1

Inspirerad av många andra trådar här på forumet och av min egen pånyttfunna drivkraft startar jag en egen projekttråd. Det var många år sen jag sist skrev något och det var då i bloggformat på NT2K-hemsida. Jag ber redan nu om ursäkt för långa inlägg, ska försöka hålla mig så kort och kärnfullt jag kan.

För närvarande är det min 67a-pickup "Lucy" som får sig en rätt omfattande karosserireparation efter ett par besiktningsanmärkningar från 2016. Det finns ett par andra bussar i stallet också, men eftersom det är denna som är under lupp för närvarande är det denna vi avhandlar till att börja med.

Bjuder på en arkivbild från 2004, fyndskicket:
https://i.postimg.cc/Dw1QJ57c/Unknown000966.jpg

Mycket är gjort sen dess, rostlagning, avsmalning av framvagn med flippade spindlar, SA-konvertering, polerat bort sunklacken, ett par motorbyten, kapell, framvagnshaveri osv.

2016: De två arbetshästarna i stallet, 35 års åldersskillnad och 232% effektskillnad hemma på gatan i stan
https://i.postimg.cc/q7Ghs5hp/20160716-194842.jpg

Jag började med karossreparationerna rätt omgående efter besiktningen 2016 (utomhus), för att snart inse att det krävdes mycket mer tid och plåt än jag först trodde. Att byta främre hattprofil gör man ju inte bara utan att först dissekera massa annan plåt. Projektet rullades därför in i garaget och jag fortsatte där. Jag har varit dålig att dokumentera projektets första delar så det blir lite bildfattigt.

Kortfattat; Det fanns lite lagningar från förr, då vagnen haft ett andra liv i form av busig pilsnerpråm. Målad mattsvart och sänkt var hon redan innan jag köpte henne 2004. Då har man troligtvis fullagat henne i samma veva. Hjulhusen var lappade, punktsvetsad slät plåt och den rök ju när främre tvärbalken ändå skulle bytas. I samma veva upptäcktes att ramen var sämre än tidigare trott, så det införskaffades lite 2,5mm-plåt som ramen lappades med.

2017: Ramen lappas, inget vidare precisionsarbete och jag borde egentligen slipat svetsarna lite mer innan fotografering.
https://i.postimg.cc/W1X2pLQL/20180204-160550.jpg

När ramen var lappad både på ut- och insida kunde tvärbalk monteras. För att få dit hattprofilen klöv jag den itu och kunde på så vis tråckla på den över handbromsvajerröret, för att slutligen svetsa ihop den igen runt växelförarstångens rör.
https://i.postimg.cc/5t582mwF/20180217-191001.jpg

När man ligger under sin vagn länge och begrundar chassiet, ser man snart fler defekter. "Jag borde byta det där" och så får man grubbla ett tag och när tanken mognat, skrider man till verket och plockar fram kapen igen. Även bakre tvärbalk var rutten och lappad sedan tidigare och när den åkte väck såg man ju snart hur illa däran ramen var bakom. I det här skedet var jag faktiskt lite bekymrad över om vagnen kunde bli ramsned då det låg en del prylar på flaket. Detta städades bort och förhoppningsvis har chassiet inte tagit skada då en pickup med sina dubbla ramverk är mer vridstyv än en buss.

2017: Bildkavalkad över lappningen av den bakre delen av ramen, operationen utfördes, som synes på båda sidor.

Här vare ruttet. Kanske går det att ana att tvärbalken är lappad nedtill, bort med den också
https://i.postimg.cc/Wz5DJW3h/20180218-155129.jpg

Nu börjar det bli naket, hade jag tänkt efter före, hade jag tagit ena rambalken åt gången, fimpade även kabelstammen rakt av, kanske var det dumt, men den var lappad sedan tidigare och jag drömmer om att helt enkelt byta ut hela, framtiden får utvisa hur det blir.
https://i.postimg.cc/t4WXKvjW/20180225-165008.jpg

Det var tungt att smida i den tjocka plåten, men till slut fick jag till en bit som passade nästan bra. Idag är jag noggrannare. De hemgjorda svetsklämmorna är inget under av skönhet, men fungerar och har inte tagit så lång tid att tillverka. Kanske kommer jag smida ihop några snyggare framöver.
https://i.postimg.cc/Z5SR5zjV/20180304-151003.jpg

Det "färdiga" resultatet, passformen framtill är inte hundra, men det var svårt att få till måtten exakt i det tjocka materialet. Minns att jag stod och smidde mot garagegolvet tills jag hade ont i händerna. Det går nog att sminka över med vinkelslipen om man skulle vilja det.
https://i.postimg.cc/3x8Tq8t5/20180304-171146.jpg

Allteftersom arbetet fortskridit har jag lärt mig mer och mer. Både svetsarna och de hemsnickrade plåtbitarna blir bättre  för varje gång jag ger mig i kast med det. Även mycket av det inköpta materialet i form av färdiga plåtar, har behövts modifieras och även det har jag blivit bättre på.

Nu ska jag hasta iväg till jobbet, men fler uppdateringar kommer i den takt jag förmår. På återhörande!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Det var på tiden  ICQ/bi

3

ICQ/ay  ICQ/bp

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00

4

ICQ/bq

5

ICQ/ay  ICQ/bp  alla uppdateringar uppskattas.
Jag tycker dina lagningar ät fina och strukturella och det sistnämnda bör ju vara det viktiga... hoppas få se din slitvarg på väg , har alltid gillat stuket på den!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Kul att se att du är igång. Lycka till. ICQ/ay

7

Ju längre inlägg desto bättre!  ICQ/bo

"Don´t get a second car, get a second house"

8

Gillade stuket bilen hade 2016. Tråden ska absolut följas ICQ/ay

9

Kul att du är igång igen  ICQ/ay

SO42 Walk thru 67 http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39806
Karmann Ghia 143 / 1962
T4 TDI Camper

You're Never a loser until you quit trying.

10

Trevligt! Jag gillar långa inlägg! ICQ/bs

Bubbla -62

11

Välkommen tillbaka Kee !  ICQ/ay

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

12

Strålande kompis, men alldeles för seriöst rapporterat... Vi som utövat KHK (Kaos Hos Kee) vet vad som egentligen händer mellan svetslopporna ICQ/az:

http://forumbilder.se/I46GN/kee.jpg

13

Mirt skrev:

Strålande kompis, men alldeles för seriöst rapporterat... Vi som utövat KHK (Kaos Hos Kee) vet vad som egentligen händer mellan svetslopporna ICQ/az:

http://forumbilder.se/I46GN/kee.jpg

Blev några ipor skadade under fotosessionen?  ICQ/az  ICQ/ag

Min blogg:www.50split.wordpress.com
RHM & Pepco 4 breathing
Tel 0703571851
Söker en frisk Typ 3 motor, gärna helt komplett

14

Riktigt trevligt!  ICQ/ay Välkommen tillbaka!

VW 1200 '61, Yamaha Kodiak 700 SE ’19

15

Tack för all fin respons, det värmer verkligen. Jag har ju "lurkat" på forumet hela tiden, men verkligen legat "nere" på mekfronten, så där har ni ju rätt i att jag är tillbaka. I början av detta projekt var jag tvungen att tvinga mig själv att skrida till verket, nu är det så roligt att jag måste tvinga mig själv att sluta. ICQ/av ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

16

50 split skrev:
Mirt skrev:

Strålande kompis, men alldeles för seriöst rapporterat... Vi som utövat KHK (Kaos Hos Kee) vet vad som egentligen händer mellan svetslopporna ICQ/az:

http://forumbilder.se/I46GN/kee.jpg

Blev några ipor skadade under fotosessionen?  ICQ/az  ICQ/ag

Jag hade ingen keramikborr i maskinen så du behöver inte vara orolig, inga ipor kom till skada vid fototillfället. ICQ/al

Till Mirt kan jag bara säga, att det finns bildbevis både på när vi sjunger snapsvisor och skjuter med luftgevär inomhus, men internet känns inte som platsen för skryt.  ICQ/ag

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

17

Härligt att se, fasiken, i år kommer jag på besök, ska bara.........................

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

18

Kul Mogge, jag borde hälsa på dig också. Men du är såklart alltid varmt välkommen. Jag glömde för övrigt att tacka just dig för spindelflippandet, även om det var länge sen nu så är jag grymt tacksam. Kudos! ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

19

Så för att återgå till denna historia, så avundades meksäsongen 2017/2018 med ett KHK beståendes av mig och mister mirt. Nämnde man plockades upp på tågstationen i Heby för en heldag i garaget, med övernattning och sedan ett avrundande besök hos Bengt i Sala.

Jag hade efter mycket om och men insett att jag måste byta golv trots allt. Golvet framtill var ju redan bortkapat och i den första versionen skulle jag helt sonika lappa golvet, men efter att ha grottat i de bakre regionerna kunde jag inte längre blunda för det jag redan visste, att det är tokkexigt just baktill. Projektet växer och det första som måste göras är att lyfta ur tank och demontera mellanvägg. Trots att väggen "satt fast" i ganska porös plåt, var själva väggen i räddningsbart skick. Det är nu de akrobatiska momenten i projektet infinner sig. Det verkar helt plötsligt lätt att laga en buss med tanke på svängrummet. Väggen satt punktad i varje rilla, i en fals på respektive sida, samt med ett antal punkter upptill. Där kommer jag senare få göra ett reparationsjobb då jag inte fick loss väggen utan att göra åverkan.

I början var det asjobbigt att åla runt i lastkistan, men som med det mesta så vänjer man sig. Balaklava är klockrent när man kör vinkelslip i trånga miljöer har man den över näsan immar skyddsglasögonen igen direkt dock.
https://i.postimg.cc/66474jfG/IMG-78751.jpg

När väggen så är demonterad och reparerad så är det dags att börja riva upp golvet. I hattprofilerna sitter det med två punkter i varje rilla, dessutom är det fäst runt om och i detta skede märkte jag att även hattprofilerna bak, båda två var slut. Till en början gjordes något tappert försök att bocka till en bit för att skarva på, men jag insåg snart mina begränsningar, samt att dessa balkar var sämre än jag först trodde, så dessa fick skäras bort även de. Att få ut golvet några större partier blev det inte tal om då det var kämpigt redan som det var att hugga loss golvet med alla punkterna. Någonstans här började tanken på ett golv från Klassic Fab dyka upp i bakhuvudet, jag skulle hur som helst inte försöka mig på att reparera detta, eller använda det som mall, det var helt enkelt för dåligt.

Det var nästan lite "riv längs den perforerade linjen" över detta. Även hattprofilen under var för rostig att bevaras.
https://i.postimg.cc/v8vFQ94x/20180416-150719.jpg

Någonstans här säger mitt minne mig och avslöjar bildarkivet för mig, att det inte hände så mycket mer för denna meksäsong. Våren var väl i antågande och hundra saker ska göras samtidigt. Dessutom är jag en sån som mår riktigt dåligt av att vara inomhus när det är fint väder ute.

I maj 2018 fick jag för mig att jag skulle ha en cab, hade aldrig ägt en och jag kände på mig att det skulle bli en bra sommar  ICQ/ai . Höll utkik på Blocket ett litet tag och så dök en 92as Golfcab upp i grannbyn för helt rätt peng. Ska inte redogöra för alla detaljer här då detta är ett luftkylt forum, men efter att ha fått bukt med lite småproblem, fått dit en snygg ratt, gjort en hjulinställning och ramlat över en uppsättning hjul som satt som en fläskläpp så såg den ut såhär:

Att åka cab är som att ta på sig ett par lätta sandaler när det är riktigt varmt.
https://i.postimg.cc/B6Jn738j/20180802-145156.jpg

Fortsättning följer på plåtprojektet... ICQ/bs

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

20

Du råkar inte ha en bild på hur tankfästena sitter på pickuppen?

Min blogg:www.50split.wordpress.com
RHM & Pepco 4 breathing
Tel 0703571851
Söker en frisk Typ 3 motor, gärna helt komplett

21

Du menar hur de är placerade eller hur de är punktade? Det är dåligt dokumenterat såhär i början av projektet, men jag kanske har plåtbiten kvar, har inte åkt till återvinningen med allt metallskrot ännu. Jag kanske kan ta en bild på den lösa biten om det hjälper dig? det blir isf tidigast till helgen när jag är på plats nästa gång.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

22

Sommaren gick och hösten kom. Livet kom emellan och i det en rätt så rejäl formsvacka som det tar lång tid att helt komma upp ur. Jag får i och med detta en hel del tid till eftertanke och börjar styra om mitt liv och skaffa nya sundare vanor. En tanke som slår mig är att jag alltid tyckt det varit kul att meka, även om jag aldrig ansett mig vara så bra på det. Men efter de senaste årens övningar med diverse reparationer och förbättringar med huset, har bilmekandet ställts i kontrast till det och även om det kan tyckas enkelt att putsa en vägg, eller snickra en veranda, så inser jag att jag trots allt är mest hemma med bilarna.

En del i detta som fått stå som ett monument för över min egen förträfflighet är min käre vapendragare Rugge, en fejkwesty från 69 som jag byggde någon gång 2005-ish. Redan för snart fyra (!) år sen rasade växellådan på väg hem från jobbet en mörk och kylslagen kväll i september. Jag hade haft honom igång någon vecka extra mot vad som kändes relevant med tanke på väder och säsong, då han skulle få vara med i en filminspelning som nu med växellådsraset såklart inte blev av. Rugge blev ståendes och fick bärgas de tretton milen ut till stugan där jag har min verkstad.

2015: Ett stabilt och ståtligt ekipage och jag är fortfarande onådigt stolt att jag backade in med det stora tunga boogiesläpet på första försöket! (Här har Rugge lånat Lucys rader-hjul, men de hör hemma på pickisen)
https://i.postimg.cc/2Sr07Yk6/20150909-194423.jpg

Rugge har alltså stått sen 2015, trots det har jag tillbringat ett antal nätter i bussen. Faktiskt fler än åren innan. Det är nämligen en perfekt friggebod när man har många gäster på besök i stugan. Jag har inga problem med att låna ut min 180-säng i huset om jag får sova i min buss. Men så var det där med lådan. Vad hade hänt egentligen? Det lät som en stenkross, minns jag, jag kunde inte växla, minns jag och nu gick bussen inte att rulla med mindre än att man fick trycka ner kopplingen. Min teori är att den alltid har en växel i och försöker man växla låter det väldigt illa. Men det här var några år sen så jag minns inte. När jag således en kväll i september 2018 får tummen ur och helt enkelt bestämmer mig för att jag ska undersöka vad som hänt dröjer det inte mer än någon timmes mek mellan åskskurarna och i fighten med myggen och getingarna innan hela drivlinan är ur. När motorn ska ur ropar jag på grannen som gladeligen hjälper mig att baxa in motorn i garaget på domkraften. Det enda misstänkte jag kan se vad växellådan beträffar, är att växelförargaffeln faller i bitar när lådan plockas ur och det kan ju såklart ha med saken att göra, frågan är bara om det hände innan eller efter själva raset? Är lådan ens rasad?

Såhär naket blir det med motor och låda ur och det var ett tag sen sist, så nu ska jag passa på att byta tankgivare, påfyllningsslang, bromsrör och lite annat. Kanske på med lite rostskydd också.  ICQ/ab
https://i.postimg.cc/3N2hMh06/20180908-184726.jpg

Man kan ju såklart inte göra det helt enkelt för sig, planen har sedan rätt länge varit att montera in en typ1-låda i bussen, så grejer för detta har samlats ihop och ligger nu på hyllan. Blir det bara lite varmare och alla planeter står i rätt konstellation ska jag nog skrida till verket med detta under den varma delen av året i år. Att få ur drivlinan var ändå ett nyttigt första steg för mig och bra terapi mitt i äppelskörden och pajbakandet.

...

Vid något tillfälle senare i september föreslår jag att vi borde dra ihop ett KHK (KaosHosKee) igen. Fröet är sått och mister Mirt får i uppdrag att sondera en passande helg för detta. En kväll i oktober får jag helt plötsligt ett mess från nämnde man. Det är en annons på en trimmad folkamotor med frågan "är det ett relevant pris?" Jag resonerar lite fram och tillbaka och försöker hålla mig pragmatiskt inställd till det hela.  Lika pragmatisk är inte en Mirtman, den ena saken leder till den andra och hux flux är en handpenning betald utan att jag varit med och beslutat om det och Lucy ska utrustas med trimmad spis. Det är så man köper in sig i en bil tydligen...  ICQ/ah

Detta föranleder en roadtrip till Gävle och några trevliga kvällsmek i stans finare kvarter. I ett uppvärmt garage mekas det trots avsaknaden på riktiga verktyg, med feber och till musiken av gamla blandband från nittiotalet. Motorn får bland annat nya (bättre beg) stötstångsrör och packningar och dessutom en rejäl rengöring. Vi mäter upp motorn och kommer fram till att det är en 1679 med portade toppar med original ventilstorlek. Kammen ska vara en Engle W110, men det kan vi inte bekräfta då vi aldrig delar blocket. Förgasarna är två 36-webrar made in italy. Inget axialglapp, externt oljefilter och med bussbalksfäste. Själv är jag jävligt sugen på att hänga på en djupare sump, men den karamellen kan vi suga på tills det är dags för montering efter besiktning.

Mirtman begrundar literaturen och räknar på fingrarna. ICQ/ag  Lägg märke till den underfundigt bonnmekarpundigt klumpiga lösningen på att få motorn att passa i stativet. Jag ska bygga om det såsmåningom. ICQ/bl
https://i.postimg.cc/N08TJvLJ/20181116-202412.jpg

Men det var ju trots allt ändå bestämt att vi samla oss för en skön helg tillsammans i mekandets tecken et sk Kaos Hos Kee. I början på december är datumet satt för oss att åka ut till stugan där Lucy bor och dra igång för säsongen. För jag har faktiskt inte prioriterat detta projekt sen jag la ner verktygen i april. Jag ägnar en dag åt att städa i garaget så jag inte behöver skämmas när jag får finbesök, det brukar bli sånt klagomål då. Väl på plats målas problembilden upp för de båda mirtmännen (ja det är totalt två till antalet) och jag konstaterar krasst att golvet måste ur. Jag har velat länge i denna fråga och nu till slut bestämt mig för hur jag vill göra, det blir ett nytt golv från KlassicFab, dyrt men så vill jag göra.

Medan jag ägnar mig åt att dra igång badtunnan som ska nyttjas framåt kvällningen, sätter mister mirt igång nere i garaget, vinkelslip, borrmaskin och hammarslag hörs ljuda underskönt från grottan medan jag springer runt med vattenslang och letar ved på tomten. När tunnan är preppad, axlar jag manteln i garaget och tar över vinkelslipstafettpinnen. Mirtmännen försvinner för en mystisk seans någonstans i huset och jag krämar på rock 'n' roll på högsta volym, slår på kompressorn och drar igång vrålapan. När jag äntligen är på plats igen efter ett halvårs uppehåll, sätter jag något motvilligt igång och inser hur hårt och vasst plåt är. Strävsamt börjar jag hitta tillbaka till teknikerna och tänket. Rätt verktyg gör mycket och en nyvunnen fascination är den för mejselhammaren. Vilket verktyg! Några timmar senare har jag sprättat loss nästan hela golvet. På grund av ett plötsligt illamående på söndagsförmiddagen och en oförberedd och hastig hemfärd så hinns inte så mycket mer med denna helg. Men mirtmännen har nog ändå lyckats få något att sätta sig i väggarna; "lusten att jobba med plåt". Jag känner nu inte bara ett tvång, utan en ren glädje i att hitta något jag så gärna vill göra, som ger mig så mycket tillbaka, ett återfunnet kall. Om det var rökelsen från den vita salvian, eller om det var den råa havregrynsgröten med cashewnötter och frusna bär från trädgården, låter jag vara osagt. Det som dock kan konstateras att denna omgång var mer "Hälsa Hos Kee" och det känns bra att vara på gång igen.

Nästa helg efter KHK är jag på plats igen, sprättar med lätthet loss den sista biten golv. För att ens kunna ta mig fram och komma åt längst in måste jag ironiskt nog ha något golv att ligga på, så jag får lägga dit ett temporärt golv:
https://i.postimg.cc/T1SjgjHn/20181215-182840.jpg

Dagen därpå konstaterar jag att jag inte kommer undan med att försöka reparera de bakre hattprofilerna. De är för dåliga helt enkelt. Den tredje (!) hattprofilen klarar sig med nöd och näppe, den behöver lappas, men kan i sin helhet behållas intakt. I detta skede plockas även vänster bakre domkraftsfäste bort. Det är bytt för tiotalet år sen, men riktigt taffligt ditsvetsat av mig, med mindre kunskaper, sämre förutsättningar och en snävare tidsplan. Så det kunde jag inte längre leva med. Jag lägger ner lite tid på att få loss det så intakt som möjligt samt fräscha till det då jag tänker att det ska återanvändas. Senare upptäcker jag att jag tydligen redan hade köpt ett nytt ICQ/bu så det gamla ratas till förmån för det nya då jag råkat fila till det gamla lite väl med kapskivan.

Nu är åtkomligheten en helt annan och man kommer åt att göra en hel del reparationer från två håll. det är dock aldrig bekvämt att ligga i lastkistan med vinkelslipen ovanpå träskivorna. Men nu kan mycket göras underifrån med god åtkomlighet, speciellt där balkarna saknas. Notera att det sitter en hattprofil där det på andra bussar sitter en tredje I-profil. Vad detta beror på har jag ännu att lista ut. Pickupspecifikt eller 67-specifikt eller något annat?
https://i.postimg.cc/L6RbsmFD/20181216-144124.jpg

Här bryter jag för denna gång. I helgen kommer nya landvinningar att göras och om detta blir vi snart varse. Jag hinner allt snabbare ifatt med nutiden...  ICQ/bv

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

23

Det är texter i den här kalibern som gör en glad att börja hitta tillbaka hit.. ICQ/bq

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

24

Jag satte i en extra sump i min buss inför semestern “den varmaste sommaren” 2018 och det behövdes verkligen när bussen fick käka mil fullastad +++!

25 Senaste redigerad av Stefan F (2019-01-24 23:31:13)

Kul med rejält med text och inte massor med bilder. Det är historien bakom som som är intressant, inte mängder med bilder utan kommentarer.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville