller lite tunnare än tidigare, så jag tog det varsamt för att inte få några genomslipningar. Det kan bero på att färgen inte fått härda mer än tre dygn, det kan bero på den "felaktiga" härdarens koncentration, det kan också vara ren inbillning eftersom jag "visste" att jag gjort annorlunda den här gången. Resonemanget lyder att om detta inte blir bra så skruvar jag loss luckan och gör om det.

Det intressanta här nu är färgmatchningen eftersom det ändå är en rätt betydande del av karossen. I dunkelt ljus ser det skitbra ut, men till och med jag gör det i dunkelt ljus så det säger inget. Så jag tände garagebelysningen igen och tog en bild på Lucy i all sin påklädda nakenhet. Resultatet är helt okej för de tjejer jag dejtar. ICQ/ay

Långt ifrån perfekt, men jag fick ihop det och jag är inte skolad, helt självlärd. Utifrån det är jag mycket nöjd!
https://i.postimg.cc/R0MhpC2R/20210930-011414.jpg

Med detta kunde jag känna mig riktigt nöjd med aftonen. Jag hade gått i ut i garaget med inställningen att jag bara skulle titta på resultatet eftersom jag var så trött efter en lång dag, men det slutade med att jag återmonterat allt som jag målat och det tog några timmar allt som allt eftersom jag ville göra det rätt.

Med det kunde jag gå och lägga mig klockan var nu var en bra bit in på nattakröken och det kändes som en väl förtjänt sömn. Egentligen var min tripp till stugan den här vändan inte så mycket mek som "plock", men det var klart jag var nyfiken på hur mitt målningsresultat skulle te sig. Så efter en låååååång sovmorgon dagen därefter, kom det mesta att ägnas åt just plock. Jag håller på att "flytta ut" ur garaget (om än temporärt) för att göra det lite finare och för det ville jag ha Lucy ur vägen även om detta är hennes hem ett litet tag till. Samtidigt kunde jag passa på att använda Lucy till att transportera bort alla grejer jag kände inte behövdes i garaget just nu. Så Lucy backades ut och i flaket lades allt som skulle ut till förrådet och kanske egentligen inte borde förvaras i garaget till att börja med, speciellt med tanke på hur trångt det är i min lilla grotta.

Flaket fullt med prylar som inte behövs eller får plats i garaget:
https://i.postimg.cc/Y9TbzPj1/20210930-141647.jpg

Och resten av dagen kom att ägnas åt allehanda plock, dvs ganska ointressant för den här tråden. Lucy ska bara luftas bromsar på, kolla ventilspelet och ev en finjustering av motorn innan hon ska företa sin jungfruresa från världens ände till den stora staden. Det kommer kanske en sista uppdatering här om jag anser att det finns något värt att visa upp, annars så är mitt nästa förestående projekt att "renovera" grottan, som Lucy och Liza bott i den sista tiden.

Det kommer bli en hel del att flytta på trots att jag tänkt göra detta i etapper 36kvm är rätt stort när det inte står några bussar där:
https://i.postimg.cc/dtgwTQq1/20210930-152214.jpg

Hela projektet med garaget kommer bli en egen tråd som sagt, jag räknar med och hoppas att jag gör detta på en vinter, så garaget är användbart igen till sommaren. Projekt Lucy kommer fortskrida som sagt, men i en annan verkstad, nämligen "PSV", och när detta tar vid kommer framstegen att dokumenteras där. Alla ni som själva är motornördar förstår hur vi funkar, bara för att man är färdig ett ett rullande objekt, så är man inte färdig i huvudet. Finns mycket finlir att få till.

Tills dess att jag får anledning att skriva igen; jag hoppas detta var till glädje för er. Även om jag skriver för mitt eget höga nöjes skull, så är det alltid tacknämligt när andra kan glädjas tillsammans! ICQ/af

Tills dess, på återhörande! ICQ/br

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

524

Mycket glädjande :-)
Tackar.

"ljushuvud"

525

Härligt! Bra jobbat ICQ/ab