501

Snyggt, man lär sig nya saker hela tiden

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

502

Bra att du lägger upp ett facit nu. hur splitlås i modifierad bay lucka.....
Nä varför skulle det vara enkelt...men vi vet!!!! att du fixar detta så det blir bra!!! ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

503

Jag monterade en 69a lastlucka på min 68 en gång, samma problem med de övre fästhålen som du fick. Men jag löste det genom att kapa ur lite ur låshuset i mitten uppe så skruven gick i ICQ/ab
Inte lika snygg lösning som din, men snabb iaf... ICQ/ab

Jag trodde att alla splitpickisar hade det snygga "dubbellåset", det med ett hål för kyrknyckel och ett för lås. Men det var kanske bara tidigare?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

504 Senaste redigerad av kee (2021-07-14 20:37:45)

Tack för det fina berömmet igen. Ni är toppen för motivationen att både meka och skriva! ICQ/ay

Ja det är en del "bekymmer" med att montera baylucka på splitt. Nu är detta förvisso bara ett problem för årsmodellerna 66-67 eftersom de tidigare hade varianten med tre gälar. De luckorna verkar vara lättare att hitta.

Lasslo: Jag TROR att kyrknyckeln höll i sig tom årsmodell 66 och då kom den nya varianten av lås med ett vridbart bleck istället för en klassisk låskolv. Iom att man tog bort kyrknyckeln 67, så är båda låsen och luckorna 66 och 67 OYO. Kan hända att 68ans lucka är exakt likadan som 67an, men att det iom årsmodell 69 fanns ett litet handtag att lyfta luckan med (och då kom även den trebultade kistan). Väldigt osäker på detaljerna exakt när varje grej kom och lämnade, men i stora drag såg evolutionen ut så. Iom att låskistan bytte utförande är även golvet speciellt för dessa årsmodeller. ICQ/be

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

505

Okej, nästa steg i processen är ju då att få till den delen av låset som låskistan ska låsa fast i. På engelska har jag sett termen "striker plate", här tänker jag använda ordet låsplatta.

Som nämnts tidigare har de äldre pickuperna en låskista med vanlig låskolv, som en dörr i ett hus har. Följaktligen har dessa ingen låsplatta (mig veterligt) utan låser mot ett hål i golvet. När jag beställde mitt golv från KlassicFab "many moons ago", såg jag ju såklart till att beställa "rätt" golv, dvs för en vänsterstyrd 67a med lastlucka på höger sida. Jag kontrollerade ju inte då att det jag fått var rätt utan tänkte såklart att KF har koll på årsmodellsskillnaderna bättre än mig. Men nu såhär i ett senare stadium av bygget har jag insett att golvet inte stämmer för lastluckor med låsplatta, om jag fått fel, eller om KF inte har den typen av golv vet jag inte. Inget att göra åt nu när det sitter på plats, utan nu får man modda istället.

Utgångsläget, hålet är iaf perfekt centrerat:
https://i.postimg.cc/k4W9qw6M/20210613-154245.jpg

Jag började faktiskt med att ta med mig lampa och låsplatta in i lastkistan, tillsammans med en spännrem som jag kunde dra igen luckan med, för att på så vis se var låsplattan skulle hamna. Tarvligt nog missade jag att ta med mig kameran in och jag ville inte göra om det, så det blev ingen bild. Men då märkte jag att hålet i golvet var perfekt centrerat även för låsplattan och det var en bra grund att ha för att måtta in den sen.

Men för att kunna montera plattan behövde jag fabricera ett fäste för den. Jag ville egentligen ha rörliga muttrar på baksidan för att kunna finjustera placeringen, men jag gav upp den iden efter att ha försökt ett tag. Jag var nog för otålig helt enkelt, så jag svetsade fast muttrarna stumt istället... och då tog gasen slut! ICQ/an Hur gör alla andra på semestern när svetsgasen tar slut och man är långt ifrån hemmadepån? ICQ/bn

Såhär kan det inte se ut, jag får ta en paus tills jag har fått fatt i en ny flaska:
https://i.postimg.cc/wvKK3JLW/20210613-193054.jpg

En grej jag faktiskt kunde göra för att arbetet inte skulle stanna av helt, var att ge mig i kast med luckan igen istället. Den hade under hanteringen blivit både repig och brännskadad av svetsen. Visst är det dumt av mig att inte vänta med finishen tills det absolut sista man gör, men till mitt försvar trodde jag att jag var klar med luckan när jag gjort om den en andra gång och i det här laget fanns inget mer att göra än att rätta till det misstaget då jag ändå inte kunde göra ngt åt karossen för att komma vidare.

Repig och brännskadad av hanteringen:
https://i.postimg.cc/XYwzNJnW/20210613-195124.jpg

Lite jobb är ju trots allt redan gjort så jag behövde inte slipa ner den lika mycket den här gången:
https://i.postimg.cc/503Hf8Rz/20210613-213041.jpg

Medan ett tunt lager primer, det sista ur burken, får torka över natten, så ger jag mig i kast med elen i hytten som också är "så gott som klart", men gott och väl kan förfinas nu när jag ändå inte är färdig med luckan. Jag hade ju sen tidigare fått iordning på tändningslåset och inkopplingen av det, men nu skulle det monteras mer definitivt och för att även kunna koppla in extramätarna och cigaretttändaruttaget grenade jag av tändingsplus ytterligare en gång. Hade jag gjort detta för länge sen hade jag kört med grenkabelskor, men nu tycker jag det är snyggare med y-grenar, men för att det inte skulle bli för många såna, kopplades alla extra accessoarer in via en hängsäkring med skruvplint så dessa kan tas bort och läggas till efter tycke och smak.

Y-grenar ser bättre ut och är lättare att "ångra", visst blir det en härva till slut, men det går att snygga till:
https://i.postimg.cc/QMBQ0YVM/20210613-223040.jpg

När jag så sen ska passa in låset efter en hel del lirkande så märker jag att fästhålet i tändningslåset inte linjerar med hålet i instrumentbrädan. Vafals? har jag köpt fel del trots att jag ansträngde mig så hårt och se till att köpa just rätt?

Det skiljer både på placering och på vinkel, vad är det för lås jag köpt?
https://i.postimg.cc/NffpR48K/20210613-231236.jpg

Detta kräver ju förstås att låset lirkas ut ur instrumenthuset igen och under alla övningar med att få låset på plats, har jag använt själva nyckeln för att styra det utifrån, medan andra handen styrt det inifrån. Till slut blev det uppenbarligen för mycket för den lilla låsringen som håller cylindern på plats och låset ramlar i bitar på bänken. Nu är jag ännu mer besviken, inte nog med att jag trodde det skulle bli rätt för min vagn när det marknadsförts som typ2 67 OYO, jag trodde dessutom att ett NOS-lås skulle vara av bra kvalitet, inte ramla isär.  ICQ/bw

Om ni någonsin behöver veta hur ett tändningslås sitter ihop:
https://i.postimg.cc/TYdQ69pR/20210614-191122.jpg

Nu börjar jag googla för att ta reda på vad som kan ha gått snett och ganska snart kommer jag fram till att det troligtvis är ett 67 OYO lås, men till typ1! Känner mig både lite lurad då annonsen klart ligger under kategorin "typ2" på thesamba, men även lite dum då jag vet att jag satt och studerade bilder för att lära mig skillnaden mellan typ1 och 2 rent visuellt, jag antar att när jag såg låset marknadsföras som till typ2, så reagerade jag inte ens över hur det såg ut. Jag mejlar ju såklart säljaren om detta och har ännu inte fått något svar och annonsen ligger fortfarande kvar! Det tycker jag är dåligt och visar antingen på ett stort ointresse att det ska bli rätt, eller så är det avsiktligt?

Kanske borde man vetat att "K-code" inte gällde bussar, men annonser för bövelen i rätt kategori! ICQ/am
https://i.postimg.cc/76kG8qqf/t-ndningsl-s.png

Nåja, framtiden får utvisa om det blir ett korrekt typ2-lås, den största drivkraften bakom detta är att få rätt profil på cylindern så att man förhoppningsvis kan koda om den till att passa med dörrnyckeln. Tills vidare får jag nöja mig med detta lås som trots allt är trevligare än Saab-låset. Men nu hade jag alltså några nya utmaningar, först stod att få ihop låset igen. det var egentligen inte så svårt, med en hylsa i lagom storlek kunde jag lätt knacka låsringen på plats igen. Men jag tyckte inte den satt bra, den kändes liksom uttöjd och som om den skulle kunna släppa lätt igen. Jag petar därför loss den igen för att se vad jag kan göra åt saken och där flög den iväg tvärs över garaget, för att inte låta sig hittas igen. ICQ/bu

Jag börjar leta i mina sortimentslådor, men det är inte lätt att ens med en välutrustad verkstad hitta en pinal i rätt dimension. Efter mycket tragglande och letande efter originalet någonstans på golvet, lyckas jag trots allt få dit en avklippt M5 fläderbricka som är tunn nog att passa i skåran.

Återställd med bonnasmide, nu verkar den sitta ihop utan att ramla isär:
https://i.postimg.cc/k4RygJS9/20210614-191739.jpg

Nästa steg är ju att försöka lösa infästningen i instrumentbrädan, både vinkeln och placeringen skiljer som sagt. Först tas en grov syftning ut på avståndet mellan de två hålen, det klipps till en plåtbit som får två hål enligt det måttet. Sen provpassas låset på plats igen, den här gången är jag försiktig och drar inte för mycket i nyckeln så jag inte utmanar ödet. Genom att få till formen någotsånär kan jag sedan slutligen bocka plåten till rätt form genom att dra åt båda skruvarna med låset på plats. Jag märker då att jag knappt har ngn frigång för skruven som fäster låset, så både den och muttern kapas ner till exakt rätt längd för att inte krocka med själva cylinderhuset. Muttern svetsas fast gaslöst och beslaget har fått sin slutgiltiga design.

Adapter för typ1-lås i en typ2:
https://i.postimg.cc/MXJwFp7G/20210614-200615.jpg

Detta målas för att inte omedelbart rosta och får därför hänga på tork. Dagen därpå kan jag montera låset för sista gången den här gången iaf och det blev trots allt helt okej, men myyyyyycket mer jobb än jag trodde.

Låset på plats, fast det heter att "det inte passar vald bil". ICQ/ap
https://i.postimg.cc/xCW3JXDg/20210615-235602.jpg

Jag hinner inte göra så mycket mer den här dagen, men jag tänker ändå provmontera lastluckans list och då upptäcker jag en annan liten fadäs som skett under svetsjobbet. "Kanalen" listen löper i, är lite felsvetsad. Det kan tom vara så att den här delen gjordes av Kee d.y. när tröskeln först monterades, men likväl borde det upptäckts av den äldre och mer erfarne Kee d.ä. när b-stolpen svetsades dit. ICQ/ah

Här blir det svårt att dra en list:
https://i.postimg.cc/dQxz66vS/20210616-002132.jpg

Med lite allehanda slipverktyg är kanten snart ett minne blott och listen går att montera varvet runt. Den sitter inte perfekt som många nya gummilister har för vana att göra, men jag räknar iskallt med att den kommer att forma sig efter sin nya hemvist. gummit verkar av bra kvalitet dock, men det kan man inte veta förrän om några år egentligen.

Listen på plats, här ska allt passas in som det ska sitta till slut, innan jag slösar ngn fin färg på delarna:
https://i.postimg.cc/66VTk8bK/20210616-003422.jpg

Med det har min syster och hennes familj kommit ut till stugan och följer på det gör en period av mer social karaktär. Även om jag haft tur med vädret under min semester redan från första veckan, så blir det nu allt varmare och med det också svårare att få något vettigt gjort. Det blir ett brott på ungefär en vecka innan jag vidtar arbetet igen och därför känns det lämpligt att avrunda det här inlägget här. ICQ/bs

Tack för er tid och intresse i mitt projekt, det glädjer mig lika mycket varje gång. Jag hoppas ni vill fortsätta ta del av denna historia även framöver, tills dess; på återhörande! ICQ/br

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

506

trist med fel marknadsförda delar .. men du fixade det ju.. kvalitetskännslan bland nya grejer verkar försvunnit i allt högre grad.. tyvärr..
men du fixade det, och det räknas ..
Blir bra detta.. ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

507

Nu tänkte jag försöka plita ner det sista jag gjorde på semestern för att vara ikapp. Jag har tillåtit mig själv att göra andra mer lustfyllda saker den här sommaren än att gömma mig i garaget för jag vet att garagedagar kommer komma. Även om en värmebölja kan vara skön att slippa med stängda garagedörrar, så känns det fel att stänga in sig när det är strålande sol ute, jag gjorde trots allt iordning båten för att ha dessa dagar och det går säkert hundra garagedagar på varje dag på sjön, så det gäller att passa på. På semestern kunde jag ibland smyga ner i garaget framåt kvällningen, men problemet var att då var situationen den omvända, även om det kunde vara härliga 22grader utomhus, så hade tempen då kulminerat på 27 grader i garaget och jag kunde inte vädra heller får väller det in mygg och allehanda flygfän. MrP tipsade om myggnät och kanske får det bli ngt för framtiden? ICQ/bv

Halv ett på natten: På vintern kan jag behöva elda i timmar för att få 8 grader, nu går jag runt i shorts och svettas om nätterna:
https://i.postimg.cc/9XgH9d5f/20210704-001730.jpg

Nåväl, för att mäta ut placeringen av lastkistans låsplatta behövde jag ju se var låset kommer i förhållande till golvet när luckan är stängd. Eftersom det inte finns något sätt att "se in" i lastkistan längre, så var det bara att krypa in i utrymmet IGEN! ICQ/ah  Med en ficklampa, en bit spännband och en märkpenna kröp jag in och stängde luckan efter mig. Självklart glömde jag kameran ute så det blev ingen bild. Med spännbandet fastkrokat i luckan kunde jag dra den stängd inifrån och på så vis se var låsplattan skulle behöva sitta. Positionen märks ut och jag kan krypa ut ur den kvava katakomben igen.

Jag är egentligen inte så noga med att det ska se original ut, men det ska bli rätt med avseende på placering. För detta behövde låsplattan sitta lite längre ner än tröskeln och en bit in. Jag insåg att jag förmodligen inte fick igen luckan ordentligt inifrån, så jag adderade på några millimeter inåt för placeringen.

Låsplattan ditpunktad för att testa placeringen:
https://i.postimg.cc/05hnwjQS/20210621-220254.jpg

När jag stänger luckan kan jag glädjas åt att den går i lås som den aldrig gjort något annat, placeringen är rätt och allt funkar som det ska! MEN det är en alldeles för stor glipa i underkant!  ICQ/ah Förmodligen har jag ändå missbedömt låsplattans placering, trots att jag adderade på några millimeter.

Luckan stänger fint, men glipan är runt en centimeter; för mycket för att jag ska gilla det:
https://i.postimg.cc/3x0hYnRG/20210621-220312.jpg

Just då kändes det som att klockan var för mycket, det var asvarmt i garaget och jag orkade inte ta itu med att börja försöka korrigera detta så jag lät det bero. När jag väl sen tog tag i projektet igen några dagar senare, så började jag med något helt annat för att liksom "komma igång". ICQ/bw

Sedan rätt länge hade jag avvaktat med att koppla in backljuset då jag inte vetat exakt hur jag skulle göra. Koppla två sladdar är ju lätt, men jag vill göra det snyggt och lite "originaligt" så därför hade jag fått jaga fatt på något så enkelt som raka kopplingsplintar för flatstiftshylsor. För en modern vagn är dessa typer av kopplingar inte tillräckligt täta, men den här vagnen har ingen känslig elektronik och kommer inte gå i alla väder, så jag bedömer dessa som tillräckliga. Så genom att låta bli att röra lampans kablar och dessutom kunna använda ett annat originalkablage jag tagit från någon skrotad vagn i historien så hade jag redan några snygga originalkablar för backljuset som jag bara behövde komplettera.

Olika sätt att grena och skarva en kabel, de "isolerade" varianterna kommer inte användas på mina mer seriösa byggen i framtiden:
https://i.postimg.cc/Y0fcyCpq/20210702-233441.jpg

Så genom att mäta under vagnen och använda ett redan delvis skadat originalkablage i samma svarta färg som det övriga i denna krets, kunde jag således klippa det till rätt längd och förse ändarna med flatstiftshylsor. I båda ändarna används den raka kopplingsplinten från föregående bild. På så vis blir det inte bara lite enklare att koppla ur motorn, utan även lampan, även om man skulle klara sig med en av dessa två skarvar.

Minimalt svinn och en originalig look genom att omsorgsfullt välja rätt kabel:
https://i.postimg.cc/xC1bdc4B/20210702-235518.jpg

Jag har ingen bild på själva installationen då det är svårt att fota något som ger en bra överblick under vagnen när kabeln löper över en längre sträcka. Men tack vare att jag kunde använda en något längre kabel än det som behövdes för kortast möjliga sträcka, kunde jag dra den lite snyggare längs med rambalkarna, då tråden kommer ut på motorns högra sida, medan lampan sitter på vagnens vänstra. Jag hade kunnat dra ut kabeln närmare lampan, men dels skulle jag behöva "förstöra" originalkablaget och dessutom ta upp ett nytt hål i motorplåten.

Stärkt av att jag avklarat ännu ett av de sista "under-vagnen-meken" när hon ändå fortfarande står på pallbockar, ville jag så prokrastinera med luckan ett litet tag till och började fundera på den värmevajer jag köpt för många år sen och som jag hittat och slängt ut på golvet under en av mina förrådsräder tidigare. Jag hade snubblat över vajern många gånger innan jag till slut sparkade den lite åt sidan så den hamnade under vagnen, men nu kändes det således rätt att trä i den i sina rör. Problemet var bara om det skulle gå? Båda rören har ju "lagats" och jag tror inte jag kollat om vajern går fritt i dem. Förvisso hade jag "fullagat" rören genom att trä en bit rör utanpå för att på så vis undvika kanter inuti röret. Och det gick nästan bra... Faktum är att det inte var någon av mina lagningar som satte stopp för vajern, efter mycket efterforskningar kom jag fram till att det är stopp i ena röret precis vid den sista böjen där det vinklas uppåt mot värmekammaren. Det kan vara så enkelt som att röret bara har en lite för snäv böj för vajerns nippel, men det var tillräckligt för mig för att jag skulle ge upp mina försök efter lite trilskande med diverse metoder.

Ena halvan helt igenom som synes, andra lite mer bångstyrig (och ja jag vet, det är inte en vajer, det är en "ten") ICQ/af :
https://i.postimg.cc/hvq8tSVm/20210703-012719.jpg

Underbart, nu hade jag två halvlyckade halvfärdiga mek pågående samtidigt, dagen därpå skulle jag ta itu med luckan igen ändå.

Det börjar med att jag tar ut placeringen jag har nu för att  uppskatta hur mycket längre in jag behöver komma. När jag gjorde den första plattan med svetsmuttrarna så övervägde jag att göra den justerbar, men tog en senväg. Den här gången vill jag göra det justerbart för det känns som att det kan behövas trots att jag nu kände mig mer säker på var hålen skulle behöva hamna.

Jag vet ju inte hur man "egentligen" gör en sån här sak, men jag improviserade lite och det kommer ju aldrig att synas så det var väl bara att köra på? Först svetsade jag ihop två muttrar med en bit rundstång, så att avståndet mellan dem hölls konstant, sen behövs detta paket hållas på plats åt alla håll, men samtidigt vara rörligt till viss utsträckning. Genom att bocka till en bygel som svetsas över mitt mutterstycke, kunde det inte "ramla ner" och sedan kompletterade jag med några svetsar ute i kanterna för att förhindra att biten kunde glida ur bygeln. Hålen i plåten borras med 10mm medan skruven bara är M6, på så vis finns det marginal.

Rörligt mutterstycke "amatör edition": ICQ/bm
https://i.postimg.cc/cJBnZVd9/20210704-004005.jpg

Med denna bit målad och torkad, kunde jag så småningom svetsa dit den. Hålen hamnar nu ca 10mm längre in än förut och med justeringsmån, det måste ju gå bra! Men icke! Jag justerade låsplattan och slog, slet och tryckte på luckan för att få till det där tillfredsställande "klicket" som borgade för att luckan hade gått i lås. Men det ville sig inte. Till slut behövde jag omvärdera läget och undersöka hur långt ifrån jag egentligen var. Jag kröp in i lastkistan igen och den här gången hade jag kameran med mig så jag kunde ta en bild.

Det är svårt att dra igen den med tillräcklig kraft inifrån, men nu kunde jag se hur det såg ut på insidan:
https://i.postimg.cc/3J0nnKTQ/20210704-155722.jpg

Det slog mig efteråt att jag inte ägnat en endaste tanke på vad som hade hänt om jag hade lyckats få igen luckan...  ICQ/ai  Jag hade ju blivit inlåst!!! ICQ/an Som tur är hade jag ju telefonen och hade kunnat ringa på hjälp för att bli utsläppt, men det var verkligen riktigt huvudlöst att inte ens tänka på det! ICQ/an

Nåväl, när jag väl visste att låsplattan i alla fall fortfarande satt rakt centrerad framför luckan och ungefär hur långt ifrån jag var, så kunde jag nu åter omvärdera. Jag har ju hela tiden testat med listen på plats då jag vill se att allt funkar som det ska innan jag målar. Liten är inte svår, men lite pysslig att få på plats varför jag ogärna tar bort och sätter dit den, men nu var tiden mogen för att ta bort listen och provstänga utan list. Och det gick ju så geschwint så!

Med detta kan jag bekräfta att låsplattan sitter där den ska (svårt att fota karosserispalter):
https://i.postimg.cc/4N4BRzVZ/20210704-165217.jpg

Således beror luckans ovilja att stänga med listen på plats på två möjliga saker, dels kan det bero på att den svulliga nya listen är lite för svullig för att låta luckan gå igen helt, dels kan det bero på att det fortfarande är ngt som felar i geometrin på min skeva lucka. Med med denna bekräftelse vågade jag nu helsy låsplattans fäste i golvet. Oavsett lösning för att få luckan att gå igen med listen på plats, så visste jag att jag ville ha luckan i detta läge för att ligga rätt mot karossen.

Jag lär svetsa igen de små hålen/ojämnheterna som återstår, men "typ såhär iaf": ICQ/ah
https://i.postimg.cc/KvLqNZP3/20210704-191806.jpg

Med luckan i "låsbart skick", kunde jag nu ägna mig åt att försöka rikta luckan igen. Tidigare hade jag ju riktat den i ovankant då hörnen buktade för mycket inåt, förmodligen på grund av en för ivrig "svetsare" som värmer plåten till deformation. ICQ/be  För detsamma gällde för luckans nedre kant. även här anammade jag nu samma metod, men eftersom låset sitter på mitten och jag inte har ngt gångjärn att bryta mot, så fick jag modifiera metoden en aning.

Bonnasmide kurs C: Hur du riktar en lucka utan kunskaper eller verktyg: ICQ/ay
https://i.postimg.cc/X7fMvKDP/20210707-223521.jpg

Nästa utmaning var ju förstås att stänga luckan med listen på plats. Jag återmonterade listen och var noga med att den hamnade rätt och nu var det lite lättare då luckans nedre hörn inte pekade lika mycket inåt, men det saknades fortfarande en aningens uns. Men genom att lossa på gångjärnen i ovankant, kunde jag till slut få igen luckan med listen på plats och jag trodde knappt mina ögon!

Luckan sitter så bra som den någonsin kommer kunna sitta på denna vagnen, nu gäller det att aldrig mer öppna den. ICQ/ap
https://i.postimg.cc/L50JgKXH/20210707-233410.jpg

Med luckan på plats kände jag mig rätt nöjd med det delmomentet trots att gångjärnen inte satt fast ordentligt och det faktum att jag måste demontera luckan igen för den sista handpåläggningen inför målning. Det var nu egentligen två dagar sen jag kommit tillbaks till arbetet från min semester, så att få rulla ut ur garaget under semestern kändes lika överoptimistiskt som att ha vägpremiär i april. När blir man någonsin färdig? Det kändes dock bra att komma till detta skede just nu eftersom jag nu kunde låta luckan vara stängd så att listen eventuellt kunde formas lite under de kommande veckor jag skulle vara borta från meket. Men jag är säker på att jag kommer behöva jobba lite med att få luckan att gå igen lite lättare trots detta, men man kan ju alltid hoppas. ICQ/bn

Men trots att det är sommar och jag väljer att umgås med familj och vänner varma och härliga dagar, så fick jag till en liten stund i garaget en kväll veckan därpå. Sedan jag meckat med tändningslåset lyckades jag ha sönder en av lamphållarna till kontrollamporna i instrumentet. Hur det gick till fattar jag inte, men jag tror att den var dålig redan från början. Problemet var att hitta en ny lamphållare, men efter att ha upptäckt att jag hade en VDO-klocka liggandes med precis rätt lamphållare liggandes kunde jag offra den tills vidare.

Jag höll på länge och väl med att försöka få ut resterna av lamphållaren ur instrumentet, då den del man normalt sett greppar om (basen) redan hade separerat från sargen. Det slutade med att jag blev tvungen att lossa på instrumentet från instrumentbrädan för att komma åt genom själva instrumenthålet.

Lamphållaren för helljuset (?) inringad i rött i mitten, svår att få ut utan att ha ngt att greppa i:
https://i.postimg.cc/76q6hYxv/20210714-025912-1.jpg

Till slut fick jag således ut den och kunde återmontera den hela lamphållaren, för säkerhets skulle kollade jag att jag hade åtminstone en hel lampa innan jag återmonterade. Och det visar sig att båda lamporna är hela så jag sparade den andra då Ba5S inte alltid är så lätta att få tag i. Sen återstod en del återmontering av instrument, kablar och rattstång som jag lossat för att komma åt. Normalt sett kan man alltså byta ut lampan utan att riva halva instrumentbrädan, men nu blev jag tvungen då jag behövde komma åt med en bra tång och med lite kraft.

Till slut fick jag ur den, förmodligen hade den gått att rädda om jag inte var tvungen att demolera den vid demonteringen:
https://i.postimg.cc/XY76rG5k/20210714-023121.jpg

Nu vet jag att instrumentbrädan är sjyst förutom att jag upptäckte att ljusomkopplaren inte är original, varvräknaren visar kanske fel och det finns ingen stereo i ännu,  ICQ/bl men alla dessa saker får bli "på uppstuds" dvs när det kommer för sig, jag tänker faktiskt ignorera dessa delar tills vidare, nu är siktet inställt på att komma ner på marken och köra lite.

Faktum är att den senaste bilden är tagen den 14e juli och sen dess har jag inte rört henne. Men jag har för avsikt att åka ut till stugan igen imorgon, och kanske, bara kanske får jag för mig att kela lite mer med henne. Det kommer ju en period med sämre väder nu, så då kan man gott hålla sig inne i grottan. Om detta får vi se, tills dess tackar jag för visat intresse. ICQ/bs

På återhörande! ICQ/br

Grinder and paint, makes me the welder I ain't